paard erg gespannen, wat te doen??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

chanty

paard erg gespannen, wat te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 09:30

heey,

Het paard waar ik samen met mijn zus op rijd is tijdens wedstrijden erg gespannen. Thuis is er niks aan de hand en loopt ze voorwaarts en nageeflijk, maar zodra ze merkt dat we op wedstrijd gaan word ze gespannen en is ze niet voorwaarts en nageeflijk meer.. Wat kunnen we er nu aan doen dat ze niet zo gespannen op wedstrijden is. We gaan meestal als we daar aankomen het terrein verkennen en haar alles laten zien. We lopen overal heen. Gister heeft me zus wedstrijd gehad en die heeft haar zelf niet opgezadeld ik heb alles gedan zodat de stress van mijn zus haar niet in de weg zit. Wat kunnen we hier aan doen dat zeniet zo gespannen is?? Knipoog

Sita_xx

Re: paard erg gespannen, wat te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 10:17

ik heb ongeveer hetzelfde probleem thuis gaat alles goed en bij les ook. bij inrijden ook nog redelijk maar zodra we de ring in gaan, gaat het hoofd helemaal omhoog erg gespannen enz. en is ze nauwelijks te houden. maar wat kun je der aan doen? k denk gewoon vaak op wedstrijd gaan zodat ze er aan went en anders onderling starten. dan ben je ook minder geld kwijt maar verder zou ik het ook niet weten

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 10:25

kilometers blijven maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:24

peetje82 schreef:
kilometers blijven maken!

idd, dat is meestal het enige dat werkt.

en idd proberen zelf zo min mogelijk spanning over te brengen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:24

Ik had dit ook heel erg. Nu rijd ik al voor het 2e zomerseizoen thuis in en dat bevalt echt super. De ergste frissigheid is eraf en ik kan m doordat ie al los is gereden op het concoursterrein meteen aan het werk zetten en daardoor beter afleiden van dat wat ie eng vind. Verder idd veel op concours en zelf proberen niet te veel te stressen.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:52

mijn paard maakt het helemaal bont met wedstrijdspanning, die krijgt zo nu en dan zelfs koliekaanvallen zodra de knotten ingaan!

Thuis loopt ze super met losrijden ook nog wel maar zodra we de ring in moeten..... het lijkt wel een paard die net onder het zadel is. De rem doet het niet meer en alles is eng.

Ik ben ondertussen al aardig wat op wedstrijd geweest maar het wordt er niet echt minder van....Nu start mijn instructrice haar, zij heeft zelf een goede band met mijn paard en wie weet kan zij overbrengen dat het goed is...

Ik heb overig wel baat bij rustcompositum, dit zijn homeopatische druppels. Heb alles al geprobeerd maar dit werkt wel.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 07:25

Wij hebben er ook zo eentje, heeft inderdaad ook al koliekachtige aanvallen gehad vanwege de spanning. Inmiddels gaat deze al 4 jaar mee op wedstrijden, maar kilometers helpen bij deze merrie niet echt.
Wij zijn vorig jaar overgestapt toen het echt te bont werd op ander voer, Cavalor Pianissimo in combinatie met magnesium. Ze werd er een heel stuk rustiger van. Ze is nog enorm stresserig, maar dit valt rijtechnisch nog wel op te lossen (hoop ik althans Knipoog ).

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:58

Veel op wedstrijd gaan en na de proef lekker belonen, zodat ie er een leuke herrinnering aan over houdt. Die van mij wordt rustig als ie tussen de andere paarden loopt.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:12

die van mij ook maar als je je proefje moet rijden ben je alleen dus dan is ie weer druk

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:17

sommige paarden bouwen wedstrijdspanning op, dan kunnen ze thuis alle oefeningen zo rijden maar in de ring is het een en al brok spanning. Denk dat het dan vaak een kwestie is van ervaring opdoen. Dus geregeld mee nemen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:19

Je kan ook zorgen dat het trainingsniveau thuis hoger ligt dan de wedstrijden die je rijdt. Je kan een paard ook mee naar wedstrijden nemen en er niet op rijden. Als het paard dan tijdens een wedstrijd aan het werk gezet wordt, is de inspanning voor het paard tijdens een wedstrijd lager dan tijdens de training thuis. Je kan als je B rijdt, L trainen; L rijden, M trainen enz. De spanning van de ruiter wordt ook minder, die kan immers meer dan je moet laten zien, daar reageert het paard ook positief op. Als een wedstrijd een "uitje" voor het paard wordt, dan gaat het paard graag....

