Paard staakt in de ring omdat ze bang is!??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_knollie_

Paard staakt in de ring omdat ze bang is!??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 11:22

Hoi allemaal.

Ik heb even een vraag. Ik rijd Z1 met mijn paard en ze loop erg goed op het moment. Ook thuis heb ik haar super voor mekaar. Ik rijd haar al 5 jaar en heb haar al vanaf haar tweede jaar. Het vertrouwen is er dus wel.

Nou heb ik 2 maanden geleden een wedstrijd gehad en toen lag er hout op de grond naast de ring. Daar was mijn paard ontzettend bang van en ik heb haar ook de hele proef er niet langs kunnen sturen. De punten waren dramatisch Vork Maar goed...ik doe voor me plezier wedstrijden,..dus dit was jammer kan gebeuren.

Nou ben ik daarna nog een paar keer gestart en iedere keer doet ze net alsof ze bang is van alles. Vorige week was ze zelfs bang van de letters...grote onzin natuurlijk!!!
Gister moest ik weer op een groot concours rijden en was ze echt werkelijk waar van alles bang!! Ze durfde niet rond de ring en ging gewoon in de staak. Ik heb er echt op moeten schoppen omdat ik haar niet vooruit kreeg!! Ik voelde me zo banketstaaf, want ik wil helemaal niet schoppen....maar ik wist echt niet wat ik moest doen. Mijn instructeur had gezegd dat ik schouderbinnenwaarts moest rijden en extra stelling waar ze bang was...maar mijn paard staakt echt gewoon!! Ik kan dus ook helemaal niks rijden. Ik ben gister mijn proef ingegaan en heb zooo meoten schoppen omdat ze anders stil bleef staan. Op een gegeven moment dacht ik ook..van ik laat mijn been is hangen...toen bleef ze dus gewoon stilstaan!
Ik wilde ook niet stoppen met mijn proef omdat ik dan zeker een verliespunt had en dat wilde ik niet en daarbij had ik ook mijn paard nog eens zijn zin gegeven.
Ik vond het zooo rot en zo vervelend dat ik zo moest schoppen, ik wist echt niet wat ik anders kon doen....ik zag de mensen aan de kant ook echt al zo kijken van wat zit dat meisje te schoppen. En dat snap ik maar al te goed!!!

Maar wat mijn punt nu is. Mijn paard staakt dus nu iedere proef en loopt gewoon niet meer. Met inrijden gister was ze ook al bang, maar bij de andere wedstrijden niet en gaat ze pas klieren in de ring.

Ik heb idee dat ze staakt om onder het werk uit te komen. Ik heb het idee dat ze dit ontdekt heeft sinds die keer dat ze zo bang was van het hout naast de ring. Als ze natuurlijk net alsof doet dat ze bang is, krijg ik haar niet aan het werk en komt ze eronderuit.
Mijn paard was eerst echt nooit bang van iets! (het is een koudbloed)

Wat mijn vraag nu is. Wat moet ik hiermee!!! ??? Ik zit te denken om HC te starten en mijn zweep een keer mee te nemen. Als ze zo staakt reageert ze ook niet meer op mijn been en blijft ze gewoon staan. Iemand zei tegen mij dat ik dus echt haar een keer op der kop moet geven met de zweep, maar weten jullie misschien nog andere manieren??

Het ligt ook wel een beetje aan mezelf, want ik heb nu soms al bijvoorbaat op een wedstrijd zoiets van..o daar is mijn paard toch bang van! Dus dit stukje is ook van mij natuurlijk...maar dit had ik de eerste keren nog niet. Pas sinds gister kreeg ik dat gevoel

Ik hoop dat iemand tips heeft. Ik vind dit heel moeilijk. Mijn paard vind het wel leuk om mee te gaan en thuis loopt hij super en ze is zoo lief Lovers

Ik vind het echt niet leuk als ik zo moet schoppen en wil ook zo helemaal niet rijden...zo vind ik het niet leuk om op wedstrijd te gaan. Ik wil rijden voor me plezier van mij en me paard en dan wil ik hem wel vriendelijk kunnen rijden!

