klasse indeling van concoursen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

klasse indeling van concoursen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 06:19

Soms krijg ik een idee op de vroege ochtend.
Bij deze de vraag of jullie mee willen denken.

Inleiding: hier in het noorden heb je als inschrijfgeld zo'n €7 of €8, terwijl de accomodatie soms om te huilen is.

Banen die voorzien zijn van een "sloot" tussen X en G, slecht gemaaid, en/of zo vlak zijn, dat een Range Rover nog moeite heeft om er over heen te hobbelen.
Inrij terreinen zo groot als een postzegel, waarbij je dan ook nog rekening moet houden met het publiek( incl kinderwagens) die dwars over het veld moeten lopen om bij de banen te komen.
Geen enkel bankje bij de dressuurbanen zodat mensen maar wat om moeten hangen.
De dressuurbanen vlak naast de springring met om de zoveel minuten de radetzkymars omdat iemand foutloos is....

Geen of veel te weinig toiletten, of alleen een toiletwagen bij de tent, die een kwartier lopen is vanaf de trailer....
Dure Koffie!
Geen of veel te weinig stoelen bij de tent, terwijl de tent zover van het trailer terrein afstaat dat je geen enkel contact meer kan hebben met je paard op de trailer en je spullen, laat staan dat je je eigen stoeltje even kan ophalen.
Geen toezicht bij de trailers...
Etc.
Aan het begin van het buitenseizoen zijn we ergens gestart waar op het eerste gezicht alles in orde was, gezellig klein dressuurconcours. Trailers moesten op de weg geparkeerd worden, maar ach... Helaas was de baan om te huilen! Het had al 2 weken niet geregent maar toch bleek hij onbegaanbaar en gewoon gevaarlijk. Als we dit van te voren hadden geweten hadden we die €16,00 gewoon in de zak gehouden!

En soms kom je ergens waar alles wel klopt, goed gemaaide banen, tent in het midden, springring links van de tent, dressuur aan de andere kant, je kan het trailerterrein zien, de koffie kost €0.80 etc, je kan even gaan plassen( ook de jury hoeft niet met de auto van de baan weg om de koffie eruit te gooien).

Nou lijkt het me een strak plan als de KNHS klasse indelingen voor concoursen gaat opzetten waarbij de organisatie punten kan verdienen, een soort sterrensysteem van campings dus. Met sterren voor het terrein, bodem, voorzieningen, vrijwilligers, etc.

En aan de hand daarvan kun je dan kiezen waar je naartoe wilt, een €8,00 3sterren concours of een€6 1 ster concours. Als je dan ook nog op startlijsten kunt zien wat voor een bodem er ligt op het terrein, weet je meteen ook of je met nattigheid ook nog terecht kan.
Zo was vorig jaar van alles afgelast vanwege de regen die al weken spoelde, alleen in Cornwert bleek de bodem gewoon fantastisch te zijn! Niks aan de hand!
Dat is toch fijn als je dat weet of kan weten.

Kwaliteit mag betaald worden en organiseer je een concoursje voor de fun en mag het weinig kosten, geen probleem, maar dan moeten de deelnemers het wel van te voren weten.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 06:45

Als ik me goed kan herinneren was destijds in de tijd van de NBVR het nog zo dat een accommodatie of wedstrijdterrein goedkeuring moest hebben. Nu lijkt het er inderdaad op of iedere club met een redelijk vlak knollenlandschap een wedstrijd mag uitschrijven.

Op zich een goed idee om een klassificatie aan te brengen. Alleen dan de vraag: hoe te organiseren? Geef je een lijst met punten en kan iedere organisatie dan zelf bekijken welke ster ze mogen gebruiken of moet er echt iemand van de pronvinciale bond de wedstrijden af?

Voel zelf het meeste voor het eerste systeem. Wanneer er dan toch punten niet in orde zijn, kunnen deelnemers dit melden.

Gegarandeerd komen er zo de kreten: er is zo weinig geld beschikbaar, we doen het met allemaal vrijwilligers... blablabla.

Wat zou het mooi zijn om als deelnemer vriendelijk te worden ontvangen, de koffie inderdaad geen € 1,25 kost (plastic bekertje), parkeerwachten duidelijke instructies geven, de uitslagen snel bekend zijn, de terreinen strak, inderdaad wc's (schoon) in de buurt....

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 06:58

ik reis achtelijk veel wedstrjden af en zie daardoor wel veel verschillende terreinen. Omdat ik vaak de dag voor het concours aankom en de dag na het concours vertrek om vervolgens alles van begin tot einde meemaak, EN veel deelnemers spreek in mijn winkel kan ik TS bevindingen wel beamen gelukkig kom ik merendeel op concoursen waar het allemaal WEL heel goed geregeld is en deelnemers happy hun ding kunnen doen

maar ik denk zeker wel dat dit een leuk taakje is voor de KNHS

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 08:57

Ik ben hier helemaal mee eens, ik merk vaak dat de grote concoursen wel allemaal goed in orde zijn (logisch opzich wel) Maar de kleinere zijn vaak erg slecht.. qua acomodatie, ik ben het met de ts eens

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 09:09

De grote concoursen( denk aan Gorredijk, FK) hebben hier een soms inrij terrein om van te huilen.... Iedere fries zal dat kunnen beamen, pas als je M2 of Z start krijg je wat ruimte. Maar de springers(1 20 x40 bak) en de overige dressuur zou van mij geen ster krijgen!