met een western paard dressuur wedstrijden rijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

met een western paard dressuur wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 13:14

Wie doet dat? Ben wel benieuwd of er nog meer western paarden zijn die nu dressuurmatig gereden worden. Wij hebben een quarter-horse. Ze is western in gereden. Sinds ze bij ons staat wordt ze Engels gereden. Ben nu ongeveer 2 jaar echt serieus dressuurmatig aan het rijden. Ze doet het heel goed, de zijgangen zitten er goed in, begin van een appuyement is er. Contra galop doet ze netjes, keertwendingen, galopswissel vind ze nog wat lastig (wordt ze een beetje druk van). Ze loopt nu ongeveer op M2 niveau dressuur. Ik rijd er zelf geen wedstrijden mee. Het moeilijkste vond ze toch in het begin het nageven. Het heeft me dus ook veel tijd gekost. Maar ze heeft het eindelijk door, krijg haar makkelijk naar beneden. Vind haar gangen niet eens zo verkeerd, heb gezien met iemand anders erop dat ze een mooie uitgestrekte draf heeft. Haar galop is weer wat minder.

ben wel benieuwd of er misschien nog bokkers zijn met een ex-western paard die nu dressuurmatig gereden wordt. Ik ben nu zelf 19 en zou dus al niet meer bij de pony's kunnen starten. Bij de paarden ook niet, heb het geld er nog niet voor, en mijn moeder wil liever niet dat de pony's nog reizen in een trailer of vrachtwagen. Anders had ik al lang wel wat wedstrijden ermee gereden. Nu rijd ik haar dus alleen voor mezelf, zodat ik zelf ook nog wat nieuwe dingen kan leren.

Anoniem

Re: met een western paard dressuur wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:24

Hoe is jouw paard dan hiervoor gereden? Welk onderdeel in de western bedoel ik? Veel westernpaarden worden ook nageeflijk gereden dus ik denk dat het meer ligt aan hoe haar vorige baasjes op haar reden. De meeste quarters zijn heel goed in zijgangen en galopswissels dus dressuurmatig kan men ze heel goed en op hoog niveau rijden. Er zijn iig heel wat mensen die hun quarter dressuurmatig rijden. Ook iemand op het westernforum rijd haar quarter dressuurmatig. Helaas weet ik alleen niet meer wie dit is. Sorry!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:27

Bij ons op de rijvereniging loopt een Appie,afstammeling van Incredible Blue, die altijd allround gestart werd, eigenaresse is overstapt op Engels, ze springt tijdens de les met hem, beestje heeft een vermogen!!
En op de wedstrijden dressuurt ze vooralsnog.
Hij wordt knetterheet met springen.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 12-09-06 13:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:28

Gewoon doen! Ja

Ik heb het nog nooit gezien, maar ik heb altijd bij die sterke quaters afgevraagd hoe ze het zouden doen in de dressuur. Dat moet toch kunnen?!
Laat je vooral niet afschrikken door het feit dat je niet de meest standaard combinatie zult zijn in de ring en op het voorterrein Pling

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 13:30

idd, vooral de keertwendingen en de zijgangen vind ze makkelijk. Met travers moet ik er wat meer moeite voor doen dat vind ze nog een beetje moeilijk. Ze was wel heel hard in de mond en erg sterk. Als we buiten reden was het echt een tank, moeilijk te houden of te stoppen. Sinds ik haar echt dressuurmatig rijd laat ze het bit los. Als ze iets moeilijk vind pakt ze hem weer.

Ze kan ook springen, in het begin ging dat veel te hard. Ze vind het heel leuk. Nu hebben we haar zover dat ze vanuit een rustig galopje erover heen gaat. Omdat ze wat ouder is spring ik niet meer met haar (of gewoon een paar lage sprongetjes tussen door.)

