Hoefschoenen verboden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Hanin

Hoefschoenen verboden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 14:51

hoi hoi,

Ik las laatst in de KNHS reglementen dat het verboden is om met hoefschoenen te rijden op KNHS wedstrijden. Weet iemand wat hiervan de achterliggende gedachte is? Het paard dat ik nu rijd heeft namelijk hoefschoenen ipv ijzers. Ik was benieuwd waarom je hiermee niet mag starten.

TeeGee

Re: Hoefschoenen verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:31

Ik denk dat er te veel mee geschoemeld kan worden bijvoorbeeld met gewichten en dat het daarom niet mag.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:00

Het lijkt me ook behoorlijk overbodig om met hoefschoenen dressuur of springwedstrijden te rijden.
Dat kan prima op blote voeten Ja
En idd je kunt er te makkelijk mee sjoemelen.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:03

In sommige gevallen zouden hoefschoenen best handig kunnen zijn. Je hebt nl. schoenen waar je ook stiften in kunt draaien. Als je een paard hebt dat niet op ijzers staat en het gras is nat en glad dan zouden die schoenen met stiften een optie kunnen zijn. Het is best jammer dat je voor een paar wedstrijdjes je je paard al die maanden op ijzers moet zetten.
Laatst bijgewerkt door Jol1 op 04-01-07 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Hanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 18:05

@ Jol1 Dat is idd erg handig. Nu snap ik niet hoe je gewichten aan je hoefschoenen kan vastmaken, lijkt me harstikke opvallend.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:09

niet alleen gewichten maar ook zalfjes, punaises bedenk wat wat je erin kunt stoppen en op een of andere manier het paard beinvloeden zodat het de benen beter optilt bijv.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:11

Paarden op blote voeten hebben gewoon geen stiften nodig, omdat ze op blote voeten niet glijden Lachen
Stiften zijn alleen nodig bij ijzers.

Het gaat ook niet om dingen die je 'aan' de hoefschoen hangt, maar je kunt er natuurlijk ook van alles 'in' doen.
Bijvoorbeeld een stukje lood voor een mooier voorbeen gebruik....

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:51

Dat paarden op blote voeten niet glijden, daar kun je zeker over discussiëren. Vaak gaat een paard toch wat onzekerder lopen. Volgens onze hoefsmid is beslaan ook niet nodig, maar ik twijfel nog wat ik zal doen.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:52

Alane schreef:
niet alleen gewichten maar ook zalfjes, punaises bedenk wat wat je erin kunt stoppen en op een of andere manier het paard beinvloeden zodat het de benen beter optilt bijv.

Idd, daarom mag er ook niet met bandage's e.d gereden worden

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:08

Jol1 schreef:
Dat paarden op blote voeten niet glijden, daar kun je zeker over discussiëren. Vaak gaat een paard toch wat onzekerder lopen. Volgens onze hoefsmid is beslaan ook niet nodig, maar ik twijfel nog wat ik zal doen.

ik heb dat probleem ook ik rij daarom ook zodra het land te rijden is op in het land.
ik heb nog een jong paard dus ze zou er aan kunnen wennen.
maar ook zonder ijzers kunnen ze glijden.
zolang het gaat komt mijn paard niet op ijzers te staan maar als het echt nodig is gaan ze er toch wel onder, maar zodra ze er weer onderuit kunnen gebeurt dat ook.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:13

Idd omdat je dingen in de schoenen zou kunnen stoppen. (net als dat je iets onder de beschermers of bandages zou kunnen doen, en je ze daarom niet mag gebruiken)

Voor schoenen zouden op gras eigenlijk een uitzondering gemaakt moeten worden. Dan maar verplichte controle ofzo voor die paar ruiters die met schoenen willen rijden.. (al kost dat waarschijnlijk te veel tijd, en dus geld, en willen de organisaties daar niet aan)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:20

je kunt toch voor die paar mensen de regels niet gaan aanpassen?
daarbij hoeft het spul er niet tijdens de proef er in te zitten maar kan dan ook mee getraint worden zodat die schoenen als extra stimulans kunnen dienen...

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:04

Ik had juist gehoord dat hoefschoenen wél mochten dankzij de endurancerijders. Die wilden persé met hoefschoenen rijden en na lang gezeur hebben ze toestemming gekregen en omdat het KNHS geen onderscheidt wilde/mocht maken zouden ze in elke discipline zijn toegestaan.
Zou even bellen als ik jou was.
Trouwens, start zelf op gras met mijn paard op blote voeten en dat gaat prima. Je moet hem alleen wel aan elkaar kunnen rijden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:52

discipline reglement dressuur:
artikel 145:
Het is niet toegestaan gebruik te maken van:
- een bit of stang niet voorkomend op de lijst van geoorloofde bitten/stangen;
- een martingaal en van alle andere hulpteugels, zoals slofteugels, gogues e.d.***;
- oorkappen, vliegennetjes, oogkleppen, bontje om de neusriem of elke andere voorziening, die het oriëntatievermogen van het paard beperkt.
- borsttuigen, voortuigen, staartriemen dan wel van elke andere voorziening die ervoor is bedoeld het zadel op zijn plaats te houden, met uitzondering van de (voor)singel;
- een hoefschoen;
- een tonglepel voor de klassen Z1-dressuur en hoger;

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:15

en bij springen mag het dus juist wel! (zie reglement springen, blijage 1 op pagina 55.)

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:19

Alane schreef:

punaises? Volgens mij gaat een paard dan alleen maar kreupel lopen. En een zalfje heeft volgens mij niet direct invloed op de prestaties van een paard.

Zijn ijzers ook niet extra gewicht? Dan zouden die ook verboden moeten worden Sigaar

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:28

chaai schreef:
en bij springen mag het dus juist wel! (zie reglement springen, blijage 1 op pagina 55.)

Bij endurance ook. Haha!

Volgens mij is er bij een hoefschoen niet zo heel veel ruimte om allerlei extra er in te proppen hoor. Bovendien zit dat dan waarschijnlijk er oncomfortabel waardoor het paard echt niet beter gaat lopen.
Een ijzer is trouwens zwaarder dan een hoefschoen dus die beinvloed de gangen meer.

Ik ben dus wel erg benieuwd naar de exacte reden hier achter.

Hanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 14:08

Ze zijn toch echt verboden wat Alane aanhaalt.
Ik ben ook nog steeds benieuwd naar de exacte reden hier achter, ik wist trouwens niet dat het bij endurance en springen wel mocht. Het zou dus een speciaal reden moeten hebben voor de dressuur.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 16:14

chaai schreef:

Ik word zolangzamerhand helemaal niet goed van de verschilende regels tussen springen en dressuur Boos!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:29

Bij springen zijn peesbeschermers/springschoenen/oornetjes ed allemaal toegestaan.

@Visconti: ik bedoel met een zalfje geen uierzalf.... maar een prikkende irriterende zalf...
even je fantasie gebruiken maar dan antipaard prowinnen...

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 01:05

Maar voor zulke zalfjes heb je geen hoefschoenen nodig lijkt me. Een paard dat irritatie/pijn aan de benen heeft loopt behoorlijk onnatuurlijk en zal meteen opvallen lijkt me.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 01:13

Het lijkt mij vrij eenvoudig om te sjoemelen met een hoefschoen. Gewoon voorin wat extra lood en kijk eens hoe die benen extra naar voren strekken. Dit trucje wordt niet voor niks in de draverswereld veel gebruikt.