paard voor een ander uit brengen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sammy78

paard voor een ander uit brengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 10:53

Hallo,

Ik weet niet of dit hier goed staat, zo niet dan moet het maar ff getemd worden.

Kunnen jullie een uitleg geven over hoe het over het algemeen gaat met het prijzengeld, lintjes ed die een combinatie (ruiter en paard) winnen bij wedstrijden, wanneer het paard niet van de ruiter is maar van iemand anders.

Deze vraag stel ik niet alleen voor mij zelf maar met name voor een kennis van mij die zijn paard door iemand ander op concoursen wil laten uitbrengen. Hij gaat zelf met de trailer mee en leest ook met de dressuur voor en is zeg maar ook een soort van groom. Ook gaat hij met haar altijd mee naar welke training dan ook met de trailer. De ruiter hoeft alleen maar de startkaart aan te vragen en het inschrijfgeld voor de wedstrijden.

Gezien het feit dat ik niet weet hoe dit over het algemeen geregeld is dacht ik, laat ik het hier eens neer zetten, dan komen er vast wel reacties op.

Haffie2006

Re: paard voor een ander uit brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 10:55

'Bij een vriendin van mij werkt het zo.
Als zij zelf het startgeld betaals is het prijzengeld voor haar zij heeft er voor gereden.
Kijk dat neemt neit weg dat je die gene die je rijd en van wie het paard is nooit eens beloond !!

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 10:57

Ik doe dit nu voor de 3e keer en het is bij elke eigenaar anders. Bekers en linten hield ik bij de 1e 2 paarden altijd zelf en bij het paard wat ik nu start vind de eigenaar het ook erg leuk dus doen we ze om en om houden. Prijzengeld gaf ik meestal aan de eigenaar of ik kocht er iets voor het paard voor zegmaar.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 10:57

Een deal die hier in de buurt nogal wordt toegepast is:
Eigenaar verzorgd alle vervoer en paard
Ruiter verzorgd optoming, ijzers, startkaart en lessen

Bij gereden winstpunt betaald eigenaar het startgeld, bij geen winstpunt betaald de ruiter.
Prijzengeld is naar mijn mening voor de ruiter.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:00

Het lijkt mij logisch dat als de ruiter het startgeld ( ed ) betaald, de ruiter ook de prijzen mag houden. Maar dat kan natuurlijk verschillen, maar net welke afspraken je maakt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:00

Dat hangt er helemaal vanaf wat je met de eigenaar afspreekt.
- ik rijd nu een paard voor iemand anders waarbij ikzelf alle kosten voor de wedstrijd en les betaal. Vervoer wisselt, meestal rijd ik zelf. Prijzengeld, lintjes e.d. zijn dus ook voor mij.
- vorig jaar reed ik een ander paard waarbij de eigenaresse alles betaalde, les, wedstrijdkosten, vervoer e.d. Daarbij waren de lintjes voor het paard en het geld voor mij, maar dat geld is er nooit gekomen Knipoog Toen ik dat paard ook met dressuur uitbracht (eigenbelang, 2e z klassering) waren de kosten wel voor mij.
- en iemand anders (professioneel ruiter) heeft een tijd een paard van ons uitgebracht, waarbij de kosten voor ons en de prijzen voor hem waren.

Die winstpunt regeling zou ik nooit willen. Dat vind ik erg korte termijn gericht.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:43

Ik ga komend voorjaar een pony voor iemand anders starten. Bij het mennen heb je vaak geen prijzengeld(iig niet hier in de buurt), eerder een halster of een zak voer oid. We hebben er niets over afgesproken, maar de spulletjes zullen wel naar de pony gaan.
Startkaart + inschijfgeld word door de eigenaar betaald. Stalling, hoefsmid en vervoer door mij (maar bekap/besla zelf, ga zelf al met een andere pony heen en pony staat dan bij mij op stal). Deze 'constructie' is nog onderdeel van een deal die we gemaakt hebben (ik betuig hun pony en rijd haar naar het L+1 + een IBOP proef en ik heb van hun een 3 jarige die niet aan hun fokdoel voldoet gekregen).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:48

Lielle schreef:
Daarbij waren de lintjes voor het paard en het geld voor mij, maar dat geld is er nooit gekomen Knipoog

dit staat er erg raar. Ik bedoel dus dat we geen geld hebben gewonnen.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:51

Ik heb er zelf nooit bij stil gestaan eigenlijk, maar toen ik mijn paard (toen nog niet van mij) in de wedstrijden ging rijden, heb ik alles zelf betaald, maar hield ook de prijzen en het prijzengeld zelf. De eigenaar heeft hier ook nooit iets van gezegd eigenlijk. Inmiddels is het paard lekker van mijzelf!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:53

Lielle schreef:
Lielle schreef:
Daarbij waren de lintjes voor het paard en het geld voor mij, maar dat geld is er nooit gekomen Knipoog

dit staat er erg raar. Ik bedoel dus dat we geen geld hebben gewonnen.

