starten 4 jarig paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

byjou1983

starten 4 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 22:25

[b]komend najaar september oktober wil ik met mijn nu 4 jarig paard op wedstijd .Hij is nu bijna 4 maanden onder het zadel.
Is dat te vroeg? Ik wil dan 1 keer per maand met hem gaan.

Zou ik beter nog een jaar wachten om op wedstrijd te gaan?

groetjes Chantalle Haha!

Fiesta14

Re: starten 4 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 22:33

Persoonlijk zou ik nog een jaartje wachten, dan is alles ook wat meer bevestigd. Misschien af en toe een wedstrijd om te oefenen op vreemd terrein.

Het hangt natuurlijk ook van je paard af, de ene 4jarige is de andere niet.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 22:35

Ik vind altijd dat je het snel genoeg merkt of ie er klaar voor is, tuurlijk moet je niet verwachten dat het de 1e keer harstikke goed gaat je 1e bent en 3 winstpunten te gelijk heb Knipoog

maar eerst wat ervaring opdoen etc Lachen

ik ga waarschijnlijk met mijn 3 jarige ook starten in oktober (binnenseizoen) maar je merkt het wel als ze klaar voor zijn Ja

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 08:59

Als hij netjes een B proefje is rond te sturen dan zou ik zeker niet wachten! Een paard doet er alleen maar ervaring mee op Vork

Ik wil mijn 3jarige ook van de winter gaan starten, voor de ervaring en ik zie wel hoe hij het oppakt Lachen

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:22

Als het thuis lekker gaat, waarom niet? Al is het maar om ervaring op te doen. Je paard doet zoveel nieuwe indrukken op, dat is alleen maar beter voor de verdere ontwikkeling. Leeftijd moet niet de bepalende factor zijn.

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:31

Ik vind het niet te vroeg, het paardje is niet te vroeg ingereden, en van het najaar is hij dan 4 en half. Lijkt mij een prima leeftijd om een keer in de maand een concoursje te rijden. Misschien dat je anders van het zomer alvast wat onderlinge concoursjes kunt rijden. Als je trouwens vanaf september pas de startkaart besteld en je zet het erbij kost het 'maar' de helft om dan dat jaar uit te rijden.
Wij hebben ook een jonge pony op stal staan en die gaat als we een plekje over hebben in de trailer mooi mee op concours en dan kan ze mooi rondkijken en nog even rijden.

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:33

Het maakt niet uit denk ik hoor hoe oud het paard is.
Als ze er maar klaar voor zijn...
Ze worden er heus niet slechter van, ze leren er juist van om op vreemd terrein te gaan 'werken'.
Je mag nu 30 winstpunten halen dus je kunt rustig aan doen met de overgang naar hogere klassen Ja.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:31

Ik ga in september ook voor het eerst starten met mijn 4-jarige. Hij is dan al wel een klein jaartje onder het zadel, alleen heeft hij aan het begin van de zomer 2 maanden helemaal vrij gehad. Nu bouwen we weer rustig wat op.

Kan makkelijk, doen ze alleen maar ervaring mee op. Al moet ik er wel aan toevoegen dat ik de eerste tijd niet met de trailer op pad ga. Bij mij op stal worden regelmatig officiele wedstrijden georganiseerd, en dat vind ik dus wel even goed zo.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:36

Mijn driejarige is nu licht zadelmak. Vanaf november hoop ik weer te kunnen rijden, in januari gaat hij dan mee lessen en in maart/april wil ik hem starten.
Hij mag in dat zomerseizoen gewoon wat rondkijken en een beetje freewheelen, geen hooggespannen verwachtingen dus maar gewoon wat ervaring opdoen.

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 12:20

Ik heb mijn 4-jarige voor het eerst in Juni gestart. Ze was toen een jaartje onder het zadel en echt NET 4 geworden. Ik moest in het L1 omdat ik geen B meer mag starten (te vaak Z geweest). Maar dat pakte ze prima op! Sindsdien heb ik 3 wedstrijden gereden waarvan 2 selectiewedstrijden. Inmiddels heb ik al 8 winstpunten en zat ik altijd in de prijzen. (tijdens de selectie zelfs 1e en 3e). Nu hou ik haar weeer even een tijdje thuis tot de Utrechtse Kampioenschappen. Voor die tijd rijd ik nog 1 of 2 wedstrijdjes, de kampioenschappen en dan mag ze weer lekker bijkomen.
Je merkt vanzelf wel of je paardje er klaar voor is en ik zou het vooral lekker rutig aan doen! Goed luisteren naar je paard!

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 12:27

ik vind het niet te vroeg. Ik rijd nu ook net wedstrijden met me 4 jarige, en het gaat super. En ze is in een korte tijd heel erg veranderd. je paard leert er van om op andere tereinen te rijden. alleen moet je niet verwachten dat je gelijk 1e word. ik heb nu in 5 wedstrijden 3 winstpunten en 1x tweede geweest. Je moet alleen niet te snel willen winnen

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 12:33

Dat hoefde van mij ook niet maar het gebeurde toch lisa..
Dat is dus niet helemaal waar! Als je je 4-jarige goed voor elkaar hebt maak je net zoveel kans op een prijs als de rest.

mb80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 10:58

hoi

Ik heb een 3-jarige zadelmak en heeft loopt volgende week zijn 1e oefenparcoursje van 80 cm.Thuis rijd ik hem 3x per week en wil 1x per maand een oefenparcours springen gewoon om ervaring op te laten doen.

