zweep en bandage's

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

indytje

zweep en bandage's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 14:51

hallo,

ik heb een vraag:

Zijn bandage's verplicht met wedstrijden? dressuur/springen

en waar moet je je zweep houden? moet je je zweep aan de andere kant doen bij het van hand veranderen?

ik ben benieuwd =)
groetjes!! Bloos

Solitair

Re: zweep en bandage's

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 15:08

je mag niet met bandage's een proef starten. je mag ze wel om doen tijdens het losrijden. een zweep is alleen toegestaan in het b en l. in het m of z mag je er alleen mee losrijden maar geen proef mee rijden. je hoeft hem niet aan de andere kant te doen als je gaat van hand veranderen. wel is het verstandig om hem in je linker hand te doen omdat je je rechterhand naar achter moet doen tijdens het groeten.

_Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 15:09

Amen Ja

indytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 16:28

okeej super bedankt!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 17:58

Zweep wisselen hoeft niet alleen niet, het wordt niet eens gewaardeerd door de jury, omdat het altijd een verstoring van de aanleuning geeft, omdat je met je handen zit te rommelen.
Ik zou je zweep in de hand houden waar jij hem het prettigst vindt. Tik je hem het liefst (of het meest noodzakelijk) rechts bij, houd hem dan lekker in je rechterhand. Als je hem met groeten gewoon rechts af laat hangen en alleen aan de bovenkant even met je linkerhand vastpakt, net als je rechterteugel, is het ook prima.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 18:01

Marije_jiplover schreef:
Zweep wisselen hoeft niet alleen niet, het wordt niet eens gewaardeerd door de jury, omdat het altijd een verstoring van de aanleuning geeft, omdat je met je handen zit te rommelen.
Ik zou je zweep in de hand houden waar jij hem het prettigst vindt. Tik je hem het liefst (of het meest noodzakelijk) rechts bij, houd hem dan lekker in je rechterhand. Als je hem met groeten gewoon rechts af laat hangen en alleen aan de bovenkant even met je linkerhand vastpakt, net als je rechterteugel, is het ook prima.

amen..

en volgens mij, (ik weet niet of dat nu nog zo is) maar ik werd vroeger bij de pony's gediskwalificeert, omdat mijn zweep 1,05 meter lang was.
Volgens mij moet hij onder de 1 meter zijn ??
of dat nu nog zo is weet ik niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 07:37

Met springen hoor je wel bandages, of nog beter peesbeschermers aan te doen.

Bij dressuur hoort de zweep officieel links
Dan kun je ook normaal groeten.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 07:44

daantjuhhh schreef:
Marije_jiplover schreef:

amen..

en volgens mij, (ik weet niet of dat nu nog zo is) maar ik werd vroeger bij de pony's gediskwalificeert, omdat mijn zweep 1,05 meter lang was.
Volgens mij moet hij onder de 1 meter zijn ??
of dat nu nog zo is weet ik niet!

Ja de pony`s is nu max. 1 meter, en de paarden 1.20 geloof ik. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 07:49

Citaat:
De maximaal toegestane lengte van de dressuurzweep is voor paarden 130 cm en voor pony's 100 cm.

aan geloof ik doen wij niet, gewoon ff opzoeken in het reglement Lachen

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 07:50

max 1.30 ja bij de paarden, want daar rij ik mee Haha!

zweep hou ik vaak links, maar soms heeftie die dag rechts meer nodig, dan hou ik hem op rechts.. of soms heb ik de ene proef links en de andere rechts Haha! is maar net hoe hij aanvoeld

Seranolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 18:21

Ik houd mijn zweepp altijd rechts, ookk thuis met trainen omdat ik hem daar meer aan moet tikken om de achterhand er beter ondertekrijgen, gewoon doen wat jij het fijnste vind;) groetjes Anouk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:48

Citaat:
Groeten
Bij het halthouden voor de jury neemt de deelnemer de teugels en eventueel de zweep in de linkerhand.

Dit hoort toch op wedstrijden.
Daarom is het gemakkelijker aan te leren om je zweep links vast te nemen

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 03:41

is idd makkelijker, maar ik pak met mijn linkerhand ook de zweep vast als ik ga groeten, als ik de zweep op rechts heb. dat is bij mij net zo'n automatische handeling.

dus het zegt niet per definitie dat de zweep links gedragen behoord te worden

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 08:39

Ik heb mijn zweep, toen ik nog met reed, altijd rechts vastgehad. En ik kon prima groeten, met de zweep aan de rechterkant, maar toch in mijn linkerhand. En dat gaf geen verstoring oid. Vandaar dat ik schreef dat je de zweep moet houden in die hand die jij het prettigst vind rijden of hem nodig vindt.

Op het moment dat je hem helemaal over de hals gaat overpakken voor en na het groeten ben ik met je eens dat je de zweep beter links kunt laten hangen. Maar als je hem gewoon netjes naar rechts laat, alleen het handvat even in je linkerhand bij de linker en de rechterteugel houdt, kan dat prima.