enten voor wedstrijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

tanjahester

enten voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 14:53

ik hoorde laatst van iemand dat je je paard moet enten voor rhino als je wedstrijden rijd.
ik heb hier nog nooit wat over gehoord.
moet je je paard voor rhino enten als je wedstrijden rijdt???

reeskees

Re: enten voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 14:56

Je hoeft je paard niet tegen rhino te enten voor wedstrijden.

maar.... voor de wedstrijden is het wel verplicht dat je paard/pony ieder jaar (binnen het jaar) wordt geent tegen influenza ((en tetanus) combispuit)

Elmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 14:58

reeskees schreef:
Je hoeft je paard niet tegen rhino te enten voor wedstrijden.

maar.... voor de wedstrijden is het wel verplicht dat je paard/pony ieder jaar (binnen het jaar) wordt geent tegen influenza ((en tetanus) combispuit)

In die combispuit zit ook iets tegen rhino in!

tanjahester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 15:00

bedankt.

Elmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 15:10

Citaat:
In die combispuit zit ook iets tegen rhino in!

Dacht ik tenminste, ik kan op internet ff het "bewijs" niet meer vinden...ik zoek nog verder, als er intussen nog ff andere mensen reageren...zou wel handig zijn, ik durf nooit iets voor 100% te zeggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 15:11

Nee hoor, wij laten onze paarden op rhino enten als aparte enting, dat zit niet in die coctail.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:09

de enige verplichte vaccinatie is die tegen influenza 1x per jaar voorafgegaan door een booster. Dit is terug te vinden in het Algemeen Wedstrijdreglement van de KNHS.
Er bestaat een combinatie-vaccin tegen zowel influenza als rhinopneumonie, maar daar zit over het algemeen weer geen tetanus bij.

De standaard vaccinatie voor een paard is de combi influenza-tetanus. Op zich is het niet nodig om tetanus jaarlijks te herhalen, maar er bestaat momenteel geen apart influenza vaccin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 13:56

Citaat:
4. Een paard is startgerechtigd indien uit het vaccinatieoverzicht blijkt, dat het paard als volgt tegen influenza is gevaccineerd:
a. Een basisvaccinatie, bestaande uit twee inentingen, die minimaal 21 en maximaal 92 dagen na elkaar moeten zijn gegeven.
b. Vervolgens een jaarlijkse inenting, die niet later dan maximaal 12 maanden na de vorige inenting en minimaal zeven dagen voor de wedstrijd moet zijn toegediend.

te vinden bij www.knhs.nl
daarom een slotje