Ik wil té graag..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xZolox

Ik wil té graag..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 17:23

Ik wil té graag iets goed doen, bijv. regiokampioenschappen, waardoor het juist niet goed gaat.
Wie heeft er tips om met die 'spanning' om te gaan?
Aan tips van 'gewoon lekker rijden' heb ik niet veel, dat weet ik eigelijk wel, maar hoe?

mirjamalvaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:23

Dat heb ik nou ook

Wil ook tips

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:25

Rustig blijven in ieder geval. Niet stressen.
Tsja, gewoon lekker rijden, dat ìs eigenlijk het enige naar mijn idee.

ElskedZ

Re: Ik wil té graag..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:26

Is lastig.
Denk dat het verstandig is de rust weer terug te vinden in jezelf.
Tja en hoe, dat is altijd lastig, iedereen heeft daar zijn eigen manieren voor.
Ik herken het probleem: wilde ook altijd dat het goed ging....
Als ik thuis gespannen ben, rijd ik tegenwoordig met een MP3 -speler, met mijn favo liedjes en ga lekker mee zingen. Het rijden gaat een stuk beter dan... en ik ontspan meer....

Ben benieuwd watvoor tips er komen, want ik herken dit....

xZolox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 17:27

Maar hoe dan?
Kijk, als ik in mijn proef rij, kijk ik alleen naar beneden en ga ik mijn handen vastzetten bij de appuyementen enz.
Dat gaat automatisch en daar denk ik niet ieder moment over na.

xZolox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 17:47

Nog meer tips?

hetismij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:54

denken alsof je instructeur in de bak staat, die precies zegt wat je moet doen, over elk ding precies nadenken van zo moet ik dit doen en zo moet ik dat doen en dan gaat het netjes

maar vooral wat het belangrijkste is, denken dat het maar een stom wedstrijdje is! je leven hangt er niet vanaf hoor!! ontspan en geniet van de tijd die je met je pony beleeft en dan komt het helemaal goed (ik spreek uit ervaring) en zoiezo denken, het lukt heus wel we kunnen het wel! altijd positief blijven!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:59

Sommige mensen rijden nu eenmaal op wedstrijden of thuis anders dan wanneer ze les hebben. Ik denk dat het toch een kwestie is van aanleren. Aanleren hoe je te werk gaat en het is ongetwijfeld ook een kwestie van ervaring, ervaring, ervaring...en hoe kun je die t beste opdoen? Door er gewoon voor te gaan

Barco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 18:05

het begint al een hele tijd voor de proef om je hierop voor te bereiden.

Zeg idd zo vaak het maar kan dat je alleen maar voor het leuke een proef rijdt. ook als je een proefje aan het oefenen bent of zelfs al wanneer je voor een proefje opgeeft.

Schrijf na je proeven je gedachten op. wat die gedachten je voor goeds hebben gebracht, maar vooral ook wat voor negatiefs. Als je dat weet en opgeschreven hebt, kan je gaan kijken wat voor goede gedachten wel relevant en reeel is. en wat doen die positieve gedachten. (dit is een soort cognitieve therapie, het is vaak een onbewuste gedachte waardoor je verstart en die probeer je ahw te herprogrammeren)
en vraag jezelf af voor wie je het allemaal doet en voor wie je zo moet bewijzen en waarom.

Op de wedstrijddag zelf kan je tijdens het rijden heel erg letten op je ademhaling. Die moet laag zijn vanuit je buik. Ga ook je hele lijf af en probeer te voelen hoe ze staan (bv hoe je het zadel voelt, hoe je handen de teugels vasthouden, hoe je benen liggen, voel in welke gang je paard loopt en wat is de beenzetting)

kijk ook eens naar het boek van Jane Savoie (weet de titel niet meer) daar staan heel veel leuke tips in.

xZolox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 18:20

het is dan handig als je de titel weet

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 18:25

Heb het er inderdaad ook een keer met je instructrice over.
Ik merk wel dat nu ik weer vaker wedstrijden rijdt, dat het weer beter gaat.....

Maar als jij al lekker ontspannen inrijd, gaat de rest volgens mij ook vanzelf. Dus daarin moet je een methode vinden, van hoe jij ontspannen ik kan rijden.

Ik heb thuis dus gemerkt dat wanneer ik gespannen op mijn paard stapt, dat ik een mp3 speler met mijn lievelingsmuziek moet op zetten en mee gaan zingen. Daardoor houd ik dus ook mijn ademhaling niet vast.

Maar denk dat je voor jezelf een methode moet vinden... en wat misschien wel helpt is inderdaad je gedachten op een ander iets zetten, dus dat je denkt dat het een gewone wedstrijd is...