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 13:32

haha, zou wel met haar willen starten, mensen zouden wel denken wat komt die nou doen. Ben wel trots op d'r dat ze het zo goed doet. Alleen jammer dat ik het geld er niet voor heb, en mijn moeder niet meer wil dat ze de trailer in gaat. Anders had ik het echt wel geprobeerd. Nu ga ik er alleen mee lessen. Weet zeker dat ze nog meer kan leren Haha! ookal is ze al wat ouder.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 13:32

foto's worden nog wel gemaakt, foto's in m'n profiel zijn al best wel oud.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:43

waarom wil je moeder niet dat ze de trailer ingaat? Is er wat gebeurt dan?

ik rij mijn western quarter ook altijd dressuurmatig en ze beheerst alle zijgangen en dressuuroefeningen vanuit de klassieke dressuur alleen heeft ze een westernzadel op en zal dr houding wat lager ingesteld zijn dan bij de dressuurpaarden.
Dat jouw quarter een harde mond heeft gehad ligt vooral aan de rijstijl van de vorige eigenaar zo te horen.
Westernpaarden zouden net zo goed nageeflijk moeten zijn als klassiek geschoolde paarden alleen de houding is anders omdat ze nou eenmaal anders gebouwd zijn dan een dressuur paard. De meeste quarters zijn 50/50% verdeeld over voor- en achterhand terwijl de meeste KWPN paarden 60/40% over de voorhand gebouwd zijn. Mijn quarter kan ook goed draven, alleen een uitgestrekte draf zal ze door de bouw van dr schouder nooit zo ruim kunnen laten zien als een dressuurpaard.

Ik zou lekker gaan starten als ik jou was! Lachen het gaat vooral om de lol met je knol toch? laat die mensen met hun vooroordelen maar eens een poe*ie ruiken! Haha!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 14:20

Omdat m'n moeder heel snel gestrest is enz. ze is bang dat er iets gebeurd, ze vind het teveel gedoe enzo, en ze snapt niet waarom ik zo graag wedstrijden wil rijden. Heb met de andere pony 2 onderlinge wedstrijden gehad en zij vond het teveel gedoe met inladen (terwijl die pony er dus makkelijk in loopt) ze hoeft niet eens te helpen dus maarja...ze heeft het liever niet Verdrietig. Wat misschien wel zou kunnen is een startkaart aanvragen en alleen de wedstrijden hier in het dorp rijden (bij Gert van den Hoorn in Kootwijk) daar kan ik zo naartoe rijden, heb ik geen trailer nodig en kan ik onderweg goed los rijden zonder al die andere ruiters erbij. Ik weet niet hoe ze reageerd, dus als het fout zou gaan kan ik ook weer zo naar huis. Maar eerst moet ik het voor elkaar krijgen om met mijn paard te gaan starten. Als ik zelf wat meer ervaring heb met wedstrijden enz. (en geld over heb Clown ) wil ik het best wel proberen. Dan zou ik dus ook met de quarter bij de paarden moeten starten maarja dat is vast geen probleem.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 14:33

dus je moeder heeft een trailer laad probleem en niet je paard?? hahaha, beetje bach rescue remedy door dr koffie gooien en lekker op wedstrijd gaan!
Of moet zij jou rijden?

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 14:52

We hebben zelf geen trailer.. ik was van plan om dus dit jaar voor een rijbewijs, en zo'n vrachtwagen voor een B rijbewijs te gaan sparen maar dat gaat dus lang duren. Volgende week komt er iemand proef rijden. Omdat ik nu werk heb ik weinig tijd om 2 paarden te rijden. Zij heeft wedstrijd ervaring en als het klikt wil ze m'n paard wel uitbrengen (zij heeft een vriend met rijbewijs, trailer moeten we dan huren) en dan zou ik zelf ook een startkaart aan kunnen vragen dus dan rijden we allebij dezelfde wedstrijd met 1 paard.

