Controle op ongeoorloofde middelen in de basissport??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kabouterdans

Controle op ongeoorloofde middelen in de basissport??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 15:48

Vroeg me af of er in de basissport gecontroleerd wordt op ongeoorloofde middelen.
Heb mijn pony gisteren thuis gehouden van de wedstrijd, want ze moet een week lang gespoten
worden met Exenel omdat ze mok heeft.
Een kennis zei dat ze toch niet controleren, maar het leek me verstandiger om thuis te blijven.
Wat is jullie ervaring???

Elmond

Re: Controle op ongeoorloofde middelen in de basissport??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 15:51

Ook in de basissport kan dat geloof ik voorkomen, ik zou toch even een dierenarts dat in je boekje laten zetten...geloof dat het dan wat anders is als het echt moet enzo. Ik zou ook thuis gebleven zijn, ookal controleren ze normaal nooit (lees: ze hebben mij nog nooit gecontroleerd) het kan zomaar een keertje wel gebeuren en dan hang je!

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 15:57

ik weet niet of ze deze controles doen omdat ze misschien bloed of urine moetten onderzoeken

wel heb ik al 2x een chipcontrole gehad.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:04

Bij de SGW's zie je het wel regelmatig gebeuren Ja
Zelfs bij de pony's in de lagere klasses.

Maar het kan natuurlijk bij elke wedstrijd gebeuren.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 20:54

Nog nooit gehad (spr en drs) en maar 1 keer in 6 jaar een chip controle!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 06:26

Ik heb het ook nog nooit gehad, maar theoretisch is het wel mogelijk volgens mij.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 07:42

viefdepief schreef:

dopingcontrole bij SGW? Die heb ik echt nog nooit gezien.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 17:06

Laatst was er bij ons op een doodnormale CH een dopingcontrole. Er werd toen wat bloed geprikt bij het paard. Weet niet precies hoe dat in zijn werking ging, want was er niet bij. Maar het overkwam een meisje die ik ken!

Verder heb ik het overigens nog nooit gezien in de basissport!

Lahja_Micky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 17:08

en de lage proefjes en zo zie je dit volgens mij niet
wel ken ik iemand die gewoon een kalmeringspileke gaf aan zijn paard

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 17:11

Lielle schreef:
viefdepief schreef:

dopingcontrole bij SGW? Die heb ik echt nog nooit gezien.

Toevallig kwam gisteren bij SGW Ysselsteyn de KNHS zich melden dat ze een doping controle wilden houden. De organisatie moest voor een stal zorgen en ze haalden 4 paarden bij de finish op om te laten plassen. De rest merkt dit niet, dus het gebeurd wel maar je merkt het alleen als je er uit gehaald wordt.

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 09:19

ook op de basis sport wedstrijden word controle gehouden
Zelfs op de kleine wedstrijden
Wij hebben een tijd geleden met een indoor dressuur wedstrijd ook controle gehad ze kwamen binnen en plukte er 2 uit die gecontroleerd werden
De deelnemers kregen de uitslag schriftelijk thuis een aantal weken naderhand van de knhs
Er staat ook steeds in paard en sport dat ze veel vaker en alles gaan controleren en dat alle wedstrijden gecontroleert worden dus ook de kleine en lagere wedstrijden

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 10:09

Hoe gaat het eigenlijk als je paard postitief op doping wordt getest??

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:02

Heel verstandig dat je thuis bent gebleven Ja
Je zult maar net zien, elke keer controleren ze net niet en als je een keer zo-iets hebt als jou dan controleren ze net..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:47

_tarja_ schreef:
Laatst was er bij ons op een doodnormale CH een dopingcontrole. Er werd toen wat bloed geprikt bij het paard. Weet niet precies hoe dat in zijn werking ging, want was er niet bij. Maar het overkwam een meisje die ik ken!

Dit is niet volgens het dopingreglement, bij dopingcontrole moet het paard plassen en de urine moet rechtstreeks worden opgevangen. Bloed prikken hoort niet bij die procedure, dus als het via bloedprikken gegaan is, is het sowieso al een vormfout en heeft de test geen enkele zin.

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:50

Afgelopen weekend hadden wij Jumping Reigershof op stal, en er is wel degelijk een dopingcontrole geweest!
We hadden er een stal voor vrijgemaakt!

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 14:35

Ik heb het ook nog nooit meegemaakt bij de basis. Wel was er een keer een dopingcontrole van Grand-Prix ruiters bij de zzgp....

dus van de ruiters...niet van de paarden Haha!

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 17:49

Marije_jiplover schreef:
_tarja_ schreef:

Dit is niet volgens het dopingreglement, bij dopingcontrole moet het paard plassen en de urine moet rechtstreeks worden opgevangen. Bloed prikken hoort niet bij die procedure, dus als het via bloedprikken gegaan is, is het sowieso al een vormfout en heeft de test geen enkele zin.

