B dressuur proef, waar wordt echt op gelet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

cemery

B dressuur proef, waar wordt echt op gelet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 10:49

Zoals de vraag luid. Bij een B- dressuur proef waar wordt er dan echt op gelet.
Punten als hoeken inrijden, op de letters, rechtgerichtheid, nageeflijkheid, over de rug lopen, de lichtheid van het paard in de hand?

En uit eraard of je alles wel uitvoert.
Letter ze op stelling door de korte zijdes, stelling op de voltes.
Lichte stelling bij het rijden van een gebroken lijn, dan op X omstellen en weer rechtrichten?
Afwenden en dan op twee teugels?
Halthouden, vierkant.
Gehele indruk, lachen zal vast ook wel helpen Knipoog

Wie heeft er ervaring mee, of welke jury kan me dit vertellen.

Groetjes Knipoog

stroo

Re: B dressuur proef, waar wordt echt op gelet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:43

goeie been lichtrijden ,de stelling en inderdaad de figuren ,ik vind ze tegenwoordig best streng in de b

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:50

Of je paard correct is aan de hulpen. Reageerd op het been en ontspannen is. Inderdaad op het goede been lichtrijden is ook belangrijk anders heb je alweer een punt aftrek. Daarnaast is het vierkant halthouden nog niet eens nodig. Het gaat erom of je paard aan je hulpen is. Je hebt geen gebroken lijnen tot aan X in de B. Het rechtgerichte paard dat ontspannen en goed aan de hulpen is, is het belangrijkste in de B.

Wanneer ga je starten?

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:40

stroo schreef:
goeie been lichtrijden ,de stelling en inderdaad de figuren ,ik vind ze tegenwoordig best streng in de b

Meen je dat serieus? Bloos

Ik vind juist dat je nog zo vreselijk veel fouten kan rijden en gewoon winst en zelfs bovenaan kan rijden in de B Clown Maar misschien ben ik te kritisch Verward

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:34

Ik schrijf vaak bij wedstrijden en ze letten vaak of je goed op de letters rijdt, goed door de hoeken doorrijdt en juist niet door de hoeken gaat als je een volte moet maken.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:58

Kiimberly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 18:04

bij mij werd er altijd heel egr op gelet of mijn pony aan de teugel liep Clown
hoewel dta in de B nog niet eens hoeft Verward

Alert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 18:20

Hej,

Wat ik belangrijk vind ( ik ben jurylid ) is dat je je pony/paard netjes de ring rond rijd. Een pony/paard die geen verzet toont en in AANLEUNINGis.
Een ruiter/amazone die zijn/haar pony/paard netjes door de hoeken en over de letters stuurt. Een ruiter/amazone die een mooie houding heeft en tevreden op zijn/haar pony/paard zit.

Voor de rest vind ik de controle zeer belangrijk. We hebben liever een pony/paard die in aanleuning loopt, i.p.v een pony/paard die voordurend om zich heen kijkt en niet te sturen is.

Waar ik fan van ben, zijn mensen die een niveau hoger trainen dan waarin ze hun dier uitbrengen.

Voor sommige provincies zijn ze strenger geworden, dat komt omdat het niveau te veel verschilt over het land.

Voor meer vragen en uitleg hoor ik het!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 09:42

Sheebke schreef:
bij mij werd er altijd heel egr op gelet of mijn pony aan de teugel liep Clown
hoewel dta in de B nog niet eens hoeft Verward

En ja hoor. Daar is ie weer Haha! Ik zat er al op te wachten. Nee, ik bedoel niet de taalfouten die er allemaal in staan.

En nu even een serieus antwoord:
In de B moet je paard nageeflijk lopen (alleen bij de kleine pony'tjes let ik daar niet op, en als het wel zo is is het mooi meegenomen). Ik let zelf ook op voldoende impuls, een horizontaal evenwicht en de stelling en buiging. Op de letter rijden hoeft in de B juist niet. Je hebt overal ruim de plaats om een overgang te maken.
Verder de afwerking. Een volte moet wel rond zijn. En een overgang moet ook echt door de ruiter zelf gereden worden. Ik zit zelf niet te kijken op een meeliftende ruiter.

