Jong paard op wedstrijd goede leerschool??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Jong paard op wedstrijd goede leerschool??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 16:33

Ik rij een jong paard voor een dressuuramazone.
Het paard is een w'tje dus word dit jaar 4, ze is nu ongeveer 8 weken zadelmak, en ik rij haar 3 x in de week, de rest van de week staat ze met leeftijdsgenootjes op de wei.
Op zich is het een heel braaf dier, loopt netjes aan de teugel, (duikt er soms wat achter), heeft een spectaculair voorbeen, en het slingeren word al een stuk minder.

Nu heeft de eigenaar mij ingeschreven voor een wedstrijd 16 feb a.s., Ik mag nog B starten, dus we beginnen ook in de B.

maar ik vraag me af of het niet te vroeg is om dat dier al mee te nemen op wedstrijd?
Het kan braaf stappen, draven en een galopje doet ze ook netjes.

De eigenaar vind het een goede leerschool, en hoe eerder ze aan wedstrijden gewend is, en hoe vaker ze mee genomen wordt, hoe beter.

Wat vinden jullie? Bloos

wendely

Re: Jong paard op wedstrijd goede leerschool??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:46

Citaat:
De eigenaar vind het een goede leerschool, en hoe eerder ze aan wedstrijden gewend is, en hoe vaker ze mee genomen wordt, hoe beter.

Daar ben ik het mee eens, als alles al zo braaf en netjes gaat waarom niet? Zo'n proef van 6 minuten is niet veel inspannender dan dat je thuis een half uur flink aanpoot. Het is idd een goede leerschool, zo leren ze al vroeg om op vreemd terrein te komen.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:49

Ik ben het ook met de eigenaar eens, een paard kan veel leren op concours.

Blijf lekker ontspannen en ga voor de kilometers, niet voor de 1e prijs.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 16:52

TeeGee schreef:
Ik ben het ook met de eigenaar eens, een paard kan veel leren op concours.

Blijf lekker ontspannen en ga voor de kilometers, niet voor de 1e prijs.

Je hebt gelijk, wat jij zegt zit teveel in mijn hoofd....! Bloos
Het gaat puur om de ervaring, niet om de punten!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 17:06

Ik pak mijn W'tje ook mee vanaf februari. Het gaat allemaal nog niet perfect, maar zolang je dat in je achterhoofd houdt en niet gaat lopen stressen heeft het toch alleen een positief effect?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 17:08

Voor de ervaring is het super Ja

Je moet idd niet voor de punten gaan.
Dat is mooi mee genomen als dat toevallig lukt, maar dat moet geen voorwaarde van het starten zijn Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:24

Ik ben er niet zo'n voorstander van. Ervaring kunnen ze ook krijgen zonder hem gelijk op wedstrijd mee te slepen. Mijn paard (ook een W) start ik pas einde van het jaar en waarschijnlijk volgend jaar pas. Laat alles eerst maar lekker lopen. En als ik het idee heb dat hij er klaar voor is neem ik hem mee.
Maar iedereen doet het op zijn eigen manier, maar ik start ze meestal pas als ze 4,5/5 jaar zijn. Dan zijn ze ook klaar om thuis de zwaardere training in tegaan. Zo blijf ik thuis altijd een stapje voor en ik vindt dat veel prettiger werken. Voor de eravring neem ik ze eens mee op onderling en naar buiten.

Zoals eerder gezegd doet iedereen het op zijn eigen manier, maar het is niet mijn manier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:31

Maar er zijn toch genoeg paarden die na 2 maanden al gewoon een B proefje, zelfs voor winst, kunnen lopen?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:38

Ja zeker de mijne ook, maar het is niet mijn manier. Ik voel me er zelf niet prettig bij. Je moet er zelf wel achter staan als je start. Ik doe dat nu nog niet, misschien over een paar maand wel.
Dat zien we dan wel weer. Als ik er dan een fijn gevoel bij heb start ik hem. Tijd zat. Ik veroordeel niemand, maar ik vindt het zelf niet zo fijn. Ik had hem maanden geleden al wel kunnen starten en het kriebelt ook wel, maar ik ken mezelf en ik weet dat het niet verstandig is.

