Jong paard op concours; dominant en angstig..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

OO7

Jong paard op concours; dominant en angstig..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 08:33

Mijn 4 jarige was voor de 2e keer mee. Bij het inrijden was hij ongehoorzaam en niet aan de hulpen (erg loperig en kijkerig). Toch de proef gereden, waar ik hem steeds op de rem probeerde te houden (fout), waardoor hij vluchtgedrag vertoonde. (155 pnt)

Met het inrijden is het natuurlijk al fout gegaan. Ben benieuwd naar jullie ervaringen, hoe dit goed te kunnen begeleiden. Heb goede instructie, hoor graag nog meer goede bruikbare tips.

Eerste wedstrijd overigens goed, kon hem daar lang (1 uur!) longeren, werd ie rustig en kon ik starten = 195 pnt.

rhijnauwen

Re: Jong paard op concours; dominant en angstig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 10:33

komt vanzelf goed, een kwestie van geduld en ervaring! rustig blijven, vaak oefenen en veel ervaring laten opdoen (clinics, obstakeltraining, muziek langs de bak, etc.) veel succes!
ps een volgende keer misschien de proef overslaan als je zo'n slecht gevoel hebt, beter langer losrijden tot het gevoel fijn is, dan met een naar gevoel naar huis (want ook het paard neemt dit gevoel mee!)

OO7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 11:59

rhijnauwen schreef:
komt vanzelf goed, een kwestie van geduld en ervaring! rustig blijven, vaak oefenen en veel ervaring laten opdoen (clinics, obstakeltraining, muziek langs de bak, etc.) veel succes!
ps een volgende keer misschien de proef overslaan als je zo'n slecht gevoel hebt, beter langer losrijden tot het gevoel fijn is, dan met een naar gevoel naar huis (want ook het paard neemt dit gevoel mee!)

Ben na de proef er even 5 min afgestapt (efkes bijkomen Ziek ) en toen er weer op. Hij werd gelijk weer kijkerig en loperig. Ik heb hem toen tot 5x toe flink op de rem gezet, terug naar het halthouden. Hij had zijn aandacht weer bij mij en daarna heb ik 20 min. heerlijk gereden! Alle oefeningen kunnen doen. En zelfs langs de tent voor de prijsuitreiking gereden met los teugeltje. Dus ben met een voldaan gevoel eraf gestapt.

Je hebt gelijk met wat je zegt de volgende keer, als hij niet fijn is ga ik niet starten. Hij moet eerst gehoorzaam en fijn te rijden zijn op het inrijterrein. Bedankt voor je reactie!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 18:58

Mijn jonge paard is soms ook erg kijkerig op het terrein met losrijden,hij word dan ook loperig. Meestal laat ik hem eerst even lekker galloperen en daarna zet ik hem aan het werk.Veel overgangen rijden enz. zodat hij z'n aandacht bij jou moet houden.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 19:02

Als hij een paar keer meegeweest is en het allemaal al een paar keer gezien heeft wordt hij vanzelf rustiger. Mijn jonge paarden waren de eerste paar keer ook hartstikke opgefokt op concours, rennerig, bokken enz, maar na een paar keer waren ze eraan gewent en ook niet meer zo zenuwachtig. En longeren hielp bij mij ook altijd, kunnen ze alvast wat stoom afblazen Knipoog

Wat belangrijk is is dat je zelf ook probeert rustig te blijven (ik weet dat dat moeilijk is) want als jij je opfokt doet hij het ook Haha!