Galop en bokken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Galop en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 10:25

Mijn paard wilt nog wel eens een bok geven in de galop als ik hem been bijgeef (is dus verzet, soms uit joligheid). Hoe wordt dit bestraft in de B??

Als ik hem terug laat vallen uit de galop, hoe wordt dit bestraft??

Dan kan ik een afweging maken over wat ik het beste kan doen tijdens de wedstrijd...

Uiteraard ben ik onder begeleiding bezig om dit eruit te rijden.

Gulpje

Re: Galop en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:28

Ik denk dat terugvallen in draf zwaarder zal worden bestraft dan een bok.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:28

Althans, het ligt er natuurlijk aan hoe vaak hij bokt Haha!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:37

Ik denk dat je jezelf niet bezig moet houden hoe het afgestraft wordt in een proef. Je moet jezelf bezig houden met hoe je het rijtechnisch oplost. Bokken = altijd een ongehoorzaamheid, jolig of niet. Als jou paard bokt als je hem been geeft, is hij ongehoorzaam en niet voor je been. Dat moet je dus afstraffen door hem dan direct een tik/felle beenhulp te geven en hem goed voorwaarts te rijden. En dat net zo lang volhouden tot hij niet meer bokt als je been geeft en je gewoon een fijne voorwaartse gehoorzame reactie krijgt.

Dus als jou paard bokt en/of uit de galop valt, dan zou ik eerst thuis in je training oplossen voordat je op wedstrijd gaat.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 13:44

Zoals ik in mijn post al gemeld heb, ben ik onder begeleiding bezig om het probleem op te lossen.

De vraag is wat ik kwa punten beter kan doen: uit galop laten vallen, of een bok krijgen.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 13:46

Misschien kun je eens naar je zadel laten kijken. Een paard van kennis van mij had dat ook, en bleek dat het zadel slecht paste.

Mallory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 14:08

Kan ook gewoon aan pijnlijke spieren liggen. Had het hier al eens ergens gepost, maar heb ook een tijdje met een paard gereden dat verzet gaf bij het galopperen. Dat paardje had gewoon heel veel pijn doordat zijn rugspieren langs de ene kant korter waren dan langs de andere kant. Heel veel geduld, liefde en aangepast werk leverden merkbare verbeteringen op. Pijn verdween,protest ook... Dus mss toch even laten nakijken door DA, mocht het niet aan je zadel liggen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 14:12

Het probleem bij mijn paard is dat hij zijn rug niet loslaat in de galop. Pas als hij dat heeft geleert kan hij lekker door galopperen. Toen ik hem kocht had hij zijn rug altijd vast zitten. In draf is het ondertussen helemaal los, in stap na een tijdje rijden. In galop dus nog niet, bij een vraag naar voren (been of zweep) krijg ik een bok. Het eruit slaan is absoluut geen optie bij mijn paard. Daar wordt ie alleen maar pisneidig van, en het is ook nergens voor nodig, aangezien het rijtechnisch is op te lossen.

Maar tot die tijd wil ik toch wel graag weten wat ik kwa punten het beste kan doen.....

Het zadel heb ik laten nakijken, en is goed gekeurd. Daar zat ik namelijk ook al aan te denken.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 14:15

_angela_ schreef:
Het probleem bij mijn paard is dat hij zijn rug niet loslaat in de galop. Pas als hij dat heeft geleert kan hij lekker door galopperen. Toen ik hem kocht had hij zijn rug altijd vast zitten. In draf is het ondertussen helemaal los, in stap na een tijdje rijden. In galop dus nog niet, bij een vraag naar voren (been of zweep) krijg ik een bok. Het eruit slaan is absoluut geen optie bij mijn paard. Daar wordt ie alleen maar pisneidig van, en het is ook nergens voor nodig, aangezien het rijtechnisch is op te lossen.

Maar tot die tijd wil ik toch wel graag weten wat ik kwa punten het beste kan doen.....

Het zadel heb ik laten nakijken, en is goed gekeurd. Daar zat ik namelijk ook al aan te denken.

wel bij een zadelmaker? met paard erbij?

Want bij een ruitersportzaak kijken ze alleen maar of het zadel 'goed' is.

Het is maar een tip, en velen zijn al (rijtechnisch) geholpen met een goed passend zadel.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 14:21

Het is nagekeken door 2 DA, mijn instructrice, en laatst op een clinic. Allemaal in combi met paard.

De rugproblemen (het vastzetten) zijn er door de vorige eigenaar in gereden. Het gaat steeds beter, maar we zijn er nog niet...

Mallory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 14:22

Ga nu niet meteen op mij schieten, maar heb je de mogelijkheid afgewogen om mss nog niet te starten met je paardje tot hij zijn rug leert loslaten? Dat hij zijn rug niet loslaat kan te maken hebben met 'stress', daarmee bedoel ik dat hij zich nog niet op zijn gemak voelt in de galop en daardoor verkrampt gaat reageren. Wedstrijden brengen alleen maar extra stress met zich mee en zijn volgens mij niet bevorderlijk voor de gemoedsgesteldheid van je paard. Ik zou gewoon nog wat verder thuis oefenen, alles op het gemak opbouwen en pas gaan starten als ik weet dat mijn paard er ook klaar voor is. Liever een half jaartje langer trainen en met een volledig ontspannen paard starten, dan een onrijp paard uitbrengen met alle gevolgen van dien.

Dit is uiteraard gewoon mijn mening.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 14:31

Dat heb ik overwogen. Maar in overleg met de DA heb ik besloten om wel te gaan starten. Er is namelijk niks mis met zijn rug, behalve dat hij zijn spieren niet wilt ontspannen. Dat doet ie waarschijnlijk niet op wedstrijd, en dat doet ie thuis ook niet. Daar zit dus geen verschil in. Ik begin nu met het rijden van wedstrijden omdat we daar beide veel van kunnen leren. En het een onderdeel van zijn training moet worden om zich ook op vreemd terrein te leren ontspannen en op mij te vertrouwen. Dan zit ik maar een jaar of langer in de B. Daar gaat het mij niet om.