Sorry voor het lange verhaal.

Groetjes Monique

ardanwan

Re: Paard staakt in de ring omdat ze bang is!??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:31

Helaas kan ik je niet helpen maar ik hou dit topic wel even in de gaten aangezien ik zelf met precies het zelfde probleem zit, ik rij ook z1 dressuur en thuis loopt zij super maar in de ring staakt ze en gaat ze echt bokken en raakt gespannen, ik kan er dan ook absoluut niet meer met mijn been aankomen want dan gaat ze keihard achteruit.

_knollie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 11:36

ardanwan schreef:
Helaas kan ik je niet helpen maar ik hou dit topic wel even in de gaten aangezien ik zelf met precies het zelfde probleem zit, ik rij ook z1 dressuur en thuis loopt zij super maar in de ring staakt ze en gaat ze echt bokken en raakt gespannen, ik kan er dan ook absoluut niet meer met mijn been aankomen want dan gaat ze keihard achteruit.

Die van mij gaat echt niet bokken, maar doet gewoon alsof ze heel erg bang is en gaat dan stilstaan en met zo'n angstig hoofdje staan kijken naar wat ze zogenaamd eng vind. Maar het is sinds die eerste keer toen ze zo bang was van het hout.....vind dit heel moeilijk.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:41

Ik lees even met jullie mee. Ik heb een echte angsthaas onder het zadel, ik ben alleen nog maar onderling met hem gestart, omdat ik het idee heb dat hij ergens anders echt alleen maar gaat staken. Misschien dat er hier nog goede tips zijn.
Ik gebruik nu in ieder geval een bachspraytje voor de wedstrijden. Bij hem is het trouwens 90% van de tijd wel echte angst. Hij staakt ook, draait om of gaat keihard achteruit lopen als hij iets engst ziet.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:42

Vervelend voor je. Wellicht kun je bij plaatselijke maneges een aantal keer meerijden met onderlinge wedstrijden. Je kunt dan gewoon met zweep rijden en je wordt tenminste niet afgerekend met verliespunten of uitsluiting als het echt niet lukt. Geef het probleem aan dat een jury weet hoe en wat en net doen of het een gewone wedstrijd is. Als ze dan begint te staken kun je opvoedkundig ingrijpen zodat ze na een paar keer in de gaten heeft dat je het niet pikt en ze hopelijk weer gewoon haar werk gaat doen. Veel paarden krijgen vroeg of laat deze truc door om ergens onder uit te komen en je kunt alleen maar doorzetten voor het helemaal escaleerd maar dat je zelf ook. Je kunt ook op een onderlinge manegewedstrijd eens een klasse lager starten om te kijken of ze dan ook nog zo lastig en gestrest doet. Wellicht vindt ze het moeilijk in de Z1 maar dat kan ik niet beoordelen.

_knollie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 11:49

daniella74 schreef:
Vervelend voor je. Wellicht kun je bij plaatselijke maneges een aantal keer meerijden met onderlinge wedstrijden. Je kunt dan gewoon met zweep rijden en je wordt tenminste niet afgerekend met verliespunten of uitsluiting als het echt niet lukt. Geef het probleem aan dat een jury weet hoe en wat en net doen of het een gewone wedstrijd is. Als ze dan begint te staken kun je opvoedkundig ingrijpen zodat ze na een paar keer in de gaten heeft dat je het niet pikt en ze hopelijk weer gewoon haar werk gaat doen. Veel paarden krijgen vroeg of laat deze truc door om ergens onder uit te komen en je kunt alleen maar doorzetten voor het helemaal escaleerd maar dat je zelf ook. Je kunt ook op een onderlinge manegewedstrijd eens een klasse lager starten om te kijken of ze dan ook nog zo lastig en gestrest doet. Wellicht vindt ze het moeilijk in de Z1 maar dat kan ik niet beoordelen.

