zonder sperriem starten.....dierenmishandeling?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

shaolanneke

zonder sperriem starten.....dierenmishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 23:18

Ik rijd thuis altijd zonder sperriem, ik vind het nl. (bij mijn paard) geen enkele meerwaarde toevoegen en vind het eigenlijk gewoon een onding. Daarbij vindt mijn paard dat ook Haha! want die vindt dat ding op haar neus niets (en nee hij zit niet te strak of te los).

Nu is mijn vriendinnetje wel eens op wedstrijd gegaan zonder sperriem, met als resultaat dat de jury als opmerking had geplaatst ' zonder sperriem is dierenmishandeling' Verward

Ik vind de sperriem ook helemaal niet mooi, en daarbij zoals hierboven al aangegeven geen meerwaarde en start liever zonder. Zou een jury me hierop mogen afrekenen? Ik persoonlijk vind van niet, maar goed wie ben ik.

Ik ben benieuwd wat andere bokkers hiervan vinden!

daantjuhhh

Re: zonder sperriem starten.....dierenmishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 23:23

Ik heb heelang zonder sperriem gestart.
Ik had een kiefer neusriem z'n hele mooie brede en daar kon geen sperriem aan.
Nooit geen commentaar op gehad.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 23:38

idd, sommige neusriemen hebben niet eens een sperriem!

Ik denk dat ik het dit weekend gewoon eens ga doen, kijken of ik er commentaar op krijg als ik zonder sperriem start Haha!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 23:39

Ja was wel gewoon een hoge neusriem die van mij.
Maar was eigenlijk bedoeld voor stang en trens hoofdstel.
Super mooi ding.. en heb lekker 2 jaar wedstrijd gereden met dat ding en het enigste wat ze wel eens zeiden, wat een mooi hoofdstel zo met die brede neusriem (op een arabieren koppie)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 23:40

Nou ja, een hoge neusriem mag ook zonder sperriem. Maar een combineusriem zonder, mag niet. Mag geen lusje aanzitten voor sperriem als je zonder wilt starten...

Maar waar de opmerking vandaan komt dat dat dierenmishandeling zou zijn..? Verward

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 23:41

Een gecombineerde neusriem zonder de sperriem is niet toegestaan!
Dan moet je met een engelse of te wel hoge neusriem gaan rijden, dan mag het wel.......

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 23:41

ik start ook met kieffer hoofdstel met brede neusriem, en vindt die sperriem gewoon echt superlelijk! plus dat zo'n ding (bij mijn paard) echt absoluut geen nut heeft. Raak die dingen ook altijd kwijt Bloos

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 23:41

Ik vraag me af of dat jurylid ooit van een Engelse neusriem heeft gehoord. In feite een hoge neusriem waar geen sperriem aan zit dus. Knipoog

Ik zou eerlijk gezegd na afloop naar zo'n jurylid toe zijn gegaan om uitleg te vragen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 23:42

Ik snap totaal niet wat er dierenmishandeling aan is.
Maar volgens mij moet je wel met een zo compleet mogelijk hoofdstel starten eigenlijk...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 23:43

Ja al krijgt een vriendin van mij er ook nooit commentaar op.
Die start in het M met gecombineerde neusriem zonder sperriem..

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 23:43

jury was helaas al weg...

Maar als ik dus het lusje van de sperriem eraf haal ( wat ik bij mn andere hoofdstellen ook heb gedaan) mag het dus wel Verward

Nee snap de opmerking van dierenmishandeling ook niet zo goed.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 23:45

Zonder lusje mag het idd wel, want dan is het in feite een Engelse neusriem. Met lusje maar zonder sperriem wordt het gezien als incomplete gecombineerde neusriem.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 23:46

snappen jullie nog de logica?
Maar dat heb ik wel vaker in de dressuur, kan beter gaan springen..*zucht*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 23:48

Ja, ik snap het wel. Bij de dressuur moet het er toch een beetje uitzien allemaal, en een combineusriem zonder sperriem is gewoon niet compleet. Das hetzelfde als starten met een hoofdstel waar de keelriem er half af is gebroken/die niet meer dicht kan, bij wijze van spreken.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 23:51

ja als je het idd zo bekijkt wel ja! Haha!

hmmm zal ik nu dan toch maar dat lusje eraf slopen, maar wel heel voorzichtig zodat het evt. nog te repareren is? stel dat het niet goed is...

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 09:06

shaolanneke schreef:
jury was helaas al weg...

Maar als ik dus het lusje van de sperriem eraf haal ( wat ik bij mn andere hoofdstellen ook heb gedaan) mag het dus wel Verward

Nee snap de opmerking van dierenmishandeling ook niet zo goed.

