"Oud" paard in de wedstrijden...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mirkim

"Oud" paard in de wedstrijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 14:11

Mijn Mirk is nu 19 jaar. Of 19?? Dat weet eigenlijk geen een, hij kan paar jaren jonger zijn, maar ook een paar jaar ouder. Hij is nog goed fit. Pakt nieuwe oefeningen ook ontzettend goed op, en loopt de vuur onder zijn sloffen voor mij... Momenteel zijn we M2+3. Toch heb ik een stille hoop om met hem de Z nog ooit eens te bereiken. Maar ik vraag me af en toe nog wel af: tot hoever mag en kan ik gaan? Hij doet alles super braaf, daar gaat het niet om, maar waar ligt de grens? Hoe wisten jullie dat je moest stoppen met de wedstrijden, omdat je paard het niet meer aankon? En hoe gingen jullie de training verder afbouwen? Stopten jullie toen ook met lessen? En hadden jullie een opvolger klaar staan?

SkyMarian

Re: "Oud" paard in de wedstrijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:32

Ik heb zelf nog geen oud paard (15 jaar) maar merk wel dat wij als combi in de ring niet mijn doel zullen halen wat ik ooit voor ogen had toen ik hem kocht. Hem rij ik door tot M1 + 1 wp. Daarna kijk ik verder. Ws blijf ik wel met hem lessen, maar minder frequent. Opvolger is er niet.

Daarentegen wordt het oude besje (nouja bresje) van mijn vriend momenteel weer wedstrijd klaargemaakt. Bres is nu 23 jaar. Met zijn fokker Z gelopen en met mijn vriend in de L gekomen. Door omstandigheden lang niet kunnen starten en bres uit de wedstrijden gehaald. Echter het beestje is topfit, zeer enthousiast en leeft helemaal op als hij langs de witte hekjes naar de wei mag. Ondanks zijn leeftijd had mijn vriend zoiets van... hij is zo enthousiast met rijden hij gaat gewoon weer mee de wedstrijden in. Startkaart is in de aanvraag en naar alle waarschijnlijkheid gaat hij het binnenseizoen weer van start. Voor Bres is er wel een opvolger.

Met mijn paard weet ik gewoon dat er geen grote doelen meer haalbaar zijn. Bres daarentegen heeft energie voor 10 en is met zijn 23e nog niet uitgewerkt. Zelfs voor hem zou het Z1 halen nog mogelijk zijn zolang als hij in deze gezondheid verkeerd.

anky3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:42

hey
mijn pony is 25 jaar en ik rij nu nog M1+21 , maar
ik mag naar de gelderse kampioenschappen en ga naar de gelderse M2 starten.
ze is 2x Z2 geweest ik hoop dat ik ook met haar naar de Z kan.
en ben zelfs nog met haar gelders kampioen geworden;)

nog suc6 groetjes....

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:09

Wij hebben ook een paard van 19 jaar, die is op dit moment M1+2. Dat is wel ongeveer zijn max. Hoe je merkt dat het teveel wordt? Dat hij nieuwe oefeningen niet meer aanpakt, of bijvoorbeeld 1 goede proef laat zien, maar dan de tweede helemaal leeg is en het niet meer doet. Nu rijden we daarom met hem ook nog maar 1 proef per keer.
Goed kijken/luisteren naar je paard. Als jij merkt dat hij nieuwe oefeningen nog makkelijk en met plezier op pakt, dan zou ik lekker door blijven trainen. Succes!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:17

Marije_jiplover schreef:
Dat hij nieuwe oefeningen niet meer aanpakt, of bijvoorbeeld 1 goede proef laat zien, maar dan de tweede helemaal leeg is en het niet meer doet. Nu rijden we daarom met hem ook nog maar 1 proef per keer.

dit is bijv. heel herkenbaar voor mijn 15jarige. Terwijl die van 23 bij meer dan 30 graden na 2 x oefenparcours springen nog staat te stuiteren van enthousiasme Haha!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:41

Ik rijd met mijn 16-jarige nu bij elkaar opgeteld bijna 1,5 jaar wedstrijden. Op dit moment starten we L2 met 8 punten. Ik merk wel dat ik (maar dat zit meer in mijn hoofd) met bijvoorbeeld het warme weer haar veel meer ontzie door geen les te plannen of juist erg vroeg, en met de wedstrijden rijd ik hooguit 15 minuten los.

