entgeschiedenis correct????

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

hildetc

entgeschiedenis correct????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 08:40

hallo,

ik rijd wedstrijden met mijn paard en nou weet ik ook dat je paard correct geent moet zijn. toen ik laatst een meisje aan het voorlezen was kreeg ik commentaar dat haar entgeschiedenis niet correct was. er stonden namelijk 4 jaren binnen de datum goedgekeurde entingen, maar haar basisenting stond er niet bij. ik heb dit toen ik thuis kwam ook maar even voor mijn eigen paard gecontroleerd en toen stuitte ik op hetzelfde:

ze is geboren in 1998 dus er zouden meer entingen in kunnen staan, maar deze staan in haar papier:
- 10-02-2004
-23-04-2004
-22-04-2005
-16-12-2005

de laatste twee entingen heb ik zelf laten doen (er zit zon rare tijd tussen ivm het de 2e keer samen enten van alle paarden op stal dit leek me makkelijker en goedkoper, dus dan maar 1 keertje wat eerder enten)
de 1e 2 zijn nog van de vorige eigenaar, maar deze zijn vrij kort op elkaar is dit dan een basisenting???? verder heb ik namelijk geen entbewijzen van haar, is nu mijn entgeschiedenis niet correct??? misschien hebben ze haar voor 2004 wel niet laten enten?

wie weet of ik zo mag starten, of dat ik eerst aan een dierenarts moet vragen om erboven te zetten: entgeschiedenis correct???

Marije_jiplover

Re: entgeschiedenis correct????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 08:54

Die eerste twee zitten zo kort op elkaar, omdat dat de basisenting is. Je paard heeft een basisenting gehad en is daarna elke keer binnen het jaar weer opnieuw geënt, dus is de entgeschiedenis van dit paard correct.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 08:55

Volgens mij moeten wedstrijdpaarden 2 x per jaar geent worden?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 09:06

Dat is niet waar, Janne.
Check het Algemeen Wedstrijdreglement van de KNHS maar eens, daar staat dat er maximaal 12 maanden tussen de entingen moet zitten, dus 1x per jaar is voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 09:08

Ga ik even doen, er staat me iets van bij dat het veranderd is of gaat worden omdat de bescherming van een enting iets van maximaal 10 maanden is, vandaar 2 x enten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 09:11

Dat geldt alleen voor wedstrijden van de FEI.

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 09:12

Alleen als je volgens FEI regelement (internationaal) rijdt moet je 2x per jaar, bij de KNHS blijft het 1x per jaar, de ent geschiedenis is helemaal in orde van je paard.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 09:12

Marije_jiplover schreef:
Dat geldt alleen voor wedstrijden van de FEI.

en voor ijslanderwedstrijden Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 10:09

Ik ent iedere 9 maanden dus omdat de entstof 9 maanden werkt... Vind dat jaar van de KNHS en dat half jaar van de FEI dus echt vreemd...

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 10:24

Ze zijn wel bezig om de regelementen van de knhs te veranderen naar twee keer per jaar. waarom ze dan niet gewoon eens in de 9 maanden doen?....

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 10:28

ik rijd gewoon b dressuur bij de knhs dus dat 1x in een jaar enten klopt wel, vandaar dat ik het ook zo gedaan heb, maar vond de entingen van de vorige eigenaar raar. hoeveel maanden mag er tussen de 1e 2 entingen zitten dan (basisenting) want dat kon ik nergens vinden, vandaar dus ook mijn vraag.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:00

Minimaal 21, maximaal 92 dagen. (= minimaal 3 weken, maximaal 3 maanden)
Ik quote nogmaals (staat hier op wedstrijden al aardig wat keer gequote en is ook heel makkelijk zelf op te zoeken) het betreffende stukje van het reglement van de KNHS:
Algemeen Wedstrijdreglement van de KNHS schreef:
Een paard is startgerechtigd indien uit het vaccinatieoverzicht blijkt, dat het paard als volgt
tegen influenza is gevaccineerd:
a. Een basisvaccinatie, bestaande uit twee inentingen, die minimaal 21 en maximaal 92
dagen na elkaar moeten zijn gegeven.
b. Vervolgens een jaarlijkse inenting, die niet later dan maximaal 12 maanden na de vorige
inenting en minimaal zeven dagen voor de wedstrijd moet zijn toegediend.

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:10

Ik heb nog een ouderwets inentingsboekje + een paspoort.
Maar in het inentingsboekje STAAT GEEN basisinenting.
Terwijl hij deze wel heeft gehad (IVM. KOERSVERLEDEN) van mijn draver.

Hoe zit dit dan?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:54

Loran, dan moet je opnieuw de basisenting laten zetten, zodat je papieren kloppend zijn (als je start)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 17:56

Staat er in je paspoort nog niks van de entgeschiedenis vermeld, Loran?
Als daar niks staat, moet je in principe de basisenting opnieuw laten zetten. Tenzij je dierenarts de entgeschiedenis verder kent van je paard, dan kan hij evt in het paspoort schrijven dat het paard altijd correct gevaccineerd is. Dan hoeft de basisvaccinatie niet opnieuw.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:25

ik heb altijd geleerd dat zodra je basis inenting in orde is, je gewoon mag starten. ongeacht of je paard ooit daarvoor is ingeeent.
Bij mijn paard zou dat namelijk moeilijk gaan omdat ik haar pas als 2 jarige heb gekregen, dus eerder dan dat inenten heeft nooit gekund.

Vorige week alles hier weer geeent en toen is de entgeschiedenis van 2 dieren in hun paspoort bijgeschreven. nummer1 is is 17 jaar en heeft dus 17 jaar aan inentingen in haar oude boek staan.
arts heeft alleen de laatste 3 in haar paspoort erbij geschreven ( geloof wel met opwerking en verwijzing naar ander boekje bij problemen) omdat alles daarvoor niet meer van toepassing was Ja

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:23

Dat hoeft zelfs niet eens, als er in het paspoort geschreven wordt door een dierenarts dat het dier altijd correct gevaccineerd is (bijvoorkeur in het engels), met stempel en handtekening van de betreffende dierenarts, en dan daaronder de nieuwe enting, dan is dat voldoende. Dan hoef je het oude vaccinatie boekje ook niet meer te bewaren (mag natuurlijk wel).

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:28

Marije_jiplover schreef:
Dat hoeft zelfs niet eens, als er in het paspoort geschreven wordt door een dierenarts dat het dier altijd correct gevaccineerd is (bijvoorkeur in het engels), met stempel en handtekening van de betreffende dierenarts, en dan daaronder de nieuwe enting, dan is dat voldoende. Dan hoef je het oude vaccinatie boekje ook niet meer te bewaren (mag natuurlijk wel).

klopt, een paar paarden bij ons op stal hadden wel een paspoort, alleen waren de entingen altijd in het losse entingsboekje bijgeschreven. Hij heeft (in het engels) vermeld dat de paarden altijd correct geent zijn geweest en dat voldoet om mee te doen aan wedstrijden etc.