welke oefeningen moet je kunnen voor een L proef ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

abc

welke oefeningen moet je kunnen voor een L proef ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 14:14

Hallo

Ik wil een paardje kopen. Ik heb altijd enkel recreatief dressuur gereden, dus ik weet niet juist wat op wedstrijdniveau verlangd wordt in een L proef. Mijn eigen paardje gaat op pensioen en nu ben ik op zoek naar ander. Aangezien er in de advertentie meestal staat : L niveau (of ander niveau), weet ik niet juist hoeveel ik mag verwachten van een paardje van L niveau. Wat ik uiteindelijk van een paardje verlang is dat hij mooi in zijn bit loopt, achterhand erbij, beetje wijken, schouder binnenwaarts, ... Verder hoeft het voor mij niet te gaan, zoek ik dan best een paardje op L niveau ?

GeJe

Re: welke oefeningen moet je kunnen voor een L proef ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:23

Tussen L en M niveau zit waarschijnlijk een prijsverschil. Wat jij aangeeft moet een goed gereden B paard ook makkelijk kunnen toch?

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:24

Er zit verschil tussen een L1 en L2 proef. Sowiezo wijken, in L2 zit achterwaarts, verder voltes 10 meter, middengalop, middenstap..verder niet echt gekke dingen. Schouderbinnenwaarts is vanaf de M1

abc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 14:28

Dat dacht ik eerst ook. Maar vorige week ben ik naar een paardje gaan kijken waarvan ze beweerden dat hij gereden was op L niveau. Omdat het paardje eigenlijk heel weinig kon in mijn ogen, begon ik te twijfelen of ik niet teveel verwachtte van L niveau. Hij liep niet in zen bit, kon geen stapje achterwaarts, niet wijken, overgangen waren niet vlot ... En het lag niet aan mij, want de eigenaar kon het mij ook niet beter laten zien. Aangezien ik nooit dressuurwedstrijden heb gereden weet ik niet zo goed welke oefeningen tot welk niveau behoren. Vandaar dat ik mij even wil informeren zodat ik weet op welke advertenties ik kan verdergaan.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:30

als ik jouw zo hoor ben je opzoek naar een leuk dressuur paard. je kan dan 1tje op L-niveau zoeken, die heeft dan al wat westrijdterreinen bekeken. bij het kopen van een paard vraag dan wel of het paardje letterlijk L heeft gelopen of dat het paard tot L-niveau is getraind. want daar zit ook vaak nog wel verschil tussen. je kan een paard wel beleren en binnen een half jaar op L niveau hebben.. maar jah kom dan maar eens op de wedstrijd..dan zijn ze het snel vergeten.

ik denk dat je er goed aan doet een L paard te zoeken.. bij kunnen veel paarden wel en M paarden zijn voor mijn gevoel weer duurder zoals ook al werd gezegd. succes ermee

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:31

toen ik met mijn paard B reed kon hij ook als de beste achterwaarts... (wiken is een ander verhaal)

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:33

Ik denk persoonlijk dat je beter niet kan kijken naar welke oefeningen het paard beheerst, maar naar hoe correct het dier is gereden. Dus is hij fijn aan je been, fijn in de hand, geeft hij prettig na etc. Als dat in orde is moet je een hoop oefeningen in principe zo kunnen rijden / aan kunnen leren.
In principe wordt in de L1&L2 wijken, achterwaarts, middendraf, middenstap, middengalop gevraagd (en de gewone basisgangen natuurlijk).
Schouderbinnenwaarts komt pas in de M aan bod.
Maar nogmaals, als je een fijn gereden B of niet geklasseerd paard kan vinden, moeten deze oefeningen op den duur ook geen probleem zijn.
In wat voor prijsklasse zoek je ongeveer?

abc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 19:06

Daar heb je gelijk in, de oefeningen op zich zijn niet het belangrijkste voor mij hoor. Maar ik moet toch van iets vertrekken om te weten of ik op de advertentie moet reageren en ook weten wat ik voor L niveau zou mogen verwachten. Ik zoek inderdaad vooral een paardje dat goed aan het been is, makkelijk nageeft, licht is in de hand, werkwillig, braaf en toch vlot wil lopen, eerlijk, 100% verkeersmak voor op buitenrit, niet bokkerig enz. Het mag wel niet te groot zijn, want ik ben ook maar klein van gestalte. Een E-pony tussen 1.50 en 1.55 zou ideaal zijn. Mijn voorkeur gaat naar een ruin. Papieren hoeft niet, als hij maar gezond is en niet ouder dan 9 jaar (liefst jonger).
De prijsklasse is afhankelijk van het paardje, maar dat is eigenlijk een goede vraag : voor hetgeen ik wil, wat zou daar de normale prijsklasse voor zijn ? De advertenties die ik tot hiertoe zag zaten toch al gauw rond de 3500 euro ...

