Bij droog terrein, 1 prop per ijzer of altijd 2???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bij droog terrein, 1 prop per ijzer of altijd 2???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 14:57

Ik vroeg me dat vandaag ineens af, doen jullie wel eens 1 prop per ijzer erin?? Vandaag ging ik thuis in het weiland rijden en had geen zin om proppen te draaien, dus heb zonder gereden, maar zou je er dus ook 1 in kunnen doen?? Leek mij eigenlijk niet zo fijn voor hem, maar wel handig...

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 15:00

Je zegt het zelf al, het lijkt je niet fijn voor hem. Waarom dan niet even de moeite nemen om er 2 in te zetten? Niet aanvallend bedoelt hoor, gewoon mijn mening.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 15:17

Ja dat is ook zo... maar vroeg me eigenlijk af of het ook kwaad kan qua hoefmechanisme en draaiing enzo. Misschien dat iemand dat kan onderbouwen. Op zich zie ik alleen op gras het probleem niet helemaal met 1 prop, maar wel op de straat uiteraard.

Nickeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 15:21

Je kan zelf wel bedenken dat als er maar aan alleen de buiten kant of binnen kant een stift gedraaid zit, en bij een hardere gang dan stap er meer druk op die hoef komt, dat dan die hoef makkelijk een draaiende glij beweging kan maken rondom die ene stift die er dan in zit... Vervelende beweging voor je paard.
Ik rij regelmatig op het land met ijzers en als het zo droog is als nu, draai ik gewoon helemaal geen stiften in...

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 15:21

zo veel moeite is het niet om er 2 in te draaien Die dat liever, jij loopt ook niet graag op scheve schoenen neem ik aan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 15:24

Het gaat er niet of ik de moeite niet neem om er 1 of 2 in te draaien, maar ik vroeg me het gewoon af... Vandaag idd zonder gereden en anders draai ik er altijd 2 in.

oestinja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 15:27

Juist bij droog terrein moet je OF twee proppen gebruiken of dan maar liever geen. Als het terrein droog is en de ondergrond hard, gaat je paard echt goed scheef op zijn hoeven staan. Ik vind één prop indraaien nogal een rare vorm van gemakszucht...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 16:55

HAR --> WD.

AL_A

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 19:19

Wij doen altijd alleen maar de buitenste prop in.
Anders kunnen ze met de prop die aan de binnenkant zit de andere hoef raken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 21:05

Doe je dit altijd dan of alleen bij twijfel wel/geen prop... Ik heb nog nooit gehad dat hij met een prop zijn been raakt ofzow, dan moeten ze wel heel gek doen volgens mij....

Rosa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 21:07

Relaxed schreef:
Doe je dit altijd dan of alleen bij twijfel wel/geen prop... Ik heb nog nooit gehad dat hij met een prop zijn been raakt ofzow, dan moeten ze wel heel gek doen volgens mij....

Volgens mij ook wel. Ik doe altijd gewoon 2 proppen in, maar als het echt heel droog is kan het ook zonder.

Anoniem

Re: Bij droog terrein, 1 prop per ijzer of altijd 2???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:31

Als de grond erg droog is draai ik geen proppen in.
Mijn paard gaat dan namelijk erg slecht loppen omdat de proppen niet goed in de grond worden geboord zeg maar
Anders rij ik altijd met 2 proppen per ijzer.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 14:48

Ik draai wel altijd proppen in, en altijd 2. Van de week stond ik net zo wel of niet proppen draaien toen ik op het land wilde rijden. Ik vind het toch een prettig idee als ze proppen in hebben. Heb het wel gedaan vind het alleen wel een rotklusje

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 15:28

Ik heb laatst in Vriezenveen met enkel in de buitenste gaten een prop gereden (bij het ene ijzer was het binnenste gat gewoon kapot en bij de andere had de tap er vast ingezeten en was afgebroken, ik kon dus niet anders)
De bodem was verschrikkelijk slecht, bagger. Orien liep als een krant... Maar dat had volgens mij dus weinig met die proppen te maken. Je zag anderen met 2 proppen ook gewoon alle kanten uit glijden, en Orien wordt gewoon heel voorzichtig dan.

Ik rij trouwens als het een mooi terrein is, en droog, ook gewoon zonder proppen. Train thuis ook altijd op gras zonder proppen, en mijn paard is behoorlijk 'vast ter been' zeg maar. Orien heeft alleen voor ijzers.