M'n moeder wil liever niet dat er gesleept wordt met de paarden. Ze heeft ook niks met wedstrijden, ze snapt niet waarom iedereen zo graag mee wil doen enz. Ik had er nog niet overna gedacht dat ik hier in het dorp met haar kan gaan rijden. Wil de quarter horse best wel uitbrengen om te zien hoe ver we komen. Moet dan wel bij de paarden. Ik vind haar zelf netjes lopen, schaam me ook nergens voor, ben er eerder trots op dat ze het zo goed doet. Het is ongeveer 7min. rijden te paard dus ik kan er zo heen rijden, dan kan m'n moeder ook niks meer zeggen over het vervoer Clown
pony is weer verkeersmak. Ik rijd regelmatig op vreemd terrein, in t bos, over de weg enz. Als ik het ga proberen dan neem ik natuurlijk wel een fotograaf mee Tong uitsteken haha wordt lachen...een quarter-horse tussen al die kwpnr's.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 15:14

Is er verder niemand die dressuurmatig rijd met z'n quarter?? Verdrietig

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 15:45

Niet met een quarter, wel met een voorgaand westernpaard (de bonte in mijn profiel). Hij is zadelmak gemaakt en aangereden volgens westernprincipes, daarna 2 jaar western (ik geloof pleasure en trail) gelopen. Omdat dat geen succes was, hij heeft veel te grote gangen daarvoor, ben ik er dressuur mee gaan rijden. Hij loopt nu M2 met winstpunten. Ik moet altijd even wennen als ik op hem stap na de andere paarden gereden te hebben en sommige hulpen moet ik inderdaad op de westernmanier geven. Aanspringen in galop bijv. puur op het binnenbeen en mijn buitenbeen niet aanleggen, wendingen op buitenteugel rijden en geen contact op de binnenteugel maken, etc.
Hij heeft nog wel veel moeite met de travers, net dat extra buigen. Maar dit is waarschijnlijk ook een gevolg van zijn korte rug Knipoog

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 16:15

Dat heb ik ook! ze vind travers nog heel lastig, maar een appuyement heeft ze al wel een paar keer foutloos gedaan. Wendingen rijd ik ook op buitenteugel. aanspringen in galop en contra doe ik gewoon met binnen en buiten been.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 21:18

Ik rijd met mijn amerikaanse appaloosa dressuur en een goede kennis van mij ( bokker Savvy ) rijd met haar quarter ook dressuur hier in de buurt. Ik rijd L1 maar zij rijdt L2 en is al aardig op weg naar de M. We hebben allebei voorheen onze paarden ook op westernwedstrijden uitgebracht. Als je het leuk vind, gewoon starten Lachen

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 07:50

Ik rijd met mijn Amerikaanse Appie L2, en we gaan al mooi richting de M. Ik heb hem 4 jaar westerngereden maar wilde graag terug naar de dressuur. Toen mijn paard kreupel is geweest aan een hoefgewricht was het niet verstandig western te blijven rijden en heb ik hem omgetraind naar de dressuur.

Mijn instructrice had eerst haar twijfels maar wordt nu elke les enthousiaster. Hij doet het dan ook super en heeft merkbaar veel meer plezier in de dressuur dan in het western.

Op wedstrijden krijgen we ook vaak hele leuke commentaren maar je merkt dat de juryleden moeite hebben met het type.
Ik heb altijd KWPNers gereden en kwam zelden zonder winstpunten thuis maar met dit paard moet ik, voor mijn gevoel, 2 niveau's hoger rijden qua prestaties om winstpunten te halen.

Maar ach, we wisten dat het een uitdaging zou worden om hem uit te brengen in de dressuur en hij doet zo verschrikkelijk hard zijn best. En zolang we complimenten krijgen van omstanders die ons zien rijden vergeet ik de juryleden maar die alleen punten lijken te hebben voor een bepaald type paard en daar niet doorheen kan kijken. Dat is hun gemis.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 07:53

er staan hier wel wat heel rare dingen over western tussen hoor Verward

Aanspringen met alleen binnenbeen? Sturen op alleen buitenteugel?
Niet westernrijden want kreupel, maar dressuur kan wel? Bij wat voor instructeurs komen die paardjes vandaan?

Een goed aangereden westernpaard kan je op de klassieke manier goed 'omscholen' naar dressuur, maar het is ook maar net hoe je dressuur rijdt natuurlijk. Ook daar zijn veel verschillende stromingen in.
Je moet t paard goed aanvoelen, dan kan alles Ja

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 07:58

ranna schreef:
Ik rijd met mijn Amerikaanse Appie L2,

Wat leuk, nog een am.appie die dressuur rijd Pling
Ik heb wegens een blessure sinds februari ofzo geen wedstrijden meer gereden. En nu vanwege een opleiding ook even niet maar ik hoop volgend jaar ook de L2 te bereiken. De B hebben we met een aantal oranje lintjes afgesloten en ook de eerste L1 wedstrijd was meteen oranje. Maar ja, das nog geen Z natuurlijk Duivel

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 08:00

Cer schreef:
Niet westernrijden want kreupel, maar dressuur kan wel?