Dan vind ik niet dat ik teveel vraag. Het is maar de B, en het enige wat je daarin hoeft te doen zijn wat basisdingen zoals overgangen, grote voltes en aanspringen in de goede galop.

cemery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 10:28

bedankt voor de reacties, dus ik neem aan dat je figuren wel op de letters moet rijden, maar bijv overgang naar draf bij de letter B hoeft niet precies.

Wat is nu het grote verschil in de jury waar ze op letten als je naar de L gaat?

Amelieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 13:01

overgangen en figuren ?

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 12:18

De overgang moet juist vloeiend zijn. De letter is daar nog niet belangrijk bij. Als je tussen B en M een overgang moet rijden moet je zorgen dat hij niet abrupt in stap gaat maar dat je de overgang vloeiend rijd en dat je daarbij aanleuning houd en dat hij bijv. niet zijn hoofd in de lucht gaat gooien. Figuren moet je op het goede been rijden anders heb je een -punt. Voltes moet je mooi rond rijden dus niet daarbij de hoeken mee nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 17:21

Vooral op je figuren af maken! en de netheid van de onderdelen natuurlijk..

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 17:55

ditchie schreef:
Je hebt geen gebroken lijnen tot aan X in de B.

Umhh dat heb je wel Clown

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 18:02

Nee hoor, alleen gebroken lijnen van 5 meter.
In de L1 moet je wel tot de X rijden met een gebroken lijn Knipoog

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:11

Ik zit ook sterk te twijfelen of ik aankomend jaar mijn bijrijdpaard zal meenemen of niet. Dit paard is wel nageeflijk, aan de hulpen en ontspannen ( met dank aan de Bach-bloesem ), maar naar mijn mening stuwt hij nog te veel en draagt te weinig van achteren.
Als ik kijk naar de B -combinaties die nu bij ons op concours rondrijden, denk ik: gewoon doen, zij zien er ook niet geweldig uit. Maar ik wil er zelf graag een goed gevoel aan over houden.
Er wordt wel heel veel op figuren en ontspanning gelet, maar ik vind dat de jury soms wat meer zou kunnen letten op het correct rijden ( oftewel: worden de hulpen correct gegeven, of zitten ze maar te schoppen tot hij uiteindelijk aanspringt). Daarin zijn ze in mijn ogen niet streng genoeg.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:30

stroo schreef:
goeie been lichtrijden ->,ik vind ze tegenwoordig best streng in de b

Dus jij vindt dat iemand die op z'n verkeerde been lichtrijdt niet bestraft mag worden? Jee, als je al niet op je goede been kan lichtijden wat doe je dan op wedstrijd?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:40

Wat ik mij wel eens afvraag bij dit soort vragen is of het proevenboekje wel eens gelezen wordt. Voor in het proevenboekje staan alle gangen, oefeningen en onderdelen uit de proeven prima omschreven en kan je dus prima achterhalen wat er van je verwacht wordt in de B.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 20:16

Gulpje schreef:
stroo schreef:
goeie been lichtrijden ->,ik vind ze tegenwoordig best streng in de b

Dus jij vindt dat iemand die op z'n verkeerde been lichtrijdt niet bestraft mag worden? Jee, als je al niet op je goede been kan lichtijden wat doe je dan op wedstrijd?

nou, soms vergeet je dat wel eens even, dat hoeft niet altijd te betekenen dat je dat niet kán.
Ik vind dat als de rest wel in orde is dat de jury daar dan niet zo op zou moeten letten. (kijk als iemand op wedstrijd gaat en nog niet weet wat het is, is dat wel een ander verhaal natuurlijk, maar dan is de rest meestal ook niet zo geweldig)

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 20:47