Je kan ook eerst met je andere hoofdstel starten.... Waar het lusje al af is....

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 09:15

Ik kan het mij alleen voorstellen als deze amazone een (netjes gezegt) onervaren hand heeft gehad. Dan blijft het een te lompe opmerking. Maar als het aan de kop loopt te plukken dan kan het voor de pony soms fijner zijn om een lage neusriem te hebben of in dit geval een sperriem.
Zelf rijd ik met een hoge engelse neusriem omdat ik vind dat je het paard beperkt in zijn beweging als je de boel volledig dichttrekt. Je moet dan wel een hele stille aanleuning hebben.
Mijn neusriem zit dan ook zo los dat je er net neit tussendoor kan kijken. Ze zo uer een vlinke gaap mee kunnen maken.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 09:18

Een sperriem dient ervoor dat het paard izjn mond niet ver kan opendoen bij een hoge neusriem, als je de lusjes van de sperriem eraf knipt mag je er wel mee rijden volgens mij. De opmerking over dierenmishandeling snap ik echt niet.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 11:25

amazone had zeker geen onervaren hand Haha!

Maar ik vind vaak dat mensen de sperriem onjuist gebruiken, als iets om de mond mee te dicht te snoeren. Ik zie soms paarden lopen die net aan kunnen ademhalen, maar die een probleem in de aanleuning hebben en men probeert het op deze manier te voorkomen door de mond dicht te snoeren.

Ik rijd ook nooit met een neusriem die strak zit, mijn paard raakt geirriteerd door de druk op de neus, lekker losjes dus die neusriem. Om die reden kan ik ook geen aansnoerneusriem gebruiken, ze gaat dan met haar kopschudden Verward , ook al zit die losjes. Maar als je een aansnoer te los doet zit de neusriem weer heel lelijk...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:25

Saffier schreef:
Een gecombineerde neusriem zonder de sperriem is niet toegestaan!
Dan moet je met een engelse of te wel hoge neusriem gaan rijden, dan mag het wel.......

Precies!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 12:08

shaolanneke schreef:
amazone had zeker geen onervaren hand Haha!

Maar ik vind vaak dat mensen de sperriem onjuist gebruiken, als iets om de mond mee te dicht te snoeren. Ik zie soms paarden lopen die net aan kunnen ademhalen, maar die een probleem in de aanleuning hebben en men probeert het op deze manier te voorkomen door de mond dicht te snoeren.

Ik rijd ook nooit met een neusriem die strak zit, mijn paard raakt geirriteerd door de druk op de neus, lekker losjes dus die neusriem. Om die reden kan ik ook geen aansnoerneusriem gebruiken, ze gaat dan met haar kopschudden Verward , ook al zit die losjes. Maar als je een aansnoer te los doet zit de neusriem weer heel lelijk...

Daar heb ik nou weer totaal gen last van. Maargoed het kan komen omdat die van mij nog erg nieuwig is en nooit straak aangesloten heeft gezeten.

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 12:17

shaolanneke schreef:
Ik rijd thuis altijd zonder sperriem, ik vind het nl. (bij mijn paard) geen enkele meerwaarde toevoegen en vind het eigenlijk gewoon een onding. Daarbij vindt mijn paard dat ook Haha! want die vindt dat ding op haar neus niets (en nee hij zit niet te strak of te los).

Nu is mijn vriendinnetje wel eens op wedstrijd gegaan zonder sperriem, met als resultaat dat de jury als opmerking had geplaatst ' zonder sperriem is dierenmishandeling' Verward

Ik vind de sperriem ook helemaal niet mooi, en daarbij zoals hierboven al aangegeven geen meerwaarde en start liever zonder. Zou een jury me hierop mogen afrekenen? Ik persoonlijk vind van niet, maar goed wie ben ik.

Ik ben benieuwd wat andere bokkers hiervan vinden!

Dit kan meteen in het topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=95&t=667021.
Met stip bovenaan!

Of in een nieuw topic: Fabeltjes van juryleden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 12:31

Zoals al gezegd is, met lusje moet je met sperriem, zonder lusje hoeft dat niet. Zo simpel als dat

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 16:18

Ik rij altijd zonder, ik gebruik namelijk een stang en trens hoofdstel zonder stangbakstuk en stang. Nooit commentaar op gehad. Met een engelse neusriem mag je starten en geen jury die hier commentaar op mag hebben.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 14:01

daantjuhhh schreef:
Ik heb heelang zonder sperriem gestart.
Ik had een kiefer neusriem z'n hele mooie brede en daar kon geen sperriem aan.
Nooit geen commentaar op gehad.

Als het een hoofstel is waar origineel geen sperriem aan zit mag het, maar als er zo'n lusje aan zit moet de sperriem er aan.