Is het mogelijk met een tuigpaard de dressuur in te gaan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

chillaxing

Is het mogelijk met een tuigpaard de dressuur in te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 09:15

Hallo,

Ik heb sinds een half jaar een tuigpaard en ik wil graag de wedstrijden weer een beetje oppakken.
Zou het nu mogelijk zijn om met een tuigpaard net zo ver te kunnen komen als met een rijpaard?

Alvast bedankt!

smurf1988

Re: Is het mogelijk met een tuigpaard de dressuur in te gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:16

technisch gezien wel, maar het is natuurlijk wel een stuk moeilijker. Ik ken iemand die Grand Prix met haar tuiger is geweest (maar dat is ook de hoogst geklasseerde tuiger van Nederland Bloos )

chillaxing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 09:19

Hihi, mijn paard en ik zijn nog niet zo ver.
28 November heb ik mijn eerste onderlinge wedstrijd.
Maar het lijkt me gewoon super om verder te kunnen komen in de dressuur, al zullen we daar nog veel voor moeten oefenen zowel paard als ik.

Leo3hoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:19

Ik rijd nu een betuigde fries en een bereden fries, ik merk echt wel verschil, de betuigde fries buigt veel moeilijker, ze is wat stugger in de mond, maar ik denk dat ze zeker getraint kan worden voor de dressuur.
Dus trainen denk ik...
grtz,
Leonie

Lina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:21

Als je denkt dat het paard het kan. Zou ik het proberen. Een tuigpaard heeft misschien een andre bouw en gangen maar het moet best kunnen. Kzou het wel een uitdaging vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:21

Dat hoeft helemaal niet moeilijker te zijn. Ligt een beetje aan hoe tuigtypisch hij is, misschien is hij wel voor een groot gedeelte gelders (basispaard) type, en dan hoeft hij niet onder te doen voor een rijpaard. Integendeel, front, uitstraling, sterk achterbeen. Bij sommige tuigers is de galop een probleem en de strakke rug, maar dat zegt niks over jouw tuiger. Ik zou zeggen, plaats eens een foto.

Megacarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:23

Hoi, ik heb ook een tuigpaard en ik rijd nu al met haar L2 !! Haha!
Als het paard het kan, kan het makkelijk Knipoog

chillaxing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 09:23

Ja het is zeker een grote uitdaging! Ik heb altijd meegedaan met onderlinge wedstrijden en clubkampioenschappen. En dat wil ik nu weer gaan doen en als dat goed gaat misschien een startkaart aanvragen. Ik ga het gewoon proberen en ik zal verslag doen van mijn eerste wedstrijd!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:25

Afbeelding
Hier nog even een plaatje Haha!

Megacarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:25

Ja leuk ! Ik ben net weer een beetje begonnen met rijden omdat ze een veulen bij zich had, dus pak het nu rustig op! Ik hoop dat ik volgende maand met der kan starten in het L2 Knipoog

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 10:56

Ik ben in 1 jaar en 8 maanden met mijn tuigpaard M startgerechtigd. (start gemiddeld 1 x per maand)
Heb 22 lintjes aan de muur hangen.. En ik heb nooit het idee gehad dat ik op wat voor manier benadeeld ben met mijn tuigpaard.
Dus ik zou zeggen DOEN !!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:24

ik zou het ook zeker doen als ik jou was!

ik heb zelf ook twee tuigpaarden, en met 1 (14jarige ruin) ben ik net begonnen met de eerste priveles.
hij leert echt super snel (voor zijn leeftijd) en snapt na 1 les dat ie niet meer met zn koppie omhoog moet lopen, maar laag en ontspannen enzo.
Hij heeft ongeveer 10jaar voor de kar gelopen hiervoor en ik heb hem in zomer 2004 voor t eerst onder zadel bereden (lekker het bos in etc).
Zodra hij kan aangalopperen dan wil ik misschien ook onderlinge wedstrijdjes gaan starten.

Dus als je paard maar wil leren, dan lukt het zeker!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:00

mijn paard is ook een beetjj tuiger nou die loop goed ressuuur hoor
hewoon doen

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:05

Visconti schreef:
technisch gezien wel, maar het is natuurlijk wel een stuk moeilijker. Ik ken iemand die Grand Prix met haar tuiger is geweest (maar dat is ook de hoogst geklasseerde tuiger van Nederland Bloos )

Die ken ik ook ja. Ze werd destijds wel voor gek verklaard, maar zie mijn onderschrift: ze bleef in haar paard geloven, en je ziet wat ze ermee heeft bereikt !

Corini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:19

Okay, die van mij is geen hele tuiger (moeder is dressuurbloed, vader is Renovo), maar heeft wel echt het exterieur van een tuiger. Ook het bewegingspatroon heeft het meest weg van een tuigpaard. Ze was als 6-jarige Z1 dressuur! Nu start ik haar niet meer, maar ondanks dat ik door menig jurylid ben uitgelachen, hebben we de Z maar mooi gehaald Knipoog.
Succes!

LoVeYouH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:26

ik ga zaterdag ook voor het eerst starten die van mij is ook kwpn tuiger..
maar heeft ook genoeg tuigertrekjes...

fotos op me profiel de onderste fotos,...
ze is inmiddels nog wel wat afgevallen..

zijn jullie tuigers ook zo schrikkerig??

Megacarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:51

@ LoVeYouH: Ik heb er eentje Haha! hahaha, ze was vroeger heel schrikkerig, naarmate dat ze ouder wordt dat steeds minder Knipoog Haha!
Succes zaterdag trouwens ... Haha!

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:54

een ex-stalgenootje start met haar tuiger in het Z2 en heeft geloof ik de punten voor het ZZ-licht al.. Ze heeft ook laatst nog mee gereden met het NK viewtopic.php?f=101&t=653660 de 2 laatste foto's!!

Bobta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:06

Ik denk zeker wel dat je met een tuiger de dressuur in kan, het zal misschien moeilijk zijn dan met een kwpn rijpaard, maar tuigers staan er om bekend dat ze mooi kunnen lopen.
Ik denk dat je alleen moet oppassen dat je hem niet overvraagt, een tuiger is vaak toch wat zwaarder gebouwt dan een kwpn rijpaard, en kan daardoor makkerlijker een blessure oplopen.
Dit zeg ik omdat ik dat zelf heb mee gemaakt, nou ja ik niet zelf maar ik heb het gezien bij een meisje op stal die ging springen met een tuiger, dat is natuurlijk iets anders dan dressuur maar dressuur kan ook heel zwaar zijn voor een paard.
Ze ging dus springen met haar tuiger, steeds hoger en hoger en het leek allemaal goed te gaan tot dat hij kreupel ging lopen, en kreupel bleef....
Foto's laten maken, bleek er een botsplinter los te zijn geschoten in zijn voorbeen, dat hoogstwaarschijnlijk van het neerkomen is gekomen met springen, zijn voorbenen konden het gewicht niet aan van lijf, omdat een tuiger vaak zwaarder is gebouwt dan een rijpaard.
Dit paard heeft ze 5 maanden nadat ze is begonnen met springen en het paard razendsnel hoger en hoger liet springen in moeten laten slapen...

Dit verhaal om aan te geven dat tuigers in eerste instantie als menpaarden zijn gefokt, en daarom moet je soms uitkijken of ze andere dingen wel aankunnen.

boytjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 16:00

Ik ook een paard zijn moeder is tuig en zijn vader is een rijpaard. Ga aankomende zaterdag ook starten.
Als je foto wil zien staan in mijn profiel.