Sinds ik les heb van mijn instructeur (nu een jaar bijna) merk ik dat we met sprongen vooruit gaan. Het is nog lang niet perfect maar ze gaat beter lopen, krijgt mooiere spieren en zit daardoor goed in haar vel.

Ik heb met haar geen ambities om de Z te halen, ik zie hoever we komen en het moet vooral leuk blijven. Het grappige is dat ze geen toppaard met supergangen is maar als het kwartje eenmaal is gevallen in een nieuwe klasse we opeens als een speer gaan. Dan komen we elke keer met dubbele punten en prijzen thuis. Ik merk dus ook niet dat ze leeg is met de tweede proef. Zelfs vorige week zondag niet toen het zo warm was. Eigenllijk merk ik helemaal niets van haar leeftijd, maar ik hou haar scherp in de gaten en ga haar niet overvragen. Ik denk wel hoe beter ze wordt getraind, hoe langer we plezier met haar kunnen hebben Lachen

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:45

sjakie schreef:
Ik heb zelf nog geen oud paard (15 jaar) maar merk wel dat wij als combi in de ring niet mijn doel zullen halen wat ik ooit voor ogen had toen ik hem kocht. Hem rij ik door tot M1 + 1 wp. Daarna kijk ik verder. Ws blijf ik wel met hem lessen, maar minder frequent. Opvolger is er niet.

.

Wat start je nu met hem?

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 18:25

Gulpje schreef:
Ik heb met haar geen ambities om de Z te halen, ik zie hoever we komen en het moet vooral leuk blijven. Het grappige is dat ze geen toppaard met supergangen is maar als het kwartje eenmaal is gevallen in een nieuwe klasse we opeens als een speer gaan. Dan komen we elke keer met dubbele punten en prijzen thuis. Ik merk dus ook niet dat ze leeg is met de tweede proef. Zelfs vorige week zondag niet toen het zo warm was. Eigenllijk merk ik helemaal niets van haar leeftijd, maar ik hou haar scherp in de gaten en ga haar niet overvragen. Ik denk wel hoe beter ze wordt getraind, hoe langer we plezier met haar kunnen hebben Lachen

Ik ga er precies mee om als jou volgens mij... Ik heb mirk als 15 jarige gekocht (bij de koop zeiden ze dat hij 12 was). Ik begon met wedstrijden rijden omdat mirk 'echt aan de teugel' kon lopen en als ik in de L zou komen dat het al geweldig zou wezen want in de L moest je echt wijken. De L1 verliep wat stroef maar in de L2 had ik in 5 wedstrijden de punten klaar liggen voor het M. De M was best moeilijk, maar ook hier zijn we met af en toe een puntje goed door lopen en nu zitten we alweer in de M2. Dus jah, nu heb ik wel een beetje die ambities om door te gaan!!
Met het hele warme weer train ik hem 's avonds laat of 's morgens vroeg, maar dan nog is hij heet... Het zit in zijn karakter en ik ben 'bang' dat dat er ook in blijft, ik kan zijn grens dus denk ik niet vinden. Want hij wil echt werken! Ik denk dat ik voor de komende tijd nog geen zorgen hoefte maken, maar toch... Hoop dat mijn vriendje het nog lang zo door mag lopen Lachen

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 18:53

Mijn Jumper is nog niet zo heel oud (15), maar heeft al wel veel meegemaakt qua gezondheid (koliekoperatie, hoefbevangen, spierstofwisseling die niet werkt en klinische hoefkatrolontsteking) dus ik doe altijd voorzichtig met hem. Maar hij heeft de conditie van een beer en blijft altijd doorgaan ( met al die medische problemen van hem heb ik totaal maar een half jaar niet kunnen rijden, verder altijd, ook al was het soms aangepast) en volgens de diverse DA moet ik hem vooral zo veel mogelijk blijven rijden. Jumper is geen paard om stil te zetten. Bovendien vind hij het op concours nog veel te leuk. Hij is altijd vrolijk en loopt de hele tijd als een jong dier te hinneken naar alles wat voorbij komt Haha! . Ik heb ondertussen wel afgeleerd om een planning te maken want over het algemeen loopt die toch altijd in de soep Bloos . We zijn nu M1 +4, en stilletjes hoop ik nog om ooit de Z te halen, maar dat is geen must. Lessen doe ik al heel lang niet meer, maar dat heeft meer een financiele oorzaak Cool , dus dat blijft ook zo. Ik heb ook heel lang geen 2 proeven op een dag gereden, maar de laatste tijd is Jump zo fit dat ik het toch weer doe, hij kan het makkelijk volhouden, maar als ik voel dat dat niet meer zo is, stop ik er meteen mee.
Ik heb trouwens al wel een opvolgster klaar staan. Een 3 jarige merrie die nog zadelmak gemaakt moet worden, dus daar kan ik nu rustig de tijd voor nemen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:14

