Bang om op wedstrijd te gaan.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Saltoke

Bang om op wedstrijd te gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 16:36

Hallo

Ik vraag me soms af , waren jullie bang op je eerste wedstrijd ?
Ik kan namelijk niet echt supergoed dressuur rijden , geen travers ofzo ,maar ik zou toch zo graag eens op wedstrijd gaan.
Ten eerste ben ik een beetje bang voor de reacties , ik weet niet hoe die wedstrijd mensen zijn maar kheb gehoord dat ze soms erg gemeen kunnen zijn.Ik denk dat dat bij jumpings dan nog meer meevalt.
Vonden jullie van jezelf dat je echt al heel goed was op je eerste wedstrijd ?
En hoe zag je eerste wedstrijd er zo een beetje uit ?

Minthe

Re: Bang om op wedstrijd te gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 17:57

Bang is voor mij niet het juiste woord, ik vond het eerder spannend omdat ik het nog nooit eerder had gedaan. Ik ben ook láng niet één van de beste ruiters, maar waarom zou je eerst perfect moeten rijden om in de B te kunnen starten? Je werkt naar een hogere klasse toe en word vanzelf steeds beter.
Op een wedstrijd rijd iedereen in mijn ogen gewoon voor zichzelf. Wat maakt het die anderen nou uit of je rijd met een holle rug, pianohandjes hebt of naar geld zoekt. Jij bent degene die uiteindelijk de proef rijd en je eigen persoonlijke score haalt, daar hebben anderen echt niets mee te maken.

Doorgaans zul je trouwens ook echt niet te maken hebben met snerende opmerkingen, de meesten zijn hardstikke aardig en sommige komen met goede tips. Maar net zoals je op school vast wel hebt meegemaakt; niet iedereen is even aardig en er zijn altijd die het voor anderen proberen te verzieken. Maar zolang je je er niets van aantrekt en ze gewoon negeert heb je er in principe weinig last van.

Enne, travers komen nog niet voor in de B. Knipoog

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 18:23

Als ik zo je profiel zie (foto's laatste paardje) dan gaat het best wel lukken hoor in de B dressuur. maak je geen zorgen en ga voor je gaat starten gewoon eens kijken bij zo'n wedstrijd. dan weet je waar je aan begint.

Tesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 18:54

Overal en altijd heb je onaardige mensen, ook in de dressuur. Mijn ervaring is eigenlijk alleen maar positief. Ben je zelf vriendelijk dan kun je dat ook terug verwachten. Wat scheelt is een wedstrijd uitzoeken waar bv. veel clubgenoten of bekenden heen gaan dan weet je zeker dat 't gezellig is en dat je een boel mensen kent. Succes enne, gewoon gaan hoor!

astritos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 20:02

Hoi,
In de B waar je begint, hoef je alleen de basis redelijk goed te beheersen, nog geen ingewikkelde oefeningen.
Enne wat de mensen betreft, gewoon lekker voor jezelf op wedstrijd gaan. Geef er lekker niks om wat die andere mensen zeggen en denken, maar er zijn zat leuke mensen op wedstrijd!!!!!
Er zijn meer leuke als niet leuke mensen, vind ik.
Gewoon lekker gaan proberen!!
Succes!!!
Groetjes Astrid.

boefster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 19:57

maar je hoeft nog helemaal geen travers te rijden joh!gewoon netjes en ontspannen je paard voorstellen, de b dressuur bestaat uit niet meer als wat overgangen en tempowisselingen, voltes en gebroken lijntjes, halsstrekken en halthouden op t eind!
appeltje eitje dus!
veel succes!!!

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:26

Ik rij nu f-proefjes enz. op de manege en mijn 1e reed ik toen ik ong. 9 was en ik was toen eigenlijk helemaal niet bang omdat ik mezelf had wijsgemaakt dat ik 'n les ging rijden Clown maar ik ben eigenlijk nog nooit bang geweest, maar je moet je dus ook gewoon voorstellen dat je gewoon in de les aan 't oefenen bent, dan gaat 't vaak beter

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 09:06

Ik heb ook een beetje hetzelfde probleem als jou. Ook mede dat ik een paar opmerkingen naar me hoofd kreeg geslingerd, alsof ik de beroerste ruiter ter wereld ben. Heb ik ook mee gezeten, maar gelukkig kunnen me vriendinnen en me moeder en buurvrouwen mij goed inspreken, en ga het gewoon proberen. Laat ze maar zeuren. Tegen mij is gezegt dat ik gewoon lekker rustig en netjes bij proef moet doen. Niet moet verwachten dat ik prijzen ga winnen de eerste paar keren. Dat ik best wel eens het gevoel kan hebben waar ben ik aan begonnen ! Maar dat het uiteindelijk wel beter zou gaan. En zolang jij een goed gevoel hebt voor een proef of hebt gereden, daar gaat het om en niet wat andere denken.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 09:11

ik ben niet bang en in de b hoef je nog geen travers en die foto's in je profiel zien er goed uit..gewoon starte zou ik zeggen Ja

