Wedstrijden met een paard met hanetred?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ulmi

Wedstrijden met een paard met hanetred?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 16:10

Hallo,
Wie van jullie hier rijden wedstrijden met een paard met hanetred?
En wat zegt de jury hiervan?
Kun je gewoon een proefje rijden en houden ze er dan rekening mee?
Of wat doet de jury hier op uit?
En op welk niveau rijden jullie?
Groeten Denise

AnnemiekvM

Re: Wedstrijden met een paard met hanetred?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 18:36

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Want je ziet het wel, maar of het als onregelmatigheid wordt beschouwd weet ik niet.

primero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 18:52

Ik heb tot M dressuur en B springen gereden met mijn paard met hanetred.
In het bewegen zag het eigenlijk niet alleen als hij klaar was of als hij erg druk was. Ik denk zelfs dat niemand ooit heeft gezien dat hij het had.

Ulmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 10:45

Bedankt voor jullie reacties maar ik ben toch benieuwd als het wel zichtbaar is.
Weet iemand dit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:47

hadden Gigolo van Isabella Werth en Rusty van Ulla Salzgeber ook geen hanentred?

Ulmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 10:48

Ik heb wel gehoord dat er diverse paarden op topniveau het hebben. maar de namen weet ik niet precies dat zal ik nog eens op moeten zoeken

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:51

He Denise,

Leuk zeg jou hier ook te treffen. Zo kan ik mooi in de gaten houden hoe het met Ulmi is. (even voor de duidelijkheid ik heb met je gemaild over ulmi voor de verkoop)
Leuk dat je wil gaan starten. Je ziet het bij Ulmi natuurlijk vooral in de stap. In de draf is er niet zo heel veel van te zien. Ik zou gewoon gaan starten dan weet je het snel genoeg. Voor hetzelfde geld loopt ze wel goed. Ze doet het tenslotte niet altijd. Hoe vorderen haar behandelingen?
Je kan misschien voor het proberen een startkaart aanvragen, vanaf october is dat voor de helft van de prijs. Het is wel zo'n goed paard in de beweging en in het lijf dat ze voldoende kan compenseren.

Groeten Kirsten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 10:15

Ik heb er een keer 1 in het Z gezien, die liep gewoon zijn punten... Ja
Mijn instructrice rijd het paard van mijn buren, die heeft niet echt hanetred, maar een cyste in zijn achterknie. In de stap schud hij dan af en toe zijn been (lijkt alsof ie het losschud) Ze hebben heel lang gedacht dat het hanetred was, maar niet dus... Soms krijgt ze voor de stap dus een onvoldoende met de opmerking erbij, maar verder loopt ie steeds dubbel winst!

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:58

Ja ikke. Ik rijd een paard van mijn vriendin. Zij heeft het beestje gekocht voor de recreatie. Eerste eis was: betrouwbaar paardje en die hanetred nemen we voor lief. Beestje heeft zich heel leuk ontwikkeld. Wij de wedstrijdhistorie uitgeplozen en het ruintje had al punten in de L2. Wij hebben net de laatste punten voor de M2 gehaald. Soms kijken mensen wel vreemd tijdens het inrijden of uitstappen. Laatst zei een jongetje tegen zijn moeder: (we waren aan het laden) kijk mams dat paard heeft jeuk onder zijn buik maar hij kan er niet bij.
Heb nog geen commentaar van de jury gehad.

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 14:20

runningkawa schreef:
hadden Gigolo van Isabella Werth en Rusty van Ulla Salzgeber ook geen hanentred?

Rusty had dat slepende voetje in de pi/pa Knipoog

Vorig jaar reed er in mijn kring in de winterselecties M1 een paard mee met hanetred. Die kon vreselijk goed galoperen en draven en kon die hanetred compenseren. Het wordt niet altijd even zwaar aangerekend. Dit meisje reed ook terecht haar punten en mocht door naar de Regio toen. Niet geheel kansloos dus Knipoog Lachen

Ulmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 16:08

Fijn om te horen dit!
Mijn paard heeft het in een lichtere vorm en ik heb het ook voor lief genomen.
Puur omdat het zo goed klikte.
Ik heb een startkaart aangevraagd en denk dat ik het gewoon een keer ga proberen.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 17:28