Moest idd even twee keer lezen voordat ik snapte wat je bedoelde, dacht eerst nog ' wat een eikel die eigenaar' Knipoog

Bianca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:50

Bij mij gaat het anders. Ik rij al bijna 11 jaar voor een stal waar alles voor mij betaald wordt. Dus verzorging, ijzers, materialen, vervoer met vrachtwagen, inschrijfkosten en startkaart. Ze betalen ook de helft van mn contributie van de rijvereniging. Alle prijzengeld dat ik win, mag ik zelf houden. Daarin tegen rij ik elke dag 4 a 5 paarden. Zowel dressuur als springen en dan voor de handel. Ik start ook paarden van andere eigenaren en daar heb ik dezelfde afspraken mee gemaakt. Het is maar net wat voor beide partijen prettig is. Zij willen hun paarden graag getraind en gestart, ik wil graag rijden en starten. Prima oplossing. Ik betaal wel mn eigen benzine. Als er een paard wordt verkocht, krijg ik ook wat mee. Vind de eigenaar wel belangerijk omdat ik de paarden train. Ben er dan ook zeer tevreden mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:54

Ik reed eerst voor een plek waar alles betaald werd.
Maar prijzengeld was voor mij.
Maar dit waren dan ook paarden die te koop stonden, dus de eigenaar werd er ook beter van als ze getraind en geklasseerd werden.
Een prof ruiter in huren was duurder Lachen

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 14:01

ik heb de volgende regeling:

de eigenaar betaald, kosten van de vereniging, startkaart en startgeld.
als ik prijs heb betaal ik het startgeld terug, de rest en de lintjes mag ik gewoon houden

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:59

Ik ga volgend jaar op eigen verzoek weer een paard starten en daar betaal ikzelf startkaart, startgeld en lesgeld van. De prijzen hou ik dus ook zelf.
Eerder heb ik ook voor een eigenaar gereden die zelf alles betaalde en toen was de afspraak prijzengeld afgeven, bekers en rozetten houden.

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 09:19

hey allemaal bedankt voor jullie reaktie. ik zal het met de persoon in kwestie bespreken en hij moet maar een goede afspraak maken met zijn ruiter. verder kan hij aan de hand van deze reakties een idee krijgen hoe het over het algemeen geregeld is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 10:41

Rijd momenteel ook 2 paarden, voor verschillende mensen.
Bij beide betaal ik mijn startkaart en inschrijfgeld, prijzen zijn dan ook voor mij. Alhoewel ik lintjes gewoon aan eigenaar geef/stal hang, ik doe er verder toch niks mee.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 10:47

mijn bijrdtser start mijn paard in de de\ressuur. Niet dat mijn paard er zo nodig beter van moet worden of hoog geklasseerd moet zijn voor verkoop of zo. Gewoon voor t leuke en kijken hoe ver ze beide komen. Ik ga zelf mee groomen. Ze betaald zelf de kosten van startkaart e.d dus als er prijzend\geld zou zijn is dat uiteraard voor haar. Ik ben al trots genoeg om mijn paardje in de ring te zien lopen. Het word denk ik anders als je beroepsmatig een paard voor iemand uit gaat brengen.

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 10:52

Ik ga volgend jaar wedstrijden rijden met een paard van iemand anders. Startkaart, startgeld, transport, lessen, groomen etc etc wordt allemaal door de eigenaar betaald en geregeld. Ik zou prijzengeld sowieso uit fatsoen aan de eigenaar geven.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:11

Het is idd een kwestie wat je afspreekt met de eigenaar van het paard.
Ik breng ook een paard voor iemand anders uit. Alle kosten zijn voor de rekening van de eigenaar; stalling, startkaart, coupons, inschrijfgeld. Gewonnen startgeld en prijzen zijn voor de eigenaar. Maar ik zie ook mensen bij mij in de buurt die het zo hebben afgesproken dat alle gewonnen prijzen voor het paard (dekens etc) voor de eigenaar zijn, en de bekers voor de ruiter zelf.