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 09:21

Niet teveel zorgen maken Lachen
zenuwachtig voor je eerste wedstrijd zijn is heel normaal, evenals presteren onder je niveau de eerste (paar) keer dat je gaat.
Maar dat geeft niets. Foto's in je profiel zien er inderdaad goed uit, dus begin lekker rustig zou ik zeggen! Niet teveel eisen stellen, niet kijken naar wat anderen doen of zeggen, gewoon lekker voor jezelf eens een proefje gaan rijden.
Ga inderdaad eerst eens kijken op concours of probeer met iemand mee te gaan die moet rijden, zodat je een goed beeld hebt van wat je kan verwachten.
En dan lekker zelf op concours, het is echt heel erg leuk!

tottaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 19:40

hoi, ik was niet bang, maar wel zenuwachtig,,
misschien een tip: ogen dicht, en neem je favoriete ruiterpad ofzoiets voor je,, ogen open je dan voel je je weer heel relaxed!
(morgen voor het eerst L rijden, dus ben benieuwd of het me ook deze keer lukt;))

en over die vervelende mensen, moet je gewoon bovenstaan! komt goed jo!
ene,, als je gaat starten, laat het even weten, ben benieuwd of het jou tegenvalt of meevalt!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 20:25

Ik ga wel is met andere mee, en het is dan gewoon super gezellig Haha! Gewoon lekker los rijden niet denken van: als dit maar goed gaat, als dat maar goed gaat.. gewoonr ijden zoals je thuis ook doet en dan gaat het wel goed en netjes Lachen Gewoon gaan enne veel succes Haha!

dollie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 11:10

ik was bloedje zenuwachtig de eerste keer.
toen had ik een ervaren paard dat al m2 had gelopen dus hoefde toen alleen maar op mezelf te letten. Ik had toen en heb nog steeds niet dat ik van mezelf denk dat ik kan rijden. zeg altijd maar, kan erop blijven zitten voor zo lang als het duurt.
gewoon denken; ik maak er maar het beste van en ik zie het wel.
iedereen heeft die eerste keren gehad. ik heb er ontzettend veel van geleerd. en dan heb ik het niet alleen over paard rijden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 16:04

gewoon doen en je niks van anderen aantrekken, met de tijd gaat het wel beter gaan. Ik mag er eerlijk gezegd op dit moment ook niet aan denken aan het feit dat ik deze winter weer eens wil starten, gewoon inschrijven en rijden. Gaat het niet pech, volgende keer beter.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 04:27

Gewoon doen!

Je hoeft echt niet perfect te kunnen rijden om wedstrijden te doen. Ik zie het meer als een leermoment, dan een competitie. Je leert hoe je zelf op stress reageert, hoe je paard zich gedraagd in een nieuwe omgeving, en aan het eind van de dag heb je een lijst op- en aanmerkingen van iemand die je misschien nog nooit eerder heeft zien rijden. Iedereen let op andere dingen en het is heel leerzaam om een frisse kijk op de situatie te krijgen. Dan heb je gelijk weer dingen om op te letten de volgende keer ... des te vaker je het doet, des te beter het gaat.

Natuurlijk is het super als je een lintje of een beker mee naar huis mag nemen, maar ik rijd altijd tegen mezelf. Ik vergelijk mijn proeven met hoe ik in de les rijd en hoe ik het de vorige keren deed. Het mooiste is als je op een bepaald punt altijd lage scores haalt en je scores na een tijd thuis hard oefenen omhoog gaan. Dáár doe ik het voor. Niet dat ik niet kijk hoe andere mensen rijden, want ik wil stiekem wel heeel graag een lintje. Knipoog

Ik was heel erg nerveus toen ik mijn eerste wedstrijd reed. Ik moest elke 5 minuten naar de wc enzo ... en dat is nu nog steeds zo! Tong uitsteken Ik vind het een fijn gevoel; ik weet dat ik als ik eenmaal op het paard zit dat ik ineens extra helder kan denken. Niet dat mijn eerste wedstrijd erg goed ging, het was een ramp en mijn score natuurlijk ook. Maar ik heb veel lol gehad en daar gaat het om.

Pronkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 08:02

Ik vond de eerste keer ook wel bang hoor.. want ik wist niet hoe alles was en zo.. Maar geluukkig ging het toch wel goed

micky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 13:35

ik snap best wat je bedoelt maar zie het als een leerschool waar je heel veel van kunt leren en ervaring op kunt doen zo kom je erachter welke dingen je goed beheerst en aan welke punten je kan verbeteren je kan er alleen maar beter van worden en het is nog gezellig ook!!!!!!!!!!!!!!! Pling Pling Pling Pling Pling suc6!!!!!! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!