hoe paard schoon houden de hele dag?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

hoe paard schoon houden de hele dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 16:15

Misschien een rare vraag,maar ben toch benieuwd hoe de meeste mensen die bij de paarden wedstrijden rijden dit oplossen.
ik heb zelf een Tinkermerrie die snel smerig is en dit doel ook erg hoog heeft staan om dat zo te houden.
Nu is het zo dat ik volgende week een dressuurconcours op maandagavond heb.
Hartstikke leuk, maar dit betekent dat ik zondag avond mijn merrie moet wassen , Maandag ochtend om half 6 ( !!!) moet opstaan om alle extra verkregen vlekken te verwijderen, en als ik rond 7 uur wegga, ik maar moet hopen dat ze niet gaat liggen ergens op de dag.
Ik ben pas tegen half 5/ 5 uur thuis en met een beetje pech moet ik vroeg starten, dus als ze zich ondertussen heeft vies gemaakt, heb ik een groot probleem omdat ze niet op tijd droog is.
Hoe lossen jullie dit probleem altijd op?
want er zijn toch regelmatig concoursen door de weeks in de avond uren, en ik moet nu eenmaal fulltime werken, dus eerder weggaan is geen optie.
Het enige wat ik kon bedenken was een leerling in de kladden pakken en die vragen om direct na schooltijd even langs te komen en te controleren en zonodig de slang erover te halen.

Starbreeze

Re: hoe paard schoon houden de hele dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 21:44

Ff een dunne deken erop doen en zorgen dat de stal mega schoon is.
Heb zelf een zwart paard, en die is vanzichzelf erg schoon, dus als ik een dag van te voren was is ze de dag erna nog steeds spik en span.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 21:46

Starbreeze schreef:
Ff een dunne deken erop doen en zorgen dat de stal mega schoon is.
Heb zelf een zwart paard, en die is vanzichzelf erg schoon, dus als ik een dag van te voren was is ze de dag erna nog steeds spik en span.

Jep.. dekentje en stal goed schoon.

Ik heb een kopersnoet, dus ik heb dat soort problemen niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 23:19

Ooo herkenbaar, heb een vos met 3 witte benen en de laatste tijd heeft ie de gewoonte om ineens megahyper in de stal te gaan staan als ik net zijn benen heb gewassen. In de tijd dat ik dan de auto inpak en me omkleed heeft meneer zijn hele stal omgeploegd, lekker geschuurd met zijn hals en zitten dus zijn benen tot bovenaan weer onder de stront en zijn knotten scheef en slap! Ga de volgende x proberen eerst alles in te pakken, dan benen wassen en invlechten en dan gaat ie de trailer op (ja pech voor hem, eigen schuld Tong uitsteken ) en kleed ik me snel om en gaan we weg.
Maar schone stal en deken is een betere oplossing voor een hele dag Knipoog

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 11:55

mijn paard heeft ook witte benen ik zet haar de avond van te voren na het wassen met bandages en een deken op stal en een vlecht en een bandage in de staart om die netjes te houden.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 14:12

ik heb een bonte, en ikleg inderdaad een dekentje op, ook vlecht ik zijn staart (in 3en voor betere golven) zodat hij golft en schoon blijft. Verder een hele schone stal...en vooral laten lopen. Iklaat hem overdag gewoon even los in de bak (onder toezicht) en was daarna zijn beentjes nog wel even. hoef ik alleen maar af te spoelen (hoop ik dan maar weer)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 15:12

Ik heb dan geen bonte gehad, maar wel vosjes met veel wit aan de benen. Als die vrijdags gewassen waren, kregen ze een hele schone stal (zaagsel).

LiinDseyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 15:17

ik heb eigenlijk altijd donkere pony's gehad ( ben nu over gestapt op een paard maar rijd nog geen wedstrijden ) dus had er nooit niet zoveel problemen mee.

Heb 1 keer een schimmeltje gehad en die was ook altijd heel vies. Ik denk dat je niet meer kan doen dan gewoon een dekentje en een schone stal.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 15:17

ik heb een schimmeltje, en die doe ik gewoon 's nachts een dekentje op dan en een hele schone stal. Als ik 's avonds zou moeten starten zou ik wat eerder op stal moet zijn om alle gele vlekken er nog ff af te halen (met houtskol/poetsblok/spray) aangezien die van mij altijd overdag de wei op gaat.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 15:24

gewoon een dun dekentje op leggen, stal goed schoon maken en maar hard hopen Knipoog

houtskol helpt idd ook goed om eventuele vlekken die dan toch zijn ontstaan te verwijderen..Lachen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 16:02

deken heeft ze zoeiwo altijd al op en de stal wordt minimaal 3X leeggeschept,maar dan nog krijgt ze het voor elkaar Clown

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 16:13

jouw paard heeft een gave! Knipoog
pff... dan toch maar proberen om op tijd op stal te zijn en nog lekker schrobben. Houtskol vind ik goed werken. En zo;n poetsblok. Ik heb ook van die spray voor schimmels (maar dat werkt maar bij sommige vlekken).

BarBosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 16:16

Mijn vos heeft 3 witte voetjes. De achterste krijg ik de binnenkant nooit helemaal wit, blijft altijd wat geel. Heeft iemand daar tips voor? En nog een vraagje wat is dat houtskol?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 16:29

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 17:10

Janna538 schreef:
Mijn vos heeft 3 witte voetjes. De achterste krijg ik de binnenkant nooit helemaal wit, blijft altijd wat geel. Heeft iemand daar tips voor? En nog een vraagje wat is dat houtskol?

eerst scheren en dan wassen Lachen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 17:30

Mac schreef:
http://www.robinhoods.com/products.htm

Dan blijft het lijf, het hoofd, de hals en de staart iig schoon. Kun je je op de benen concentreren Vork .

Nagelbijten / Gniffelen wow.. dan heb je pas een ridderpaard zeg!Mijn paard heeft de gave om het nog voor elkaar te krijgen om met 2 dekens op zichzelf op bijvoorbeeld haar rug vies te krijgen.
In al die jaren heb ik haar ALTIJD de volgende ochtend weer moeten wassen op bepaalde plekken.
Heeft iemand weleens een ehm.. fohn gebruikt? want ik krijg haar nooit op tijd droog anders Clown

Ineke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 17:41

Relaxed schreef:
Ooo herkenbaar, heb een vos met 3 witte benen en de laatste tijd heeft ie de gewoonte om ineens megahyper in de stal te gaan staan als ik net zijn benen heb gewassen. In de tijd dat ik dan de auto inpak en me omkleed heeft meneer zijn hele stal omgeploegd, lekker geschuurd met zijn hals en zitten dus zijn benen tot bovenaan weer onder de stront en zijn knotten scheef en slap! Ga de volgende x proberen eerst alles in te pakken, dan benen wassen en invlechten en dan gaat ie de trailer op (ja pech voor hem, eigen schuld Tong uitsteken ) en kleed ik me snel om en gaan we weg.
Maar schone stal en deken is een betere oplossing voor een hele dag Knipoog

Je kan als je de benen hebt gewassen bandages of van die hoge reisbeschermers omdoen? Haha!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 17:45

Komen de tips.

De ochtend als je komt op stal, deken op en stal schoon doe je dan al. Wij zetten Baggio vast Bloos overdag. Dan kan ie ook niet gaan liggen of rollen.
En anders transportbeschermers er rond, werkt ook goed, ook tegen het rollen/liggen.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 17:53

Heel veel stro in je stal gooien, zodat als ze gaat liggen op plekken waar ze gepiest heeft ze niet al te goor wordt omdat de pies naar de onderste laag stro trekt

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:22

Idd witte beentjes scheren en dan haarlak of glansspray erop spuiten. Dan plakt de poep minder en is het makkelijker schoon te maken.

Föhnen gaat prima. Wel oppassen dat het niet te heet wordt.

Paard van een vriendin kreeg het voor mekaar IN zijn transportbeschermers te poepen Nagelbijten / Gniffelen dus je bent gewaarschuwd Knipoog Haha!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 19:22

Denk dat de witte beentjes niet geschoren gaan worden ivm de sokken die eraan houden. Paard van TS is een tinkertje Knipoog

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 19:26

Leonoor schreef:
Komen de tips.

De ochtend als je komt op stal, deken op en stal schoon doe je dan al. Wij zetten Baggio vast Bloos overdag. Dan kan ie ook niet gaan liggen of rollen.
En anders transportbeschermers er rond, werkt ook goed, ook tegen het rollen/liggen.

mm denk niet dat ik haar een plezier doe om haar vanaf half 7 tot half 5 vast te binden Nagelbijten / Gniffelen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 19:31

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 19:32

Lowara schreef:
Leonoor schreef:
Komen de tips.

mm denk niet dat ik haar een plezier doe om haar vanaf half 7 tot half 5 vast te binden Nagelbijten / Gniffelen

EN heb je geen paddock oid ter beschikking? En ben je in bezit van cowboys-magic greenspotremover?
Zonee, werkt glassex ook erg goed Clown

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 20:01

Leonoor schreef:
Denk dat de witte beentjes niet geschoren gaan worden ivm de sokken die eraan houden. Paard van TS is een tinkertje Knipoog

Niet Tong uitsteken ???
Hmz ... nee, dan maar een hele bus glansspray/antiklit er in na het wassen ....