Ook al is hij heet, je zult bij een ouder wordend paard voor wie het allemaal te veel wordt echt wel merken als je goed naar je paard kijkt en luistert!
Wij hebben een pony van 36 jaar, die nog 1 uurtje per dag in het manegewerk loopt om niet 'vast te roesten'. Liever zouden we hem met pensioen in de wei zetten, maar aangezien hij geen enkele kies meer in zijn mondje heeft, doe je hem daar echt geen plezier mee, hij kwijnt daar helemaal weg. Hij was altijd een keiharde werker, wilde áltijd werken, ging áltijd door. En zelfs nu nog begint hij elke les zowat met een paar bokkesprongen en huppels. Maar na een kwartiertje is dat over en 1 uur les is echt het matje, dan is het weer genoeg.
Wat ik hiermee wil zeggen: als je nog niks merkt aan je (oudere) paard, is er hoogst waarschijnlijk helemaal nog niks met hem aan de hand! En dan kun je dus ook gewoon lekker door blijven trainen en wedstrijden rijden!

Tenslotte is de ene mens met 60 ook al stokoud, terwijl de andere met 83 nog hardstikke fit is, dat heb je dus bij paarden ook!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:28

@ gulpje; we zijn L2 + 9 dus ip nog maar 2 wp van mijn doel verwijderd Knipoog.

Het blijft altijd toch naar het karakter kijken en daar ook je doel op aanpassen Lachen (tenzij je het paard zou willen verkopen, maar dat lijkt me sterk Knipoog )

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:21

sjakie schreef:
@ gulpje; we zijn L2 + 9 dus ip nog maar 2 wp van mijn doel verwijderd Knipoog.

Het blijft altijd toch naar het karakter kijken en daar ook je doel op aanpassen Lachen (tenzij je het paard zou willen verkopen, maar dat lijkt me sterk Knipoog )

Ok, 1 puntje verder dan ik met m'n 'bejaarde', Clown tof!
Uiteraard gaat ze niet weg, zo'n leuk en lief dier moet je natuurlijk koesteren tot en met Lachen We hebben haar al 12 jaar en ze blijft tot in den eeuwigheid, al moeten we een rollator en kunstgebit kopen!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:23

Mijn pony was 28 en reed nog M1! Let wel op of de jouwe een goeie conditie heeft. Knipoog

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:23

is dit tegen mij bedoeld? Lachen

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:46

Kijk maar eens in het profile van Alanta..... zij reed ook een "oud" paard. Een paard is oud als hij/zij zich oud gedraagt toch?!

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 08:43

Mijn pony is ook 17 en rij met haar afentoe onderlinge wedstrijden L2 en federatie L1+4 en die van mij leert nogsteeds.. want eerst kon ze alleen maar stap draf gallop en ze was helemaal stijf ( dat ze 11 was) en nu is ze weer helemaal los en ze kan nu wijken en schouder binnenwaarts en achterwaarts dus ze heeft al wel weer veel geleerd... ik ben ook pas vanaf dat ze 15 was begonnen met wedstrijden.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 09:13

Euh ja, lijkt me wel Gulpje Haha! of wou je het gewoon weten?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 09:47

R_ChiChi schreef:
Euh ja, lijkt me wel Gulpje Haha! of wou je het gewoon weten?

Uiteraard let ik erop dat haar conditie goed is, dat lijkt me toch iets heel erg vanzelfsprekends?
Beetje onnodig om te zeggen Lachen

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:40

Mijn pony is ongeveer 20? Ze is western ingereden. Ben pas de laatste 2 jaar echt aan het dressuren. Ze kan oefeningen t/m M2 en we zijn begonnen met appuyeren. Zit er aan te denken om priveles met haar te gaan nemen zodat ik mezelf ook weer wat bij kan scholen. De pony kan het ook makkelijk aan, en vind het volgens mij ook leuk. Ik rijd haar echt voor de lol en om mezelf iets bij te scholen, ik rijd geen wedstrijden met haar.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 12:41

Mijn paard is inmiddels 18 jaar en ik start nog steeds maandelijks wedstrijden met hem. Ik ben nu M1+8. Het lijkt me te gek om ooit nog een in het Z te starten, maar lukt dit niet, dan is het jammer. M2 rijden gaat me hopelijk nog wel lukken. Het rijden gaat nog steeds in een stijgende lijn.

