Afgroeten, waar je zweep houden..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

rayo

Afgroeten, waar je zweep houden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 08:51

Afgelopen weekend mijn vriend voor het eerst met onze 4-jarige gestart, beide proeven -2 voor afgroeten met zweep in de rechterhand. Ik zag het te laat om het te zeggen (en mag het op dat moment niet), maar nu kan ik eigenlijk nergens in de regelementen terugvinden dat dit niet mag....
Weet iemand waar ik dit kan vinden/of dit idd niet mag.

Anoniem

Re: Afgroeten, waar je zweep houden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 08:53

Ik denk dat het iets is wat per jury verschilt. Ik rij niet fanatiek dressuur maar heb altijd geleerd om met mijn linkerhand de zweep vast te pakken als hij rechts is. En dan groeten.

Vind het eerlijk gezegd ook niet netjes staan als je met groeten ook je zweep de lucht in zwaait.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 08:54

Citaat:
Bij het halthouden voor de jury neemt de deelnemer de teugels en eventueel de zweep in de linkerhand. Deelnemers die een veiligheidscap of –helm dragen brengen de rechterhand naar beneden achter het dijbeen en neigen het hoofd. Deelnemers die een hoed dragen nemen deze af, om hem vervolgens weer op te zetten. Indien er meerdere juryleden in functie zijn, dient alleen de voorzitter van de jury (bij C gezeten) gegroet te worden. Hierna neemt de deelnemer de teugels weer in beide handen.

artikel 133

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 08:55

Het is niet netjes om met je zweep in de hand te groeten. Als je je zweep in de rechterhand houdt, dan pak je die bij het groeten even in je linkerhand, terwijl hij wel aan de rechterkant blijft hangen. Dus even overpakken net als je teugels, dan is alles opgelost. -2 vind ik wel wat streng, maar veel juryleden zetten er wel een opmerking bij als je dat doet.

Sirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 09:00

Toen ik nog met zweep reed heb ik ook eens -2 gehad omdat ik de zweep weliswaar in m'n linkerhand had genomen maar de zweep nog rechts van het paard tegen de schouder lag. Maar als ik het reglement nu lees was dat dus eigenlijk onterecht Huilen . Er wordt enkel gesproken over de linker hand en niet de linker schouder van het paard... ehmmm denken jullie dat ik dat nog kan reclameren ??? Clown

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 09:02

Sirus schreef:
ehmmm denken jullie dat ik dat nog kan reclameren ??? Clown

Tuurlijk, vinden ze leuk bij het KNHS. Ik zou vooral even mailen, krijg je vast snel antwoord Knipoog Haha!

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 09:19

Ik rijd zelf ook met zweeo links dus heb er nooit last van gehad, maar bedankt voor het opzoeken in het reglement, ik heb er denk ik overheen gelezen....
Mijn vriend rijd met zijn zweep rechts, maar als ik het dus goed lees moet hij gewoon even zijn zweep in zijn linkerhand houden, ook al is de zweep dan rechts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 09:19

Leer hem maar aan altijd de zweep links te houden, heb je er nooit last van Lachen

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 11:33

Dat is idd de makkelijkste oplossing!! (dit gaat wel moeilijk worden, hij heeft er al een hekel aan om mee te rijden maar is wel nodig om affentoe met een klein tikje te achterhand er weer even beter onder te zetten!)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:58

Ik krijg dat straks ook... ik rij met de zweep voornamelijk rechts, omdat daar meestal de aanwijzing nodig is. Toch maar aanleren om net voor het aanrijden op de jury de zweep even om te pakken...

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 15:22

Ik rij in de proef met zweep rechts en pak hem dan even links over bij het groeten, nooit commentaar gehad.
Maar het lijkt me ook een raar gezicht als je de zweep in de rechterhand houdt en die bij het groeten dus meegaat Haha!. Ken wel iemand die -2 kreeg omdat ze met haar linkerhand groette, dat is ook niet echt slim natuurlijk...

Ettesil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 15:44

Ik heb mijn zweep tijdens een proef altijd in mijn rechterhand. Gewoon omdat ik dat prettiger vind. Tijdens het groeten inderdaad even overnemen in links (zweep zelf blijft rechts). Nog nooit problemen of commentaar mee gehad. Veel succes ermee!

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 15:45

Ik rij altijd links met zweep.
Dus kwam altijd goed uit met groeten bij wedstrijden.

En anders idd even overpakken, maar wel aan de
rechterkant houden!

nO0rtjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:28

tja, ik weet het eigenlijk niet ... Clown
maar ik zou het gewoon links houden Schijnheilig