Ik rijd al een tijdje Z1 en dit probleem is sinds de laatste paar wedstrijden. Ik denk dus niet dat het Z1 te moeilijk is...ze heeft potentie voor meer zei me instructrice. En thuis loopt ze het met gemak.

Bedankt voor je tip..ik heb hier zeker wel wat aan Ja Wat bedoel je precies met opvoedkundig ingrijpen? Moet ik haar dan echt een keer een flinke tik met de zweep geven of moet ik het anders doen?

Als er bijv iemand naastloopt loopt ze wel mee, maar in haar eentje 'durft' ze het niet.

Bedankt he!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:52

Opvoedkundig ingrijpen is hoogstwaarschijnlijk een flinke tik op exact het juiste moment Haha!.

Ik zou idd een paar keer HC starten en een zweep meenemen.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:00

Dat was ook het eerste wat ik dacht toen ik je stuk las: gewoon een keer HC starten met zweep. Mijn vorige paard liet het in de proef ook afweten omdat ze wist dat ik dan geen zweep had. Toen heb ik een keer op een wedstrijd in de buurt even een tijdje in een lege ring mogen oefenen. Nou, dat heeft ze geweten! Whoosh! Maar toen was het wel gelijk over. Dus: of een keer HC starten, of ergens in de buurt vragen of je een keer even van een vrije ring gebruik mag maken. Is voor jezelf ook prettiger, want waarschijnlijk ga je nu zelf van de stress ook anders rijden.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:20

Als uitgesloten is dat ze boven haar niveau loopt dan kan dat idd waarschijnlijk geen reden zijn voor dit gedrag. Het is moeilijk te oordelen over mensen en paarden die ik niet ken maar zoals ik het begrijp is het probleem dus accuut op een wedstrijd ontstaan. Laten we er van uitgaan dat ze opeens echt bang is geworden op vreemd terrein te lopen. Veel lessen op andere stallen nemen, als het mogelijk is buitenritjes dat ze weer weet dat buiten de deur niet eng is. Je kunt ook een keertje met een vriendin een proefje in een vreemde bak oefenen, als een soort viertal maar dan achter je vriendin aanrijden. Mocht dat allemaal goed gaan onderlinge wedstrijd inschrijven liefst zo vroeg mogelijk op de dag. Je rijdt dan puur om haar braaf te laten lopen, doet ze dat is het goed en kun je volgende keer iets meer er aan rijden en zo bouw je het weer op. Krijg je in de proef de indruk dat ze begint te spelen met je dan grijp je echt een keertje heel hard in, een flinke tik en spoorhulp stemhulp wat maar nodig is en werkt bij haar. Waarschijnlijk heeft ze die dag toevallig ontdekt dat jij weinig aanpak-mogelijkheden op een wedstrijd hebt met de jury en alle meekijkers aan de kant en alle wedstrijdtoestanden. Ik weet uit eigen ervaring hoe snel paarden 1 + 1 bij elkaar kunnen optellen. Probeer zelf heel naief en blanco de wedstrijd te beginnen maar ik denk niet dat dit helemaal bij jouw vandaan komt maar ze weet nu wel dat je nu een makkelijke prooi bent in de wedstrijd dus streng zijn en geen onzin pikken als het er op aan komt. Je kan ook proberen thuis te rijden voor de wedstrijd in de hoop dat de ergste energie er uit is en er minder energie is om op andere dingen dan jou te letten.

_knollie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 12:29

Heel erg bedankt voor de tips! Het is idd uitgesloten dat het Z1 te moeilijk voor haar is. Ik heb hier zelf ook al over nagedacht en met me instructeur erover gehad. Maar ze loopt al een tijdje in het Z1 en ze doet het thuis zo makkelijk....en qua bouw kan ze het toch echt aan.

Ik heb zeker wat aan je tips...miss idd een keer onderling of HC starten met zweep. Ik rijd al best veel buiten de deur en op buitenrit...dat blijf ik ook gewoon doen. Ze is ook wat frisser door het koudere weer, dus miss is de tip om thuis alvast te rijden wel eens goed om uit te proberen.

