Heel erg bang om een wedstrijd te rijden!!Wie heeft er tips?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LadyElmira

Heel erg bang om een wedstrijd te rijden!!Wie heeft er tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 19:05

Hallo,

Ik rijd nu paard vanaf mijn 6e jaar, ben nu 16 dus dat maakt het tien jaartjes. Met 7 jaar vroeg mijn moeder of ik een proefje wilde rijden en natuurlijk was ik helemaal blij. Nou toen het eenmaal zover was werd ik zo ontiegelijk zenuwachtig dat ik alles vergat en er iemand tijdens dat proefje naast moest lopen. Ik moest huilen en bijna overgeven. Aangezien ik maar 7 was zou je zeggen dat het daardoor zou komen, nu ben ik echter 16 en heb zo erg faalangst dat ik totaal niets durf te doen in mijn leven. Aangezien dit forum is bedoeld voor paardenpraat hou ik het verder niet over de rest van de dingen wat ik niet durf, maar over mijn faalangst tijdens het wedstrijden rijden.

Ik heb namenlijk het idee dat ik helemaal niet goed kan paardrijden terwijl er veel mensen beweren van wel. Stiekem weet ik dit ook in mijn achterhoofd maar door mijn faalangst verdwijnt die gedachte en stapt het over op een heel laag zelfvertrouwen. Ik zou zo graag wat leuke wedstrijden willen rijden, zonder dat ik (behalve de normale zenuwen) heel erg faalangst krijg en hier nog steeds van ga hypervantileren en huilen. Mijn droom is eigenlijk om echt vaak mee te doen met wedstrijden op manege's en misschien wel hogerop te kunnen gaan in de dressuur, maar ik ben bang dat dit er niet van zal komen.

Is er iemand die dit herkent bij zichzelf of iemand anders? Heb je misschien wat tips? Ik wordt tegenwoordig al bang als ik voor moet rijden op mijn stageplek omdat iedereen kijkt!

_inge_

Re: Heel erg bang om een wedstrijd te rijden!!Wie heeft er t

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:07

Ik was ook altijd bang op wedstrijd en nog steeds beetje zenuwen. Ook al heb ik les op zaterdag in de bak en iedereen zit in de kantine te kijken heb ik soms van ga toch wat anders doen. Op wedstrijden moet je gewoon op vertrouwd paard rijden en ik doe ook altijd net of ik gewoon aan het rijden ben en niet denk dat het wedstrijd is dat helpt het best bij mij. Veel succes verder!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:08

Hier nog een die ook flink de bibbers had, en daardoor het heel erg moeilijk maakte voor mijn paard die wel heel erg ervaring was, maar door mijn zenuwen gaf ik geen duidelijke signalen meer.

Ik gebruikte 1 of 2 dagen voor de wedstrijd valeriaantabletten die je gewoon bij de drogist kan kopen en dat hielp heel goed. Voor de rest zou je kunnen denken aan een Mental Coach (Dit doe ik zelf ook en doordat ik weet hoe het voelt weet ik ook dat het heel goed kan helpen) maar dat kan wel vrij prijzig zijn.

Ik zou als ik jou was even naar de drogist gaan en vragen wat ze hebben op valeriaan basis, dit heeft bij mij erg goed geholpen! Lachen

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 19:10

Wat zijn dit dan voor pillen? Hebben ze een kalmerende werking of wat? Ik ga er zeker even naar vragen!

mistercooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:12

Ik had heel erg last van zenuwe bij wedstrijden!
in het dagelijks leven heb ik totaal geen last van faalangst en praat ik gerust voor een zaal van 200 man, maar wedstrijden.......verschikkelijk gewoon!
ik kreeg braakneigingen, kon niet meer inademen en nog veel meer naars.
ik ben gewoon heel rustog begonnen met af en toe een proefje voor mezelf rijden en een keertje te startten op een onderlinge op de stal.
nu heb ik nogsteeds wel last van zenuwe maar wel veel minder!!
ik heb trouwens ook heel veel aan de bach rescue remedie druppels gehad (kan je krijgen bij de aphotheek)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:12

Ik denk dat jouw probleem verder gaat dan alleen het paardrijden (maar dat geef je zelf eigenlijk al aan). Dan heb je eigenlijk niets aan tips in de trant van 'je moet gewoon...', hoe aardig die ook bedoeld zijn.

