hoe krijgen ze het voorelkaar ? (winstpunt)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jibbele

hoe krijgen ze het voorelkaar ? (winstpunt)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 17:53

hallo,

soms zie mensen in de B of L springen en denk je bij jezelf hoe in godsnaam krijg jij het voor elkaar om een winstpunt te halen.

vinden jullie niet dat ze strenger moeten jureren in de B dressuur?
ik vind het wel want er gebeuren zo veel ongelukken met paard en ruiter omdat de paarden totaal niet dressuurmatig gereden worden?

Soms wel lachen hoor dat wel krijg je wel goede bloopers van hahahha Haha! Haha!

floor01

Re: hoe krijgen ze het voorelkaar ? (winstpunt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 18:24

Je hebt inderdaad van die stunters op goede paarden (daar ben ik er een van).

Strenger jureren vind ik niet perse noodzakelijk. Dressuur en springen zijn toch twee verschillende dingen. Als je goed kan dressuren wil dat nog niet zeggen dat je kunt springen. Alhoewel de dressuur voor het springen natuurlijk wel de basis is.

En: risico is voor de ruiter! Daarom rij ik met bodyprotector!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 18:40

Ja, ik sta er ook wel eens van te kijken.
Misschien is de winstpunt wel gekocht....

jibbele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 18:56

gekocht???
in deze strenge tijd zou dat nog kunnen dan?
Dat vind ik wel erg dom denk aan je paard bijvoorbeeld....
kijk dat de ruiter er afvalt nouja dan moet hij eerst maar eens leren dressuren maar het paard kan er toch niks aan doen dat hij zo'n golo op zijn rug heeft?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:15

Tja dat zie je wel eens. Op SGW's heb je ook wel eens mensen die echt in zo'n springparcours............. Nouja je kijkt dan liever niet.
Maargoed het kan zijn dat ze met een ander paard ooit een winstpunt hebben gehaald en dan nu met deze aan het verongelukken zijn. Vaak worden die mensen wel afgestraft in de B wat betreft stijlpunten maarja dat weerhoud ze niet te starten natuurlijk.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 21:41

en ieder paard reageerd op concours net zoals thuis...
en danlukt het ook aardig dat een pony die M1 dressuur loopt met B springen compleet flipt.
Of een die nog niet zolang zadelmak is zich misdraagt..... heeft niet altijd met de onkunde van de ruiter te maken, maar is vaak ook een combinatie van factoren... zoals mensen op een concours met een paraplu door een inrijterrein wandelen, en deze midden op het terrein opsteken omdat ze een druppel voelen.... of hun stoffige jas uitkloppen..... en wat ook leuke effecten geeft is een losloppende keffende handstoffer....
ligt niet altijd aan de ruiter Haha!

missnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:22

TeeGee schreef:

Tuurlijk niet! ooit 1 keer een winstpunt in de B dressuur gehaald is altijd mogen starten in het B springen; maakt niet uit met welk paard. Dat moet iedere shampoo toch kunnen????

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 13:51

missnina schreef:
TeeGee schreef:

Tuurlijk niet! ooit 1 keer een winstpunt in de B dressuur gehaald is altijd mogen starten in het B springen; maakt niet uit met welk paard. Dat moet iedere shampoo toch kunnen????

Dat dacht ik ook Knipoog.

Miss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 17:38

Ach.. Als je eens wist hoeveel jury's er zijn die je gewoon een winstpunt geven als je vertelt dat je wil gaan springen en daarom die winstpunt wil. Moet je vaak de jury wel een beetje kennen natuurlijk Knipoog

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:07

Maar eenmaal gehaald die wp, en je mag met ieder beest gaan springen! Goed of niet, maakt niet uit!
Maar ik ken mensen die nu al een jaar bezig zijn om een wp te halen. Ze willen zo graag springen, maar telkens met dressuur zitten ze onder de 160 pnt...Tja, dan heeft een parcours springen ook weinig zin... Haha!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:59

missnina schreef:
TeeGee schreef:

Dat dacht ik ook Knipoog.
[/quote]

Nou niet iedereen hoor.. ik ken wel een paar verhalen van voort wat hoort wat....Gekocht kan dus ook doormiddel van een eerdere dienst zijn.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 21:17

Daar ben ik het niet mee eens Pascha.
Er zijn ook pony's die ontzettend heet zijn. En daarom in de dressuur geen winstpunt kunnen rijden maar toch geweldig kunnen springen.
Miss87; gelukkig ken ik die jury's niet Knipoog Ik heb wel vaker meegemaakt dat ze aan mij komen vragen of ik aub een winstpunt weg wil geven omdat ze graag willen gaan springen. Dan is mijn antwoord altijd: natuurlijk. Als u een winstpunt rijdt dan wil ik het u best geven Knipoog.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 08:49

ik vind het een beetje snel geroepen dat als je geen punt in de B kan halen, je ook maar niet moet springen.

