Waar op letten als je je proef rijdt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LieveLotje

Waar op letten als je je proef rijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 17:49

Ik heb morgen een onderlinge wedstrijd (F-proef).

Ik heb er erg veel zin in, maar ik vraag me af waar ik specifiek op moet letten. Waar let de jury erg op en waar krijg je extra punten voor?

Liefs,

Lientjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 19:59

Uh, je moet natuurlijk op het goed been lichtrijden..
En het paard moet ook nageeflijk lopen. En er natuurlijk ook netjes uitzien.. verder weet ik eigelijk niet zo goed watn ik rij bijna nooit wedstrijden veel succes iig!

SandraR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 20:02

GOED op de bordjes rijden!! daar zijn ze op de lagere niveaus altijd op uit! Teminste in de B dan zal dat ook wel op de manege zijn :p LAarzen niet vergeten te poetsen!
Succes morgen! We horen het nog wel

Mungbean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 20:04

Niet te veel gaan regelen tijdens je proef. Beter iets te hoog tempo dan dat je te veel terugtrekken zodat je uiteindelijk een gevecht hebt bijvoorbeeld. Iets te hoog met het hoofd? Beter doen alsof je dat zo bedoeld had dan heel de tijd storend met je handen te gaan wiebelen. Netjes zitten, oefeningen goed voorbereiden en BLIJVEN DRIJVEN.

Klijntje

Re: Waar op letten als je je proef rijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 08:25

Het ligt er een beetje aan welke F-proef je rijdt.
In het begin vinden ze het echt wel belangrijker dat jij je overgangen netjes en beheerst rijdt, dan dat het precies op de letter is bijvoorbeeld. Dus trek hem niet op de rem, maar neem de tijd en laat zien dat je weet wat je doet!
Als je je proefje goed kent, en goed vooruit kijkt/denkt, kun je je ook beter voorbereiden op de overgangen en dan komen ze vanzelf ook makkelijker uit op de plek waar ze moeten komen
In de lagere F-proeven hoeft je paard ook echt niet aan de teugel te lopen hoor, dus vooral niet te veel mee bezig zijn.
Nog wat over 'laten zien dat je weet wat je doet': Geef duidelijk aan dat je stelling vraagt. Ook al buigt jouw paard misschien niet zo mooi, laat echt zien dat je het wel vraagt, dus goed je hand van de hals doen. Raak niet in paniek als er iets misgaat, gewoon doen of het er bij hoort rustig herstellen en lekker verder rijden!
Het gaat bij de F-proefjes tenslotte om jou, en niet om je paard

Verder: hou je handen rechtop en bij elkaar, rechtop zitten, voor je uit kijken, enne lekker lachen naar de jury he
Succes er mee, ik heb vandaag ook een F-proef!

Ilja000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 08:37

Zelf netjes op je paard zitten. Je krijgt niet voor niets 10 cijfers voor houding en zit. Goed op de letter rijden, op het goede been lichtrijden. Lekker voorwaarts rijden, maar wel het tempo onder controle houden. Goed kijken waar je heen wil rijden en als je het kunt al wat stelling vragen.

Er is hier overigens nog een ander topic over.

Libbertylove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 08:44

Bij ons zeggen ze altyd:
(je eigen houding)
Hakken laag, handen rechtop en boven het zadel, en je tenen naar binnen en rechtop zitten natuurlyk
-Overgangen netjes rijden
-HET GOEDE BEEN(heeeeeel belangrijk)
-op de letters ( ook heel belangrijk)
-goede stelling
en goed contact (de aanleuning dus)

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 09:47

Op de letters, door de hoeken&op het goede been.

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 09:49

Jep. Goed door de hoeken wilde ik ook zeggen En verder gewoon alles waar je normaal natuurlijk ook op let Je houding, onstpanning etc.

Flurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 09:50

En waar heb je die wedstrijd?

LieveLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 19:09

Ik heb vandaag mijn proef gereden.

Voor mijn gevoel ging 't heerlijk, Lot deed heel goed d'r best.
Ik ben trots op mijn lieve paardenmeisje!
En met onze werkpunten die op mijn protocol staan, gaan we zeker in de toekomst nóg meer trainen.

Komt helemaal goed!

@ Klijntje: Hoe ging jouw proef?

Dainty_Bess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:32

Idd al het bovenstaande en de ontspanning is ook erg belangrijk..als die er niet is krijg je verzet en een onvriendelijk beeld en dan zakt de jury al snel in de punten...

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 06:54

LieveLotje schreef:
Ik heb vandaag mijn proef gereden.

Voor mijn gevoel ging 't heerlijk, Lot deed heel goed d'r best.
Ik ben trots op mijn lieve paardenmeisje!
En met onze werkpunten die op mijn protocol staan, gaan we zeker in de toekomst nóg meer trainen.

Komt helemaal goed!

@ Klijntje: Hoe ging jouw proef?

Ik ben nooit helemaal tevreden Voor mijn gevoel reed ik niet goed door de hoeken en kwam ook niet altijd netjes bij de letter uit. En natuurlijk schoot ie in galop bij de middendraf, terwijl het bij het inrijden zo super ging.
Nouja, dat wil in elk geval zeggen dat we het wel kunnen
Ik had wel alleen maar zevens voor m'n houding, zit en hulpen enzo, wat voor mij echt een enorme verbetering is, is die Zitcompetitie toch nog ergens goed voor geweest! Daar ben ik wel heel erg blij mee.
Ik heb het proefje dus wel gehaald.

Flurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 08:44

gefeliciteerd met jullie punten en ervaringen ik zat gisteren te jureren in een hele hete binnenbak