Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Relaxed schreef:Doe je dit altijd dan of alleen bij twijfel wel/geen prop... Ik heb nog nooit gehad dat hij met een prop zijn been raakt ofzow, dan moeten ze wel heel gek doen volgens mij....
Relaxed schreef:Proppen, stiften, kalkoenen, schroeven... allemaal hetzelfde
Dat wringen dat lijkt mij dus ook, maar dat was mijn theorie, vroeg me af of dat de praktijk ook is.
celano schreef:Er staat helaas veel onzin hierboven. Niet dat ik de wijsheid in pacht heb, maar ik heb ervaring op internationale (spring)stallen dus weet wel waar ik over praat/wat gebruikelijk is.
Sportdierenartsen die toppaarden begeleiden benadrukken dat stiften extra belastend zijn voor de kogels. Op het moment dat het paard zijn been aan de grond zet staat de voet meteen vast. Daarna laat het paard zijn gewicht op het been komen, en komt er frictie in de kogel en knie omdat de hoef niet meer licht meedraait door die stiften. Bij droog weer hebben toppaarden dus ook alleen stiften aan de buitenkant van de voet (voor en achter).
De vertaling hierboven vond ik trouwens erg leuk, maar voor wie het wil weten: studs