"Startgerechtigd" ( als je mág starten, of als je wp hébt? )

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sjaad

"Startgerechtigd" ( als je mág starten, of als je wp hébt? )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 19:41

Over het 'startgerechtigd' zijn.

Vroeger dacht ik altijd dat het 'startgerechtigd' zijn betekende dat je genoeg winstpunten had om een klasse hoger te starten.
Stel je had 11 winstpunten in het MII, dan meende ik altijd dat je Z startgerechtigd was.

Nu vertelde een jurylid ( KNHS ) me, dat je ( zoals in het voorbeeld) Z startgerechtigd zou zijn als je 1 winstpunt had behaald in het ZI.
Wie weet het, hoe zit het?

elstres

Re: "Startgerechtigd" ( als je mág starten, of als je wp hébt? )

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:43

op de site van de KNHS staan alle reglementen, ik ga er vanuit dat het daar toch tussen staat!
verder denk ik dat je gewoon startgerechtigd bent zodra je de 10 winstpunten hebt! Lachen

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:45

volgensmij is het gewoon als je genoeg winstpunten hebt om door te mogen naar de volgende klasse Ja

Tyron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:48

startgerechtigd is als je genoeg winstpunten hebt om een hogere klasse te starten en een L/M/Z combinatie zijn is als je in de klasse een winstpunt hebt gereden. Als je MII +11 bent dan ben je Z startgerechtigd maar nog geen Z-combinatie, dat ben je als je een winstpunt hebt gereden in de klasse.
Zo is het mij altijd verteld.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:04

CocoChanel schreef:
Over het 'startgerechtigd' zijn.

Vroeger dacht ik altijd dat het 'startgerechtigd' zijn betekende dat je genoeg winstpunten had om een klasse hoger te starten.
Stel je had 11 winstpunten in het MII, dan meende ik altijd dat je Z startgerechtigd was.

Nu vertelde een jurylid ( KNHS ) me, dat je ( zoals in het voorbeeld) Z startgerechtigd zou zijn als je 1 winstpunt had behaald in het ZI.
Wie weet het, hoe zit het?

Het betreffende jurylid zit fout...Als je een wp hebt in de Z1, ben je dus Z1 Haha!

Anoniem

Re: "Startgerechtigd" ( als je mág starten, of als je wp héb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 07:28

idd Geje

als je 10 punten hebt, ben je startgerechtig voor de klasse erboven.
je bent gerechtigd om daar te mogen starten.

Haal je in de klasse (ff voorbeeld volgend) dus in de Z een punt, ben je dus officieel Z combinatie

Haal je in die Z geen punt, ook al heb je er 10 keer gestrat zonder punt, blijf je M2 combinatie

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 07:32

wat die jury bedoelt is het feit dat je dan Z geklasseerd bent.

Dus M2+10= Z1 startgerechtigd
Z1+1= z1 geklasseerd

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 15:43

Behalve in de L1. Dan blijf je altijd L1 combinatie, je kunt niet lager halen dan L1+0. Je bent dan echter geen B combinatie meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 15:46

Maar als een l ruiter nu dat paard koopt is de hoogst gemeenschappelijk klasse toch B Lachen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 16:12

L1 zonder winstpunt is gewoon L1 startgerechtigd.
L1 met wp is L1 geklasseerd.
Je kunt dus niet zeggen dat je L1 bent als je B met 10 wp bent.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 16:14

germie schreef:
Behalve in de L1. Dan blijf je altijd L1 combinatie, je kunt niet lager halen dan L1+0. Je bent dan echter geen B combinatie meer.

Dit geldt voor alle klassen, niet alleen voor de L1. Als je eenmaal in de klasse gestart bent waarin je startgerechtgid bent, mag je niet ineens een klasse lager starten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 16:51

Je kunt anders wel M1-5 worden, maar geen L1-5. Je blijft altijd L1+0.
VAnuit de L1 kun je niet degraderen. Je bent met L1+0 misschien niet geklasseerd, maar je bent wel een L1 combinatie. Je bent L1 zonder klassering? B ben je in ieder geval niet meer.

