Afschaffing stang- en trens tot en met het ZZ licht??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Afschaffing stang- en trens tot en met het ZZ licht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 17:53

Ik ben het nog niet tegengekomen op bokt, maar in de paard en sport die vandaag binnengekomen is staat in het stuk: Jureren: hobby of vak, een donkergekleurd stukje over reglementswijzigingen. Nou lees ik daar toch dat ze voorstellen om tot en met het ZZlicht op een trens te rijden en stang en trens pas vanaf ZZ zwaar goed te keuren.....dat is me nogal een wijziging. Ik denk niet dat de huidige Z1,Z2 en ZZlicht ruiters met stang en trens erin hier erg blij mee zijn!!!

Tevens wordt voorgesteld om met slofteugel los te mogen rijden voor de hengstencompetitie en tijdens alle prijsuitreikingen, heel apart......

Wie heeft er al meer gehoord over het voorstel om stang en trens te "bewaren" voor ZZzwaar en hoger???

DiantaM

Re: Afschaffing stang- en trens tot en met het ZZ licht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:54

Ik zou het prachtig vinden, er zijn nog maar zo weinig mensen in de Z klasse die goed met de stang en trens om kunnen gaan.

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:55

ja mijn moeder had het erover, maar ik dacht dat ze zei dat het niet meer verplicht is om vanaf z2 te rijden met stang en trens maar idd pas in het zz zwaar. Maar dat het wel mag... het zou kunnen dat ik het niet goed heb gehoord!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:56

Persoonlijk zou ik er niet wakker van liggen dat het niet meer mag, op trens gaat ook lekker.
Al zou ik het wel jammer vinden vooe diegene die er wel fijn mee rijden.
Ik zou het eerder zien dat er in de Z een extra punt kwam, gebruik van bit Haha! Duivel

Slof losrijden slaat nergens op, die lui moeten hun paard zo ook maar in de hand hebben.
En denk dat de meeste hengstencompetie ruiters dat ook wel hebben/kunnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:57

Wat Rianne zegt is weer heel wat anders Lachen

Gaat nu de P&S opsnorren Lachen

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:57

Idd...ik zou het juist goed vinden !
Iedereen moet toch gewoon met een trensje kunnen rijden?
( en ja, die verfijning enz. daar zorgt de stang voor, maar dat zie ik in veel gevallen niet)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 17:57

Letterlijk staat er:

Overigens wordt ook voorgesteld om de paarden tot en met het ZZ-Z op een trens te rijden in plaats van de stang en trens.

Zoals ik het lees is het dus geen keuze meer....

Tulandro: Moeten ze dan ook sporen af gaan schaffen voor mensen met prikpootjes? Ik vind dit wat ver gaan namelijk voor wat betreft de bemoeizucht van de KNHS.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 17:57

runningkawa schreef:
Wat Rianne zegt is weer heel wat anders Lachen

Gaat nu de P&S opsnorren Lachen

pagina 84

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:59

Ik ben zelf nog lang geen Z, maar ik zou t wel goed vinden als idd de verplichting er uit ging. Als jij op een trensje Grand Prix wilt rijden moet dat kunnen imo!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:00

Stang en trens regel vindt ik denk ik alleen maar beter, je ziet genoeg ruiters dei even de stang erin hangen zodat ze zich extra sterk kunnen maken..
Maar aan de andere kant er zijn natuurlijk ook weer ruiters die wel heel goed met S&T om kunnen gaan Nagelbijten / Gniffelen

Citaat:
k zou het eerder zien dat er in de Z een extra punt kwam, gebruik van bit Haha! Duivel

Een hele goeie *LOL*

Maar die slof regel, daar ben ik het dus weer niet mee eens Clown

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:04

Vind het opzich wel goed, sommige ruiters kunnen er niet goed (genoeg) mee omgaan (ik ook niet hoor).
Die slofregel, ja ik heb niet zo'n verstand van gebruik slof als die goed gebruikt word heeft die volgens mij geen slecht gevolg verkeerd gebruik echter wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:08

Ze sperken ook over het toestaan van een tonglepel tot en met ZZ-zwaar

Imo belachelijk!!
Als je daar je paard nog niet nageeflijk kunt rijden en moet verdoezelen met hulpmiddelen, wat zit je dan in de Zz-Zwaar te doen??

Citaat:
Overigens wordt ook voorgesteld om de paarden tot en met de Zz-Zwaar op een trens te rijden ipv S&T en die tonglepel zou dan ook alleen mogen met een gewone trens

Dat van de S&T kun je dan idd op 2 manieren opnemen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:13

Ik zou het jammer vinden. In de Z1 heb je toch een bepaalde graad van kunnen bereikt in de basissport. Als je dna wilt moet je met S&T kunnen starten vind ik. Het moet gewoon vrijwillig blijven, dus een trensje moet ook mogen.

