Twaleteren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Twaleteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 13:49

Ik hoop dat ik de titel goed geschreven heb!

Ik heb voor dit jaar een paar wedstrijden in gedachten met mij haflinger. Nu is mij vraag hoe twaleteer je nou eigenlijk een haflinger. Ik heb wel i wedstrijd met haar gereden maar dat was een onderlinge zonder twaleteer keuring. Nu wil ik natuurlijk wel volgens "het boekje" gaan maarja daar staat alleen maar in dat een haflinger of fjord en dergelijke anders getwaleteerd worden maar hoe staat er niet in.

Ik zou graag een paar tips willen.

Wat ik wel eens met haar manen doe is er een hengste vlecht er in maar die zakt er uit. zelf als hij heel erg strak zit. Mag er bij een halinger eigenlijke een invlecht in de staart??

Ik wil dus eiegnlijk gewoon een beetje weten wat mag wel en wat niet. En hoe kan je het het beste aanpakken.

Ik hoop dut jullie me kunnen helpen.

(ps als het hier niet goed staat sorry daar voor)

Samir

Re: Twaleteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:53

Toiletteren. Clown Haha. Knipoog

Ik weet verder niet hoe en wat er wel mag en niet mag op wedstrijden, maar kan je wel tips geven voor mooie witten manen/staart? Nagelbijten / Gniffelen Moet je maar even PB'en. Knipoog

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 13:55

Ja ik weet wel dat je de manen en staart het zilverschampoo kan wassen en dat ze dan super super super wit worden.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:44

Je kan gewoon knotjes maken, of vlechtjes, of matje..
Of dubbelgevouwen vlechtjes, of los mooi verzorgd op 1 maat.

Staart móet zelfs ingevlochten worden, als hij niet bijgeschoren is (maar volgens mij kijken ze daar niet zo nauw naar)..
De staart moet teveens in gedragen toestand, niet korter zijn dan 1 hand onder het spronggewricht ofzo Lachen

Succes!!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:48

een haflinger mag met het behang los( wel mooi schoon en klitvrij) . Je kan inderdaad ook een hengstenvlecht maken en dan ook de staart vlechten. Als je de manen los laat dan ook geen vlecht in de staart.

Misschien kan je t een en ander vinden via google of een goed boek via de bieb Haha!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:12

Het staat ook op de site van de KNHS (aan welke regels je je moet houden dan hé)
En de manen mogen volgens mij zoiezo los, als ze maar verzorgd en op 1 lengte zijn Lachen

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 20:40

Ja ik heb dat boekje maar daarin staat dus alleen voor "sportpaarden" Hoe die getoileteerd moeten worden. Ik heb ook een keer gehoord dat je het 3e oor er bij een hafliger niet af mag knippen. Of nouja dat hebben ze liever niet. En ik heb ook gehoort dat ze het behang bij een haflinger het liefste (de manen) aan 2 kanten hebben. Als ik knotjes zou maken in der manen dan worden dat heel heel heel heel veel knotjes. Haar manen zij heel erg lang en redelijk dik. Ik wil eigenlijk ook niet zo veel aan der manen doen aan knipper en trekken er dergelijken omdat ze altijd op het land staat. In de biep lijkt me een beetje stug dat ze boekjes hebben over hoe je een maffo moet toileteeren.

Wat ik wel doe bij der is de kroonrand bij knippen staart gedragen knippen en het derde oor er netjes af. K moet er wel rekening mee houden dat ze pas 4 is en nog niks van geduld af weet. We zijn wel heel veel aan het oefenen. Wat ik trouwens ook in de zomer een beetje bij knip zijn haar oren

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 08:21

Mazzel is helemaal geschoren, incl hoofd, benen en 3e oor is ook weg. Maak altijd een hengstenvlecht aan 2 kanten en zijn voorpluk meestal los (hij heeft een lange voorpluk). De staart vlecht ik meestal niet in.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 09:00

Ik kan der dus niet scheren want ze staat 24/7 op het land en ik wil der zo natuurlijk mogenlijk houden. En ziet een hengstevlecht er aan 2 kanten er dan niet een beetje raar uit?? Ik zal de knotjes wel een keer proberen. Maar dan worden het of hele dikke knotten of heel veel maar wel netjes de "normale" groote. btw hengstenflecht valt uit bij me paard.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:08

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 18:18

Ze heeft van zichzelf manen aan 2 kanten maar de hengstevlecht valt er uit en het maakt niet uit hoe strak die zit. k heb het geprobeert. dus dat is ook niet echt een optie

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:56

Mag de TT misschien worden aangepast Bloos

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 20:10

MissEvil schreef:
Het staat ook op de site van de KNHS (aan welke regels je je moet houden dan hé)
En de manen mogen volgens mij zoiezo los, als ze maar verzorgd en op 1 lengte zijn Lachen

Waar staat dan dat de staart ingevlochten moet zijn?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 20:50

Charos schreef:
MissEvil schreef:

Waar staat dan dat de staart ingevlochten moet zijn?

in je proevenboekje

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:10

En daar staat dus ook bij dat haflingers, friezen, fjorden, shetlanders en rassen waarbij een andere wijze van toilletering gebruikelijk is zich hier niet aan hoeven te houden.

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:43

je kan toch gewoon de manen naar 1 kant kammen, en dan een hengstenvlecht maken, gewoon elk plukje dat je erbij pakt, strak aantrekken.. Clown ik kon zelfs bij mn ijslander een hengstenvlecht maken, en die had nog veeeel dikkere manen dan je haf ( aan de foto's te zien Haha! ) en als je een hengstenvlecht maakt.. niet van te voren insprayen met anti-klikt.. dan blijft ie helemaal niet zitten Haha! Lachen

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:12

als je pekdraad meevlecht blijft ie ook stukken beter zitten.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:26

ok. ik wil ook even reageren aangezien ik een andalusier heb en de manen graag lang wil houden en ze met een wedstrijd dus in een hengstenvlecht wil doen. ik weet wel ongeveer hoe dat moet, maar moet ik nou bij elke pluk die ik vlecht er een pluk bijpakken? want ik deed dat tot nu toe alleen als ik de bovenste over de middelste deed (beetje lastig uit te leggen sorry) en waar maak ik het pekdraad vast als ik het mee wil vlechtten?

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:02

ik weet niet hoe je met pekdraad moet vlechten. . maar bij een hengstenvlecht moet je idd elke keer een pluk erbij pakken.. en daar gewoon mee verder vlechten, en dan daar weer een pluk bij pakken en dan gewoon zo door gaan Haha! beetje moeilijk uit te leggen zo.. maar het is heel makkelijk ( als je het een paar keer gedaan hebt Clown )

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 15:18

Zoals ik in het begin heb gemeld is dat een hengstevlecht uit zakt. En dat ik het dan alleen maar borstel en dan echt super strak op der nem. maar dat werkt niet. Wat is pekdraad eigenlijk??

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 17:53

zakt ie ook uit als de manen van te voren natmaakt ? Lachen

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 00:05

pekdraad is speciaal invlechtdraad het is een soort van touw met een kaarsvet achtig laagje eromheen wat dus goed in de manen blijft zitten

Jadee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 13:52

ik rij wedstrijd met een haflinger ik doe meestal losse manen of een apparte vlecht (moeilijk uit teleggen) ingevlochten staart en ik zorg er altijd voor dat de staart en manen wit zijn Lachen