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 21:22

veel op wedstrijd gaan lijkt mij een goede oplossing, zo ben ik er ook vanaf gekomen. het kan helpen er niet te veel druk achter te zetten, regelmatig met losrijden halsstrekken, spanning er af laten vloeien. dit kanje beter doen dan je gespannen paardje naar beneden blijven trekken. goed blijven belonen met stem en een aai door de manen.

misschien is het een idee om een af en toe naar een wedstrijd te gaan en daar alleen maar los te rijden, leren zebeter omgaan met een vreemde omgeving en vreemde paarden lijkt me

Candorlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:51

Veel paartden worden rustig van lavendel en kamille Haha! ]

XXX Bloos

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:10

Mijn pony heeft dit ook best erg, heel gespannen op concoursen.
Het probleem ligt hier toch vaak bij de ruiter. Ze zeggen dat ze zelf niet gespannen zijn, maar eigenlijk is dat wel, heb ik zelf ook Clown
Als ik er voor zorg dat ik compleet ontspannen ben op concours, breng ik dat over op mijn pony, en zo begint ze super te lopen. Ik heb zelfs een keer gehad dat ze ineens begon te showen op het losrijterrein Haha!
Dus.. gewoon zelf lekker ontspannen blijven, dan komt het goed.
Succes! Lachen

chanty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 18:08

bedankt voor de reacties en ga zeker een aantal dingen proberen en dan kijken hoe het resultaat is.Met losrijden is er dsu niks aan de hand en lekker ontspannen maar zodra we de ring in komen is het mis.Hoofd in de lucht en sloom lopen. Ze wil niks meer.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 18:11

Probeer zelf zo ontspannen mogleijk te blijven, en gewoon doorgaan met wedstrijden rijden!

chanty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 14:31

niemand meer goede tips??

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 22:05

veel wedstrijden rijden.

mijn paard is altijd erg kijkerig en kan zich slecht concentreren, dit werkt nadelig wat betreft de ontspanning tijdens het rijden en daardoor kan ik vaak niet goed met hem werken. omdat dit deel ook erg met zijn karakter te maken heeft ben ik toen gaan proberen hem iets bij te voeren wat hem wat rustiger in zijn hoofd maakte.
ik heb nu een hele tijd calm van cavalor bijgevoert en ik moet zeggen dat het erg goed werkt, hij kan zich nu beter en sneller weer concentreren maar hij is nog steeds wel energiek en fel van zich zelf. je zou het kunnen proberen.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 22:17

Ik heb helaas geen tips maar volgens mij zijn er wel toegestane kalmerings middelen. welke weet ik alleen niet.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:50

van cavalor zijn er verschillende suplementen om te "kalmeren".

ze hebben calm dat kun je preventief voeren voor langere periodes.
ze hebben destress, dit voer je 2 a 3 dagen voor de wedstrijd.
en ze hebben take it easy dit geef je de avond voor en de dag van de wedstrijd.

al deze producten mag je gewoon legaal gebruiken.

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:22

Wat ook bij sommige paarden help is rescu remedievan bach, het zijn homeopatische druppeldie ook bij de da te verkrijgen zijn.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:48

als ik een klasse omhoog ga kan ik het soieso de eerste wedstrijd ook vergeten... allemaal weer nieuwe dingen waarbij ze heel veel spanning opbouwd Knipoog tweede keer is het al veel beter Haha!

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 08:37

Toevallig ben ik bij van Schie geweest en heb daar gevraagd wat nou goed kon helpen voor paarden die erg druk zijn tijdens wedstrijden.
Ze hebben daar Rescu remedie van Bach, dit zijn druppels die je op een broodje kan geven. De meningen zijn er wel over verdeeld, omdat het homeopatisch is kan het zijn dat het ene paard er beter op reageerd dan de ander.
Ook hebben ze een soort wormenspuit, Tranquigel (ofzo iets Clown ), die is sterker spul en werkt vrijwel altijd. Van de tien doseringen in de spuit (tien streepjes) moet je er dan ongeveer 3 geven. Ligt eraan of je een ruin/hengst of merrie hebt, bij de heren wel namelijk ne het geven van de spuit wel eens het zaakje gaan hangen Nagelbijten / Gniffelen

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 10:58

ik ben niet zo voor de orale gel die jij beschrijft.

het is een echt sedeer middel waar paarden heel erg anders op kunnen reageren en bij ieder paard de werking langer of korter duurt. deze middelen worden vaak gebruikt op "te verdoven" bij bijvoorbeeld problemen bij de hoefsmid e.d. het wordt dan ook afgeraden om die zelfde dag nog je paard te rijden omdat de reactie snelheid ernstig af kan nemen.

er zijn heel veel andere dingen voor die je paard alleen rustig in zijn hoofd maakt en niet in de rest van zijn lichaam.

chanty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 11:34

We zijn begonnen om in de trainingen iets hoger niveau te rijden dan in de wedstrijd.. Klasse B rijden we nu omdat we na een peesblessure weer van vooraf aan moesten beginnen. In de training nu iets hoger niveau gaan trainen. In de les doen we dat ook en hopen dat dit iets gaat schelen. En verder blijven we natuurlijk veel op wedstrijd gaan en gaan we als het binnen seizoen weer van start gaat ook op onz manege wat starten om zo verder te komen. Thuis in de training gaat het al een stuk beter en hopen dat het nu ook op de wedstrijden wil gaan lukken..