Dispensatie ---> Teugelvoering

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

fresco

Dispensatie ---> Teugelvoering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 20:06

Ik ben zelf jury maar over sommige dingen vraag je jezelf wel eens iets af Knipoog .
Zoals dit:
Zal iemand die een vinger mist (zwaar auto ongeluk gehad) en waarbij haar hand is gereconstructueerd, dispensatie aan moeten vragen omdat zij een andere teugelvoering gebruikt?
Ze rijd met haar ene hand met de teugel langs haar pink.
Misschien weet iemand van jullie hier iets van.

Remember

Re: Dispensatie ---> Teugelvoering

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:50

Hmmm, goeie vraag. Ik vraag me namelijk af of de teugelvoering vast staat, ga maar eens bij een Z-ring kijken op hoeveel verschillende manieren de S&T vast gehouden wordt! Mij lijkt ook dat áls een jury het constateert en de uitleg hoort hij/zij daar geen problemen van gaat maken ! Dispensatie aanvragen lijkt me dus wat overdreven, maar denk dat je het beste even kunt bellen met de KNHS.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 08:09

Ik weet dat aangespannen rijden en dressuur rijden niet goed te vergelijken zijn, maar ik ken een rijder bij de hackney's die dispensatie heeft om met tandem rijden een andere teugelvoering aan te nemen, 2-handig in plaats van Achenbach.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 08:11

Als ze gewoon normale teugels gebruikt (dus geen lussen ofzo), dan lijkt me dat niet nodig. Ik denk zelfs dat het amper opvalt.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:32

Volgens mij staat nergens vast hoe je de teugels vast moet houden. als mijn paard soms niet helemaal lekker reageerd pak ik ook mijn pink erbij

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 11:02

Ik ken wel iemand die mist een handje en deze rijdt met speciale teugels daarvoor moest ze dus wel dispensatie voor aanvragen en ik weet dus niet of voor alleen maar de teugels anders vasthouden het wel geldt. Volgens mij staat daarover niets in de regelementen.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 11:15

Ik zal het dinsdag eens vragen aan onze cursus leider!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:05

De teugelvoering is volgens mij niet verplicht, dus dan zal die persoon geen dispensatie aan hoeven te vragen.
Ik ken wel iemand die geen laars meer aan kan. Zij heeft dispensatie om met 1 laars en aan het andere been geen laars te mogen rijden.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 21:06

Ik heb het boek eens nagelezen en daar staat alleen in dat er geen lussen e.d. aan mogen zitten en je de teugels niet aan het lichaam vast mag maken.
Ook dat in iedere hand 1 teugel moet zitten, maar verder staat er niks over in.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:44

Volgens mij staat er niets over in de reglementen over HOE je de teugels vast moet houden, alleen dat dat niet in 1 hand mag zijn, en de soort teugels.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:49

ik rijd mijn ene pony altijd met twee vingers, heb het idee dat dat lichter aanvoelt in de mond Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:45

Volgens mij mag je zelfs gewoon al met teugels onder pinken rijden hoor, ook als je niks mankeert aan je handen. Was volgens mij eerst niet, maar paar jaar geleden veranderd.

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 20:25

Ik kwam laatst iemand bij de pony's tegen die ook met lussen aan de teugels reed, die had inderdaad van de KNHS een dispensatiebrief. Ze had geen zichtbaar lichamelijk gebrek.
haike schreef:
Volgens mij mag je zelfs gewoon al met teugels onder pinken rijden hoor, ook als je niks mankeert aan je handen. Was volgens mij eerst niet, maar paar jaar geleden veranderd.

Ik pak af en toe ook gewoon mijn pink bij de teugels.. wist niet eens dat dat (vroeger) niet mocht Bloos

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:56

Ik heb lange tijd last gehad van een peesontsteking in mijn ringvinger...ik ben er nog steeds van overtuigd dat dit door het rijden gekomen is. Sindsdien rij ik dus met mijn teugels tussen mijn middel en ringvinger in, heb ze één plaats opgeschoven zeg maar....het is nog niemand opgevallen!

Ik geloof ook dat als ik straks zelf zit te jureren dat het me niet zoveel zou kunnen schelen, behalve als iemand rijdt met de teugel om zijn vuist heen, dan kan je vreselijk kracht zetten en kun je onmogelijk nog een zachte hulp geven.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 16:13

De teugelvoering bij stang en trens is gewoon vrij, dus ik neem aan bij enkele trens ook.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 17:23

daffodil schreef:

Ik geloof ook dat als ik straks zelf zit te jureren dat het me niet zoveel zou kunnen schelen, behalve als iemand rijdt met de teugel om zijn vuist heen, dan kan je vreselijk kracht zetten en kun je onmogelijk nog een zachte hulp geven.

Onzin: met een fuist kan je alsnog heel zacht te werk gaan. Als je je teugel vast hebt met je drie middelste vingers en je opent en sluit alleen met je pink kan je echt niet zoveel kwaad doen. Ik kan ook veel harder trekken als ik hem om mijn ringvinger heb dan dat ik hem om mijn pink heb. Dat komt omdat je pink een stuk zwakker en vooral ook kleiner is.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 18:52

daffodil schreef:
Ik heb lange tijd last gehad van een peesontsteking in mijn ringvinger...ik ben er nog steeds van overtuigd dat dit door het rijden gekomen is. Sindsdien rij ik dus met mijn teugels tussen mijn middel en ringvinger in, heb ze één plaats opgeschoven zeg maar....het is nog niemand opgevallen!

Dus als ik mn stangteugel onder mn pink door laat lopen werk ik lomp in?
Wat een onzin, net wat oosterhoff zegt, daarmee kun je juist veel subtieler werken.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:13

Misschien dat het zou kunnen maar in de lagere klassen zul je het niet snel tegenkomen. Denk dat het in het stang en trens verhaal inderdaad anders ligt, maar daar had ik het niet over......