Zenuwachtig voor de wedstrijd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

unico

Zenuwachtig voor de wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 19:04

Ik heb morgen een wedstrijd met mijn paard. Nu ben ikaltijd heel zenuwachtig voor een wedstrijd en verkloot ook altijd mijn proef. Heeft iemand misschien een tip voor mij zodat ik misschien wat minder zenuwachtig ben een een gewone proef kan rijden??

Nanouschka_w

Re: Zenuwachtig voor de wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:09

Ga de bak in alsof je Anky bent. Knipoog
Klinkt gek, maar het werkt!
En ik heb ooit gehoord (klinkt ook gek) dat bananen eten helpt. Clown
Of misschien is er een ander middeltje voor te krijgen?

unico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 19:20

Bedankt voor je tip. Dat van die bananen eten heb ik nog nooit van gehoord, maar het zal wel Tong uitsteken En ik zal aan je tip denken als ik moet starten. Hopelijk werkt het.

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:31

Ik moet morgen ook, mijn mama heeft pas van die anti stres pilletjes gekocht maar die vergeet ik toch altijd in te nemen. Maak je vooral niet druk tijdens de proef, Gaat er iets fout? jammer maar dat is maar één onderdeel.. probeer dan niet nog meer te stressen omdat je een fout hebt gemaakt;) Ook nog aardig is om heel blij je naam bij de jury te zeggen of: Goedemorgen ik ben .... met .....Haha! als je maar vrolijk bent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 00:43

Ging de wedstrijd goed ?
Bij mij helpt het ook te doen alsof je netzo goed rijd als Anky, dat geeft veel zelfvertrouwen Lachen

unico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 19:24

Ik had 172 punten, niet zo heel goed dus. Moet ook eerlijk zijn dat toen ik op het paard zat, ik er niet meer aan dacht om als Anky op het paard te gaan zitten. Maar we hebben Zondag weer wedstrijd en ga dan er wle op letten. Zien hoe het dan gaat Tong uitsteken

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:24

Succes zondag! Haha! Komt goed. Ja

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 06:54

Bedenk eerst eens waarom je zo zenuwachtig bent. Bang dat er mensen naar je staan te kijken, bang dat de jury je niet goed vind rijden, bang dat..... vul maar in.
Als je dat bedacht hebt 1 ding doen: schijt aan hebben.
Bedenk maar zo, de mensen zijn in de kantine mooie bakrandridders met een grote mond. De jury doet zelf ook nog vaak zat examen of rijdt zelf ook nog actief wedstrijden dus die weten hoe je je voelt.

Bedenkt jezelf in een grote zeepbel met een speekertje waardoor je lezer je proef opdreunt. Lak hebben aan de rest van de wereld je rijdt daar toch voor jezelf.

Eneeehh 172 is echt zo slecht nog niet hoor. Je kunt niet altijd winst rijden moet je maar bedenken.

Veel succes zondag!

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:38

Ik ben het volkomen eens met Vippie!

xx

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:26

Ik ben het ook met Vippie eens, het is al knap dat je dúrft te rijden op wedstrijd, en daar mag je trots op zijn Haha!
Wat betreft bang zijn voor de jury, mensen langs de bakrand, of mensen in de kantine, dat is een kwestie van wennen. Hoe meer proefjes je rijd, hoe normaler het word. Je kijkt dan niet meer zenuwachtig naar de jury, maar vind het doodnormaal dat er iemand in het hokje zit Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:27

Ga voor de een na laatste plaats.. alles wat je hoger eindigd is dikke winst... en veel kilometers maken op wedstrijden...
Zo heb ik dat met mijn dochter ook gedaan Ja

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:29

Als ik voel dat me proefje niet zooo lekker gegaan is dan ga ik altijd voor de 174.. Ik weet niet waarom maar vind dat wel een lekker getal.. Tong uitsteken

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 09:53

Ohja wat ook nog wel eens wil helpen is veel schrijven bij wedstrijden. Zo leer je de juryleden beetje kennen en leer je waar ze naar kijken en op letten. Zo worden die mensen in die hokjes/auto's veel minder eng. T zijn ook maar gewone mensen die het beste met je voor hebben.

