eerste keer op wedstrijd, indoor of outdoor?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

eerste keer op wedstrijd, indoor of outdoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 12:18

Aan de bokkers onder ons met een jong paard of een paard dat nooit eerder op wedstrijd verschenen is. Starten jullie de eerste keer liefst indoor of outdoor?

Ik zelf zou liefst Indoor willen starten vooral voor mijn eigen gevoel, ik denk dat jeje iets 'veiliger voelt' (je paard kan niet zomaar er van door gaan zeg maar) en daardoor dat vertrouwen op je paard laatin werken waardoor het paard ook automatisch rustiger word.

Maar hoe zit dat met de andere bokkers onder ons?

Zesiram

Re: eerste keer op wedstrijd, indoor of outdoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 12:19

Hangt erg van het paard af. Ik rijd op het moment een stresskikker die totaal in paniek raakt als hij geen andere paarden kan zien. Die zou ik liever meenemen naar een buitenwedstrijd.
Maar bij andere, bijvoorbeeld als ze snel afgeleid zijn, zou ik ze weer eerder meenemen naar een indoor met een rustige bak.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 12:28

mijn jonge paard heb ik eerst gestart op buitenconcoursen... dit ging echt super goed!

vorige week mijn 1e indoor gehad, en dat vond ze echter doodeng... ik rij namelijk bijna nooit in een binnenbak en al helemaal niet met allemaal vlakken op de bakrand geplakt

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 12:31

Welke discipline rijdt je? Voor dressuur zou ik liever binnen starten (is meer voor eigen gevoel denk ik). Voor springen heb je buiten toch vaak wat meer ruimte in het parcours, wat met een jong paard wel wat makkelijker is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:45

Dat ligt er ook maar net aan, waar je normaal met je paard rijdt. Rijd je altijd in een buitenbak, lijkt me als eerste wedstrijd meteen in een binnenbak niet zo handig.

Toen ik begon met wedstrijdrijden, begon ik outdoor, omdat die bij ons op de manege werden gehouden en ik begonnen ben met thuiswedstrijden.

Tegenwoordig maakt dat niet meer uit, omdat we nu ook indoor wedstrijden hebben.
Maar ik rijd zelf wel het liefst outdoorwedstrijden, rijd zelf liever buiten dan binnen.

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 16:24

Ik heb toevallig net afgelopen zondag mijn eerste wedstrijd gehad met mijn paard, zijn allereerste wedstrijd. Ik heb gekozen om eerst indoor te starten. Dit omdat er dan in ieder geval een hek/bakwand om de bak heen zit en omdat er niet zoveel te zien valt in een binnenbak. Ik heb wel in een buitenbak (met hek) losgereden. Thuis rij ik met droog weer in de buitenbak en anders binnen, dus hij kent het wel alletwee al.

Mijn paard was erg braaf afgelopen zondag, bijna nog braver dan thuis Haha! ! Maar het verschilt per type paard en berijder wat het "beste" voor je is om mee te beginnen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 16:26

ligt eraan of het een binnen of buitenpaard is..........

mijn paard is makkelijker buiten te rijden, dus ik start liever buiten...........

tottaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 16:28

als je altijd in een binnebak rijd,, indoor, en als je altijd buitenrijd outdoor..
maar aangezien we nu in de indoor-periode zitten, heb je weinig keus;)

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 16:34

Tsja, dat ligt er inderdaad aan wat voor paard je hebt, waar je normaal gesproken rijdt en een beetje welk seizoen het is natuurlijk.

Ik heb een 3jarige onder het zadel en die heeft nog nooit een binnenbak gezien in dr leventje dus die zou ik dan misschien eerder mee naar buiten nemen dan naar binnen.
Maar als het ivm indoorseizoen niet kan, gewoon eerst regelmatig naar een binnenbak gaan voor een training en dan pas starten.