Als je al zo lang last hebt van faalangst, is het dan een idee om professionele hulp in te schakelen? Iemand met wie je over je faalangst kunt praten en die je stapje voor stapje kan helpen om positiever over jezelf te gaan denken? Blijkbaar krijg je het zelf niet voor elkaar, ook niet met behulp van ouders of vrienden. Dan heb je een net wat 'steviger' hulp nodig om meer zelfvertrouwen te krijgen - op alle vlakken, zowel in je dagelijks leven als met je paard. Kost tijd en energie, maar dan heb je ook wat. Knipoog

Maar misschien zit ik helemaal fout en heb je liever tips over druppeltjes of andere middeltjes die je kunt gebruiken om je faalangst minder te laten worden. Daar heb ik weinig ervaring mee, dus op dat gebied kan ik je geen tips geven. Lachen
Laatst bijgewerkt door Karin op 24-01-07 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:13

Er bestaan cursussen tegen faalangst die erg goed zijn. Een klasgenoot op de HTS moest altijd huilen als ze een presentatie moest geven en na die cursus deed ze het perfect. Ook mijn jongste broer is/was erg faalangstig, zo erg dat hij er 4x per week migraine van had en penne stukdrukte tijdens een repetitie omdat hij zoveel kracht zette uit angst om het fout te doen. Ook hij heeft een cursus gedaan en heeft daarna nooit meer migraine gehad (ook in combinatie met acupunctuur) en zijn school ging ook beter. Voor spreekbeurten en repetities haalde hij vervolgens 9ens. Het is dus de moeite waard eens naar zo'n cursus te zoeken.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:18

Ik had afgelopen zaterdag mijn eerste wedstrijd. Go jij! Go jij!
en het ging super goed! ik ben 2de geworden. Haha!
maar ik had ook last van zenuwen..
maar ik denk niet zoveel als jij Bloos
Je zou ook een keertje gewoon een wedstrijd kunnen rijden
zonder te starten dus gewoon gaan losrijden in de bak enz.
alles doen net zoals een echte wedstrijd Maar.. Je start niet.
Dan zijn de zenuwen ( denk ik ) gelijk al veel minder!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:19

Citaat:
Valeriaan werkt bij algemene nervositeit, onrust, angst -en spanningstoestanden en slaapstoornissen en bij nerveuze krampachtige pijnen in maag en darm gebied. Valeriaan is mild rustgevend, krampstillend, ontspant de spieren en bevordert het inslapen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld alcohol werkt valeriaan niet verdovend, wordt het slaapproces niet veranderd en wordt het uitrusten niet beïnvloed. Bovendien went het lichaam niet aan valeriaan, waardoor het ook niet verslavend werkt.

www.wikipedia.org

Er zijn verschillende soorten tabletten, en allemaal op Natuurlijke Basis. Natuurlijk neemt dit de oorzaak van de stress niet weg, maar het kan wel helpen verlichten. Daarvoor kun je gewoon bij de drogist naar binnen lopen en even vragen. Ik ben de naam namelijk vergeten van degene die ik toendertijd heb gebruikt Bloos Ik zou je dus wel aanraden om een cursus te volgen of dergelijke Lachen

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 19:22

Ik heb twee faalangstcursussen gehad en ze hebben mij niet geholpen. Deze waren via mijn school en gingen voornamenlijk over de bekende schooltoetsenfaalangst. Ik heb sociale faalangst en daardoor ook presentatiegerichte faalangst(niet op papier maar wanneer ik iets doe zoals het paardrijden). Ook heb ik via school iemand gehad waarmee ik over alle dingen praatte waar ik mee zat maar voelde me niet op mijn gemak bij haar. Ik denk dat een andere optie is om te praten met mijn dokter en dat zij dan misschien een adresje heeft met iemand die echt proffesioneel is. Verder weet ik echt niet wat ik hier nog aan kan doen. Verdrietig

@ Cayenne; Ik zei net dat ik van plan was om het te vragen aan de drogist, bij nader inzien ben ik bang dat ik dalijk afhankelijk van die medicijnen ga worden omdat het me een beter gevoel geeft. Dit weet ik natuurlijk niet want ik heb er geen ervaring mee, maar misschien dat dit zou kunnen gebeuren.