unico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 15:54

Dat is eigenlijk ook het probleem. Ik ben bang dat alles verkeerd gaat en dan de mensen die naar je zitten te kijken. Maar heb nog maar 4 wedstrijden met mijn paard gehad. Morgen dus de 5de. denk ook wel dat als ik vaker op wedstrijd ga, de spanning er ook wel afgaat. Veel meegaan opwedstrijden voor schrijven zit er jammer genoge niet in, omdat ik het eigenlijk vrij druk heb. Maar het is wel een leuk idee voor in de toekomst.

__Orlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 20:04

haaii..

weet je wat ok erg helpt is BAGG.. een anti stress middel
gewoon bij de drogist te halen.!
het zijn druppels..
Succes met je wedstrijd

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 20:53

Denk ook net als mijn voorgangers:

gewoon kilometers maken..wordt vanzelf beter..

Wat mij zelf soms wel eens helpt (zoals als laatst toen ik voor het eerst m2 ging rijden..was ik de dag van tevoren bang dat ik de dag zelf zenuwachtig zou zijn)..
Is goed/rationeel te bedenken wat het oplevert om zenuwachtig te zijn???? Klinkt stom..maar als je dat echt even serieus doet.. zijn er alleen nadelen : gaat minder goed, paard loopt minder, minder goed gevoel, vaak ook minder punten en een "hogere drempel" voor de volgende keer... Misschien dat je zelf nog wel wat dingen erbij kunt bedenken!

Dus zou gewoon je doelen niet te hoog stellen.. Ga gewoon voor een lekker gevoel, fijne rit..niet per se een bep aantal punten ofzo.. Als je maar lekker hebt gereden..punten vallen dan vanzelf mee! En je gewoon goed bedenken dat het ook nog maar de 5e wedstrijd is..

Commentaar van je vorige proeven ook even lezen (op de wedstrijd wanneer je die had bedoel ik..snap je? Tong uitsteken ) en proberen om bv als de gebroken lijn fout ging..deze nu wél goed te doen..

Of je laten filmen? Dan valt het beeld altijd mee..heb ik vaak..tenzij je perfectionisch bent..dan werkt dat iets minder goed..

En verder gewoon dus lekker doorrijden..lekker met regelmaat proeven rijden zodat je in het wedstrijdritme komt..punten komen vanzelf..en als ze komen ..blijven ze ook wel even komen hoor!!
Oeps..beetje lang getypt Vork

Iig succes gaat vast goed komen!! Iedereen is zo begonnen!

ps. ben benieuwd of de anky tip heeft gewerkt..volg je topic wel even..

EDIT: zie nou pas dat je uit leek komt en dat je renee bent Knipoog Maar even goed succes hoor!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 08:22

ik heb voor mij zelf na 3 jaar eindelijk eenmanier gevonden dat ik minder zenuwachtig ben.
ik rij willem 2 dagenvoor de wedstrijd niet. nu rij ikhem zowiezo maar max 3 keer per week, maar als ik hem lekker longeer met pessoa, raakt hij ookniet zo gespannen van mij en is hij in de ring zelf ook relaxter, wat mij ook weer helpt ontspannen.

ik heb straks weer wedstrijd, voor het eerst knhs sinds augustus, maar ik ga vandaag alleen om te zien waar we staan, hebben de laatste tijd veel rijtechnische problemen gehad en het gaat nu eindelijk weer aan debeterende hand.

maar wedstrijdritme is idd wel een hele belangrijke, ik merk aan mezelf dat hoe langer ik geen knhs rij, hoe gepannender ik wordt. (ik rij wel 1 keer per maand fnrs, is wel goeie oefening)

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 09:04

nou ik kan er ook over mee praten hoor?
Voorheen M2 gereden met vorige paard in het begin van ons starten in de B altijd zooo zenuwachtig?
Niet normaal meer..
Maar zodra ik erop zat was het eigelijk wel over!!