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 17:11

Startgerechtigd betekent dat je wel al genoeg winstpnt. hebt voor een bepaalde klas zoals de L1 alleen je bent nog niet gestart. Haha!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:38

Germie, je bent toch echt L1 startgerechtigd als je op L1+0 staat.
Als jij idd zoals RK hierboven schetst een Z paard koopt, blijft de hoogste gemeenschappelijke klasse B. Je bent nl. niet geklasseerd. Geklasseerd ben je pas met 1 wp.
Ook als je M1-5 bent ben je nog geen L2. Pas bij 10 verliespunten moet je degraderen en dat gaat niemand lukken vrees ik Knipoog

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:42

Ik ben dus een keer gestart in de L1, maar geen winstpunt weten te rijden, nu koop ik een M paard, mag ik dan direct L starten?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:47

Nope, dan moet je gewoon B.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 20:50

Ik heb al met meerdere paarden winstpunten in de L1 gehaald, dus voor mij geldt gewoon de hoogst gemeenschappelijke klasse als ik een Z paard koop (die ik niet koop, ik heb liever een volledig groene).
Hoe zit het dan met een paard dat dubbel Z is, dus Z springen en Z dressuur. Stel je bent L springen met winstpunten en L dressuur (of het nu 1 of 2 is doet er niet toe). Moet je dit paard dan in beide gevallen in de L starten? Ja toch?
En als je met springen nu L-2 (dus met verliespunten) bent, moet je dan ook in het L starten, of mag je dan in de B starten? Want feitelijk ben je dus niet geklasseerd in het L springen.

Kijken ze overigens naar wat je ooit gereden hebt? Dus als je er 10 jaar uit bent, geldt dan nog steeds wat je 10 jaar geleden gereden hebt?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 20:56

Ja, maar dat is een heel ander verhaal, Germie.
Er wordt gekeken naar jouw hoogste klassering ooit behaald en die van het paard dat je gaat rijden.
Dus als jouw hoogste klassering L (met wp) is en die van het paard Z, dan kom je uit op de gemeenschappelijk hoogste klassering van L (dressuur of springen)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:16

Maar als je dan verliespunten hebt bijvoorbeeld, hoe zit het dan? STel je bent L-2 springen zoals ik noemde en je hebt nooit een winstpunt gehaald (ik vraag me af of ze dat terug kunnen vinden bij de knhs, houden ze elke wedstrijd bij?). Ben je dan L of ben je nog steeds B? Je bent niet geklasseerd in de L.
Is de hoogst gemeenschappelijke klasse bij een Z paard dan L of gewoon B? Als ruiter heb je dan nog niet laten zien dat je de L aankunt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:27

Nee, dan ben je gewoon B. Je hebt immers geen winst gereden in het L?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 06:51

Het klopt helemaal wat Fitz zegt Ja

Als jij L gaat springen, maar je eerste parcours heb je al direct 2 min punten doordat het niet zo lekker ging Knipoog
Dan ben je nog steeds B ruiter.
Koop jij dan een Z springpaard moet je B

Heb jij echter ooit L gesprongen met een wp op een eerder paard.
Springt met een nieuw paard direct 2 verliespunten in de L.
En je koopt dan dat Z paard, moet je wel L, omdat je dat met je eerste paard L plus winst bent geweest

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 07:05

ik ga dat laatste straks eens testen. Het paard dat ik dit najaar ga crossen is wel gestart in het L springen maar staat nu in de min. Hij heeft in het verleden wel een wp gehaald, maar we weten niet of dat betekende L-2 -> L-1 of daadwerkelijk L+1. Ik ga dus straks eens bellen of iknu B of L moet starten met hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 07:23

Als die wel al eens een wp heeft gehad, maaar daarna eraf is gereden, dan durf ik ook niet te zeggen hoe het zit om eerlijk te zijn

daarom zei ik ook op save

Citaat:
Als jij L gaat springen, maar je eerste parcours heb je al direct 2 min punten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 07:41

dit staat er
Citaat:
5.1 Bij het vormen van een nieuwe combinatie (paard/deelnemer) zal deze combinatie geplaatst worden in de hoogste gemeenschappelijke klasse. De hoogste klasse van de deelnemer is de hoogste klasse waarin ooit een winstpunt behaald is. De hoogste klasse van een paard is de hoogste klasse waarin het paard ooit een winstpunt heeft behaald.

IMO betekent die laatste zin dat als een paard ooit een keer een foutloos parcours of een parcours met 4 fouten heeft gelopen hij in de klasse is opgenomen.

(en idem voor dressuur)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 07:59

Ik mag dus B starten met hem, omdat hij niet op L+1 is uitgekomen. Maar aangezien ik zelf M geklasseerd ben, mag ik evt ook L starten of versneld promoveren.