Mag instructrice eigen leerlingen jureren ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Mag instructrice eigen leerlingen jureren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 12:55

Weet iemand van jullie of je als jury je eigen leerlinge mag jureren ?

We hebben komend weeken wedstrijden en nu zie ik namelijk iemand als jury staan wiens eigen leerlinge meedoet in de betreffende klasse die ze jureert. De vorige keer las zij deze leerlinge voor en gaf aanwijzingen tijdens de proef, wat ook al niet mag, maar oke.
Maar nou zie ik dus dat deze gejureerd wordt door haar eigen instructrice... ik wil niet meteen vooroordelen gaan rondsmijten maar heb daar toch mijn bedenkingen bij...

Helemaal gezien de reactie van betreffende jury afgelopen week toen ze te horen kreeg dat mijn combinatie meereed in dezelfde klasse als haar leerlinge, daar laat ik me verder nietover uit, maar het kwam enigzins geschrokken c.q jaloers over

Gewoon even een vraag hoor zonder iemand kwaad toe te spreken, het rijst zo ineens in me op nu ik dat lees

VValar

Re: Mag instructrice eigen leerlingen jureren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 13:18

Als jurylid mag je nooit één van je leerlingen en/of familieleden jureren.

_joellover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 13:19

ja wel ee nbeetje raar

punto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 13:21

Vind dat je dan niet echt goed bezig bent

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 13:27

Je mag niet je leerlingen of familie jureren en aanwijzingen in de proef geven mag ook niet. Is de wedstrijd onderling of officieel, want als hij officieel is zou daar toch naar gekeken moeten worden

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 14:28

Bij een officiele wedstrijd is dat niet toegestaan. Dit om het zo objectief mogelijk te houden.

Een jurylid moet dat natuurlijk wel zelf aangeven (of de deelnemer). De organisatie kan namelijk niet ruiken of het jurylid ook les geeft en wie er dan allemaal zijn/haar leerlingen zijn.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 14:30

vreemde zaak... ik zou ' ergens' gaan klagen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 14:33

Je kan uiteraard bij de KNHS informeren hoe dit zou moeten gaan... en wat je er aan kan doen Lachen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 17:17

In het wedstrijdreglement staat dat dit verboden is. Echter, in de praktijk komt het wel voor.
Jurylid moet vragen om een andere rubriek of leerling doet niet mee.
Je zou de wedstrijdgevende organisatie erop aan kunnen spreken.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 18:55

Aha, ik meende al zoiets.

Nou is het moeilijke... de wedstrijdgevende organisatie ís de instructrice én het jurylid...
Hoe moet ik dat dan aanpakken ?

Als ik erover klaag bij hun, zullen zij vast zeggen van "je bent bang om te verliezen" ofzoiets

De leerlinge reed vorige keer zwaar bescheten om het zo te zeggen en was dan ook laatste, zal raar opkijken als zij ineens hoge punten krijgt terwijl ze nog steeds zo rijd...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 19:30

Officieel mag het inderdaad niet, maar je kan het bijna niet voorkomen.
Ik ben ook wel eens beoordeeld door mijn -toenmalige- instructrice. Ik heb mijn -toenmalige- instructrice ook wel eens bij mij in de ring gehad met een jong paard. Ik heb er zelf niet zoveel problemen mee. Je bent ook niet per definitie in het voordeel als je door je eigen instructrice wordt beoordeeld...

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 23:00

Dat is natuurlijk ook weer zo KarinvdM, het feit dat je door je eigen instructrice wordt beoordeeld hoeft natuurlijk niet voordelig uit te pakken. Maar toch blijft het een feit dat dit gewoon tegen de regels in gaat en het dus officieel onder geen omstandigheid mag voorkomen. Alhoewel een écht goed jurylid zich niet van de kaart laat brengen wie hij/zij voor zijn neus krijgt (maar er zitten altijd rotte appels tussen)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 23:16

Fitzroy schreef:
In het wedstrijdreglement staat dat dit verboden is. Echter, in de praktijk komt het wel voor.
Jurylid moet vragen om een andere rubriek of leerling doet niet mee.
Je zou de wedstrijdgevende organisatie erop aan kunnen spreken.