Maar toen we paar x hadden gereden in de B was het eigelijk wel over en heb ik er geen last meer van gehad Knipoog

Nu echter heb ik een jong paard en begint alles weer opnieuw,, we kunnen een redelijk nette/ontspannen B proef rijden en ik heb me dus ingeschreven voor een oefenwedstrijdt(geen startkaart nodig)
De wedstrijdt is nog 3 maanden ver weg,, maar de zenuwen gieren nu al door mijn buik,, echt zo vreemd,, ik doe het niet excpres of zo,, denk er niet eens aan maar toch heb ik de zenuwen Gestoord

unico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 10:43

ja dat is ook wel een probleem denk ik. je wilt niet zenuwachtig zijn, maar toch ben je het en je kan het niet onderdrukken. Het nadeel is ook dat ik over 2 weken weer naar school moet en als ik dan ook nog in het weekenden wedsrijden ga rijden met mijn paard, dat het dan te zwaar voor hem wordt (doe een paardensport opleiding). Dus dat is wel weer een nadeel. kan ik over 10 weken pas weer beginnen. Dus ook dat schiet niet heel veel op.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 10:50

mijn dochter was vroeger ook heel zenuwachtig , maar zoals ze al eerder zeiden , kilometers maken helpt.. en dez enuwen zijn er helemaal van af , niet dat het altijd goed gaat en de punten binnenstromen maar ze geniet , van het moment , de spannende dag etc etc.

unico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 13:53

dat de punten niet meteen binnenstromen maakt mij eigenlijk ook niet zo veel uit. het gaat voor mij en voor het paard ook om de ervaring. Maar die zenuwen, daar wordt ik zo gek van en ik wil eigenlijk ook niet van die kalmeringstabletten slikken (ben niet zo van de pilletjes).

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:01

gisteren heb k weer wedstrijdgehad en was uiteraard weer bloed nerveus.
om 1 of andere reden duurde het lang met de jurywissel, ik mocht wel alvast de ring in.
ik heb ruim 5 minuten rond gestapt en al mijn spanning was weg.
heb voor mijn doen een redelijk ontspannen proef gereden en willem was ook stukken minder gespannen.

maar ja Haha! dat gebeurd verder nooit. maar vond het zo vaag, alsof die 5 min tussen de witte hekjes zoveel uit maken.. kennelijk wel Haha!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:15

Zit gewoon tussen de oren Gestoord
Lijkt me dat je het "daar" ook moet oplossen.. pillen enz geloof ik niet zo in.. tenzij je écht denkt dat ze werken (a la placebo-effect)

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:39

Born2BCrazy schreef:
Zit gewoon tussen de oren Gestoord
Lijkt me dat je het "daar" ook moet oplossen.. pillen enz geloof ik niet zo in.. tenzij je écht denkt dat ze werken (a la placebo-effect)

Hoe het ook zij, ik heb 2 dagen valeriaantabletten geslikt en was vrij relaxt, daardoor ook een rustig paard onder mijn kont, dus of het wel of niet werk en wat voor ""effect"" het heeft, mij heeft het geholpen, ik ga daar mee door, tot ik zonder kan....

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:50

unico schreef:
Het nadeel is ook dat ik over 2 weken weer naar school moet en als ik dan ook nog in het weekenden wedsrijden ga rijden met mijn paard, dat het dan te zwaar voor hem wordt (doe een paardensport opleiding). Dus dat is wel weer een nadeel. kan ik over 10 weken pas weer beginnen. Dus ook dat schiet niet heel veel op.

Hmm..even een vraagje tussendoor..zag dat je paard 6 jaar is, klopt dat?
Dan kan ie wel het één en ander hebben lijkt mij.
En je hoef toch ook niet ieder weekend?
Enne hoe doen die anderen bij jouw op school dat dan?

Heb trouwens geen idee wat die opleiding inhoudt..dus kan er niet écht over oordelen..maar vroeg me het gewoon af..

Blond