Misschien stel ik nu een blonde vraag...maar wat is een paard met hanetred? Heb er nog nooit van gehoord Bloos Misschien heb ik het weleens gezien, maar weet ik de naam niet..kan ook Bloos

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 17:53

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 17:53

_tarja_ schreef:
Misschien stel ik nu een blonde vraag...maar wat is een paard met hanetred? Heb er nog nooit van gehoord Bloos Misschien heb ik het weleens gezien, maar weet ik de naam niet..kan ook Bloos

Een paard met een hanentred (of stringhalt) is in de regel een opvallende verschijning. Niet door zijn uitzonderlijke kwaliteiten, maar vooral door zijn manier van lopen. Tijdens het bewegen trekt hij één van zijn achterbenen duidelijk hoger op dan het andere. Afhankelijk van de mate waarin het paard de aandoening heeft, zal hij dit bij ieder pas of af en toe doen. In ernstige gevallen zal het paard zelfs met zijn onderbeen zijn buik raken. Een hanentred kan ook aan beide achterbenen voorkomen, maar zal dan zeker als het een milde vorm betreft minder opvallen. Sterker nog: het zal soms gezien worden als een zeer actief achterbeen.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 18:42

hanetred heb je in verschillende fases. Ik heb zelf ooit en paard gereden met hanetred die daar na goed losrijden eigenlijk niets meer van liet zien. Toch liet hij af en toe een pasje zien in de wendingen ook in draf en dan ben je kansloos met zo'n paard.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 19:47

Bedankt voor de uitleg allemaal!!! Lachen Weet wat geleerd!

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 20:27

Jippie schreef:
hanetred heb je in verschillende fases. Ik heb zelf ooit en paard gereden met hanetred die daar na goed losrijden eigenlijk niets meer van liet zien. Toch liet hij af en toe een pasje zien in de wendingen ook in draf en dan ben je kansloos met zo'n paard.

Waarom ben je dan kansloos?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 22:06

Jessbub schreef:
Jippie schreef:

Omdat hanetred niet gewenst is in een dressuurproef.

Dit wordt vaak gezien als een onregelmatigheid en kost je veel punten als je paard het vaak doet.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 22:19

Gewoon starten en niet te hoge verwachtingen hebben. Je weet het niet eerder dan dat je het hebt geprobeerd. Als er vaak op je briefje staat 'onregelmatig' of 'tactfout', dan komt dat waarschijnlijk door de hanetred. Ik heb één met krampstap gehad, die hoefde ik niet op een modderig terrein te starten, want dan had hij er veel last van en kreeg ik overal 'onregelmatig' op mijn briefje of werd ik zelfs uit de ring gestuurd, omdat hij kreupel zou zijn! Daarom startte ik alleen op een goed terrein, dan was het geen probleem en krampte hij helemaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 06:15

Sizz schreef:
Jessbub schreef:

Omdat hanetred niet gewenst is in een dressuurproef.

Dit wordt vaak gezien als een onregelmatigheid en kost je veel punten als je paard het vaak doet.

klopt, als je op alle draf/stap onderdelen puntenaftrek krijgt omdat je paard onregelmatig is of tactfouten laat zien, mag je hopen dat je niet met minpunten thuis komt.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 07:12

Het paard waar ik nu op rijd, laat het af en toe in de wending zien. Dan staat er idd tact fout. Ik vind kansloos een beetje groot woord. Okee je moet niet met een paard met hele erge hanetred gaan starten, dat is vragen om teleurstelling. Een paard met een lichte mate van hanetred, is zeker niet kansloos. Zorg dat alle knoppen erop zitten en dat je het paard op een nette spectaculaire manier kan voorstellen, je kan zo je zwakke punten compenseren. Ik heb toch redelijk vaak 2 winstpunten in 1 proef gehaald, terwijl er 2 keer tactfout op de protocol stond. Ga idd niet op de roze wolk zitten, maar stel je reeel op en go for it!!!!!!

Ulmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 18:00

Mijn paard heeft het dus in de lichtere vorm.
Af en toe laat hij het zien in de stap. Niet eens altijd!
Dus ik denk dat ik het gewoon een keer ga proberen Lachen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 19:54

Goed zo, veel succes en laat nog even weten hoe het gaat! Lachen