jong paard

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
whippie
Berichten: 15
Geregistreerd: 15-12-06

jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 22:00

Ik ben van mening dat er tegenwoordig van jonge paarden veel te veel word verlangd. zo had ik van het weekend wedstrijd met mijn 3jarige ruin en stond er op mijn startcoupon "'niet door de buiging'" en nog veel meer opmerkingen waarvan ik vind dat ie niet kunnen in de B.wie deelt deze mening?

orcientje
Berichten: 14
Geregistreerd: 19-12-06

Re: jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:03

ehm in de B worden dit soort dingen nou eenmaal verwacht. En dan gaan ze geen rekening houden met de leeftijd van je paard. Misschien is het slim om je paard eerst beter op te leiden en meer de tijd te geven, en dan pas concoursen te gaan rijden Knipoog

goudbloem
Berichten: 86
Geregistreerd: 28-05-06

Re: jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:06

hai er wordt in een b proefje niet gelet op leeftijd,je moet gewoon de onderdelen die gevraagd worden kunnen.
als je denkt dat je paard er nog niet klaar voor is,maar je wilt wel ervaring opdoen..waarom niet onderling starten?
Maar eerlijk is eerlijk hoe oud je paard ook is..de b is wel wat "strenger" geworden met die nieuwe puntentelling.(mijn mening dan)

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:09

Ik ben het met je eens dat er tegenwoordig veel te veel van jonge paarden word gevraagd. Waarom zou je een drie jarige al op wedstrijden meenemen. Er is tijd zat toch? Lachen

Als je paard niet klaar is voor een B proef zou ik hem gewoon thuis laten, scheelt een hoop stress.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 00:21

hey
ik heb mijn paard pas uitgebracht toen ze al 4 was. Ik rijd haar sinds haar 3.5 ongeveer.
Ik vind een 3 jarige nog veel te jong om al mee te gaan, ook al is het maar om te oefenen en te laten wenen op wedstrijd. Gegarandeerd lees je het commentaar en zoals in dit geval staan er dingen die je nog niet volledig kan verlangen van je jonge paard. Daar ga je dan harder op trainen, en binnen de kortste keren wordt een 3 jaar getraind als een 8 jaar.
Let dus hiermee goed op, dat je het rustigaan doet.
De jury beoordeelt je paard op wat er gevraagd wordt en niet op z'n leeftijd. Als jij denkt dat hij nu al klaar is om uit te komen in de B, dan mag de jury jou ook beoordelen daarop. En niet wat soepeler zijn, omdat hij nog zo jong is. Zo krijg je onterecht te veel winstpunten en ga je te snel promoveren, wat ook nadelig is voor je paard.

train gewoon rustigaan verder, en probeer zeker niks te forceren. Beter 1.5 jaar in de B rijden en rustigaan de basis bevestigen, dan de basis overslaan en meteen tot het M vliegen om vervolgens in de problemen te komen.
Veel succes ermee!

Anoniem

Re: jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 00:24

whippie schreef:
Ik ben van mening dat er tegenwoordig van jonge paarden veel te veel word verlangd. zo had ik van het weekend wedstrijd met mijn 3jarige ruin en stond er op mijn startcoupon "'niet door de buiging'" en nog veel meer opmerkingen waarvan ik vind dat ie niet kunnen in de B.wie deelt deze mening?



Tsja, inderdaad, van jonge paarden wordt soms veel gevraagd. Vierjarige paarden in het barrièrespringen, vierjarige paarden die qua dressuur Z-klaar zijn... Niet mijn ding.

Maar in jouw voorbeeld: Tsja, dat wordt gewoon op zijn minst toch wel verwacht van een paard waar je mee start, al is het de B. Dan had je maar thuis moeten blijven oefenen tot zijn vierde ofzo.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Re: jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:35

Buiging kan elk paard hebben, net zadelmak of doorgereden. Dat is gewoon van belang om je paard dressuurmatig correct te rijden. Dressuur is gymnastiseren en daarin sterker maken in de basisbewegingen. Als je paard nog geen goede basis heeft misschien even wachten met wedstrijden?

nathalie16

Berichten: 2020
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Tiel

Re: jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:59

ik heb mijn paard ook pas op d'r 4e uitgebracht..je zult zien dat het dat al veels te hard gaat, ik zit nu ook met veels te veel winstpunten..daarom kan je beter even wachten..
@ Nouks: d'r zijn ook paarden die het heel makkelijk uit zichzelf kunnen, mijn 4-jarige beheerts ook al veel M/Z oefeningen, maar je hebt wel gelijk, want als ze alles achter elkaar op Z niveau moeten lopen is het veelste zwaar!

dus whippie doe maar rustig aan..