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:27

Bij harde grond kan je kleine kalkoenen gebruiken, maar wel 2 per ijzer. Bij losse bodem grotere kalkoenen....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 18:30

Ik heb idd 3 verschillende grotes en zonder rij ik toch liever niet, het is dan zo'n mietje, heel bang om uit te glijden. Zaterdag viel dat wel mee, maar heb ook niet klein gedraaid enzo.

marie83

Re: Bij droog terrein, 1 prop per ijzer of altijd 2???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:28

is het ook een idee om ipv vierkant bij droog weer alleen voor proppen te doen?? Heb ik vorige keer gedaan maar had idd het idee dat het gewoon TE droog was voor proppen. Dus doen we de volgende keer helemaal zonder. Maar vraag me af als je paardje gewend is er vierkant op te staan of alleen voor dan ook ineens kan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:29

Achter geen proppen kan wel, maar de mijne glijd zowel voor als achter, dus heeft weinig nut denk ik. Misschien dat het bij de jouwe wel kan alleen voor.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:05

Het lijkt mij dat als je 1 prop (grappig, bij ons in de regio heten die dingen 'stiften') per ijzer indraait, de paardenhoef kan gaan 'draaien' om die ene prop. Dat het been een beetje gaat wringen zeg maar. Of zie ik dat verkeerd? Misschien voor een paard dat billardeert wel fijner, want dat kan hij juist moeilijker met twee proppen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:29

Proppen, stiften, kalkoenen, schroeven... allemaal hetzelfde
Dat wringen dat lijkt mij dus ook, maar dat was mijn theorie, vroeg me af of dat de praktijk ook is.

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:34

Afhankelijk van de bodem wil ik nog wel eens alleen de proppen in de buitenste gaten doen, met de stiften aan de binnenkant kunnen ze zich openhalen dus wanneer die niet nodig zijn gebruik ik ze niet. Bij een slechtere bodem gebruik ik in de binnengaten gewone vierkante stiften en in de buitenste extra grote.

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:36

Relaxed schreef:
Proppen, stiften, kalkoenen, schroeven... allemaal hetzelfde
Dat wringen dat lijkt mij dus ook, maar dat was mijn theorie, vroeg me af of dat de praktijk ook is.

Mijn vriendje vroeg laatst wat het Engelse woord voor stiften is, mijn antwoord: "Turkey's"

celano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:30

Er staat helaas veel onzin hierboven. Niet dat ik de wijsheid in pacht heb, maar ik heb ervaring op internationale (spring)stallen dus weet wel waar ik over praat/wat gebruikelijk is.

Sportdierenartsen die toppaarden begeleiden benadrukken dat stiften extra belastend zijn voor de kogels. Op het moment dat het paard zijn been aan de grond zet staat de voet meteen vast. Daarna laat het paard zijn gewicht op het been komen, en komt er frictie in de kogel en knie omdat de hoef niet meer licht meedraait door die stiften. Bij droog weer hebben toppaarden dus ook alleen stiften aan de buitenkant van de voet (voor en achter).

De vertaling hierboven vond ik trouwens erg leuk , maar voor wie het wil weten: studs

yyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:34

1 lijkt me idd ongelijk lopen 2 of geen een erin

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:46

celano schreef:
Er staat helaas veel onzin hierboven. Niet dat ik de wijsheid in pacht heb, maar ik heb ervaring op internationale (spring)stallen dus weet wel waar ik over praat/wat gebruikelijk is.

Sportdierenartsen die toppaarden begeleiden benadrukken dat stiften extra belastend zijn voor de kogels. Op het moment dat het paard zijn been aan de grond zet staat de voet meteen vast. Daarna laat het paard zijn gewicht op het been komen, en komt er frictie in de kogel en knie omdat de hoef niet meer licht meedraait door die stiften. Bij droog weer hebben toppaarden dus ook alleen stiften aan de buitenkant van de voet (voor en achter).

De vertaling hierboven vond ik trouwens erg leuk , maar voor wie het wil weten: studs

Bedankt voor de uitleg. Nu je het zo opschrijft kan ik me er ook wel weer helemaal in vinden.Op deze manier had ik het nog niet bekeken. Nu rijd ik zelf zelden op gras (in Zuid-Holland zijn ook heel veel wedstrijden gewoon op zand nl), maar ik weet wel van stalgenoten die veel op gras starten dat ze vaak veel sneller losse ijzers hebben in het grasseizoen. Dus inderdaad, met stiften wrikt het ook, anders komen die ijzers toch niet sneller los te zitten dan bij een ander paard dat niet op gras (met stiften) gestart wordt?