De hele Borg-regeling [discussie]

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Suzy

De hele Borg-regeling [discussie]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 20:48

Vandaag weer eens geconfronteerd met de, naar mijn mening, rare borg-regeling.
Zolangs ik hier op bokt al heb begrepen zijn er weinig mensen die het borg-principe ervaring mee hebben, maar hier in Limburg zit in een groot deel van wedstrijd borg bij inbegrepen. Je betaalt een bedrag extra en dit krijg je terug wanneer je gestart bent.
Op zich niet zo heel gek als je gewoon je wedstrijd kan rijden, maar wanneer je moet afmelden om welke reden dan ook ben je dit extra bedrag dus ook kwijt. Wat dus dan als extra inkomst voor de organisatie ten goede komt. Dus heb je net de pech dat je ziek bent, paard kreupel wordt (zelfs op de wedstrijd zelf tijdens het inrijden), heb je geen recht meer op het terugkrijgen van de borg. Naar mijn mening een beetje te ver gaan.
Ik snap dat ze meedogenloze niet-op-komen-dager op deze manier willen afstraffen, maar ik denk dat dit meer degene treft die helaas moeten afmelden ( en dit dan ook netjes en op tijd doen) voor een wedstrijd en die het al rot vinden niet te kunnen starten en hun startgeld dat ze kwijt zijn.
De boete die de KNHS kan opleggen bij niet-afmelden wordt weinig gedaan, gezien het voor verenigingen veel extra papieren-rompslomp is en ze verder niets meer terugzien in de kas van de boete. Dus dan is dit het alternatief voor de vereniging...
En de bewuste bijschrijvers ('goedkope manier van afmelden') worden met deze regeling naar mijn mening enkel gestimuleerd.

Wat vinden jullie hiervan?

Sammie

Re: De hele Borg-regeling [discussie]

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 21:05

Nooit gehoord van de borg regeling. Als je je hier afmeldt na de sluitingsdatum ben je je inschrijfgeld gewoon kwijt.

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 21:22

Borg Verward

Betekent dit dan dus ook dat jullie daar in de regio al van tevoren het startgeld + de borg moeten overmaken, in plaats van op de wedstrijddag zelf te betalen?
En om wat voor bedragen gaat het, die borg?

Heb hier nog nooit van gehoord (hier in het noorden wordt het in ieder geval niet gedaan) en ik vraag me af of dit welk conform het KNHS-reglement heeft, waar elke wedstrijdorganiserende vereniging zich aan te houden heeft.. ?

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 21:30

Ja, het gaat hier om een extra bedrag bovenop het inschrijfgeld. Dit extra geld krijg je pas terug wanneer je ook bent gestart. Dus als je afmeld ben je het inschrijfgeld en ook de borg kwijt.

Het gaat hier meestal om bedragen van 5 euro.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 01:52

Uit: algemeen wedstrijdreglement KNHS:

HOOFDSTUK 18 - INSCHRIJFGELD DEELNEMERS DRESSUUR EN SPRINGEN
Artikel 36- Inschrijven voor wedstrijden

4. Inschrijfgelden, waarborgsommen en opslagen op het inschrijfgeld, betaald door/voor deelnemers die ingeschreven hebben maar niet gestart zijn, vervallen aan de wedstrijdgevende organisatie.

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 08:37

Goh zeg, fabienne, nooit geweten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 08:44

Klopt
Hier in de regio komt het heel vaak voor.
Bij de prijsuitrijking zit het dan aan de coupon vast geniet en heb je het weer terug.

Wat je op dergelijke concoursen krijgt is dat als je niet kunt, er ook gedacht word, ze zoeken het maar uit en je meld je ook niet af.
erg vervelend..

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 11:11

Suzy schreef:
Dus heb je net de pech dat je ziek bent, paard kreupel wordt (zelfs op de wedstrijd zelf tijdens het inrijden), heb je geen recht meer op het terugkrijgen van de borg.

Ook niet als je een dierenarts of doktersverklaring kunt overleggen? Dat vind ik wel ver gaan ja...
Weinig coulant van zo'n vereniging dan.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 11:23

Nee, geen enkel excuus, incl dierenartsverklaring, geeft je recht op de borg. Dus kun je nog beter met je kreupel paard starten.....

Toch een mooie cent in de kas van de vereniging als je kijkt wat er gemiddeld op (een groot) concours wordt afgemeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 12:19

Ik heb het toch wel eens anders meegemaakt met persoonlijke afmelding.
Ik kreeg toen wel mijn borg terug.
Gewoon netjes van die vereniging, maar ze hoeven het idd niet.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 13:09

Ook hier in de omgeving wordt het vaak zo gedaan, maar in geval van kreupelheid of ziekte heb ik netjes de borg teruggekregen, evenals ook wel eens het inschrijfgeld.
De verenigingen hoeven dit echter niet te doen.

