Niet eerlijk, wat word er in NL gedaan tegen sederen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

dumpertje

Niet eerlijk, wat word er in NL gedaan tegen sederen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 14:14

Hallo
bij ons in de club (LRV België) is er iemand die zijn pony een soort pasta of spuit geeft voor de wedstrijden.
Ik vind dit niet alleen oneerlijk, maar ook ongezond voor het paardje want dat krijgt het elke week opnieuw.
Hoe zit het in NL, waar kan je dat melden? Of indien iemand het weet hoe melden in België en kan dit anoniem?

Hoe controleren ze dat of het paard gesedeert is? Valt dit onder doping en wordt het paardje dan uitgesloten?
Ik las in het vademedicum van LRV dat ze dan een zenuwtest in de benen doen.
Gaat men dit dan zien?
Als ze het niet doen, kan het kind de pony niet houden. Als ze het wel doen, wel maar ik vind het niet eerlijk tov de andere kinderen die eerlijk zijn!

Ulony

Re: Niet eerlijk, wat word er in NL gedaan tegen sederen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:21

Wij verkopen in de winkel ook middelen op je paard te kalmeren/sederen, ligt eraan wat je je paard geeft. Bij ons komen vooral mensen die hun paard niet rustig uit de trailer kunnen halen, die paarden zijn helemaal over hun toeren heen als ze op wedstrijd aan komen. Deze mensen raden wij aan om een half uur voor vertrek een spuit te geven (net als wormenkuur) deze in te laten werken, vervolgens op wedstrijd na anderhalf uur gaan rijden ( na twee uur is de spuit uitgewerkt) en is het paard weer in zijn normale staat, niet dat er veel veranderd, hij ontspant alleen meer... Niet dat hij helemaal plat gespoten is... ook hebben wij serenity kruiden die je ze door het voer geeft, ook dit moet je paard kalmeren en is geheel op natuurlijke basis... dus als die mensen de pony zoiets geven kan dit geen kwaad, maar als ze echt met rescue enzo aan de gang gaan zou ik het niet weten, dat schijnt volgens mij niet te mogen...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:28

Rescue is een Bachbloesem en dat mag gewoon, doet verder ook weinig aan ontploffende pony's trouwens dus dat zullen ze vast niet geven.
Iets in de trant van Sedalin zal wel onder doping vallen, maar daar wordt in de basissport toch niet op gecontroleerd.

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:59

Ik heb een paard wat standaart Calm van Cavalor krijgt voor een wedstrijd of les op vreemd terrein. Dit omdat als ze dat spul niet krijgt, ze een gevaar is voor de persoon die erop zit en voor de andere ruiters die in de baan zijn.... Met Calm is nog niet makkelijk maar wel beter te controleren en rijden.

Voor zover ik weet mag dat gewoon gegeven worden voor een wedstrijd....?

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:14

Jaa een vriendin haar paard krijgt het ook altijd voor als haar paard de trailer in of uit moet ... want dan wordt hij altijd helemaal druk.. en als ze dat krijgt loopt ze normaal de trailer in ..

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 11:56

ik voer ook calm van cavalor maar meer voor zijn innerlijke rust tijdens het rijden zowel thuis als op wedstrijd, hij kan zich heel slecht concentreren en is erg kijkerig met dit spul is hij beter handteerbaar. dit mag gewoon gevoerd worden.

even een vraagje aan ULONY, welk spul verkoop je daar voor dan?

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 20:35

Kan me herinneren dat er bij ons ooit één keer (volgens mij al wel 8 jaar geleden, in onze NKB-tijd) op een concours dopingcontrole heeft plaatsgevonden, er zijn toen wat plasjes opgevangen van de aangewezen pony's. Die van mijn dochter hoefde gelukkig niet, niet dat die doping kreeg, maar zag me daar al een paar uur staan voor er geplast werd............. Haha!

Even héél erg off-topic, zie hier verschillende mensen die Cavalor Calm geven aan hun paarden, iemand belangstelling voor een nog volle bus? Zijn 4 schepjes uit, heb het eenmalig geprobeerd maar had bij mijn paard niet het idee dat het hielp, dus wil ik die bus wel weer verkopen. Nog een jaar houdbaar! Schijnheilig