Als je paard in goede conditie is en plezier heeft in het werk, dan kun je er nog lang mee rijden. Je merkt snel genoeg of je paard de training wel of niet aankan. Goed letten op de spieren en misschien wat vitamines geven.

Ik merk aan mijn paard dat ik hem moet blijven rijden. Zodra ik een dag niet zo veel doe, komt ie veel strammer z'n box uit. Op latere leeftijd is het juist belangrijk dat een paard voldoende beweging krijgt.

Ik let wel altijd op of ik niet altijd het uiterste van hem vraag, je kunt het natuurlijk ook overdrijven.

Ik zag trouwens laatst op een concours nog een merrie starten van 22 in het Z2. Zag er nog goed uit.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 16:20

ik heb mijn merrie in de b uitgebracht kwamen niet verder en daarna kreeg ik een blessure dus zijn we gestopt. en oud paard moet je juist nog lekker blijven rijden.jekan het proberen het zal misschien wat langzamer gaan. je merkt vanzelf waneer het niet meer gaat. sinds 2 jaar heb ik een nieuw paard erbij. heb toen een fries gekocht van een jaar hij kon lekker groeien en alles en tegen de tijd ik hemkon gaan rijden kon ik het gaan afbouwen met mn merrie. mn fries heeft nou een maandje stil gestaan maar ben het weer gaanoppakken en mn merrie gaat nou lekker mee naar buiten het bos in en af en toe nog wat dresuur en gezeldschap voor de andere.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 11:52

willem is 18 en rij L1 met hem. veel hoger gaan we ook niet komen, maar daar heb ik ook geen ambitie toe.
ik zie wel waar we eindigen. ik rij ook niet met de instelling dat we koste wat kost moeten scoren.

tuurlijk train ik voor wedstrijden, maar niet zo intensief. ik laat er regelmatig een paar daagjes vrij tussen zitten.. of lekker alleen maar ff buitenritten.

hij heeft 3 kwart van zijn leven in de manege versleten en daar dachten ze dat hij er zowiezo nooit zo uit zou komen te zien en zo zou lopen. morgen weer een wedstrijd.. rij er misschien 1 per maand of per 2 maanden..

willem is nooit een vlot paard geweest en zal dat nooit worden, mede door lichamelijke mankementen. maar ben super blij en heb bewust een ouder paard gekocht wat niets kon. omdat het mijn eerste is. of ik nog aan een nieuwe begin?? daar heb ik nog geen idee van.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 16:49

Op 26-jarige leeftijd liep mijn pony Nordwind met mij nog Z1 dressuur. Gefokt als springpony en ik moest hem een mooie oude dag bezorgen toen ik op zijn 17e met hem begon. 26 Maart jongstlede zijn we met Z1+1 gestopt met de wedstrijden. Ik werd te groot, ik ben op het mooiste moment gestopt. Hij geniet nu van een actief pensioen, maar als het aan hem lag dan kon hij nog wel een paar jaar door. Maar hij heeft er zo ook vrede mee, na 111 proeven hebben we een mooie afsluiting gemaakt. Je kan/mag/moet zolang doorgaan totdat het paard aangeeft dat het niet meer kan. Daar is geen leeftijd aan gebonden. Sommigen zijn met 10 al op, sommigen gaan nooit op. Dat kan alleen jij als ruiter beoordelen. En als je denkt dat een paard of pony twee proeven niet meer aankan dan rijd je er gewoon een. Dat heb ik ook jaren gedaan, maar dat was meer omdat ik hem teveel inhield in de eerste proef en bang was dat hij de tweede niet meer haalde. In de laatste jaren heb ik altijd een proef gereden en dan álles gegeven wat erin zat. Persoonlijk vond ik dat heel fijn en het zal nu met het nieuwe paard ook een hele omschakeling worden om weer twee te rijden.

Veel succes met hem en op naar de Z! Als hij niet meer kan of wil, dan laat hij dat wel merken, en tot die tijd gasgeven maar!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:59

Toen ik met mn pony Z werd, was zij 18/19 jaar