Barco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 18:32

tsja kan gebeuren niet waar....

ik heb even voor je gezocht bij bol.com en daar staat hij bij.
Winnen door de kracht van het positieve denken van Jane Savoie

xZolox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 18:35

Het is meestal ook een gewone wedstrijd, maar ik eis enorm veel van mezelf en ben enorm pissed als ik niet aan mijn eigen eisen voldoe. Dus als ik 1 winstpunt op een dag rij, ben ik aan de ene kant wel blij, maar aan de andere kant wil ik alleen maar beter en ben ik alsnog niet erg blij enz. maar gewoon wil ik nóg beter.
Ook wil ik áltijd winnen, terwijl ik wel goed tegen mijn verlies kan, wil ik altijd winnen en ben ik ook niet blij als ook dat niet lukt.

Inrijden gaat ook super, maar dan kom ik die baan in en dan móét het gebeuren.

Vlgens mij zit het ook achter in mijn hoofd dat ik me moet bewijzen aan iemand, diegene kennen jullie toch niet dus ik zeg daarover verder niks. Dat zit er gewoon in, terwijl ik weet dat dat eigelijk niet goed is. Ik kan er ook niet tegen als er iemand beter is (dat gaat ook over dat ene meisje). Als ze beter is of betere punten scoort kan ik er niet oed tegen, daaraan hb ik ook een 'trauma'.

Barco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 18:41

NonnyNancy schreef:
Vlgens mij zit het ook achter in mijn hoofd dat ik me moet bewijzen aan iemand, diegene kennen jullie toch niet dus ik zeg daarover verder niks. Dat zit er gewoon in, terwijl ik weet dat dat eigelijk niet goed is. Ik kan er ook niet tegen als er iemand beter is (dat gaat ook over dat ene meisje). Als ze beter is of betere punten scoort kan ik er niet oed tegen, daaraan hb ik ook een 'trauma'.

je hoeft het van mij niet te zeggen hoor. Dat gaat mij verder ook helemaal niet aan. Maar als je zegt: dat zit gewoon in me.....
maar probeer het boek te lezen er staan echt hele leuke dingen in.
en probeer wat ik eerder geschreven hebt. Het is even doorbijten, maar het komt wel goed.
Laatst bijgewerkt door Barco op 18-06-06 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

judith_slu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 18:46

Heb precies hetzelfde, met mijn vorige pony ging alles vrij makkelijk, dus had al snel zoiets van dit gaat me wel lukken, en teon kreeg ik een andere pony, en dat gaat (nog steeds) niet altijd even soepel, en toch wil ik het, op concours wil ik het gewoon goed doen, dan vraag ik gewoon té veel, niet reeel meer, op een gegeven moment zag ik gewoon in dat dit niet wou, en heb ik een (paar) stapjes terug gedaan, en gewoon eerst zorgen dat mijn paard fijn loopt op wedstirjd, en dan steeds iets meer vragen, steeds beter gaan rijden.

ik houd ook niet van publeik, wil ik me ook altijd bewijzen, en doe ik ook te veel, wat juist averechts werkt

ik heb niet veel tips voor je sorry.. probeer die prestaties uit je hoofd te zetten (makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk )
en ga gewoon fijn rijden en plezier maken op wedstrijd
succes

xZolox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 18:52

idd makkelijker gezegd dan gedaan, want dát lukt me gewoon niet en daar wil ik tips voor.

xZolox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 18:52

ik ga dat boek trouwens even veroveren

Barco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 18:59

hahaha en weet je probeer je er zelf niet te veel op vast te pinnen. als je geforceerd iets doet omdat je het zonodig leuk moet vinden...... dat heeft ook geen zin natuurlijk.
Probeer iedere keer iets positiefs te vinden. Bij het gewone rijden, maar ook tijdens het wedstrijd rijden.
en ik denk dat die ademhalingsoefeningetjes echt nog niet zo verkeerd zijn.
trouwens maak je druk om dingen die je zelf kan veranderen niet om dingen die je niet kan veranden.

Leone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:31

De tips die mij hebben geholpen.
-Praat tegen je zelf en je paard, en dan wel positief en in de proef binnensmonds (klink dom maar bij mij werkt het)
- neem de tijd zodat je in ieder geval niet gehaast bent
- ik heb iemand aan de kant die zo nu en dan tegen me roept dat ik moet ontspannen, en haal ik mijn schouders even op even paar keer adem halen en bewust handen ontspannen. en we hebben een afgesproken que (weet niet precies hoe je dat schrijft) waar op ik dat in mijn proef probeer te herhalen.

xZolox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 20:29

Ik krijg dat boek als ik overga, ik ga makelijk over, nog 2 weekjes wachten!

Barco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:29

mooi geregeld!!!

Sannee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:56

Misschien is Mental Coaching een idee..
Daarbij heb je het over de dingen waar je zenuwachtig voor bent, waarom
je goed wilt presteren enz.
Je denkt er over na en zo probeer je het te veranderen!
Misschien een tip voor je
Succes!

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 21:58

Met een pony als Nonny zijn die regiokampioenschappen een eitje, niks te vrezen dus !

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 07:43