mijn vriend is daar een voorbeeld van. merel kan heel goed springen, dressuur gaat ze steeds beter oppakken, maar ze vinden het beide niet leuk. er zit tijdens dressuurwedstrijden erg veel spanning en daarom halen ze geen punten. maar het komt vanzelf wel,.

enne... ik ben vrijdag in de springles van willem afgedonderd Haha! voor het eerst sinds ik hem heb.. en goh.. ben toch L1 met winst... ik kan willem nl niet goed door een parcour sturen. al mijn dressuurmatige oplossingen helpen nl alleen maar averrechts Haha! dus het gaat echt niet altijd op hoor...

Miss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 09:43

Scum schreef:
Daar ben ik het niet mee eens Pascha.
Er zijn ook pony's die ontzettend heet zijn. En daarom in de dressuur geen winstpunt kunnen rijden maar toch geweldig kunnen springen.
Miss87; gelukkig ken ik die jury's niet Knipoog Ik heb wel vaker meegemaakt dat ze aan mij komen vragen of ik aub een winstpunt weg wil geven omdat ze graag willen gaan springen. Dan is mijn antwoord altijd: natuurlijk. Als u een winstpunt rijdt dan wil ik het u best geven Knipoog.

En zo hoort het Knipoog Ik weet zeker dat ik met mijn sterrekijker die M springt ook geen winstpunt kan halen met dressuur. In het parcours is ie toch super te rijden..

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 09:54

kijk naar de profs, die kunnen ook bijna allemaal dressuurmatig heel goed rijden.
Er is een aantal jaren bij de kwpn hengstenkeuring een clinic geweest o.l.v. anky waar o.a. piet raymakers senior even piaff en passage liet zien en een dressuur proef reed met zijn paard.
Bij een clinic van Jos Lansink werd er ook bij een springclinic aandacht besteed aan het stukje goed sturen met je paard en het aanleren van de wissels.

Maar het is ook wel de taak van de ruiter zelf, om hier aandacht aan te besteden.
Moet dan alles gecontroleerd worden en etc....

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 12:41

Dan heb je het ook over mensen!! Ik denk dat je een Jos lansink niet kunt vergelijken met een B ruiter.

Maar ik vind het eigenlijk zelfs een beetje aso dat mensen zelfs komen vragen om een wp bij de jury! Dat moet je maar verdienen Haha!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:33

Dat bedoel ik Haha!

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:49

Eigenlijk is springen gewoon dressuur met hindernissen.
Je bent telkens bezig met sturen, verzamelen en dan weer been enzo ik heb niet veel verstand van springen maar heb wel springlessen gevolgt.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 09:58

IK VIND dat je toch echt wel gewoon een winstpunt moet kunnen rijden in de B (en dan niet gekocht!)
Zo moeilijk is de B niet als je netjes je rondjes kan rijden dan is het wel haalbaar dacht ik zo!

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 18:18

Ik vind niet dat ze strenger moeten zijn in de B. Zo stimuleerd het om amazones/ruiters mee te doen aan wedstrijden.
Als ze eenmaal L starten zijn de jury's een stuk strenger, dus dan komen ze zichzelf op den duur wel tegen Haha!

Wat van mij wel mag is dat mensen bijv 'pas' met 5 wp in de B mogen springen. Zo is enige wedstrijdervaring al opgedaan.
(Maar van mij mag het ook wel pas bij L+1 Nagelbijten / Gniffelen )

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:49

Ik ken een meisje die reed dressuur omdat ze een winstpunt wilde halen voor te springen.
Toen haalde ze na een paar wedstrijden een winstpunt maar die pony loopt voor de meter niet ( vind ze zelf ook hoor ) gewoon hoofd helemaal ik de wolken enzo...
Toen zij de jury als ik geweten had dat ik je een winstpunt had gegeven omdat je wilde springen had ik hem niet gegeven :S

Juliauni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 20:15

floor01 schreef:
Je hebt inderdaad van die stunters op goede paarden (daar ben ik er een van).

Strenger jureren vind ik niet perse noodzakelijk. Dressuur en springen zijn toch twee verschillende dingen. Als je goed kan dressuren wil dat nog niet zeggen dat je kunt springen. Alhoewel de dressuur voor het springen natuurlijk wel de basis is.

En: risico is voor de ruiter! Daarom rij ik met bodyprotector!

ahah ik ben ook zo'n ruiter Tong uitsteken