Waarom geen halsstrekken in het M/Z?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

fresco

Waarom geen halsstrekken in het M/Z?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 08:17

Wat ik altijd zo jammer vind, is dat er in het M en Z geen halsstrekken meer zit.
Het is juist zo'n goede oefening om te controleren of er een juiste aanleuning aanwezig is.
Je kan b.v. zelfs halstrekken in galop vragen.
Hoe denken jullie hierover?

Starbreeze

Re: Waarom geen halsstrekken in het M/Z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 08:43

Ik denk dat men verwacht dat het op dat niveau toch wel in orde moet zijn (en anders hou je vooral jezelf voor de gek).

Een goede jury ziet dat toch wel, als je geen aanleuning hebt, of een slechte, dan kom je volgens mij behoorlijk in de knoei met zulke proeven. Je kan dat ook wel zien of het paard in de middengangen de hals mooi naar voren wil doen.

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 08:46

Starbreeze schreef:
Ik denk dat men verwacht dat het op dat niveau toch wel in orde moet zijn (en anders hou je vooral jezelf voor de gek).

Een goede jury ziet dat toch wel, als je geen aanleuning hebt, of een slechte, dan kom je volgens mij behoorlijk in de knoei met zulke proeven. Je kan dat ook wel zien of het paard in de middengangen de hals mooi naar voren wil doen.

mee eens Lachen
En voor de rest zit ik er ook niet mee, vind het geen leuke oefening Knipoog

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 08:49

Nou geen leuke oefening tot daaraan toe, maar ik neem dat thuis wel mee in de training.

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 08:54

Starbreeze schreef:
Nou geen leuke oefening tot daaraan toe, maar ik neem dat thuis wel mee in de training.

Ik ook Sigaar

Maar daarom vindt ik het nog geen leuke oefening in de proef Knipoog
Ik rij altijd rond en laag in.
En het is ook niet dat ik het niet kan, want had er laatst nog een 9 op.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 12:03

Starbreeze schreef:

Commentaar gisteren van de jury bij ons concours was dat ze in de groep M1 en M2 maar 2 paarden heeft gezien waarvan ze verwacht dat ze de hals uit konden leggen. De rest was veelste strak en volgde totaal niet de hand. En het aantal deelnemers was niet zeer gering.

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 12:06

ik vind het niet heel erg dat het niet in het M en Z zit, mijn paard strekt zijn hals wel, maar doet het niet vergenoeg...... tis gewoon niet zijn favoriete onderdeel....

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 14:12

Ik weet zeker dat er enorm veel mensen door de mand gaan vallen!
En als je aanleuning toch goed in orde is, is halsstrekken toch niet moeilijk?!
Raar dat iedereen het dan toch een moeilijke oefening vind!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 16:25

Vind juist wel fijn dat niet meer hoeft, paarden worden toch wel langer waardoor impuls verliezen. Goede jurys zien hopelijk wel of paard in aanleuning staat of niet

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 17:43

sjakie schreef:
Starbreeze schreef:

Commentaar gisteren van de jury bij ons concours was dat ze in de groep M1 en M2 maar 2 paarden heeft gezien waarvan ze verwacht dat ze de hals uit konden leggen. De rest was veelste strak en volgde totaal niet de hand. En het aantal deelnemers was niet zeer gering.

Dat kan natuurlijk, maar een goeie jury ziet dat Knipoog en die mensen komen zichzelf nog wel tegen denk ik zo.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 19:05

Ik vind het idd ook een but oefening heerlijk dat het niet meer hoeft!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:14

Ik denk ook dat een heel groot deel van die trekkers en plukkers door de mand gaan vallen in de M en in de Z. Er zitten er daar genoeg en als jullie het zo'n but oefening vinden zegt dat al genoeg.
Moeilijk he hals strekken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 10:03

oosterhoff schreef:
Ik denk ook dat een heel groot deel van die trekkers en plukkers door de mand gaan vallen in de M en in de Z. Er zitten er daar genoeg en als jullie het zo'n but oefening vinden zegt dat al genoeg.