Scara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:49

Als ik nog B zou mogen starten zou ik m'n W-tje ook mee nemen.
Vind dat je als je een proef op concours rijdt altijd dingetjes tegenkomt, die je thuis niet tegenkomt. Dan kun je thuis dus gerichter trainen.
Als mijn W-tje na april L mag starten, dan neem ik hem gelijk mee in het L1 of L2.
Als ik tot volgend jaar wacht train je toch naar het M toe, en dan komt het op hetzelfde neer,
Ik ga niet wachten tot hij klaar is om op concour te gaan, ik ga er aan werken om hem concoursklaar te maken. Bloos

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 21:25

Als het mijn eigen diertje zou zijn had ik dus ook gewacht, maar het is een paard van een ander, en die pakken het gewoon wat sneller aan dan ik.
En op zich vind ik het ook niet erg hoor, het is een vriendelijk dier, en ze moet het tóch leren, of het nou nu is of over een jaar. Lachen
Maar ik vind het super spannend om met zo'n jong ding weg te gaan waarvan ik niet weet hoe of wat ze gaat doen! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 21:27

Ik neem aan dat je wel al eens op een vreemde bent gaan rijden met haar?
Zonder concours

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 21:33

runningkawa schreef:
Ik neem aan dat je wel al eens op een vreemde bent gaan rijden met haar?
Zonder concours

Dat ga ik volgende week doen, dan staan er nl bij ons op de manege witte hekjes in de bak, we gooien haar niet meteen in het diepe!! Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 21:37

Gelukkig
Want dan zou ik het zeker afraden Ja

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 21:41

runningkawa schreef:
Gelukkig
Want dan zou ik het zeker afraden Ja

Een groot nadeel is ook dat ik altijd alleen rij met haar, het is een privé stalling van een dressuuramazone.
Van de week heeft zij er expres met haar paard bij gereden, en langs me gegallopeerd e.d.
En daar trok Wareina zich niet zo veel van aan gelukkig.
Maar straks als er 20 paarden lopen in een inrijbakje van 20x30 wordt het vast feest voor haar!!

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 21:42

mijn w-tje loopt al vanaf oktober wedstrijd. Maar niet zo, dat hij echt moet lopen om te winnen. Ik zie het gewoon als een leerschool. Nu, na bijna 4 maanden ga ik wel wat meer vragen. Dus mag hij wel iets meer bij elkaar Knipoog

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 21:46

xCarlyx schreef:
mijn w-tje loopt al vanaf oktober wedstrijd. Maar niet zo, dat hij echt moet lopen om te winnen. Ik zie het gewoon als een leerschool. Nu, na bijna 4 maanden ga ik wel wat meer vragen. Dus mag hij wel iets meer bij elkaar Knipoog

Woh! Wat goed! En.. hoe gaat 't?
Ons W'tje bleef maar bokken met het zadel erop, moest dus osteopaat bij enzo, en heeft langer geduurd met zadelmak maken dan we gehoopt hadden.
Nu gaat ze goed vooruit gelukkig!

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 21:50

we rijden al in de prijzen!! laatst was ik 3e met 190 punten.
Gaat dus best goed. Maar ik wil niet te veel vragen. Ben altijd bang voor het beenwerk op latere leeftijd Tong uitsteken Hij was met de 3 jaar al zo sterk, dat ik dacht dat het wel kon, en dat denk ik nu nog Knipoog

Met inrijden was hij super braaf! Nooit gebokt ofzo, was echt opstappen en wegrijden!
foto's staan in mijn profiel (Westpoint Two)

is het nu weer goed met die van jou dan?? Was er iets in de rug? of was het protest ofzo?

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 21:53

xCarlyx schreef:
we rijden al in de prijzen!! laatst was ik 3e met 190 punten.
Gaat dus best goed. Maar ik wil niet te veel vragen. Ben altijd bang voor het beenwerk op latere leeftijd Tong uitsteken Hij was met de 3 jaar al zo sterk, dat ik dacht dat het wel kon, en dat denk ik nu nog Knipoog

Met inrijden was hij super braaf! Nooit gebokt ofzo, was echt opstappen en wegrijden!
foto's staan in mijn profiel (Westpoint Two)

is het nu weer goed met die van jou dan?? Was er iets in de rug? of was het protest ofzo?

Ja heb al gespiekt! Leuk dier hoor! Knap van je! Lachen
Nee ze had (gelukkig) niets in de rug, ze is helemaal op de foto geweest, en binnenste buiten gekeerd, maar ze heeft niets, het was gewoon angst en misschien wat uitproberen...
Ze heeft in Polen in de opfok gestaan, daar niet zo goed gehad.... dus ze was nogal wantrouwend in het begin.
Maar nu gaat het lekker hoor, stap sinds kort alleen op, alleen galopje is soms nog wat moeilijk! (zonder te bokken).
Maar ik heb er zin in! Lachen

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 21:57

leuk!! ben benieuwd! succes ermee!!
iig heel g oed dat ze niets had in haar rug ofzo!.Wij hebben ook een paard gehad (oscar in mijn profiel) die was echt doodsbang, ook niet zo goed gehad in zijn jeugd.. rustig benaderen dan komt het wel goed!!

