uitbrengen paard voor ander, wat mag je vragen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

uitbrengen paard voor ander, wat mag je vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:23

NAV dit topic: viewtopic.php?f=29&t=675605&hilit=&start=25
heb ik de volgende vraag.

Wat kan je vragen als je benaderd wordt een paard voor iemand uit te brengen in de sport? Bedoel dan dat je paard maar paar keer start, om vb wp in bepaalde klasse te halen. Is dus puur profijt voor eigenaar.
Lijkt me logisch dat eigenaar dan sowieso startkaart + kosten betaald, maar wat kan je verder verwachten? Ben erg benieuwd naar gemaakte afspraken, evt bedragen, prijzengeld.

Graag alleen reacties van mensen die echt een idee hebben hoe dit zit. Mensen die paard van ander rijden voor hun eigen plezier (en dus niet puur voor eigenaar paar keer starten) graag niet in dit topic reageren. Daarvoor is bovenstaande link denk ik beter van toepassing.

Lielle

Re: uitbrengen paard voor ander, wat mag je vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 08:52

Ik zou een bedrag afspreken dat jij krijgt op het moment dat de bedoelde klassering is bereikt. Daarnaast zijn de prijzen voor jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:33

Lielle schreef:
Ik zou een bedrag afspreken dat jij krijgt op het moment dat de bedoelde klassering is bereikt. Daarnaast zijn de prijzen voor jou.

Maar wat is een normaal bedrag? Stel dat paard al getraind is op niveau en alleen maar hoef uit te brengen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:39

Tel eens de uren die je eraan verwacht kwijt te zijn en vermenigvuldig die met 15. Zoiets zou ik zelf doen, vind dat een redelijk uurloon voor een dergelijke eis.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:03

Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar wel veel op stages van meegekregen.

Kosten voor eigenaar zijn meestal, stalling, startkaart, startgeld.

Prijzengeld voor de ruiter. Ik heb zelf gehoord van een bepaalde 'winstuitkering' bij een bepaalde klassering of publiciteit in bijv. de paardenkrant.

Meestal heeft een ruiter nog een bepaald bedrag voor de training, of inderdaad een bedrag bij het behalen van de afgesproken klassering. Zie Lielle dr uitleg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:07

Lielle schreef:

Hier ga ik in mee, en dan startkaart, inschrijfgeld e.d. zijn voor de eigenaar z'n kost en. Lachen

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:15

Melanie_ schreef:
Lielle schreef:

Hier ga ik in mee, en dan startkaart, inschrijfgeld e.d. zijn voor de eigenaar z'n kost en. Lachen

uiteraard gelden net als de adviezen in het andere topic denk ik het meeste: maak goede afspraken tot ieders tevredenheid.

maar ik snap iets nog niet helemaal. als ik het goed begrijp geef je aan dat ja als ruiter zijnde een loon krijgt + het prijzen geld en de kosten ed zijn voor de eigenaar?

maar wat heeft hij er dan aan dat zijn paard op een bepaald niveau loopt? (er van uitgaande dat de eigenaar zijn paard niet voor de verkoop heeft) waarom zou hij dan willen hebben dat zijn paard uitgebracht wordt op concours?

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:20

Over het algemeen wil een eigenaar dat zijn/haar paard in de sport wordt uitgebracht om
1: het paard hoger geklasseerd te laten lopen. Bij een eventuele verkoop is het paard meer waard (ook al zegt hij/zij zijn paard nu niet te willen verkopen) of
2: als het om een merrie gaat, haar bijvoorbeeld de titel sportmerrie te laten krijgen, daardoor wordt het een meer waardevolle dekmerrie of
3: omdat de eigenaar het gewoon leuk vindt (denk persoonlijk dat dat er maar weinig zijn)

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:22

ok bedankt voor je snelle antwoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:28

[
[/quote]

[/quote]

uiteraard gelden net als de adviezen in het andere topic denk ik het meeste: maak goede afspraken tot ieders tevredenheid.

maar ik snap iets nog niet helemaal. als ik het goed begrijp geef je aan dat ja als ruiter zijnde een loon krijgt + het prijzen geld en de kosten ed zijn voor de eigenaar?

maar wat heeft hij er dan aan dat zijn paard op een bepaald niveau loopt? (er van uitgaande dat de eigenaar zijn paard niet voor de verkoop heeft) waarom zou hij dan willen hebben dat zijn paard uitgebracht wordt op concours?
[/quote]

Zoals creool al aangeeft best wel wat voordelen voor de eigenaar, vooral als paard voor de verkoop is.

Kunnen jullie ook richtlijnen noemen voor bedragen? Zoals Lielle al zei 15 per uur, wat denken jullie?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:39

tja het is natuurlijk ook wat jij het waard vind. Ik vraag voor prive lessen altijd 15 euro per keer. dat zou ik ook doen bij het berijden. Trainingen zou ik uit laten betalen en de wedstrijden zou ik wellicht niet laten uitbetalen maar wel het gewonnen prijzengeld innen. wellicht kan je een bonus vaststellen voor het behalen van een hogere klasse.
Ik zou mij niet laten uitbetalen als het geheel is afgesloten. stel het lukt je niet om de een of andere reden of hij haakt opeens af dan kan je naar je geld fluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:38

oosterhoff; dat s ook een slim plan idd. Dankje!

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:08

Ik breng ook paarden uit. Dit is gewoon in mijn wertijd, dus krijg gewoon doorbetaald. Alle kosten en vervoer voor eigenaar, prijzengeld ook voor eigenaar in de meeste gevallen...

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:18

Diegene die mijn paard traint vraagt bij prive lessen altijd € 25 per uur, zij is dan wel professioneel bezig en je krijgt waar voor je geld. Mijn paard rijd zij tegen datzelfde uur tarief. Afhankelijk van je kwaliteiten etc. kun je een rieel bedrag er voor vragen.