sorry, maar vind deze reactie eerlijk gezegd beetje overdreven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 10:29

Ik vind hals strekken juist iets waarbij je de punten makkelijk kunt krijgen,makkelijke oefening. Ik denk juist dat de oefening "te makkelijk" is voor M/Z.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 11:10

oosterhoff schreef:

Ik ben het juist volledig met je eens!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:31

Ik kreeg juist altijd 8en voor mijn halsstrekken. Doe het nog steeds heel veel, hij volgt heel goed mijn hand en kreeg altijd de grootste complimentjes erover Knipoog

Vind het niet erg dat het er niet meer in zit, maar ik vind dat je het misschien zelfs vaker moet doen ind e B en L, bijvoorbeeld 2 keer per proef.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 12:06

Ik vind het een geweldige oefening, en moet zeggen dat ik er ook altijd goed op scoor, met meerdere paarden.

Maar in het M en Z zit er wel een oefening in die vergelijkbaar is, nl de uitgestrekte stap. Ook dan moet je mooi kunnen uitschuiven en je aanleuning bewaren.

De overgang naar de stap in het hals strekken uoit het vorige boekje mis ik ook enorm, prima controle!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 11:20

Voor de mensen die de aanleuning ook echt in orde hebben, is het ook een fluitje van een cent en de rest valt door de mand...
En idd die overgang met halsstrekken naar de stap was zeker een hele mooie oefening!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 11:43

Die oefen ik ook nog steeds! Ik doe alsnog lekker halsstrekken aan het einde van het rijden. Jammer idd dat die overgang niet meer gevraagd wordt.

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:16

fresco schreef:
Ik weet zeker dat er enorm veel mensen door de mand gaan vallen!
En als je aanleuning toch goed in orde is, is halsstrekken toch niet moeilijk?!
Raar dat iedereen het dan toch een moeilijke oefening vind!

Dat komt omdat er veel ruiters/amazones zijn die hun paard niet goed nageeflijk hebben lopen, vanuit de rug dus.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:18

anderzijds kon ik zondag met een bepaald geen correcte aanleuning (links 90 %, rechts 10 Ziek toch nog hals strekken voor een 8 Verward Of de jury heeft er niet doorheen gekeken, dat kan ook. Hij zakte wel keurig.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 09:59

Hihihi, had jij mooi even geluk!
Het kan me wel voorstellen dat het weinig voldoening geeft...

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 10:03

wat starbreeze zegt over misschien halsstrekken in de galop zou misschien wel een goede oefening zijn, een jury kan dan meteen zien of het paard dan ook nog goed bij elkaar blijft en niet uit elkaar valt.. want dat gebeurt ook nog wel eens.. tevens een controle voor de ontspanning nageeflijkheid, reactie aan het been en de verzameling..

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:18

Lielle schreef:
Ik vind het een geweldige oefening, en moet zeggen dat ik er ook altijd goed op scoor, met meerdere paarden.

Maar in het M en Z zit er wel een oefening in die vergelijkbaar is, nl de uitgestrekte stap. Ook dan moet je mooi kunnen uitschuiven en je aanleuning bewaren.

De overgang naar de stap in het hals strekken uoit het vorige boekje mis ik ook enorm, prima controle!

hierbij sluit ik zich aan bij lielle Ja
ik heb ook mooie punten voor halstrekken gekregen. Bij uitgestrekte stap haal ik nu ook (zeer Bloos ) goede punten Lachen

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:28

Ik sluit me ook aan bij Lielle!
Ik vind halsstrekken juist heel belangrijk, als ze dat niet kunnen (je hand dus volgen) dan hebben ze eigenlijk geen goede aanleuning en lopen ze is een houding getrokken eigenlijk. Ik begin en ik eindig met halsstrekken en lang en laag en ik haalde er ook altijd goede cijfers op Lachen