Kan iedereen winst rijden op een Z-paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djesseka

Kan iedereen winst rijden op een Z-paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 20:02

Even een vraagje..

Als je zelf weinig rij-ervaring hebt en nooit een officiële wedstrijd hebt gestart (alleen F-proefjes) en je rijdt winst in de L1 op een Z2-paard, komt dat dan doordat je 'een Z-paard onder je kont hebt'?

Met andere woorden: Zolang het paard goed kan lopen, kan de ruiter winst rijden?

Barco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 20:05

nee. het paard kan goed lopen, maar het wil niet zeggen dat de ruiter dit eruit kan halen.

Imitador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 20:05

Nee, dat denk ik niet. Ik denk wel dat je het soms makkelijker hebt op wedstrijdterrein en minder problemen hebt met rijden. Maar als je zelf niet kunt rijden rollen de trucjes er echt niet zomaar uit!

Djesseka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 20:09

Ok, dankje voor de reacties .

Ik reed van het weekend op 'mijn' paardje voor het allereerst wedstrijd (heb er überhaupt nog maar een keer of vijf op gedressuurd, ze wordt Z2 getrained door mijn instructrice) en nadat ik 12de van de 31 was (onderlinge wedstrijd), was ik zelf echt supertrots! Het was een L1-proef, terwijl ik zelf nooit officieel had gestart, maar omdat het toch onderling was, vond ik het een leuke uitdaging. Ik had 183 punten en was ontzettend trots. De mensen die minder hadden gereden, riepen (nog net niet in koor) 'Wat wil je, met zo'n paard onder z'n kont kan iedereen het!' Nou, daar gaat je trotse gevoel..
Laatst bijgewerkt door Djesseka op 12-06-06 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 20:09

Met een beter paard kun je mischien wel wat beter rijden, maar toch moet je alles zelf doen.

Dionnee

Re: Kan iedereen winst rijden op een Z-paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 20:09

neee! heel veel mensen zeggen bv bij mij ook, ja zij rijdt winst want ja die pony heeft al Z gelopen. Zo kan ik het ook! Maar hun moeten zelf is op mn pony gaan zitten, dan vliegen ze door de hele baan. Een beginner kan toch ook een Z paard niet nagefelijk rijden lijkt mij.

Barco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 20:10

je hebt niet altijd minder problemen met rijden hoor. Als je net iets verkeerd zit (terwijl mensen denken dat ze helemaal goed zitten) kan je zonder dat je het wilt een zijgang rijden.
(dit gebeurd nogal eens als iemand op mijn paard gaat rijden)

Palhaço

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 20:14

tja ..dat is het heel vaak, als je goede punten hebt schreeuwen ze dat het door het paard komt en niet eerlijk is .... en als je slechte punten hebt wordt er niet gereageerd...

mee eens dat met een slechte/mindere ruiter je echt geen winstpunt haalt ook al is het een super paard... het is immers geen computer...die uit zichzelf een proefje loopt (paar uitzonderingen misschien..)

máár een Z2 paard is over het algemeen al veeeel verder en doorgetrainder, dus bijvoorbeeld uitgestrekte gangen, overgangen of bijvoorbeeld de afbuiging zijn een stuk beter voor elkaar.. (uitzonderingen natuurlijk)
dus wat dat betreft als je goed begeleid wordt kun je veel makkelijker een winstpunt rijden omdat ze veel sneller weten wat er bedoeld wordt...
ik merk ook zeker verschil of ik op een onervaren paard rijd, een Z paard of een paard die niet goed gereden wordt...

wees maar trots op jezelf hoor! mag gerust!