Zodat hij in april als hij 4 is klaar is voor het B.

Hier lijden ze echt niks van hoor....

groetjes

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:18

Mijn 4-jarige (ze wordt zondag eindelijk 'echt' 4) gaat al sinds februari mee op concours. Ze is nu in totaal 4x mee geweest en mag zaterdag voor de 5e keer.
Lekker rondkijken en ervaring op doen. Winstpunten zijn leuk meegenomen, maar dat ze braaf en fijn te rijden is veel belangrijker.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:22

het hangt natuurlijk van jou en je paard af. hoe het paard het doet onder het zadel. ik zelf zou nog even wachten. en misschien in het voorjaar gaan starten

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:58

Ik zou ook nog even wachten denk ik pas 4 maanden onder het zadel is niet veel hoor.....die van mij is bijna 5 en heb nu vier wedstrijden gestart....verschilt idd wel per paard..maar pas op dat het niet in 1 keer teveel word ze krijgen ineens zoveel voor hun kiezen en wedstrijden rijden is toch heel anders ookal loopt ze braafjes in de bak....zou nog paar maanden wachten en lekker gaan beginnen als het binnenseizoen begint is ze misschien iets rijper....misschien lopen ze wel alsof ze er klaar voor zijn maar je weet niet wat er in dat koppie omgaat paarden kunnen dat goed verbergen vergeet dat niet......paard van een vriendin van mij ook ging de eerste keer op wedstrijd buiten no hij was echt super braaf....volgende dag was ie ziek gewoon van alle spanningen die die had opgekropt en niet liet merken....

renskek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:39

Als je paard er aan toe is kan dat prima! Mijn vierjarige spingt ook al vrolijk mee in de B. ze lijdt er niks onder en vindt het erg leuk om mee te gaan!

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 14:34

Ik ben gestart in januari in het jaar dat hij nog 4 jaar moest worden. De eerste paar maanden was het geen winstpunten rijden maar vooral ervaring opdoen. Een B-proefje stelt eigenlijk niet zoveel voor en helemaal niet als je er zelf ook niet al teveel van verwacht. Dus gewoon starten en als het voor je gevoel toch te snel gaat, kun je altijd nog rustiger aan doen.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 14:36

Ik ben ook met mijn 4 jarige al vrij vroeg gestart, thuis was hij er wel klaar voor maar ik had niet echt hoge verwachtingen. Hij was de eerste wedstrijden behoorlijk knetter maar het word steeds beter. We rijden gewoon eerst even een tijdje in de B zodat hij er mooi aan kan wennen. Een B proefje is nou ook niet zo'n grote inspanning, en ik denk dat het heel leerzaam voor een jong paard is Ja

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 19:08

Ik heb mijn jonge paard,vorig jaar als 4 jarige ook gewoon gestart,5x in het jaar ofzo,gewoon voor de ervaring.Geen druk niks,gewoon dat ie het leuk moest gaan vinden om mee te gaan.En dat is gelukt.

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 11:48

wij willen met onze 4-jarige ook in de herfst in de dressuur gaan starten voor de ervaring. hij gaat in de zomer eerst nog een paar keer mee naar de club en andere stallen om aan ander terrein te wennen. WE beginnen wel in het binnenseizoen met 2-binnenbakken, als ie gek word kan ie neit zo ver!
Tevens willen we proberen om dec. voor het eerst springen te starten aangezien er dan een mooi indoorconcours bij ons op stal word gehouden. Als jij denk dat ie het aankan, lekker meenemen, maar niet te gek snel te hoog willen!

Jenny_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:03

ik find het en goed idee Lachen

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 16:06

Ik heb een 4 jarige meegenomen nadat ze 2 maanden zadelmak was. Na een jaar reden we M1. Paard gaf te kennen het nog gemakkelijk aan te kunnen en daarop kan je als ruiter dan goed inspelen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 17:17

Alleen met springen zou ik rustig aan doen,omdat dat wel een belasting is.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 17:27

Als je voelt dat je paard er klaar voor is, waarom niet?

Ik start mijn 3-jarige zelfs al. Rij dan 1 proefje in de B en het is puur voor de ervaringen. Bijkomend voordeel is dat ik ook elke proef dik winst gereden heb.
De 4-jarige ben ik in april gelijk in het L1 gestart en heb na 3 wedstrijden meer dan genoeg punten voor de overstap naar L2. Nu heeft ze weer anderhalve maand pauze en dan ga ik weer een keertje op concours.

Beide paarden geven aan dat ze het makkelijk aankunnen, hebben er plezier in op pad te gaan en hebben de week na de wedstrijd een rustig weekje...

Als jij denkt dat je paard er klaar voor is, dan probeer je het toch gewoon. Merk je na de wedstijd dat het toch nog wat veel was, dan probeer je het over een half jaar nog eens.

Heb je trouwens geen instructrice die je vraag kan beantwoorden?
Die kent het paard en kent jou en kan misschien beter inschatten als je zelf wat onzeker bent.

Succes in ieder geval!