Bedankt!

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:53

Of het nu echte angst is of niet, feit blijft dat in de ring je paard niet meer op je been reageert en dat mag en moet je altijd aanpakken. Schrikken kan gebeuren en mag ook, uitwijken en alles nooit afstraffen, maar niet meer voorwaarts gaan is het ergste wat er is en schoppen is dan niet zo'n erge straf.
Alles beter dan stilstaan.

Ik zou een keer HC met zweep starten, en dan niet eens een kans geven om stil te gaan staan. Ook al kom je aan geen oefening toe. Als ze ergens bang van is en je zet haar zelf stil, is dat nog tot daar aan toe. Maar als ze zelf stil gaat staan respecteert ze je been niet genoeg op dat moment!

Klinkt heel hard maar als je er consequent mee bent kun je daarna weer vriendelijk rondrijden.

_knollie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 13:41

Bedankt Venetia! Ik denk ook dat ze echt op haar kop moet krijgen een keer. Het enige waar ik een beetje bang voor ben en wat bij de vorige wedstrijd dus ook is gebeurd.....is het commentaar wat ik dan van andere krijg als ik haar dan op der kop geef.....misschien moet ik er niet om geven...maar ik wil ook niet bekend staan als het meisje dat der paard slaat Boos!

Maar goed...ik ga wel even kijken....ik moet het gewoon een x doen denk ik...

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 13:46

Dan ga je toch een eind uit de buurt op wedstrijd haha.
Nee, commentaar moet je negeren. Als je het uitlegt zullen mensen met ervaring het precies begrijpen.

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 13:58

_knollie_ schreef:
...maar ik wil ook niet bekend staan als het meisje dat der paard slaat Boos!

Haha, zo zou ik toch liever bekend staan als dat ik bekend sta als 'het penny-meisje dat haar paard een loopje met haar laat nemen' Haha!
Van commentaar vanaf de kant moet je je niet teveel aantrekken, vanaf de kant is het namelijk altijd makkelijk oordelen. Inderdaad gewoon een keer HC starten met zweep, waarschijnlijk is één ferme tik op het juiste moment al voldoende om je paard te laten realiseren dat ze er deze keer niet mee weg gaat komen, dus dan zal je ook weinig commentaar krijgen. En als je er heel erg mee zou zitten dat mensen commentaar leveren, inderdaad wat Venetia zegt, gewoon wat verder van huis gaan waar geen bekenden zijn.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 14:09

Misschien is je paard het vertrouwen even kwijt. Je zegt zelf al dat ze een voor haar vervelnde ervaring heeft gehad. Door de spanning die ze opbouwt reageert ze niet meer op je been. Door een zweep erbij te pakken wordt die spanning echt niet minder.
Het is natuurlijke de makkelijkste oplossing, maar is het ook de juiste als jouw paard het vertrouwen niet meer heeft.
Wat je beter kan doen is het vertrouwen weer opbouwen op de westrijden. Lekker ontspannen rijden. Dan maar een wedstrijd niet in de juiste houding. Eerst het vertrouwen weer herstellen.
Natuurlijk kan je er een zweepje bij pakken, maar ik zou hem dan als aanmoediging erbij pakken en niet om haar maar even flink op haar donder te geven. Even een keer bijtikken prima, maar naar mijn inzicht is de zweep er eens flink erover halen nooit een oplossing.

Misschien is je paard het wel even helemaal zat. Haal haar dan een periode uit het wedstrijd ritme en ga lekker afwisselend werk doen.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 14:15

@Marije1984, als het vertrouwen weg is, dan mag het dier gerust bang reageren.

Maar stilstaan in de ring is een reactie die je nooit moet tolereren, wat de oorzaak ook is. Je eigen veiligheid staat voorop.

Stilstaan eindigt op den duur vaak in omhoog gaan en dat eindigt helaas wel eens in achterover laten vallen.

