Ergenis B ruiters

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Daisies

Ergenis B ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 15:37

Ik was laatst met mijn tweeling zus mee op wedstrijd, en wat mij vooral opvalt is dat de B ruiters vaak grof rijden. trekken in mond zodat paard gaat steigeren, Bij sommige lijkt het alsof ze een half jaar rijden en bijna uit het zadel vallen. Paarden die naar beneden worden getrokken letterlijk en figuurlijk. Dit is toch geen rijden meer? Ik zal niet zeggen dat ik of mijn zus geweldige ruiters zijn. Maar zij had toch 190 en 203 punten, Als B ruiter vind ik nog niet dat je zó hoeft te rijden. En je ziet ook duidelijk welke ruiters winspunten hebben behaald en welke niet. En vooral bij de Friesen(jaa woon in Friesland) wordt er erg grof gereden. paarden worden stil gezet, flink gezaagt zodat ze met neus op hun borst lopen. een tempo dat of te hard of te zacht is. galop waarvan je kan zeggen dat het een middengalop is. Wat vinden jullie hier nou van?

Missbambie

Re: Ergenis B ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:40

Hier in noord holland vind ik het wel mee vallen ik vind juist dat er gezaagd word in de M1 M2 geen gezicht, maar ze behalen wel een winspunt:-S

LuckyRemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:42

Hmm ja dat vind ik ook wel.. maar dat zie ik bij L, M, Z en ZZ ruiters ook wel, alleen minder. Maar misschien ligt het ook aan de plaatsten waar ik kijken Knipoog

_Bolero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:47

Inderdaad, de meest B ruiters zijn nog wat onzeker en verwachten nog niet te veel van de wedstrijden. En in de hogere klasses gaat het alleen maar om winst rijden, en dat gaat idd niet altijd even eerlijk op het inrij-terrein.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:47

Nou als ze dan geen winstpunten halen dan rijden ze gewoon verkeerd. Als ze zagen etc. en ze veranderen dat niet.. Dat komen ze nooit uit de B. En dat klopt dan gewoon uit het standpunt van de jury toch? Je kunt moeilijk mensen verbieden paard te gaan rijden. Alleen ze aan het denken zetten door gewoon geen winstpunten uit te delen. En ruiters met een harde hand zie je denk ik overal. En je kunt dus ook een goede ruiter zijn in de B op je eigen niveau door eerlijk te rijden.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 15:48

Maar ik bedoel niet alleen harde hand krips. maar de hele manier van rijden, ik snap soms gewoon niet wat ruiters in de B moeten. Als ik hen was, was ik naar huis gegaan en door getraint

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:51

tja maar als zij thuis ook zo trainen komen ze ook nooit veder;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:52

Wanneer is iemand een B-ruiter? Iemand die nog nooit hoger heeft gereden, of iemand die toevallig met een jong paard B start?
Denk dat je het vooral in de B ziet, omdat mensen die grof rijden amper wp halen en zo dus moeilijker hogerop komen. De slechtste blijven zo als het ware in de B. Toch zijn er ook mensen die ertussendoor glippen, die door soms een enkel wp een klasse hoger komen. Toch zijn dit er niet zoveel.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:58

B is nou eenmaal voor beginners....daar zijn dus nog veel punten ter verbetering. Natuurlijk mag er iets van gezegd worden en vind ik het niet aardig tegenover je paard / pony om zoals jij zegt 'grof'te rijden....maar zoals luckyremi ook zegt je ziet ze overal wel....dat is niet alleen in de B

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:34

Grof rijden is überhaupt een zwaktebod, in welke klasse dan ook. Verder is het een beetje zinloos om hierover te discussiëren denk ik. Ik geloof niet dat er ook maar één iemand op Bokt zit die wél voor onnodige grofheid is. Verder zul je dit soort gevallen altijd wel tegen blijven komen, en om die mensen gelijk te veroordelen is niet terecht. Ik stoor me ook heus wel aan mensen die niet veel stilstaan bij de gemoederen van hun paard, maar ik ga me er echt niet druk over maken, dat zou een dagtaak worden!

