Paard valt terug in ring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pientje4

Paard valt terug in ring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 19:18

Inmiddels heb ik meer dan 20wp in de L2 met mijn net 7-jarige ruin. Thuis loopt hij prima en is klaar voor de M1. Het probleem is dat hij op wedstrijd in de ring altijd terugvalt, hij is niet meer zo voor mijn hulpen als thuis en het losrijterrein.

In de L2 heb ik altijd een wp en de laatste tijd ook altijd prijs, maar ik ben bang als ik straks overga naar de M dat we 'door de mand vallen'.

Heeft iemand hetzelfde probleem (gehad) en hoe gaan jullie er mee om?!

Ik hoor het graag

winnertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:36

dat is idderdaad wel vervelend hopelijk vindje snel een oplossing

Ziiggy__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:39

ik heb hetzelfde ongeveer gehad.. en ben er achter gekomen dat doorrijden tot de 30 net zo weinig helpt als nu al overgaan..
Ik was gewoon al overgegaan en toen kwamen de prijzen op eens zelf weer binnen..

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:48

Zet je zelf eens op film tijdens de proef. Heel vaak verstar je als ruiter toch iets in de ring. Je hoeft nog niet eens echt zenuwachtig te zijn, maar door het goed te willen doen kun je zelf al wat anders worden in je hulpen.

Klijntje

Re: Paard valt terug in ring

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 06:17

Ik rij F-proefjes en tijdens het inrijden gaat alles altijd helemaal super, maar eenmaal in de ring is m'n paardje meestal niet meer vooruit te branden... Het proefje lijkt eeuwen te duren en hij loopt zo langzaam dat ik echt bang ben dat ie elk moment in stap kan vallen. Of dat ie aangeduwd moet worden na het halthouden
Ik krijg soms ook een beetje van die slappe 'rubberen knieen' van de zenuwen...

Een paar weken geleden heb ik zitles gehad en daar o.a. geleerd dat je onbewust, door bijv. te verstrakken in je rug en je benen, of door wat te ver achterin het zadel te zitten, je paard behoorlijk in de weg kan zitten en hem daardoor hindert, waardoor ie dus minder actief zal lopen. Mee 'duwen' met je zit werkt vaak ook juist averechts...
Afgelopen zondag heb ik daar goed op gelet en toen had ik dus mooi een 7 voor m'n tempo i.p.v. een 5

Idd jezelf een keer filmen (thuis en op de wedstrijd) of eens zitles nemen van iemand die je precies kan vertellen wat er met je gebeurt kan je misschien wel helpen.
Succes er mee

Freya_bokt

Re: Paard valt terug in ring

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 08:22

Ik denk dat je paard veel te goed weet dat je hem in de ring niet zo consequent durft te straffen als daarbuiten. Mijn vorige wedstrijdpaard deed precies hetzelfde. Toen mijn instructrice een keer naar m'n proef kwam kijken vroeg ze waar ik met dat paard van thuis gebleven was...
Zij zei dat ik gewoon een keer een wedstrijd moest 'opofferen', en hem bij dat stilvallen in de ring een flinke knal met mijn sporen moest verkopen zoals ik dat thuis zou doen. Ziet er niet uit natuurlijk, maar hij weet dan dat het je ook in de ring menens is. De mijne heeft het na die ene keer (wel een flinke bok in de ring) nooit meer gedaan.
Succes!

Dushi8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:00

Met losrijden is het ook erg belangrijk om hem goed voor het been te houden. Het is vooral belangrijk om de laatste 5 minuten voordat je de ring in gaat hem nog even wakker schudden, dus niet gaan kletsen of niksen!!! Eventueel tijdens het rijden in/langs de ring hem ook nog oplettend laten worden, dmv tikje met de zweep of een aantal tempowisselingen.

Succes!

ps ik kan helaas geen foto's van je kanjer zien in je profiel....

Dushi8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:03

sorry, hij doet het weer..... Mooi paard!!