Dan maar een keer doorpakken, want dat scenario wil je nooit!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 14:21

Nee, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Even doorpakken vindt ik ook wat anders dan hem even flink met de zweep erover te gaan. De zweep erbij als aanmoediging en om bij tikken. Maar even de zweep erover is nog steeds geen oplossing. Helemaal als je de oorzaak niet weet waarom het paard staakt. Als je paard er gewoon weg geen zin meer in heeft zal de zweep weinig uithalen en zelfs erger maken.
Als je paard er weer plezier in krijgt en vertrouwen krijgt zal het allemaal weer goed gaan, maar het heeft geen zin een bang paard banger te maken en een gespannen paard nog gespannender te maken.
Ik keur de zweep niet af, alleen hoe hij gebruikt wordt wel. Het is geen strafmiddel en geen hulp middel

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:35

Hmmm, ben het niet helemaal met je eens Marije1984, als je zegt dat de zweep erover nooit een oplossing is. Dit is net zo min waar als zeggen dat de zweep erover altijd de oplossing is.

Soms moet een paard gewoon eens een keer een ferme tik hebben om te weten dat je het echt meent. Dat hangt natuurlijk van het paard en de situatie af, maar bij sommige paarden en in sommige situaties is een aanmoedigend tikje echt niet genoeg. Dan is een stevige tik op de billen de enige oplossing.

Overigens is het natuurlijk van belang om te weten wat iemand onder even bijtikken en de zweep erover halen verstaat. Wat de één een stevige tik op de billen noemt is bij de ander misschien aanmoedigend bijtikken, terwijl een derde persoon het ziet als er een zweep over halen. Dat is dus redelijk subjectief. Als je onder de zweep erover halen verstaat dat je een paard verrot slaat ben ik het met je eens: dat is nooit nodig!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:51

Marije volgens mij had ik in het begin van dit topic gesteld dat we er vanuit gaan dat eht paard het vertrouwen echt even kwijt is en heeft niemand het er over het paard "wel even mores" te leren met de zweep er zijn genoeg andere inzichten aangedragen. Staken is levensgevaarlijk als je er niets aan corrigeerd en je eigen veiligheid staat altijd voorop. Wil jij dan graag voor de hemelpoort staan en dan denken had ik maar ..... Volgens mij heeft Knollie de wedstrijden al op een laag pitje gezet voor de komende tijd igg tot het probleem is opgelost en daar neemt ze zo te merken alle tijd voor.

Knollie niet bang zijn voor pennyreacties van anderen, wie denkt dat hij het in 5 minuten voor je kan oplossen moet je uitdagen om het te proberen dan hebben ze het opeens druk met iets heel dringends. Mensen die het probleem wel zien hebben er begrip voor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:53

Je paard heeft geleerd dat je hem in de bak niet aan wilt pakken, en maakt daar nu misbruik van. Dit is geen angst, dit is echt staken. Start HC,neem een zweep mee, en doorbreek die spiraal.

In de western zijn er "Fool em school em" onderdelen. Waarom zou je dit in de dressuursport ook niet kunnen invoeren? Je huurt de bak voor een bepaalde periode, er zitten personen op die jurystoeltjes, het publiek weet wat er gaande is, en jij kunt je ding doen. Al is het maar 25 keer langs die letters, die stapel hout, die stoel, die boompjes enz....

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:56

Paarden zijn slim. Dus het is heel goed mogelijk dat jouw paard ontdekt heeft dat het eigenlijk heel makkelijk is om onder het werk uit te komen op zo'n wedstrijd.

Er is alleen in mijn ogen één maar: Een paard kan niet DOEN ALSOF. Een paard reageert op wat die ziet/voelt/hoort, heeft een fantastisch geheugen en kent zeker trucjes om onder het werk uit te komen, omdat die de vorige keer ook werkten. Maar doen alsof die bang is, dat zit er niet in.