Ik ga in ieder geval even met mijn dokter praten wat zij me aanraad.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:25

Natuurlijke en/of chemische middeltjes onderdrukken eigenlijk alleen maar de verschijnselen. Knipoog

Goed dat je iig met je dokter gaat praten. En het is idd heel belangrijk dat je een klik hebt met degene die jou van je probleem 'moet' afhelpen. Alleen praten heeft trouwens ook niet veel zin, het komt vooral neer op doen: de dingen doen die je eng vindt, stapje voor stapje, met hulp en later zonder. Misschien waren die faalangstcursussen die jij hebt gedaan ook niet geschikt voor jou als persoon en hebben ze daarom niet geholpen?

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:30

[PP] --> [WD-V]

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:31

Heb even in mijn kast gespit voor je en gevonden.

Het heet Nervovit en komt bij de drogist vandaan.

Ik zal even van het doosje overtypen zodat je weet wat het is:

Citaat:
Nervovit bevat een geconcentreerd extract van de Valeriaanwortel. De werkstoffen in dit extract hebben een rustgevende invloed op de zwakke zenuwen, waardoor Nervovit geschikt is bij verschillende vormen van innerlijke onrust en prikkelbare gevoelens. Hierdoor wordt het reactievermogen en het concentratievermogen van de gebruiker bevorderd. Nervovit is geschikt als natuurlijke rustgever voor tentames, examens, wedstrijden en optredens of wanneer men in het algemeen rustig een goede prestatie wil blijven neerzetten. Men blijft rustig doordat men zich gemakkelijker kan ontspannen. Nervovit heeft een rustgevende invloed en bevordert en ondersteunt een natuurlijke en gezonde slaap.

Te gebruiken bij: Stress-situaties en spannende momenten

Lijkt mij dat ze dit in iedere drogist wel hebben hoor Ja

Dit heeft de dokter mij trouwens aangeraden, en ik heb het misschien maar 3 keer gebruikt Haha!

Uiteraard ben ik ook meer voor een cursus of dergelijke, maar dit zou voor nood best kunnen helpen. Overigens was ik er totaal niet afhankelijk van, het is ook niet iets waar je verslaafd aan kunt raken omdat je lichaam er niet aan zal wennen Lachen

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:42

Ik heb het ook, en heb er druppeltjes voor Lachen Bij de apotheek gehaald: Valeriaantituur.

Ik was niet zo ontzettend gestresst als jij voor een wedstrijd hoor, maar afgelopen keer stond ik, zonder druppeltjes, helemaal te shaken door mijn hele lijf. Kon niet meer opstappen, stond echt met tranen in mijn ogen. Godzijdank kwam toen mijn moeder met die druppeltjes, en het helpt écht! Lachen

Druppeltjes kan je 3 uur van te voren, en dan vlak voor de wedstrijd weer innemen, ongeveer 20 druppeltjes met een klein laagje water mengen en opdringen (ránzig Tong uitsteken ).

Succes en veel plezier, want als je eenmaal door de ergste zenuwen heen bent, is het alleen maar héél erg leuk!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:48

Probeer te rijden zoals je anders ook doet, en vooral; maak lol! Go jij! Go jij!

En Bach resque kan inderdaad helpen

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 09:48

Misschien kun je via je huisarts een gesprek met een psygiater.
Als je het op meerdere vlakken hebt en bij meerdere gebeurtenissen dan zit het toch erg diep van binnen en moet je niet met pilletjes enzo gaan lopen rotzooien zonder begeleiding.

Sterkte meis.

Silletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 17:48

wat jij schrijft komt me best bekend voor.. ben ook altijd super zenuwachtig ,, als andere kijken ben ik zenuwachtig en op concours is het helemaal erg verpest mn hele proef.. heb vanalles geprobeerd van trainingen tot valeriaan... niks helpT