Overigens: ik rij nu altijd met stang en trenshoofdstellen vanwege de hoge neusriem (ik gebruik geen sperriem) en de lederen teugels (koop maar eens een normaal hoofdstel zonder die linnen teugels). Zouden ze die dan allemaal uit het assortiment gaan halen omdat er geen vraag meer naar is?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 19:43

Zoals ik het lees staat er dat het n in het ZZ-l en ZZ-Z verplicht is om met stang en trens te rijden, gewoon trensje mag dus niet.
Het voorstel is om dit te wijzigen zodat je ook met een trens in het ZZ-L en ZZ-Z mag starten. Je mag dus zelf kiezen tssen S&T of gewoon trensje.
Dit is iig het voorstel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 19:45

Dat is idd verplicht

Maar er staat in dat stukje niet dat beide nog toegestaan zijn.
Dat is maar net hoe je het zelf leest vind ik.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 19:59

Het moet eerst nog eens goedgekeurd worden, en als dat gebeurt zullen ze het daarna wel iets duidelijker omschrijven (hoop ik)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:51

Het wordt steeds meer trucjesrijden en deze zo goed en zo kwaad mogelijk verbergen. Dit heeft niks meer met paardrijden te maken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:17

Needje schreef:
Ik ben zelf nog lang geen Z, maar ik zou t wel goed vinden als idd de verplichting er uit ging. Als jij op een trensje Grand Prix wilt rijden moet dat kunnen imo!

Daar zou ik ook helemaal achter staan. Niet dat ik er iets mee te maken heb Clown
Het afschaffen van stang en trens tot en met ZZ-L daar zie ik dan weer minder voordeel in. Nu zie je Z-ruiters die er niet mee overweg kunnen maar die zie je straks dan dus gewoon in het ZZ-Z. Verschuiving van het probleem.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:25

Ik vind het niet meer verplichten van het rijden met st/tr in het ZZ-licht nog niet zo gek, maar om het nou te verbieden... Neuh, vind ik ook niet nodig. Natuurlijk zijn er ruiters in het Z die niet met die dubbele bitten om kunnen gaan, maar die heb je op de hogere niveaus ook, ik vind niet dat een hogere wedstrijdklassering het dan maar rechtvaardigd om dan wel je stang er dwars in te mogen trekken.
Slofteugel regel kan ik me wel wat bij voorstellen hoor, ik vind het voor losrijden eigenlijk not-done, kan me er bij een hengstencompetitie wel wat bij voorstellen dat het wel fijn kan zijn om in geval van 'nood' een extra hulpje te hebben. Het zijn jonge dekhengsten die vaak behoorlijk hoog in het bloed staan dus dan is het wel een stukje veiligheid (en dan kun je uren filosoferen over dat het niet nodig zou moeten zijn, maar als puntje bij paaltje komt kan ik het me echt wel voorstellen. Ik heb bij een sterke brulaap ook wel eens een slof aangeknoopt, en dat was dan thuis)
Als je ziet hoeveel paarden tijdens de prijsuitrijking uit hun stekker gaan en met wat voor witte smoeltjes die dressuurruiters er dan op zitten Tong uitsteken Dan kan ik me dat ook wel indenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:16

Als de topruiters die knollen nog niet aankunnen, wat moeten wij leken dan met zulke karakters op onze merries?
Tijd voor heel wat anders goed te keuren dan.. Bloos

Netjes zonder slof, kan iedereen ook zien wat voor karakter ze hebben.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:25

*zit met de P&S naast zich Haha!
Dat zou idd wel een verandering zijn zeg! Wow!
Ik ben het er niet mee eens dat er een prijsuitreiking met slof gereden mag worden..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:51

Goh, ik wist eigenlijk niet dat de hengstencompetitie door de KNHS werd georganiseerd.

De verplichting van S&T eraf vind ik een prima plan maar om een S&T dan gelijk te verbieden gaat me te ver. Laat iedereen die keuze lekker voor zichzelf maken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 07:28

Die regel van de hengstencompetitie vond ik idd ook uiterst vreemd, daar heeft de KNHS niets mee te maken.

Wb s&t, zoals ik het las komt er een keuze op t/m ZZ-Z op s&t te starten, en daarnaast de optie om een tonglepel te gebruiken maar dan alleen als je met trens rijdt.

Citaat:
Overigens wordt ook voorgesteld om de paarden tot en met de Zz-Zwaar op een trens te rijden ipv S&T en die tonglepel zou dan ook alleen mogen met een gewone trens

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 10:32

Ja dat zou verreweg de beste oplossing zijn, de keuze, maar als je als schrijver stelt op een trens te rijden IN PLAATS VAN dan is het in mijn ogen geen keus, dan is het dus een vervanging. Zou de schrijver geschreven hebben ....paarden tot en met ZZ-Z op een trens óf stang en trens, dan zou het een keuze zijn.

Maar goed, ik hoop echt dat het de keuze mogelijkheid is, en niet de verplichting om op trens te rijden. Het lijkt me ook een beetje raar hoor om zoiets nu af te schaffen dus logischerwijs zal het de keuze wel zijn.....

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 10:40

Ik vindt het wel goed hoor. JE mag het wel verdienen. Jammer voor de mensen die wel fijn met een S&T omgaan, maar fijn voor de paarden met onbekwame ruiters. Daar zijn er teveel van in het Z.
Daarbij is het Z nu ook weer niet zo heel bijzonder. Elk gezond paard zonder afwijking moet dat kunnen lopen.
Ik stem voor!!

De slof ben ik met RK eens en zo ook over de tonglepel