Dus is het zaak om eens heel goed naar je paard te kijken. Is ze eigenwijs, vervelend, of bang? Want als ze daadwerkelijk bang is is er wel degelijk wat aan de hand. Is ze gewoon eigenwijs, dan sluit ik mij volledig aan bij wat hierboven wordt gezegd: een keer aanpakken in die ring!

Veel succes, ik hoop dat je snel weer fijn kan rijden op wedstrijd

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:37

Het einige wat ik probeer duidelijk te maken. Zonder oorzaak geen oplossing. Als het paard het vertrouwen idd kwijt is heeft het in mijn ogen geen zin om hem eens flink met de zweep te rijden. Daar zal het paard zijn vertrouwen niet mee terug krijgen.

Als het paard het kunstje door heeft dat hij in de ring niet hoeft te werken. Tja dan is het alweer een ander verhaal he?

Er worden hier klakkeloos adviezen gegeven zonder echt naar de oorzaak te vragen.
Ik wordt gelijk voor penny uitgemaakt omdat ik uitga van Mischien wel een andere reden dan een eigenwijs paard.
Ik vraag me af wie dan het verstandigst is. De penny of diegene die er klakkeloos vanuit gaan dat het paard stout is.

Citaat:
Als je paard er weer plezier in krijgt en vertrouwen krijgt zal het allemaal weer goed gaan, maar het heeft geen zin een bang paard banger te maken en een gespannen paard nog gespannender te maken.

Zal mijzelf even qouten dat ik niet uit mijn nek klets.

Ik sluit mij dus volledig aan bij Ezter

@ Daniella ik zeg ook niet dat je niks moet doen, maar dat het vrij nutteloos is om een bang paard of een gespannen paard op zijn flikker te geven omdat je er niks mee op schiet.

@ Roxx helemaal mee eens. Zie mijn Quote. Ik neem aan dat jij het gewoon over stoute paarden hebt. En zoals ik al zei het is een hulpmiddel en geen strafmiddel.

@ Iedereen. Ik snap dat lezen moelijk is, maar zodra er ergens een andere mening of oplossing wordt aangedragen zijn we meer bezig met het bedenken van ons volgende berichtje (tegenaanval Haha! ) dan dat je de post eerst goed leest.
Als iedereen mijn posts goed had gelezen had je andere conclusies getrokken. Ik geef toe dat ik er soms wat eromheen draai, maar als je dus goed had gelezen komen de posts neer op de post van Etzer waar ik me dan ook helemaal bij aansluit

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:52

[quote="daniella74"]
Als uitgesloten is dat ze boven haar niveau loopt dan kan dat idd waarschijnlijk geen reden zijn voor dit gedrag. Het is moeilijk te oordelen over mensen en paarden die ik niet ken maar zoals ik het begrijp is het probleem dus accuut op een wedstrijd ontstaan. Laten we er van uitgaan dat ze opeens echt bang is geworden op vreemd terrein te lopen.

In de tekst die volgt geef ik HEEL duidelijk aan wat je kan proberen zonder dat je meteen de zweep gaat gebruiken om eens lekker in het rond te meppen, iets wat ik zelf ook altijd een heel slecht idee vindt. Ik zeg niet dat je een bang paard moet slaan, ik draag voldoende suggesties aan om het probleem op een andere manier op te lossen. Daarbij geef ik aan dat het paard wellicht een leuk trucje heeft ontdekt en dat kun je wel eens inkomen met goed zweepgebruik.
Misschien moet je eerst even alles lezen wat ik aandraag.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:20

Ja, in je laatste berichtje zeg je weer wat anders en op dat berichtje reageerde ik. Ik heb namelijk niet alle berichten die daarvoor zijn geplaatst weer terug gelezen. Had ik misschien beter wel kunnen doen, maar in je laatste bericht had ik het idee dat je het niet met mij eens was.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 08:32

Marije wij zitten redelijk op 1 lijn ook in het schrikkende toppaarden topic Knipoog.
Misverstand opgelost.