Een 6 voor de verzorging

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ubinetje

Een 6 voor de verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 19:00

Hallo Bokkers,

Zondag wedstrijd in Roggel. De proef ging best goed. Ook de punten zagen er goed uit. Had 189pnt en een 5de plaats. Alleen die 6 voor de verzorging beviel me niet.
Wat vinden jullie?
ik heb eeb fries met lange manen, dus een hengstevlecht (aan 1 zijde) en het uiteinde in de knot. Staart uitgeborstelt en een wit dekje. |elf ook zo als het hoort (witte broek en handschienen, zwart jasje, cap enz.)
Ook hoorde ik dat in de B helamaal geen 6 mag worden gegeven, tenzij duidelijk te zien is dat er niks aan het paard gedaan is. Klopt dat?

Graag jullie mening.

rhijnauwen

Re: Een 6 voor de verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 20:00

de einige die jou hier een duidelijk antwoord op had kunnen geven, is de jury die het cijfer gegeven heeft. Je had na afloop even naar de jury kunnen gaan om het te vragen (een 6 mag overigens ook gewoon gegeven worden hoor! net als een 10!)
Persoonlijk vind ik het erg laag, zeker als alles er netjes uit ziet! (maar er zijn helaas ook juryleden die standaard een 7 geven, omdat ze het zo geleerd hebben tijdens de cursus en omdat de ruiters dan toch al een punt extra hebben Frusty )
Laatst bijgewerkt door rhijnauwen op 22-07-06 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 20:05

Ik had met een wedstrijd ook een 6. Reed op een wit paard maar kon hem gewoon niet helemaal wit krijge... (manege paard en het was winter) Er moest nog iemand op rijden. Die had er helemaal neits aan gedaan. en die kreeg een 7. Tjah sommige jurys Boos!

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 20:07

@eempiej, er kan een verschil in 'de bovenste helft' hebben gezeten, een jury beoordeelt de hele combinatie, niet alleen een mooi schoon/netjes verzorgd paard, misschien had de andere ruiter/amazone wel een haarnetje in of handschoenen aan ofzag hij/zij er zelf net iets verzorgder uit
Laatst bijgewerkt door rhijnauwen op 22-07-06 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 20:08

Hoezo mag er geen 6 gegeven worden in de B...? Waar baseer je dat op? Heb vandaag nog 2x een 6 voor verzorging gegeven, in de B.

Val_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 20:38

ik zelf kan niet zo goed oordelen heb zelf altijd alleen 7's
maar heb ooit aan een wedstrijd meegedaan en daar was een pony waar nix aangedaan was en die kreeg een 8 voor verzorging en ik die men pony zo netjes mogelijk heb geprobeerd te maken (helemaal gepoetst, vlechtjes, witte rijbroek etc.) had een 7...
soms is het gewoon niet eerlijk maar er zal (meestal) wel een goede reden voor zijn...

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 21:52

Ik heb ook een tijdje een Fries gereden in de dressuur en dat paard zag er altijd gewoon supernetjes uit, strakke hengstenvlecht, opgeschoren waar het hoort, en echt schoon, en met haar had ik nooit hoger dan een 7, ook wel eens een 6. Met mijn eigen paard (kwpn vosmerrie, 3 witte benen en bles, en rotmanen dus niet perfect op te vlechten, wel netjes hoor) eigenlijk altijd een 8. Dus tsja... Ik had op beide paarden zelfde dekjes/hoofdstel/zadel liggen, en ik zag er precies hetzelfde uit. Was niet te groot voor de Fries ofzo (zij en mijn kwpner zijn ong. even groot)... Dus vertel mij nou maar waar het door komt. Smaak?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 06:32

toch zou je verwachten bij een 6 op verzorging dat je wel commentaar op je coupon terug vindt, bv, paard heeft overconditie... of paard is niet gewassen( als het zweet zwarte strepen trekt over een lichte vos.) of tijd voor de smid!

vandaag een 7 en een 8, zelfde paard, zelfde jurycursus?
maar we reden niet bij Mies7 in de baan!

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 08:39

Ik heb met mijn fjord op de limburgse kamp. (2 jury's) een keer een 6 en een 8 gehaald voor de verzorging. Verward

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 09:25

Als ik een 6 of lager geef voor verzorging, dan staat er inderdaad wel altijd commentaar bij.
Dit kan komen door een amazone met lang haar wat los onder de cap wappert, een paard waar te weinig aan is gedaan (bijv. een KWPN-er met de manen en voorpluk los) of doordat het paard gewoon smerig is, het chabrak al een paar weken geen wasmachine meer heeft gezien, het paard veel te dik is, enz enz enz.
Op de jurycursus wordt aan het onderdeel verzorging overigens niet heel erg veel aandacht besteed... Tenminste in de cursus die ik deed niet.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 10:24

Met mijn fries had ik meestal een 8 voor verzorging. Ze kijken er ook naar of je paard in een wedstrijdconditie voorgesteld wordt etc. Mijn paard is altijd strak getoiletteerd, er ligt geen haar verkeerd. Zadel en hoofdstel altijd gepoetst, zelf ook onberispelijk. Dan zou het vreemd zijn om een 6 te krijgen..... Volgende keer ff aan de jury vragen!!

Elmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 10:29

En wat denken jullie dan dat je krijgt, of wat zouden jullie geven...voor een paard dat niet gevlochten is maar waarvan de manen maar een beetje rechtop staan?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 10:37

Elmond schreef:
En wat denken jullie dan dat je krijgt, of wat zouden jullie geven...voor een paard dat niet gevlochten is maar waarvan de manen maar een beetje rechtop staan?

dat kan niemand toch zo zeggen, dan zouden ze de combinate eerst irl moeten zien!
maar niet gevlochten is gewoon not done bij dressuur. Als je een wedstrijd wilt rijden behoor je je aan de regels te houden.( buiten de rassen die niet gevlochten hoeven te worden natuurlijk)

dus als jij zonder vlechten wilt starten, dan krijg je w.s. gewoon echt een onvoldoende!

Elmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 10:41

Nouja, ik heb dus bij de ene proef een 7 en voor de andere een 8 gescoord bij de verzorging, de rest zag er trouwens wel gewoon netjes uit enzo! Ik wilde ook liever vlechten trouwens hoor, maar ik had de manen een ietsie pietsie beetje (lees veel en veels te veel) ingekort Haha!

Stond er wel een beetje van te kijken van die cijfers hoor, kon in mijn ogen ook nog geen zes zijn

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 11:11

Ik vind dat er een 6 gegeven mag worden als er iets ontbreekt of niet netjes is; haarnetje, ongekamde staart etc. Maar als je paard mooie knotjes heeft of een mooie hengstenvlecht, wit dekje etc etc dan verwacht ik minimaal een 7 van de jury of zelfs een 8. Ik heb met mijn vorige pony altijd 7-ens of 8-ens gehad, maar zelden een 6. Vind dus dat de jury in dit geval onterecht een 6 heeft gegeven Ja

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 11:20

Ik schrijf wel is op wedstrijden, de en e jury geeft standaart een 8 en de andere standaart een 6 of 7.

Je had inderdaad even naar de jury toe moeten gaan en vragen waarom Knipoog

Ubinetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 14:01

Er waren veel klachten over deze jury. Ook was hij niet meer aanwezig. Er zijn wel mensen gaan klagen bij het secretariaat. Ik kon er niks extra's uithalen (extra winstpunt of hogere plaats).
@mies7: een aankomend jurylid heeft te horen gekregen op een scholing (3 maanden geleden) dat het in de B niet meer gepast zou zijn om een 6 te geven, tenzij duidelijk te zien is dat er niks aan gedaan is. Dit weet ik natuurlijk niet zeker, want was niet bij die scholing.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 14:08

Ubinetje schreef:
@mies7: een aankomend jurylid heeft te horen gekregen op een scholing (3 maanden geleden) dat het in de B niet meer gepast zou zijn om een 6 te geven, tenzij duidelijk te zien is dat er niks aan gedaan is. Dit weet ik natuurlijk niet zeker, want was niet bij die scholing.

Wat een grote onzin zou het zijn. In de M krijg je heel dat punt al niet meer en in de B zou de jury geen 6 mogen geven? Waar moet dan de basis gelegd worden voor 'hoe het hoort'? Dan moeten ze heel het gezeur over verzorging maar schrappen, niet alleen het cijfer maar ook het hele reglementsonderdeel.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 14:12

Een kennis van mij heeft de manen bij haar ruin kort geschoren, dus het staat rechtop, zo'n cm of 6,7. De staart is ook geschoren van boven. En volgens mij heeft ze nooit een onvoldoende voor de verzorging.

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 14:14

Mies7 schreef:
Hoezo mag er geen 6 gegeven worden in de B...? Waar baseer je dat op? Heb vandaag nog 2x een 6 voor verzorging gegeven, in de B.

En waarom heb je dat gegeven dan? Wat waren de redenen? Clown

Ubinetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 14:22

Er stond op mijn staatje idd geen commentaar bij die 6, maar ook niet bij die ene 5 die ik had (voor de middenstap, geloof ik).
Gelukkig heb ik normaal wel goede punten voor de verzorging Cool

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 14:48

Voor het antwoord had je idd beter bij de jury ten rade kunnen gaan, die had er vast zo zijn reden voor.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 16:35

MyFee schreef:
Mies7 schreef:

En waarom heb je dat gegeven dan? Wat waren de redenen? Clown

De ene amazone had haar paard helemaal niet ingevlochten, maar zag er zelf wel netjes uit en de andere amazone had een erg smerig chabrak, haar paard had hele vieze benen en was erg slordig ingevlochten. Mijn schrijfster vond die 6 nog aan de hoge kant...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 16:53

Mijn verzorgpaard is ook een fries, loopt ook altijd helemaal netjes, bijgeknipt/geschoren waar het hoort.
Soms een acht, zeven of een zes.
Dat ligt er volgens mij gewoon aan hoe de jury kijkt.
Volgende keer gewoon even vragen Knipoog

xSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 16:57

Er mag altijd een 6 gegeven worden..!

Ikzelf heb altijd een 8 voor verzorgiing Tong uitsteken haha