Kreupel is een groot woord maar van de fysio moet ik mijn paard met meer oprichting rijden dan in de westernsport wordt gedaan. Zij adviseerde mij ook dat als ik bv weer westernwedstrijden zou willen rijden ik in de trainingen gewoon meer engels moet rijden, zodat o.a. de lendenpartij goed aan het werk blijft.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 08:04

Heb je gelijk an Cornelie, maar dat zegt meer over hoe western uitgevoerd wordt, dan over hoe het echt zou moeten, denk ik?

Ook een westernpaard moet stuwen vanuit zn achterhand, maar de meeste westernpaarden lopen idd erg op de voorhand en dan nog meer terug dan voorwaarts.

Ik denk dat je het wel kan inmengen in western, sterker nog, dat dat misschien wel zou moeten?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 08:36

Over het algemeen wordt er thuis toch vooral in de wedstrijdhouding getraind ( en dan heb ik het niet alleen over western), en daar zit het hem in denk ik. Te weinig variatie in de houding. En dragen zal bij een westernpaard ook vanuit de achterhand moeten komen. Wat je ook bij veel paarden ziet is dat de voorbenen vooral onder het lichaam werken en de achterbenen achter het lichaam. En imo wordt dat bij de dressuur meer afgestraft dan in de westernsport.

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 08:53

Cer schreef:
er staan hier wel wat heel rare dingen over western tussen hoor Verward

Aanspringen met alleen binnenbeen? Sturen op alleen buitenteugel?
Niet westernrijden want kreupel, maar dressuur kan wel? Bij wat voor instructeurs komen die paardjes vandaan?

Een goed aangereden westernpaard kan je op de klassieke manier goed 'omscholen' naar dressuur, maar het is ook maar net hoe je dressuur rijdt natuurlijk. Ook daar zijn veel verschillende stromingen in.
Je moet t paard goed aanvoelen, dan kan alles Ja

Tja het paardje waar ik op rijd is nu ook redelijk goed omgeschoold, maar sommige dingen krijg ik er gewoon niet uit en dat accepteer ik maar. Ik heb weinig kaas gegeten van het westernrijden en ik weet niet wat de westernhulpen zijn, maar ik merk dat als ik bijn buitenbeen naar achteren aanleg tijdens het aanspringen (zoals het hoort bij engels rijden) dat hij dan verkeerd aanspringt. Zodra ik buitenbeen niet gebruik springt hij goed aan. Het is hem dus wel zo aangeleerd.

Verder heb ik heel veel problemen met het achterwaarts. In de dressuur moet een paard diagonaalsgewijs achterwaarts, en dat is bij dit paard verknoeid. Ik vrees dat ik dat niet meer goed kan krijgen. Hij gaat wel achteruit, maar niet op de goede manier. En dan is omscholen ineens weer heel erg moeilijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 08:58

Dat is inderdaad zonde Livvy Ja
Maar ik denk dat hij dan gewoon niet goed geschoold is, dat dat verder niet veel met western te maken heeft...
Je bedoelt dat de beenzetting niet goed is bij het achterwaarts? Hij maakt zeker te kleine stapjes, of gaat te snel? Of juist niet?

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 09:06

Idd, de beenzetting is niet goed: hij zet eerste zijn voorbeen naar achter en sleept daarna het achterbeen naar achter. Hij gaat dus ongelijk. Ik denk dat dit een gevolg is van te gehaast of overvraagd achterwaarts tijdens zijn westernperiode. Daar moeten ze niet enkele passen, maar iets meer toch? En dat is ten koste gegaan van de kwaliteit.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 09:10

Ik heb weleens aan een westernjury gevraagd of een westernpaard diagonaalsgewijs achterwaarts moest. Daar kreeg ik geen duidelijk antwoord op.