(al vind ik het wel jammer om onnodig punten te laten liggen)

Dus daarom weer mijn vraag:

Wat kan ik beter doen: mijn paard uit galop laten vallen, of een bok verwachten (die hij overigens niet ALTIJD geeft).

Mallory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 14:48

Je hebt er duidelijk over nagedacht en je voldoende geïnformeerd. Dat je ervaring wil opdoen is idd geen slecht plan, en dat je daarbij ook nog eens de instelling hebt dat je best wat langer B wil rijden is al helemaal top.

In dit geval zou ik me gewoon voorbereiden op een bok en hopen dat ie het niet doet. Volgens mij gaan daar minder punten voor af dan voor het uit galop vallen, al zal dat ook wel van jurylid tot jurylid afhangen vrees ik.

Succes iig met de wedstrijden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 14:57

Misschien is ie wel zo onder de indruk van alles wat er daar te zien is, dat ie helemaal vergeet om te bokken... Het is trouwens ook geen vlieg door de lucht bok hoor, meer lijkt meer op een hupsje..

Dank je voor het succes wensen!

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 21:15

Op jouw vraag wat voordeliger is qua puntenaftrek, bokken of uit de galop laten vallen, is nooit een zwart-wit antwoord te geven.
Zal helemaal afhangen van de situatie (hoe ernstig is de verstoring bijv bij het bokken) en hoe de jury in kwestie er tegenaan kijkt.
Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat het zo veel zal uitmaken hoor, het is beide gewoon een fout in de basis dus je zult een laag punt krijgen op dat onderdeel van de proef.

Daarom zou ik altijd kiezen voor de rijtechnisch beste oplossing: gewoon been geven en dan maar een bok riskeren!
Hij moet leren voorwaarts te blijven en hij moet zeker NIET leren dat jij in de proef opeens géén been meer geeft om de bok te vermijden en hem dus laat terugvallen in draf.

Hopelijk heb je het probleem gauw opgelost Knipoog , succes !

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 10:52

Ik heb er niet eens bij stil gestaan dat ik hem dan idd misschien leer om tijdens een proef terug te vallen....

Dat wordt dus een bok riskeren!

Bedankt voor alle antwoorden!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 13:04

_angela_ schreef:
Het is nagekeken door 2 DA, mijn instructrice, en laatst op een clinic. Allemaal in combi met paard.

De rugproblemen (het vastzetten) zijn er door de vorige eigenaar in gereden. Het gaat steeds beter, maar we zijn er nog niet...

Dat is heel goed dat je die er naar hebt laten kijken. Maar al deze 3 personen hebben (hoogst waarschijnlijk) niet erg veel verstand van zadel en de drukverdeling/knellen en draagvlak hiervan. PM chanelly op bokt eens die had ook een probleem met bokken.

Een zadelmaker laten kijken is echt niet heel duur en dan heb je een stuk van zekerheid.

lalizJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 14:05

Ik zou voor de bok kiezen, het terugvallen uit de galop gaat ten koste van dat onderdeel, maar óók van 'het effect van de hulpen' onderdeel.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 16:28

Yvonniej schreef:
_angela_ schreef:

Dat is heel goed dat je die er naar hebt laten kijken. Maar al deze 3 personen hebben (hoogst waarschijnlijk) niet erg veel verstand van zadel en de drukverdeling/knellen en draagvlak hiervan. PM chanelly op bokt eens die had ook een probleem met bokken.

Een zadelmaker laten kijken is echt niet heel duur en dan heb je een stuk van zekerheid.

Ik ga het in ieder geval in mijn achterhoofd houden. Mocht het rijtechnisch oplossen niet lukken, dan ga ik er zeker nog een zadelmaker bijhalen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 17:32

Mijn paard bokt in galop ook door middel van spanning,dan kan ik er nauwelijks aan komen,en als ik eraan kom changeert ie soms dmv van een bok.Hij doet dit echter alleen op wedstrijd{wanneer ie gespannen is dus}. Als hij dat doet{tegenwoordig wisselt ie ook zonder bok,heel vervelend} maar als ie bokt dan heb ik er meestal een 4 voor.Ik denk dat je beter door kan galloperen,bok kun je niet altijd wat aan doen,maar in draf vallen wel.Ook ik zou even de rug/zadel van je paardje na laten kijken.Even uitsluiten of hij dat niet van pijn doet.

M_hOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 21:15

Ik persoonlijk denk dat je hem beter kan laten bokken en daarna gewoon doorrijden alsof er niets gebeurd is...veel jury's vinden dat ! goed opgelost ! (Nou rijd ik geen KNHS maar FNRS)

Veel succes in je proeven en hoop dat het probleem gauw opgelost is..!!

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 14:23

Heb je er al eens aan gedacht om een fysio o.i.d. naar zijn rug te laten kijken? Kan misschien helpen die ontspanning wat gemakkelijker te maken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 15:33

Er is een fysio bijgeweest, en ik heb van hem tips voor het rijden gekregen. Hij kent mijn instructrice weer, dus met haar werk ik er verder aan.

Iedereen zegt hetzelfde: ik moet mijn paard voorwaarts neerwaarts leren lopen. (dat is hem nooit aangeleert, hij liep of hoog in de krul, of met de teugels lang met zijn nek in de lucht) En dat voorwaarts-neerwaarts lopen vind ie ERG moeilijk. Maar we komen er wel, het duurt alleen even.

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 19:52

ik zou gewoon doorgaan ...