Moppie2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:22

Haffie2006 schreef:
'Bij een vriendin van mij werkt het zo.
Als zij zelf het startgeld betaals is het prijzengeld voor haar zij heeft er voor gereden.
Kijk dat neemt neit weg dat je die gene die je rijd en van wie het paard is nooit eens beloond !!

Idd.. gaat meestal zo..

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:06

Ik heb momenteel een paard op stal die ik in januari ga starten. De eigenaar betaalt maandelijks een bedrag waar eigenlijk alles in zit.(beslaan, startkaart, stalling, training, enz) Ik neem het paard ook altijd met eigen vervoer ergens mee naartoe.
Alleen de veterinaire kosten zijn voor de eigenaar.

Mocht het straks heel goed gaan op concours, zijn de prijzen ook voor mij...

Ik denk dat je bij een dergelijke regeling ook moet kijken naar de belangen van beide partijen.
Ik krijg wel paarden op stal voor een aantal weken in voorbereiding op de IBOP. Hier wordt de eigenaar vooral beter van en deze betaalt dan ook netjes alles.
Ik heb ook tot voor kort een merrie gereden die ik op iets minder commerciële basis reed, aangezien ik zelf graag nog een paard Z geklasseerd had.
Wil jij graag een paard starten en heeft de eigenaar daar eigenlijk geen baat bij, dan kun je het uiteraard op niet commerciële basis doen en bijv sam-sam.

Mijn advies is alleen om duidelijke afspraken te maken zodat iedereen weet waar hij/zij aantoe is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:28

Ik rijd een paardje van iemand anders, het staat ook bij mij in training, alle matriaal die ik nodig heb voor het paard word betaald. Verder zijn de wedstrijd kosten voor mij zelf. Ik kies er voor om haar uittebrengen. Hij wil het ook betalen maar ik vind het niet nodig. Lintjes, evt, bekers of prijzengeld zijn dan ook ten alle tijden voor mij.

licorneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:27

Voorheen werkte ik freelance ('t is m'n vak) voor een stal, zij betaalden de inschrijfkosten/startkaart etc. maar geen werkuren, en het prijzengeld was dan voor mij. Was ook wel een stok achter de deur om er iets aan over te houden Knipoog
Nu ben ik inmiddels als stalruiter vast in dienst bij dezelfde stal, en wedstrijden zijn voor mij nu gewoon "werkuren" die (goed!) worden betaald. Prijzengeld is nu logischerwijs voor de eigenaar, ik word immers al betaald, maar vaak krijg ik er een gedeelte van als extraatje wanneer het echt leuk gegaan is (zeker omdat ik een DRAAK van een paard uitbreng waar ze zelf voor geen goud op gaan zitten, hahahaha!). Ik vind zelf dat ik het echt goed heb getroffen!
Nu je al die opties bij elkaar ziet, ben je er al uit wat je zelf een redelijke regeling vindt?
Groetjes
Licorne

MooiZow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 22:13

Startkaart en coupons betaal ik zelf, wedstrijden betaald de eigenaar (gaat ook altijd mee). Mag prijzengeld zelf houden!

Exodus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:06

Ik denk idd. dat het bij iedereen anders is. Je moet zelf kijken waar hij/zij zich het fijnste bij voelt. Wel is het denk ik slim om van te voren af te spreken hoe jullie het willen gaan doen. Dan komen er geen ongemakkelijke discussies achteraf.

Bij mij is het zo: Ik rij de paarden (2) en de eigenaar betaald eigenlijk alles. Gaat ook mee op concours en rijd met de trailer overal heen (ook als het ermelo/wanroy/belgië is ofzo)(dat ligt niet naast de deur). Ik mag het prijzengeld en de eventuele bekers rozetten houden. Hier stond de eigenaar op. Dit ook omdat het paard steeds meer waard word naarmate je in hogere klasse komt te rijden. Hier zal de eigenaar bij de verkoop van het paard uiteindelijk zijn geld voor zien. Hij vond dat ik dan (omdat als je wint oid.) verdiend had om het geld of de prijs te houden. Als ik een deken of chabrak win dan gaat dit gelijk naar het paard dus indirect komt dat weer terug. Hoop dat je er iets aan hebt. Succes ermee