Ik kan me wel voorstellen dat sommigen zich binnen 'veiliger' voelen omdat ze niet verder aan de haal zouden kunnen gaan dan dat de bak groot is idd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 17:18

Ik zit inderdaad ook wel met het feit dat er iin een binnenbak 'wat minder te zien is' ook minder paarden die haar kunnen afleiden of haar op ideën kunnen brengen ( Rolleyes) + het feit dat al die open ruimte wel heel uitdagend is om even een sprintje te trekken als ze ergens van schrikt oid Nagelbijten / Gniffelen

Maar aan de andere kant ben ik dus bang dat mijn merrie die binnenbak dood en dood eng gaat vinden Haha!

De merrie in kwestie is een erg nerveus/schrikkerig paard. Ik weet nog niet hoe ze op ander terrein gaat reageren, vant moment dat we haar kunnen trekken (haar en de trailer) ga ik dat uitzoeken... Maar ben dus bang dat ze eh gaat flippen Nagelbijten / Gniffelen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:48

Ik start het liefst op een klein outdoorconcours.
Ik vind binnenbakken vaak veel kijkeriger dan buiten en de steun van de andere paarden buiten is wel erg fijn voor je paard. Losrijden gaat dan nog wel binnen maar als je ineens van de andere paarden wegmoet...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 17:50

daar heb je ook weer een punt Urielle...
Nu zit er ook wel de kans in dat Pret zelfs bang heeft van haar eigen soortgenoten...

Voordeel van indoor is (bij ons toch) ook wel dat er minder hekjes staan, er staan meestal maar aan 1 kant hekjes (voor de jury dus) tenzij de bak groter is...Maar de meeste zijn 20x40

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 20:20

ik heb in maart een jonge pony voor het eerst gestart en heb bewust voor een indoor gekozen.
dit omdat de bak dicht zat en hij ook geen onrust had van andere ringen direct naast hem met lopende paarden.
na die keer is hij gestart op een buitenconcours in een Z ring die was afgesloten met witte hekjes, en zijn derde concours (september) mocht hij echt een buitenconcours rijden met allemaal bakken in het gras naast elkaar.
hij heeft werkelijk geen kik gegeven,dus schijnbaar beviel deze manier hem goed,steeds een stape verder Ja

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:40

Ik zou inderdaad ook kiezen voor een kleine buitenwedstrijd. Je kan misschien van te voren even vragen of er ruimte is om te longeren? Dat scheelt vaak al een jas.
Binnen is volgens mij voor veel paarden toch wat "enger" dan buiten. Tenzij je windkracht 10 hebt en een hoosbui natuurlijk Haha!

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:48

Ik ben ook buitengestart met mn eerste wedstrijd.....ze vond het allemaal erg spannend...er werden toen ook naast de bak trailers uitgeladn enzo haha ja dat is erg leuk natuurlijk....verders was ze echt super braaf met buitenwedstrijden!

Ik heb 15 okt mn eerste binnen wedstrijd daar zit ik meer tegen op...want ik moest vorige keer binnen losrijden en toen schrok ze meer van dingen als buiten haha....nou we zien het wel

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:53

mijn paard ga ik ook indoor starten om de reden kan hij niet wegvliegen(ring uit erf over) en hij si snel afgeleid.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 20:15

ikke20: inderdaad, het geeft je een omsloten gevoel, aan de andere kant is het bij een paard dat altijd buiten loopt misschien normaler om buiten te starten, maar dan word ze inderdaad wel afgeleid...Maar binnen heeft ze og nooit gelopen.. Nagelbijten / Gniffelen moeilijk moeilijk Nagelbijten / Gniffelen

tottaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 20:40

maar volgensmij kan je nu niet meer outdoor ergens starten,.
vanaf deze maand moeten ze toch per-se binnen?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 21:04

Romanoff heb ik voor het eerst buiten gestart, maar dat was een thuiswedstrijd op de manege waar ik toen ook stond.
Met Wanda ga ik denk ik eerst een paar keer B HC binnen starten voordat ik buiten het L in moet.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 13:54

Mijn pony heb ik voor het eerst binnen gestart. Vond het zelf ook een wat veiliger idee. Dacht dat het ook wel een stukje makkelijker was met in de baan blijven enzo. Helaas was dat niet zo de eerste twee keer sprong hij namelijk over de hekjes alsnog de baan uit Nagelbijten / Gniffelen Clown