Vaak hebben verenigingen die dit soort wedstrijden organiseren niet echt een dikke pot om op te teren. Op zich gun ik ze de centen van harte, want ze staan toch maar weer iedere keer klaar om zo'n wedstrijd in elkaar te draaien en voor het personeel en accomodatie te zorgen!!!

Het is echt niet zo dat er dikke winst aan zit voor een vereniging hoor!

En zonder wedstrijdorganiserende verenigingen zouden er geen wedstrijden zijn!!!

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 13:34

Ik denk dat geen enkele vereniging wil toeleggen op een wedstrijd, doel van een wedstrijd is nog altijd om geld binnen te halen voor de vereniging. Als ze het werkelijk hierom doen vind ik het wel een grote omweg, dan kun je net zo goed je inschrijfgeld verhogen (maarja, dan moeten de prijzen ook weer meer).
En als je als vereniging geen dikke pot hebt, zijn er ook andere manieren om geld in het laatje te brengen en niet op deze manier

Au3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 13:26

Tja, het is een regel en zoals het in de regelmenten staat volkomen legaal Bloos .
Ik heb het wel meegemaakt toen ik vorig jaar mijn voet brak en dus opeens 6 weken niet meer kon starten (kreeg geen schoen of rijlaars meer aan). voor alle wedstrijden gold, jammer helaas pech gehad (dank je wel voor de sponsoring Knipoog )
Wat ik eigenlijk nog vervelender vind, is dat die borg bedoeld is voor de mensen die niet starten, maar meestal krijg je de borg pas terug nadat de uitslag bekend is gemaakt en de coupons kunnen worden afgehaald. Dat begrijp ik dan weer niet, ze mogen je niet verplichten om je te laten wachten op die borg tot de uitslag, je hebt inmiddels toch gestart !
Nu moet ik zeggen dat ik eigenlijk altijd op mijn coupons wacht en het dus nooit een probleem vind, maar een vriendin van mij heeft een paard die absoluut niet alleen ( niet met paard en ook niet zonder mensen) op de trailer staat. Zij wil dus zo snel mogelijk naar huis aangezien het paard al meerdere keren over de stang gesprongen is. En dan vind ik dat een vereniging niet flauw moet doen.
Afgelopen weekend heb ik in Beek gestart en moest direct na mijn rijden vertrekken ivm personeelsfeest, daar deden ze na vriendelijke uitleg van mijn kant niet moeilijk over de borg ! Afgod

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 23:10

Op zich natuurlijk slecht als een vereniging een gat in de begroting moet dichten met een kansspel (in dit geval het organiseren van een concours)

Anderzijds kan ik me voorstellen dat ze de afmeld-drempel zo hoog mogelijk willen zetten. En kan me niet echt voorstelln dat een vereniging dan zomaar de borg achyrt houdt als je een 'goede' reden hebt (bv DA-verklaring of HA verklaring)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 06:33

Vriendin van me zat met een hernia plotseling en kon ook niet meer gaan rijden. Zij heeft iedere wedstrijd die ze had zich direct telefonisch afgemeld, maar op de wedstrijddag ook nog eens persoonlijk. Ze ging gewoon even kijken naar de concurentie. De verenigingen waarderen dit ook en snappen dat het overmacht is, en ze kreeg altijd haar borg weer terug. Die overigens vrijwel direct werd benut voor een drankje in de kantine. Haha!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 11:01

Ik sluit me bij Suzy aan. Belachelijke regeling. Daarom schrijf ik ook nergens meer in waar ze een Borg regeling hebben. Als ik me afmeld is dat omdat ik zelf ziek ben of mijn paard (of een hele andere goede reden). Maar niet voor de grap. En dan wordt je met die borg nog eens extra gestraft.

Ik hoef niet de kas van de vereniging te gaan spekken, het inschrijfgeld is al duur genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:10

Hier is het ook wel eens, maar doen ze vaak niet zo moeilijk over als je het niet doet. Zo ben ik wel eens vergeten borg ook over te maken, niks van gehoord. Afgelopen weekend was ik zelfs de enige in mijn ring die het wel had betaald.

