Paard gestrest.. Hoe rustig krijgen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

misssixty

Paard gestrest.. Hoe rustig krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 15:33

Elke keer als ik op concours ga is mijn paard echt heel erg gestrest.
Op de trailer staat ze te schoppen, als we haar er af halen kan ze niet stil staan.
Ik durf haar niet vast te binden want dan hangt ze zich op.
Opzadelen is een groot probleem, aansingelen wil haast niet omdat ze haar buik zo ontzettend uitzet.
Laat staan de stoten in draaien met een buiten concours..
Als er andere auto's langs rijden springt ze omhoog en rent ze zowat weg.

Wie weet wat je hier aan kunt doen???
Heel lief en rustig blijven? Een keer flink kwaad worden?
Veel oefenen of juist niet??
Ze is 4 jaar en als we naar de les gaan is ze hartstikke braaf en rustig maar op concours wordt ze helemaal gek.
Zodra ik erop zit valt het wel weer mee en thuis is ze net een mak schaap...

Wie oh wie kan mij helpen??

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:41

Meer oefenen. Zelf rustig blijven, niet boos worden maar ook niet gaan betuttelen. Gewoon negeren. Ook eens naar een wedstrijd gaan en niet starten (want hierdoor ontstaat erg veel spanning), maar gewoon op het losrijveld rijden met haar.

___Sanne

Re: Paard gestrest.. Hoe rustig krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:18

idd, gewoon veel oefenen helpt denk ik!

Kathleen_vW_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:52

Bach druppeltjes zijn ook erg handig. 4 ervan op de tong en je paard word wat rustiger, helpt trouwens ook goed voor de amazone, want daar kan de spanning ook vandaan komen Knipoog Ik heb het op mijn laatste wedstrijd ook gebruikt, ideaal hoor!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:54

Veel oefenen en eventueel Bach rescue gebruiken. Werkt niet bij elk paard, maar is zeker het proberen waard. Mijn paard wordt er supergeconcentreerd van, dus dubbel plezier van!

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:05

maar eigelijk los je het met druppels zo toch niet op?
het helpt misschien wel, maarja

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 15:32

Heel normaal dat een 4-jarige druk is op concours hoor Lachen
Gewoon rustig en ontspannen blijven rijden, echt verzet natuurlijk niet accepteren, maar als ze eens wegspringt gewoon terugnemen en verder rijden alsof je gek bent. Wel bezig blijven houden natuurlijk en niet zomaar wat meeliften. Als ze afgezadeld is, scheelt het wel voor de stress als je haar aan de hand wat laat grazen en wat rond laat kijken met evt. een zweetdekentje op.

En vooral de tijd nemen. Zorg dat je heel vroeg aanwezig bent, zodat je alles op je gemakje kunt doen en zelf niet hoeft te stressen. Raak je gespannen omdat je het eng vindt haar naar het losrijterrein te rijden, vraag dan of iemand haar aan de longe klipt en meeloopt terwijl je erop zit, zodat je zelf ontspannen kunt blijven. Stap er op tijd op zodat je daar rustig kunt instappen, geef haar de tijd om alles te bekijken en zie je iemand met een kalm paard instappen (of heb je een stalgenoot die ook naar dat concours gaat?), vraag dan of je even samen in mag stappen zodat je paard de rust van het andere paard over neemt.

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 15:38

Het rijden is niet een probleem daar ben ik ook helemaal niet bang voor. Maar met het opzadelen en stoten in draaien is ze zo gek als een deur. Heb ook al de tip gekregen er direct op te stappen en dan later nog stoten in te draaien.
Dat ze dus even aan de omgeving went.

Waar kun je dat Bach rescue kopen dan???

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 06:26

sannetjeb schreef:
maar eigelijk los je het met druppels zo toch niet op?
het helpt misschien wel, maarja

Jawel, ik geloofde het ook niet. Maar de DA (DIERENARTS) vertelde dat hij het ook gebruikte bij jonge paarden waarbij hij iets moest doe wat ze eng vonden. Bij de DA(DROGIST) zo'n pompflesje gekocht en sindsdien kon Saskia: inrijden zonder een dorp verderop uit te komen, parkoursje springen op les, zonder de omheining mee te nemen. Proppen draaien terwijl ze niet door de hele trailer werd geslingert.... Prima spul en geen doping of sedatie!

En nu gebruiken we het eigenlijk nooit meer, behalve als alle merries hengstig zijn en ik moet er langs met de knappe ruin die soms vergeet dat hij niks meer heeft...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 07:33

ik vraag me ook af hoe het werkt, maar het werkt als een trein. Mijn bijrijdpaard krijg ik normaal amper de buitenbak in, zo angstig is hij. Hij klampt zich verschrikkelijk vast aan andere paarden. Eén spraytje op zijn tong en hij loopt als een volleerd wedstrijdpaard langs alle obstakels, zonder suf te zijn!

SMN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:07

juist veel oefenen
en zelf rustig blijven

OO7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 09:23

Urielle schreef:
Heel normaal dat een 4-jarige druk is op concours hoor Lachen
Gewoon rustig en ontspannen blijven rijden, echt verzet natuurlijk niet accepteren, maar als ze eens wegspringt gewoon terugnemen en verder rijden alsof je gek bent. Wel bezig blijven houden natuurlijk en niet zomaar wat meeliften. Als ze afgezadeld is, scheelt het wel voor de stress als je haar aan de hand wat laat grazen en wat rond laat kijken met evt. een zweetdekentje op.

En vooral de tijd nemen. Zorg dat je heel vroeg aanwezig bent, zodat je alles op je gemakje kunt doen en zelf niet hoeft te stressen. Raak je gespannen omdat je het eng vindt haar naar het losrijterrein te rijden, vraag dan of iemand haar aan de longe klipt en meeloopt terwijl je erop zit, zodat je zelf ontspannen kunt blijven. Stap er op tijd op zodat je daar rustig kunt instappen, geef haar de tijd om alles te bekijken en zie je iemand met een kalm paard instappen (of heb je een stalgenoot die ook naar dat concours gaat?), vraag dan of je even samen in mag stappen zodat je paard de rust van het andere paard over neemt.

Interessant hetgeen je aangeeft. Mijn jonge paard (4) was de 2e keer mee op concours niet te houden. Lag zeker deels aan onvoldoende voorbereiding. Mijn paard werd op het inrijterrein enorm loperig en ik maar aan die teugels blijven hangen. Kortom, op enig moment vluchtte hij zelf voor mij weg en toen werd het link. Na de proef ben ik door gaan rijden en iedere keer wannneer hij ervan door ging hem op de rem getrokken keihard totdat hij onder me bleef en toen was de aandacht weer bij mij en liep ie de sterren van de hemel.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 06:23

keihard op de rem getrokken, aan de teugels blijven hangen.....

geen commentaar

OO7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 12:11

amondi schreef:
keihard op de rem getrokken, aan de teugels blijven hangen.....

geen commentaar

Terechte opmerking. Had hem nooit moeten starten, maar gehoorzaam moeten krijgen tijdens het inrijden. Helaas moest ik hem op de rem trekken, hij ging dwars door alles heen. Het was bijna niet meer vertrouwd. Remmen doe ik nooit!!, alleen wanneer de veiligheid in het geding komt en dat was hier de situatie. Hand sluiten blijft per slot van rekening terug komen en er niet dwars doorheen denderen.

Dus in alle andere situaties sta ik volledig achter je 'geen commentaar'.