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:59

nathalie: die van mij is ook 4.5 en doet ook al verschillende oefeningen uit het M / Z. (galop-stap kan ze vanzelf, travers, sb, ..) maar ik oefen nu gewoon de basis. De trucjes kan ze later ook nog wel.
Het gaat idd hard als ze eenmaal voor elkaar zijn. Beter iets later starten dan te vroeg
xxx

nathalie16

Berichten: 2020
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Tiel

Re: jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:11

ja, dat vind ik ook.. mijnes kan eigenlijk alls behalve vliegende wissels, maar een vrouw op stal zegt dat dit mis al te veel d'r is, omdat ze geestelijk nog kind is, wat vinden jullie daarvan?

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:01

Ik vind dat dat afhangt van het paard. Als je niet alle dagen al die moeilijke dingen oefent, dan kan dat geen kwaad denk ik. Mijne kan ook best veel, maar vraag het amper. Ze zijn idd nog erg jong he. Vooral op de basis trainen.
En als je nu op wedstrijd uitkomt, moet je toch nog eerst alle lage klassen door.
xxx
edit zie net in je onderschrift dat je paard al L2 + 47 is Clown Dat is best veel al Haha!

Anoniem

Re: jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:02

--> WD-V

Om eerlijk te zijn, als jij niet kunt laten zien wat er in een B proef verlangt wordt, moet je niet starten (of alleen gaan voor de ervaring)

Een jury mag niet gaan zitten, die is 3 en krijgt meer punten, die is 6, moet al beter kunnen

nathalie16

Berichten: 2020
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Tiel

Re: jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:49

uhu dat is zo, maar door die oefeningen worden ze ook wel losser door het lijf, maar ik rijd ze niet elke dag nee..
ja dat is het rotte d'r aan, ze vliegt steeds door die klasses, omdat het te makkelijk voor d'r is, hoe zit dat bij dan?

epidaure

Berichten: 185
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: Genk, België

Re: jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:26

Nja, ik ben ook van mening dat de jury geen rekening kan houden met de leeftijd maar ik vind wel dat ze soms niet echt redelijk zijn. In de E4 (België) wordt ook verwacht dat je paard perfect onderin loopt... waarom eigenlijk? In de laagste proef zou je toch al blij moeten zijn als je mooi puntelijk rijdt, je paard ontspant, en je ervaring kan opdoen...
Dat je wat punten afkrijgt voor het onderin lopen/stelling en dergelijke is dan ook normaal maar ze mogen je niet afrekenen op ELKE oefening die je rijdt, vind ik...

MISTRAL94

Berichten: 14259
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:30

Tja ik persoonlijk vind met een 3 jarige op wedstrijd ook al veel Bloos
Je weet waar ze tijdens wedstrijden op letten. Een jury kan geen rekening ermee houden dat je op een 3 jarige zit die nog niet al te veel kan/mag doen. Dan denk ik ook start dan voorlopig nog niet als je het teveel vind wat ze vragen en laat het paard nog even lekker genieten van de jeugdigheid!
Geen kritiek gewoon een mening Knipoog

__PSM__

Berichten: 6603
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: ......

Re: jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 12:11

3 jarige op wedstrijd perfect voor de ervaring,

maar ga je dan niet op lopen winden over buiging of wat dan ook. JIJ wil starten, als je vind dat er dingen worden gevraagd voor een paard van 3 die JIJ teveel vindt, moet JIJ dus een keuze maken. Wel starten en niet zeuren of even wachten met starten en thuis rustig verder trainen.

Maar zowiezo moet elk paard buiging aangeven, ze lopen zonder zadel op ook eerst met dr neus de hoek om en de rest volgt. Dat is ook al iets van buiging.

Dit is mijn mening, tis geen kritiek hoor! Haha!

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Re: jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 14:09

je heb toch ook speciale proeven.. die kun je dan toch ook rijden

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 14:49

B staat voor Basis...dus de basis mag je dan wel verwachten dat je die terug ziet, dat die nog niet 100% goed is ligt bij de verantwoording van de ruiter. Dan moet je niet raar staan te kijken als je daar dan ook een punt voor krijgt die je wellicht nog niet aanstaat.

