Wat moet ik doen met de maantjes?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_aussi

Wat moet ik doen met de maantjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 15:34

Hoi,

In Februari heb ik een onderlinge wedstrijd. Maar ik weet niet wat ik met de manen moet doen. Het is een hafje en ze heeft half lange manen.

Ik maak wel eens een vlecht (zie profiel), alleen die blijft altijd maar heel even zitten Frusty
En als ik een mat maak, dan wijkt die van der nek af (staat dus opzij) Nagelbijten / Gniffelen dat zier er helemaal niet uit.

Heeft er iemand een leuk idee of een handige tip waardoor de vlecht wel blijft zitten? Bloos

EsmeeF

Re: Wat moet ik doen met de maantjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:20

Mijn hengstenvlechten vallen ook altijd uit, maar een hengstenvlecht vind ik altijd wel super gaaf als je erachter kunt komen hoe je deze goed kunt laten zitten! Mits dit een ruin of hengst is natuurlijk Knipoog Succes!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:24

Waarom zou je bij een merrie geen hengstenvlecht kunnen doen? Verward Het is alleen een benaming voor een vlechttechniek.
Ik denk dat het een kwestie van oefenen is om een hengstenvlecht mooi langs de manenkam te leggen, maar dan blijft ie wel even netjes zitten.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:33

Zelfs met een strakke vlecht blijft het in de dikke manen van mijn haflinger niet zitten.
Mij is aangeraden het met touw te doen, en dan onderhands vlechten.. of dit gaat helpen weet ik niet, meot nog even supergoed oefenen!

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 16:38

MissPromiss schreef:
Zelfs met een strakke vlecht blijft het in de dikke manen van mijn haflinger niet zitten.
Mij is aangeraden het met touw te doen, en dan onderhands vlechten.. of dit gaat helpen weet ik niet, meot nog even supergoed oefenen!

hoe moet je onderhands vlechten? Clown Bloos

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:39

_brunette schreef:
MissPromiss schreef:

hoe moet je onderhands vlechten? Clown Bloos

Dat houdt volgens mij in dat je een pluk die je er bijpakt niet bovenlangs vlecht, maar van onder de vlecht zodat de vlecht op de manenkam komt te liggen i.p.v. ernaast hangt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:43

onder of bovenlangs maakt niet zo erg uit, mijn fries zakt een normale hengstenvlecht ook uit maar als ik om de 3 plukje's de vlecht eerst vastzet en dan met dat plukje verder vlecht dus als het ware opnieuw dan blijft hij zitten, en dan is de kunst om het zo vast te zetten dat je het niet ziet zitten en dus elastiekje's in de maankleur uit voorzorg nemen Knipoog

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:44

Bij mij blijft de hengstenvlecht ook nooit lang zitten, toen heb ik 10 min. van te voren gevlecht met... *drumgeroffel* gel. Haha!
Werkte perfect, voor zolang de proef duurde. *LOL*
Gelukkig was het uitkambare gel. Lachen

Het wil nog wel eens werken als je een matte maakte, dat je echt naar beneden blijft werken en het matje niet 'naar je toe' trekt. Lachen

Ik heb precies hetzelfde probleem, ik heb zondag wedstrijd. Ik denk dat ik gewoon een dubbele rij matje maak en de rest laat hangen. Lachen

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:45

Jup inderdaad Haha!
ik zal eventjes foto's zoeken Lachen
Afbeelding
Dit is de standaardhengstenvlecht, onderlangs.. helaas niet heel strak maar het kan er mee door.. (zelf gemaakt bij mn haf)

Afbeelding
Dit is onderhands, de vlecht komt dan dus andersom, en bovenop.. Ligt veel strakker en blijft beter zitten. (wel gewoon bovenaan beginnnen Knipoog)

Bron: www.hethaflingerforum.nl

Edit: zie dat er al weer gereageerd is, maar bovenhands of onderhands maakt bij mij echt heel veel uit, onderhands kun je namelijk strakker vlechten, omdat je als het ware iets hebt om "op" te vlechten (de manenkam) bij bovenhands vlechten heb je niets om op te vlechten, waardoor strakker trekken lastiger is

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 16:47

ik vroeg me ook af of die mss blijft zitten als je gelijk vlecht na het wassen.. iemand toevallig mss een x geprobeerd? Bloos

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:52

je kunt ook hele grote knotten maken met naald en draad.. ze zijnd an wel heel groot maar het kan wel..

eszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:55

Wow dat is wel een heel verschil zeg! Ik ga het ook eens onderhands proberen.