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:37

Ik ben het met Effy eens.
Ik heb nu ook de B net afgesloten omdat ik altijd alleen op onderlinge wedstrijden reed en ik ben echt niet grof in de hand en ik rijd mijn paard gewoon op een eerlijke en normale manier.
Dus ben het er niet helemaal mee eens, er zijn natuurlijk altijd ruiters die grof rijden, maar dat doen ze dan niet alleen in de B, maar heel hun wedstrijden door, dus ook in de L, M en Z of hoger, het ligt dan aan de ruiter zelf denk ik en niet aan het niveau.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 17:05

Effy schreef:
Grof rijden is überhaupt een zwaktebod, in welke klasse dan ook. Verder is het een beetje zinloos om hierover te discussiëren denk ik. Ik geloof niet dat er ook maar één iemand op Bokt zit die wél voor onnodige grofheid is. Verder zul je dit soort gevallen altijd wel tegen blijven komen, en om die mensen gelijk te veroordelen is niet terecht. Ik stoor me ook heus wel aan mensen die niet veel stilstaan bij de gemoederen van hun paard, maar ik ga me er echt niet druk over maken, dat zou een dagtaak worden!

Je hebt gelijk. Maar als niemand voor grofheid is waarom rijden dan zoveel ruiters grof. en daar zullen vast wel bokkers tussen zitten.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:34

Ik denk niet dat die mensen zelf van mening zijn dat ze grof rijden. Die mensen denken dat ze de beste oplossing kiezen... Helaas. En hopelijk rijden die mensen geen winstpunten, en gaan ze eens nadenken waarom dat zal zijn. En hopelijk geven ze dan niet hun paard de schuld, maar kijken ze eens naar zichzelf. Maar ja, het is nu eenmaal mijn verantwoordelijkheid niet om die mensen aan hun verstand te peuteren dat zo'n paard zeer waarschijnlijk pijn lijdt als ie in z'n mond getrokken wordt. Ik kan er alleen maar voor zorgen dat ík dat in ieder geval niet doe Lachen

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:39

Maar volgens mij is een jury eerder geneigd een winstpunt uit te delen aan een ruiter die zijn pony met z'n kin op zijn borst trekt, dan een pony die sterren loopt te kijken. Althans, dit is wat ik dan weleens zie op een wedstrijd.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:40

Misschien dat ze wel het beste met hun paardje voor hadden. bijvoorbeeld: Mijn haflinger vliegt snel onder de teugel. Mijn reactie met een heel los teugeltje! Ik wil haar niet in haar mond trekken! Maar eigenlijk, leer ik nu, laat ik haar gigantisch in de steek en is het nog moeilijk mijn handen stil te houden waardoor er nog meer in haar mond gebeurd. En ik wou juist zo graag iets doen dat voor haar fijn was, om haar te beschermen! Snap je wat ik bedoel? Ze hoeven er natuurlijk niet bewust van te zijn dat ze niet het beste doen

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:45

_Nicky schreef:
Maar volgens mij is een jury eerder geneigd een winstpunt uit te delen aan een ruiter die zijn pony met z'n kin op zijn borst trekt, dan een pony die sterren loopt te kijken. Althans, dit is wat ik dan weleens zie op een wedstrijd.

Voor zover ik tot nu toe heb meegemaakt krijgen beiden, geheel terecht, absoluut geen winstpunt. Ik ben nog steeds van mening dat er véél meer rechtvaardige en objectieve jury's zijn, dan corrupte juryleden.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:46

Er zit altijd wel een mindere jury tussen. Althans een jury waar de mening niet van deelt. Maar ik neem aan dat een jury echt wel ontspannen herkent... of juist niet!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:59

Ik zie het niet alleen bij B ruiters, maar ook bij ruiters in de hogere klasse.
Daarnaast zijn er B ruiters die zo absoluut niet rijden en ruiters uit hogere klasse die ook niet zo grof rijden. Lachen

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 18:16

idd niet alleen in de B, toen ik nog meeging naar ZZGP wedstrijden zag je het ook erg veel. en van hun mag je aannemen dat ze wel beter weten.

sommigen hebben gewoon niet door dat wat ze doen op anderen erg grof over komt. en uiteraard zijn ze er ook die er gewoon schijt aan hebben.

ik moet eerlijk zeggen dat ik soms ook wel eens te grof kan zijn, maar dat is tijdens mijn training en mijn instructrice probeerd me aan te leren het anders op te lossen. maar op wedstrijd?? dan zeker niet Haha! dan zit ik er op en stop ik met rijden.. juist dan moet ik meer consequent gaan worden en hem (correct) op zijn donder geven alstie weer eens loopt te lanterfanteren.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 19:45

Karoliefje_ schreef:
En vooral bij de Friesen(jaa woon in Friesland) wordt er erg grof gereden. paarden worden stil gezet, flink gezaagt zodat ze met neus op hun borst lopen. een tempo dat of te hard of te zacht is. galop waarvan je kan zeggen dat het een middengalop is. Wat vinden jullie hier nou van?