Ja. Het komt helaas veel voor.
Maar soms is het ook moeilijk te voorkomen.
Zo ken ik een jurylid die in elke ring wel een of meerdere combi's had lopen die ze les gaf.

Ze heeft een ring gejureerd met 4 combi's die ze les gaf.
Maar denk maar niet dat ze ze voortrok, een reed goed dus die had een prijsje (geen 1ste)
De andere 3 niet!

(voor de Z2 liggen de jury's ook niet voor het oprapen)

Maar goed, het hoord uiteraard niet.
Dan had ze gewoon geen een ring moeten jureren.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 07:40

Hmz, nou ja, ik kan er helaas verder niks aan doen. Het maakt opzich ook niks uit, maar omdat betreffend persoon vorige keer ook al aanwijzingen gaf tijdens de proef, wat ook niet mag, vraag ik me af of ze dit wel eerlijk gaat beoordelen

polderke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 07:55

Als je dat wilt voorkomen moet je onderhand de jury's van zover laten komen dat het financieel voor de vereniging ook moeilijk wordt. Wij proberen het ook te voorkomen en laten een jury maar 1 x per jaar komen voor zoveel mogelijk afwisseling. Maar het lukt gewoon niet altijd en is ook niet altijd haalbare kaart. Sommige wedstrijden is het al moeilijk om uberhaupt aan een jury te komen en dan kies je als vereniging eieren voor je geld.
En wij weten natuurlijk ook niet altijd wie er bij wie lest.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 07:59

Het mag officeel niet maar gebeurd best vaak. Ik heb ook weleens bij mijn instructrice in de ring gereden (eigenlijk ex-instructrice want ik had geen les meer van haar maar goed), vond ik aan de andere kant ook wel weer een nadeel want zij kent de minpunten van mijn paard heel goed.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 08:11

Ja ik denk ook dat het moeilijk was om voor deze wedstrijd een jury te vinden gezien het om Bixiewedstrijden gaat.

Ik had er anders geen moeite mee maar gezien enkele gesprekken die zijn gevallen ( oh doen jullie ook mee? Leuk! Welke klasse ? "Bixie"... o, goh...) vraag ik me af hoe het zal gaan...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 10:19

Tja als ze haar leerlinge op die manier zou willen helpen en als die leerlinge op die manier geholpen zou willen worden....

Ik heb het ook een keer gezien.
Jury beoordeelde het paard van zijn broer.

Nou is die jury in kwestie een gigantische chaoot en hij had het in z'n geheel niet door welk paard ie voor zich had en heeft gewoon netjes gejureerd Haha!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 12:48

Het mag idd niet. Maar hoe kan de organisatie weten dat die deelnemer bij de jury lest? Tong uitsteken

_knollie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 13:14

OemmiejO schreef:
Het mag idd niet. Maar hoe kan de organisatie weten dat die deelnemer bij de jury lest? Tong uitsteken

Dat is een goeie vraag Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 13:15

Goh, ik wist niet eens dat het officieel niet mag. Ik dacht alleen dat het niet op prijs werd gesteld maar wist niet dat hier iets over opgenomen was in de reglementen.

Ik heb zelf ooit eens meegemaakt in Arnhem dat de instructrice van de vereniging zelf jurylid was. Dat is al wel een tijdje geleden, toen je nog met 5 wp ove rmocht naar een volgende klasse. Er waren mensen tussen die al een dik jaar aan het ploeteren waren in het L zonder ooit winst te hebben gehaald. Maar na de boordeling van deze juf zater konden ze na 2 proeven direct over naar de volgende klasse. Heel apart was dat Lachen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 13:45

OemmiejO schreef:

Doordat iemand het meld.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 16:11

Charos schreef:
OemmiejO schreef:

Doordat iemand het meld.

Idd, en in dit geval is de jury zelf de organisatie Knipoog

We zien het morgen wel, we hebben vandaag nette punten gehaald doe goed waren voor een 2e en 3e prijs. Betreffende jurlid was er vandaag ook en zei nogal fake tegen mn ruitertje : "Hee, ben jij er ook weer ? Leuk! " ( ze wist wel dat we kwamen maar oke )

En idd, mocht ze haar leerlinge hogere punten geven... als zij daarvan gelukkig wordt moet ze het vooral doen Knipoog