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 19:31

erg lastig. je wilt graag een e-pony klein paard.. dat is wel handig want dat is niet reuze "in" op het moment. grote paarden zijn duur. e-pony's bestaan in nederland maar in de rest van de wereld zijn het gewoon paarden dat scheeld weer.

de prijsklasse is ook erg lastig. als ik jouw was zou ik stiekum de handelaren bijlangs gaan. het vervelende daaraan is dat je niet weet waar het paard vandaan komt, maar dat vertellen de particuleren tegenwoordig ook al nooit meer. ik vind de paarden bij een handelaar meestal net wat goedkoper. ook moet je goed "door het paard heen kijken" dit zie je vaak met jonge paarden. soms staan ze vet mooi getoilletteerd op stal en soms gewoon in de blups in het land. terwijl de paarden precis hetzelfde zijn.\

succes (weer een lekker lang verhaal)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 23:31

Mensen noemen iets al snel naar een niveau, terwijl dat op wedstrijd nooit bewezen is. Mijn B-paard kan thuis ook al sb, maar als het op wedstrijd zou moeten, zouden de onderdelen toch nog te snel op elkaar volgen.

Belangrijker is denk ik d manier waarop het paard is aangereden en wil werken. Een paard dat stijf loopt maar wel kan wijken, heeft in principe minder niveau dan een los en ontspannen paard dat nog geen idee heeft van wijken. Hier moet je doorheen kunnen kijken.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 13:22

Daar heeft u natuurlijk gelijk in. Maar als je een advertentie ziet staan, dan moet je eerst verder gaan op wat ze schrijven en wat ze eventueel aan de telefoon zeggen. En je moet toch ergens een selectie maken in de advertenties. De oefeningen heb ik alleen vermeld om jullie te laten weten wat ik uiteindelijk (na verloop van tijd) verlang van het paardje. Maar of het paard echt soepel en ontspannen loopt, dat weet je pas wanneer je het dier ziet lopen en erop rijdt. Maar als ik de reacties op mijn vraag lees, dan denk ik wel dat ik goed zit met een paardje op L niveau te zoeken en dan is het natuurlijk altijd afwachten wat het in levende lijve zegt. Bedankt voor de reacties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 18:52

Er zit nogal een verschil bij sommige mensen tussen L nivo getraind en ook werkelijk de Wp's in die klasse.

Mensen die wedstrijden hebben greden, daar zal het trainingsnivo wat ze zeggen wel redelijk bij kloppen.
Mensen die recreatie rijden en zeggen loopt .. nivo.
Ga daar dan niet vanuit, want meestal klopt dat niet echt Lachen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 20:23

haike schreef:
Mensen noemen iets al snel naar een niveau, terwijl dat op wedstrijd nooit bewezen is. Mijn B-paard kan thuis ook al sb, maar als het op wedstrijd zou moeten, zouden de onderdelen toch nog te snel op elkaar volgen.

Belangrijker is denk ik d manier waarop het paard is aangereden en wil werken. Een paard dat stijf loopt maar wel kan wijken, heeft in principe minder niveau dan een los en ontspannen paard dat nog geen idee heeft van wijken. Hier moet je doorheen kunnen kijken.

Ja Helemaal mee eens!! Haha!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 20:39

ik zou oppassen met dat mensen zeggen dat ene paard die en die niveau klar is, want bij mij zeiden ze ook ja dit paard is M klaar. nou ik heb hem zelf achterwaards geleerd omdat hij dat niet kon. en verder liep hij teveel op de voorhand en was hi jte hangerig. ik zou daar zoiezo goed op letten!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 07:31

zowiezo, altijd video opnames maken en thuis beslissen( nadat je die video hebt laten zien aan iemand die er verstand van heeft)

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 07:58

Met een L paard moet je makkelijk kunnen opstappen en wegrijden en je moet er een lekker gevoel aan overhouden zonder angst ed. Tenzij je een jong paard koopt met een moeilijk karakter. Gewoon lekker makkelijk rijden zonder dat je er meteen ik weet niet hoe aan moet zitten plukken of trekken om het paard enigzins in de houding te krijgen.
Loopt een paard goed in balans en recht dan zijn de oefeningen tot L2 niveau er ook mee te rijden. Ze moeten kunnen reageren op enkelzijdige kuitdruk. Ben je niet zeker van het niveau vraag dan het combinatienummer aan zodat je het op de site van de KNHS kan controleren. Kijk daarbij ook wanneer het paard dat niveau heeft gelopen. Is dat al meer dan een jaar geleden dan kan het goed zijn dat ie door de huidige recreant al zo vast gereden is dat je weer opnieuw moet beginnen met de basis.