Ik heb zelf ook een fries, en hij kan behoorlijk drammen, dan zet ik hem ook op de rem. Ook thuis. Om vervolgens weer vrolijk verder te rijden.
En sorry, ik haal wel wp in de B.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 19:49

mij valt het ook op dat er bij friezen wordt getrokken en gezaagd, en friezen vinden galop vaak best wel moeilijk dus die gaan idd vrij hard, de ruiter krijgt daarbij de voorbenen bijna om de oren....

was je vandaag ook in surhuisterveen toevallig:p

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:10

Ik vind het idee van 'ergernis B ruiters' een beetje vreemd.

Waarschijnlijk bedoel je het niet zo, maar je doet net of de meeste mensen die in de B rijden maar hardhandig zijn. Zodra ze geen wedstrijden rijden, of in de L komen, hebben ze een zachte hand. Tenminste, zo komt het op mij over hoe jij het zegt.

Ik zie genoeg mensen in de L of M die ook met een harde hand rijden, of mensen in de B die gewoon alles rustig doen.
Wat ik ook nog even wil zeggen is dat "Vooral bij de friesen word met een harde hand gereden" een vreemde opmerking is. Tong uitsteken Ik bedoel, íédereen rijdt anders. Het is heus niet dat elke fries hardhandig is, of elke limburger het liefst springt, of de meesten Groningers zonder zadel rijden (om maar even een raar voorbeeld te nemen). Natuurlijk zijn er friezen die met een harde hand rijden, maar die heb je in elke provincie, in elk land, in elk werelddeel.

En natuurlijk word er in de B wel eens met een harde hand gereden. Maar echt niet élke B-ruiter doet dat hoor. Foute tempo's, verkeerde hulpen en verkeerde zit komt vaker voor in de B, omdat de B voor beginnend staat. De meesten (!) die in de B rijden zijn dus ook beginnend met wedstrijden, en kunnen nog niet zo geweldig rijden als de mensen die Z2 rijden. Maar iedereen kan leren toch? Lachen

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:55

Ik vind het nogal meevallen, ik zie eerder mensen uit de hogere klassen trekken en gek doen.
Omdat die meer gebrand zijn op een winstpunt/prijs.
Bovendien als je paard/pony zit te klieren en je bent al een beetje zenuwachtig dan heb je toch al een kort lontje en dan krijg je al gauw zulke dingen.
Op het inrij-terrein kun je trouwens ook niet echt zien wie nou een B-ruiter is, of wie nou een L-ruiter is......
Dus als ze lopen te trekken in de ring worden ze der vast wel op aangesproken.

gertjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 22:06

Mijn mening is dat je dit helaas in alle klassen ziet en dat de jury er vaak naar oordeelt, maar niet altijd. Van mij zouden deze jury's hier strenger op mogen zijn. Dat getrek vindt ik maar niks! Maar dat vooral B ruiters dit zouden doen ben ik het totaal niet mee eens, helaas gebeurd het in alle klassen en veel te veel.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 22:09

Gjilke schreef:
Karoliefje_ schreef:
En vooral bij de Friesen(jaa woon in Friesland) wordt er erg grof gereden. paarden worden stil gezet, flink gezaagt zodat ze met neus op hun borst lopen. een tempo dat of te hard of te zacht is. galop waarvan je kan zeggen dat het een middengalop is. Wat vinden jullie hier nou van?

Ik heb zelf ook een fries, en hij kan behoorlijk drammen, dan zet ik hem ook op de rem. Ook thuis. Om vervolgens weer vrolijk verder te rijden.
En sorry, ik haal wel wp in de B.

Ja die van mij doet dat ook. zet ik hem ook stil. Maar trek jij dna nog een minuut door om op die manier te laten zien dat het niet kan wat je paard doet? Ik vind niks om dan in zijn mond te gaan zitten trekken.