WowAmigo
Berichten: 4820
Geregistreerd: 22-07-05

Re: jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 15:32

Ilse_gipsy schreef:
Dat je wat punten afkrijgt voor het onderin lopen/stelling en dergelijke is dan ook normaal maar ze mogen je niet afrekenen op ELKE oefening die je rijdt, vind ik...


Dat is natuurlijk onzin, de essentie van een proef is dat je paard door alle onderdelen heen zijn aanleuning, stelling, buiging en wat dan ook bewaart. Dat hoort gewoon bij dat onderdeel. Kan je dat niet laten zien dan is dat onderdeel gewoon niet goed. Stel je voor, ik rij M2, en mijn paard buigt niet. Dit wordt dan afgestraft op de 1e kleine volte, maar dat moeten ze dan de rest van de proef maar door de vingers zien? Nee, ook in het schouderbinnenwaarts, de travers, keertwendingen, noem maar op moet mijn paard buigen. Een proef rijden is niet het verbinden van lettertjes aan elkaar maar het laten zien van het africhtingsniveau van je paard!

CARLIJN_
Berichten: 245
Geregistreerd: 01-12-06
Woonplaats: overal

Re: jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:04

Je kan niet verwachten omdat jou paard 3jaar is er anders word gejureerd. Het is B de basis en blijkbaar zat het er bij jou 3 jarige nog niet in.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 19:11

Ilse_gipsy schreef:
Nja, ik ben ook van mening dat de jury geen rekening kan houden met de leeftijd maar ik vind wel dat ze soms niet echt redelijk zijn. In de E4 (België) wordt ook verwacht dat je paard perfect onderin loopt... waarom eigenlijk? In de laagste proef zou je toch al blij moeten zijn als je mooi puntelijk rijdt, je paard ontspant, en je ervaring kan opdoen...
Dat je wat punten afkrijgt voor het onderin lopen/stelling en dergelijke is dan ook normaal maar ze mogen je niet afrekenen op ELKE oefening die je rijdt, vind ik...


Niet alleen in Limburg hoor, ook bij het hrov (oost vlaanderen) is dat zo. En eigenlijk is het wel ergens normaal. Voor de ruiters die hun paard nog niet volledig in correcte aanleuning hebben, zijn er de subprovinciale reeksen E4 en E5. (binnenkort wordt dit veranderd naar E5 / E7. zie site vlp! )
Ik vind het eigenlijk wel logisch. Je rijdt een simpele proef waar je alleen enkele overgangen en figuren moet tonen. Dan vind ik dat je ook mag laten zien dat je paard dit in aanleuning kan, tactmatig correct blijft en met impuls.
Als je paard niet in de aanleuning moet zijn, dan kan je doorstromen naar het niveau A. Als je dan je paard niet aan de teugel hebt enzo, dan wordt het wel erg moeilijk om je eenvoudige wissels te maken, middendraf en middengalop te tonen, en het achterwaarts + keertwendingen.
xxx

epidaure

Berichten: 185
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: Genk, België

Re: jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 21:34

Daar heb je wel gelijk in, maar het is nu ook niet dat hij met zen kop recht omhoog loopt ofzo hoor. paard loopt in aanleuning, en stelling maar door een verkeerde halsbouw loopt hij moeilijk in volledig onderin. Hij loopt wel door zijn lijf uit dus elke oefening gaat goed en dat zie je in de proeven ook...
Voor de hogere proeven vind ik idd dat je paard correct moet lopen maar in de lage proefjes moet er door ruiter en paard ook ervaring opgedaan kunnen worden ... Maarjah, gelukkig telt de winter toch niet mee :d

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re: jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:07

Je hoeft geen wedstrijden te rijden, als je er nog niet helemaal klaar voor bent, kan je ook nog even wachten. Lachen Verder denk ik niet dat de jury jongere paarden in de B erg anders kan behandelen dan oudere paarden. Dan zouden ze ook koudbloeden moeten scheiden van de warmbloeden etc. Knipoog

Dancertjje

Berichten: 415
Geregistreerd: 19-12-06

Re: jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:44

Gedeeltelijk Meeeens Clown

Anoniem

Re: jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:45

Dancer
Kun je je bericht wat meer onderbouwen?
Aan zo'n oneliner hebben we helemaal niets