ach, die jonge paarden zijn af en toe echt grappig Tong uitsteken bok hier, bok daar Tong uitsteken haha Tong uitsteken

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 22:01

xCarlyx schreef:
leuk!! ben benieuwd! succes ermee!!
iig heel g oed dat ze niets had in haar rug ofzo!.Wij hebben ook een paard gehad (oscar in mijn profiel) die was echt doodsbang, ook niet zo goed gehad in zijn jeugd.. rustig benaderen dan komt het wel goed!!

ach, die jonge paarden zijn af en toe echt grappig Tong uitsteken bok hier, bok daar Tong uitsteken haha Tong uitsteken

Ja er zit goed bloed in, dus ze is niet kwaad ofzo, het is een fijn dier om mee te werken, maar je moet haar net voor zijn met alles, voor dat ze zelf iets verzint!! Haha!
Die opfok in Polen heeft haar meer kwaad dan goed gedaan... maargoed.. dat is achteraf...

mienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:04

Het lijkt mij idd een goede leerschool.. Ik rijd nu ook wedstrijden met mijn bijna 5 jarige.. Ook puur voor de ervaring.. Die van mij is dan al wat ouder, maar zijn galop is nog waardeloos.. Ook is hij nog hengst, maar hij pakt het steeds beter op.. Ik heb wel eens met een 3,5 jarige D pony gestart, ook puur voor de ervaring.. Ik doe het dan echt allemaal nog niet voor de prijzen.. Je moet toch eerst ervaring opdoen voordat je in de prijzen kunt rijden (enkelen uitgezonderd)

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:21

runningkawa schreef:
Maar er zijn toch genoeg paarden die na 2 maanden al gewoon een B proefje, zelfs voor winst, kunnen lopen?

Ja dat is waar dat is mij dus overkomen was, en winst, en ook direct al prijs Clown
Ik ben begonnen en heb toen ongeveer een maandje gereden 1 a 2 keer in de week toen heeft ze ongeveer 2 maand weer lekker rust gehad, daarna langzaam aan weer opgepakt(ook ongeveer 1 a 2 keer in de week) en liep dus de eerste wedstrijd toen ze 2 maand onder het zadel was, dit was een buitenwedstrijd(thuiswedstrijd) op bekent terrein(alleen is dat verder gewoon een leeg veld) en toen dus een wedstrijdterrein, en had me opgegeven gewoon puur voor de ervaring zonder er ook maar iets van te verwachten, gewoon lekker rond laten kijken, heb toen hooguit 5 minuten even serieus ingereden de rest gewoon lekker laten stappen, proefjes gereden en klaar weer lekker ontspannen naar stal.
Heb toen dus niks van haar verlangt, maar ervaring op laten doen, en of het nou goed of slecht zou gaan maakte eigenlijk niks uit. maar het werd dus een winstpunt en een prijs(dus trots was ik zeker)
Maar heb nu een heerlijk ontspannen paard op wedstrijden, en daar is deze op een zo ontspannen mogelijke manier kennis laten maken zonder druk of wat dan ook natuurlijk erg fijn voor Knipoog

Dus een jong paard meenemen voor de ervaring zonder dat er druk op staat van het willen/moeten presteren heb ik dus geen problemen mee.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:21

Ik neem ze ook het liefst zo snel mogelijk mee. als het kan naar een niet al te grote wedstrijd, waar je in rust kunt rondrijden, zodat het niet meteen een hele kermis wordt. Ik vind het een perfecte leerschool. Mijn laatste jonge paard was nog niet helemaal klaar voor de wedstrijden, maar nam em toch mee, dat hij wat kon leren. Na die wedstrijd begon hij het allemaal te snappen, dus een perfecte leerschool zoiets. Heb wel gewoon in het begin veel kilometers gemaakt, zodat hij het leerde. Nee meid, maak je niet druk en ga lekker op wedstrijd!

Goofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 09:01

ik heb mijn 3 jarige paardje nu net 3mnd onder zadel, denk dat ik nog even wacht tot april, lekker buiten. tuurlijk leren ze er heel veel van, maar ga nu naar les in binnenmanege en das eerst al een hele goede leerschool. Waarom nog de stress van die 1 a 2 binnenwedstrijden en daarna toch naar buiten? Vind 2 maanden wel heel knap, om dan al wedstrijden met goede resultaten te rijden, petje af... Toch vraag ik mij dan af of het voor het paardje dan niet allemaal te snel gaat.... Je kunt er nog jaren mee, toch?