Als een paard niet binnen een uur plast doen ze een bloed test is dus wel via de procedure
Ze moeten wel bewijs bij zich hebben dat ze dieren arts zijn anders mogen ze geen bloed trekken

iedere vereniging moet 2 stallen leeg en schoon hebben 1 op stro en 1 op vlas mag geen hooi of ander eetbaar spul in liggen als ze een wedstrijd organiseren
Zelfs op een buiten wedstrijd moeten die stallen ten alle tijden aanwezig zijn

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 19:02

Bloed testen mag wel, op de UPD werd ook bloed getrokken ipv urinemonsters, daar hadden ze geen stallen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 22:38

Op de UPD hebben ze wel stallen, achter de hal is een stallengebouw. Knipoog
In het verleden was het inderdaad zo dat na een uur wachten op urine er pas bloed afgenomen mag worden, helaas is dat nu niet meer het geval. Er mag direct bloed worden afgenomen. Staat ook niks meer van in het reglement, heb het al eerder opgezocht. Ik heb namelijk zelf ook erg vaak dopingcontrole gehad, en bij Michael was het altijd erg makkelijk, want het eerste wat hij deed na het uitspannen was staan plassen. Zeker bij zo'n makkelijke heb ik liever niet dat ze bloed afnemen, maar helaas....

@Goldwing, als ze de uitslag schriftelijk thuis kregen was het niet goed en hebben ze doping gebruikt. Als het in orde is krijg je er namelijk niks over te horen. Knipoog En ik heb ervaring met dopingcontrole, ik denk dat ik gemiddeld zo'n keer of 4 per jaar zo'n controle aan mijn broek heb, en heb nog nooit schriftelijk bericht gehad. Haha!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 23:05

Marije_jiplover schreef:
_tarja_ schreef:

Dat si niet waar.
zo moeten in eerste instantie wachten en kijken of een paard wil plassen, doet dit paard dat niet? dan mag er bloed geprikt worden.

EDIT: er waren er al meer, die dit zeggen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 06:19

Citaat:
De controle op ongeoorloofde middelen is een onderdeel van het welzijnsbeleid van de KNHS, met als doel de paardensport zuiver te houden. Tijdens alle wedstrijden van de KNHS kunnen paarden en pony's op ongeoorloofde middelen worden gecontroleerd. Dit betekent dat iedere deelnemer aan een wedstrijd, ongeacht discipline of niveau, hiermee te maken kan krijgen!

Rijd je wedstrijden en krijgt je paard of pony medicatie of een middel toegediend? Bespreek dan van te voren met je eigen dierenarts of het middel of medicijn toegestaan is. Dat kun je zien op de lijst van ongeoorloofde middelen . De lijst die de KNHS hanteert is dezelfde als de lijst van de internationale sportbond, de Fédération Equestre Internationle (FEI).

Tijdens de controle neemt een controlerend dierenarts en bloed- en/of urinemonster van het paard of de pony af. De monsters worden getest in een laboratorium in Frankrijk. Als een paard of pony positief wordt bevonden, is de deelnemer altijd verantwoordelijk! De KNHS moet vervolgens een tuchtrechtelijke procedure opstarten.

Heb je een vraag of twijfel je over het gebruik van een medicijn of middel? Neem dan voor de zekerheid contact op met je dierenarts.

Deze quote komt van de site van de KNHS. Ze hoeven tegenwoordig niet meer een uur te wachten, ze mogen direct bloed afnemen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 08:02

Dan zijn de regels voor de basissport anders dan voor de topsport. Dat zou heel goed kunnen. In het onderwijs dat ik er (een aantal jaar geleden alweer) over heb gehad moest het echt via urine-onderzoek (en die urine moest volgens een bepaald protocol worden opgevangen).

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 08:08

Vorig jaar tijdens Endurance Wanroij (verreden afstanden: klasse 1, 2 en 3) is er idd gecontroleerd op verboden stoffen. O.a. het paard van een Bokker is toen gecontroleerd, monster was overigens goed. Maar het gebeurt dus wel degelijk op landelijke wedstrijden.

Mijn paard heeft dit voorjaar een week op Metacam gestaan toen hij een ontsteking had aan zijn been vanwege een wond aan zijn kogel. Voor zover ik weet mocht ik daar ook niet mee starten binnen een bepaalde termijn, maar ik had me toch al afgemeld voor de eerstvolgende wedstrijd omdat ik (mede door die kreupelheid) niet voldoende had kunnen trainen. Ik heb het niet eens nagevraagd hoe lang precies (volgens mij zes weken), maar het lijkt me vrij logisch dat je officieel niet mag starten als je paard op ontstekingsremmers e.d. staat en dat daar sancties op staan als je wordt gecontroleerd.

missnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 08:25

Ik heb nog nooit een controle meegemaakt.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 08:27

Neonlight schreef:
Deze quote komt van de site van de KNHS. Ze hoeven tegenwoordig niet meer een uur te wachten, ze mogen direct bloed afnemen.

Belachelijk zeg...
Er wordt dus van je verwacht dat je gelijk maar in je paard laat prikken omdat er niet even gewacht wil worden op wat urine? Verward