Ik heb het dan niet nodig voor wedstrijden, maar mijn paard heeft zulke lange manen dat mijn handen er steeds in vast komen met rijden. Zeker als het waait. En een 'gewone' (bovenhandse) henstenvlecht blijft meestal wel zitten maar het staat niet zo mooi.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 16:55

heb geen ervaring met naald en draad Clown

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:08

_brunette schreef:
ik vroeg me ook af of die mss blijft zitten als je gelijk vlecht na het wassen.. iemand toevallig mss een x geprobeerd? Bloos

Hihi nee, dat werkt dus ook niet, het blijft bij mij dan net zo kort zitten!
Wat ik wel doe is als ik het gewassen heb antiklitspray erin (ik was het 1 tot 2 dagen van te voren)
en dan invlechten (gewoon 4/5 dikke vlechten)
en dan de dag van de wedstrijd die vlechten eruit halen, en met een plantenspuit een beetje vochtig spuiten (niet té) zodat het wat stroef wordt, als je het té nat maakt wordt het juist weer glad Knipoog...
Maar meestal is het na een keer schudden uit.. laatst wel een record gehad van 1 kwartier trailer staan en 20 minuten les, yeah! Tong uitsteken

rachmaninof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 23:32

onze haf doe ik vlechten met naald en draad blijft perfect zitten

Dautsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 09:03

Doe je haar manen wel eens insmeren met anti klit of glansspray? Want dan zou ik dat gewoon eens niet doen, daar worden de manen heel glad van en zakken vlechten sneller uit (tenminste dat is mijn ervaring).

Coba80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 09:10

Roosjes met naald en draad Vork

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 09:18

Ik vind dat een paard gepresenteerd hoort te worden volgens de rasstandaarden. Dus...manen los mooi gewassen en uitgeplozen bij een Haflinger.
Ik rijd een Fries en een KWPN-er op de wedstrijden. De KWPN-er vlecht ik altijd in, de Fries presenteer ik met golvende losse manen...zoals het voor het ras betaamt.
Terwijl ik een perfecte hengstenvlecht kan maken, want ik ben een toiletteerfreak.
Maar juist daarom...omdat ik zo graag een paard presenteer zoals het "hoort" (volgens de rasstandaarden dan hè) laat ik bij de Fries de manen los.
Voordat iedereen begint te gillen:...ik vind verder dat iedereen het zelf moet weten hoe het gedaan wordt en als iemand wel een hengstenvlecht maakt heb ik daar geen moeite mee, vind het ook wel mooi staan...maar het is gewoon niet mijn principe.
En het is geen gemakzucht...want een hengstenvlecht maken is voor mij minder werk dan de manen wassen en uitpluizen.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 10:58

Knotten? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 11:37

polly2 schreef:
Ik vind dat een paard gepresenteerd hoort te worden volgens de rasstandaarden. Dus...manen los mooi gewassen en uitgeplozen bij een Haflinger.
Ik rijd een Fries en een KWPN-er op de wedstrijden. De KWPN-er vlecht ik altijd in, de Fries presenteer ik met golvende losse manen...zoals het voor het ras betaamt.
Terwijl ik een perfecte hengstenvlecht kan maken, want ik ben een toiletteerfreak.
Maar juist daarom...omdat ik zo graag een paard presenteer zoals het "hoort" (volgens de rasstandaarden dan hè) laat ik bij de Fries de manen los.
Voordat iedereen begint te gillen:...ik vind verder dat iedereen het zelf moet weten hoe het gedaan wordt en als iemand wel een hengstenvlecht maakt heb ik daar geen moeite mee, vind het ook wel mooi staan...maar het is gewoon niet mijn principe.
En het is geen gemakzucht...want een hengstenvlecht maken is voor mij minder werk dan de manen wassen en uitpluizen.

ik heb ook een fries maar die heeft niet echt spectaculaire manen om zse los te laten, ze heeft daarintegen een GEWELDIGE hals die met knotten beter tot zijn uiting komt, dus kies ik voor knotten! ofwel vlechten!

Coba80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 13:15

Shanna schreef:
polly2 schreef:

ik heb ook een fries maar die heeft niet echt spectaculaire manen om zse los te laten, ze heeft daarintegen een GEWELDIGE hals die met knotten beter tot zijn uiting komt, dus kies ik voor knotten! ofwel vlechten!

Dat heb ik dus ook bij mijn fries, korte ongelijke manen dus maak altijd roosjes met naald en draad omdat zijn voorkomen dan veel meer doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 13:16

dat is het leuke van wedstrijden, je probeert je paard zo mooi mogelijk te maken door de nadruk van de mindere punten af te halen en dus te leggen op de goede punten van jhet uiterlijk van het paard Knipoog

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 13:32

En daar is niks mis mee toch? Haha!
Ik doe het afwiusselend, de ene keer vlecht ik (of probeer ik het ) en de andere keer denk ik: Leuk, we laten het los!
Maar ik vind met vlecht toch mooier, de hals komt mooier uit en de jury krijgt een beter beeld van het geheel

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 15:36

Idd onderlangs vlechten en eventueel een vlecht aan allebei de kanten maken zodat de vlecht minder zwaar wordt en dus minder snel uitzakt.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 20:25

ACSM schreef:
Idd onderlangs vlechten en eventueel een vlecht aan allebei de kanten maken zodat de vlecht minder zwaar wordt en dus minder snel uitzakt.

Dankje wel voor de tip Knipoog