Vind opzich wel eerlijke regeling, alleen mogen mensen die vroeg met geldige reden afmelden wel terugkrijgen naar mijn idee.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:28

Waarom alleen de mensen die vroeg afmelden. Als mijn paard 's morgens kreupel op stal staat en ik ga me netjes afmelden dan zou ik het gewoon terug moeten krijgen vind ik Knipoog

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:34

ik denk dat het probleem gewoon is dat de knhs het afmelden vanwege een ziek paard heeft afgeschaft, als dat nog wel bestond zou die borg wel (voornamelijk dan) de mensen raken die gewoon zonder reden niet op komen dagen, deze regel is dan weer afgeschaft omdat velen zonder een ziek paard wel een dierenartsverklaring hadden, dusja de goede zijn weer eens de dupe van de slechte...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:40

Op zich vind ik dit wel een nette regeling. Hoeveel mensen melden zich anders af (of komen niet eens opdagen) omdat de jury niet in hun straatje past of omdat hun paard net niet klaar genoeg is of omdat hij niet goed genoeg liep de week ervoor.....en deze mensen ontnemen wel de startplaatsen van anderen. Bij ons in de aangespannen sport wordt overigens wel beter aangepakt. Geen borg, afmelden met doktersverklaring (voor jezelf) of DA-verklaring, zo niet 50 euro boete. En omdat de meeste wel meer rubrieken rijden zit je ook zo aan de 200 euro boete. Dan laat je het wel uit je hoofd. Tong uitsteken

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:55

Bij ons is er soms een borgregeling, meestal krijg je die wel gelijk na je starten terug en niet nadat de coupons vrij worden gegeven, dat vind ik wel heel erg zeg, ben je verplicht te wachten, lekker dan op een groot buitenconcours om 0900 starten en tot 1300 moeten wachten.....

In principe vindt ik het systeem niet zo heel erg, aangezien de borg meestal euro 5.00 per proef is, dat zijn nog normale bedragen. Op het moment dat de borg boven de euro 10.00 per proef zou komen zou ik mezelf wel achter de oren krabben en mss een andere wedstrijd uitzoeken.

Ik heb afgelopen zomer mijn been gebroken, zat in het gips, een aantal verenigingen waren coulant en ik kreeg het startgeld terug of hoefde niet te betalen, een aantal waren minder aardig en ik was gewoon mijn startgeld kwijt....

Officieel schijnt een dokter niet eens een verklaring te mogen schrijven dat je niet in staat bent om te starten, tenminste dat zegt mijn dokter. Heb nl al drie keer gehad, dus gebroken been, gat in mijn hoofd na val, onstoken spier in de rug, dat ik niet kon starten maar een verklaring schrijven ho maar, dat mag niet volgens hem ivm de wet van privacy, ik vind het maar een raar iets, hebben jullie dit nooit gehad? Onze DA schrijft trouwens wel gewoon een briefje als je niet kunt starten ivm blessure van paard.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 14:07

Ik werk in de zorg en daar word erg traag gepland. Het gevolg is dat ik of niet kan inschrijven omdat de dienstlijst nog niet uit is voor de sluitdatum, of de gok moet nemen. Je mag bij ons ook maar 1 dag per maand vrij vragen.
Sommige verenigingen hebben hier begrip voor en laten je niet betalen. (meld altijd af als lijst uit is, of vraag om voor of na een tijd te starten).

Ik heb trouwens een keer een werkopdracht gekregen door zieke collega, en heb toen gevraagd of ze mijn startgeld en borg wilde betalen, toen moest er een andere collega komen werken.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 18:53

De borg mag (gelukkig) ook niet hoger dan 5 euro worden, maar dan nog vind ik het gewoon principieel onzin. Het is een manier voor de verenigingen om niet-op-komen-dagers af te straffen (en terecht!) omdat de boete-regeling van de KNHS te omslachtig is voor hun. Maar hiermee wordt voor het grootste deel afmelders de dupe die om een juiste reden moeten afmelden. En dit vind ik een verkeerde manier van de kas spekken.
Volgens mij zijn de geheel legaal bezig wanneer ze, ongeacht DA-verklaring, dokterverklaring, of van het paard vallen voor de neus van het secretariaat, de borg niet terugbetalen wanneer je niet start. Maar het verschilt per wedstrijdorganisatie hoe moeilijk ze erover doen.
En jammergenoeg is de borg-regeling hier in de buurt eerder regel dan uitzondering dus om nu geen wedstrijden met borg meer te gaan rijden.....
Misschien eens contact opnemen met de KNHS over deze regeling....maarja of dat zin heeft...

lonneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 20:07

onze lrv heeft ooit 2 euro borg gevraagd. je hebt er veel werk mee en houd erg weinig over. het is dus maar 1 keer gedaan. veel te veel rompslomp! het word dus puur gedaan om de slechte afmelders te straffen.

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 21:48

vind het best onzinnig. en dan vooral omdat hier in de buurt de ene vereniging het wel doet en de andere niet.