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 20:42

Trek het je maar niet aan hoor Djesseka, die mensen die dat roepen zijn gewoon jaloers.
Natuurlijk is een goedgetraind paard iets makkelijker te rijden (als die een braaf karakter heeft tenminste), maar het is echt wel jouw verdienste dat je deze punten eruit gesleept hebt.
Voor mezelf kan ik pas na dit weekend iets zeggen: ik ga komend weekend voor het eerst starten in de B, mijn paard heeft bij zijn vorige eigenaar ZZ-licht gelopen. Gelukkig is op mijn stal niemand jaloers op mij. Ze weten dat ik nog maar heel kort rijd en ze zijn blij voor mij dat ik zo'n fijn leerpaard heb.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 20:45

Slim om een goed leerpaard te kopen!
Dan nog moet je het zelf doen hoor!

Gass

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 21:38

Als die anderen dat vinden, waarom kopen ze dan zelf geen Z-paard?
De klik moet er ook zijn, en je moet ook weten waar de knopjes zijn

Gefeliciteerd met je punten!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 22:03

Het hangt ook van het paard af. Het ene paard is makkelijker na te rijden dan het andere paard.
Iedereen die een beetje kan sturen, die kan met mijn paard winst rijden in een L1 proef.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 07:49

Een z paard is geen garantie voor winst inderdaad, deze kunnen ook etteren, geen zin hebben, je uitproberen etc. Ik heb echter in het verleden wel eenmailig op een z pony gereden die keurig was afgericht, TE keurig! Dat was alleen maar knopjes indrukken en hij deed alles, dat had niets meer met gevoel te maken. Iedereen die knopjes kan indrukken kon op die pony winst rijden. Wel erg frustrerend vond ik dat, als ik zelf uren zat te ploeteren om dingen gedaan te krijgen, en een ander meisje wat knopjes indrukt en meer punten haalt dan jij (terwijl je zeker weet dat je op die pony van haar ook hoog had gescoord).

Ik vind het wel sportief dat je geen B gestart bent Djesseka!

Sies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 07:52

Bij mij is het nog extermer. Ik heb een grandprix paard maar het valt af en toe niet eens mee om hem te laten nageven. laat staan dat het er allemaal makkelijk op wordt. Ik ken B-paarden die makkelijker een proef lopen. Ik start mijn paard niet maar rijdt hem af en toe nog wel dressuurmatig.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 07:57

Hey meis, maak je niet druk joh, laat al die mensen maar lekker kletsen! jij hebt een fijn paard en jullie hebben het samen super gedaan, dus wat wil je nog meer? Ik ben trots op jullie

Ik heb nog een tijd een Z pony gereden toen ik een jaar of 13 was, maar ik lag meer op de grond dan dat ik op die pony zat, dat 'Z' zegt dus helemaal niks! Jullie moeten het in de ring toch samen doen en dát hebben jullie super netjes gedaan !!

Liefs Lis

Jiske_Nilis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 07:59

Nee, in het begin had ik soms zelfs geen winst in de B!
Als ruiter moet je ook kunnen rijden een Z paard doet het niet vanzelf. Wel altijd jammer als je dan een keer prijs hebt dat er soms mensen zijn die zeggen, maar zij heeft een Z paard...

Bonechi_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 08:06

Ik denk dat er ergens wel een verschil zit. Het is net wat je gewend bent. Ik heb jaren lang alleen manege paarden gereden en heb toen een jaar lang 5 keer per week een paard mogen rijden dat Z was getraind.

Op een manege paard weet je wel wat wijken is, hoe je de achterhand eronder krijgt en hoe je aanleuning zou moeten zoeken, maar die knoppen zijn toch echt veel makkelijker te vinden bij een Z paard.

Het paard heeft wel degelijk een invoeld. Als je een Z ruiter bent wil dat ook niet zeggen dat je met elk paard in de B of L winst kan rijden....

Berdien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 08:13

Nee, ik heb de Z2 pony van mijn broer overgenomen,
Ik dacht in het begin dat ik er zo mee weg kon rijden.
Ik moest in de L1 beginnen (L2 gereden met Okkie)
En zo makkelijk is het nog niet, Hij is heel anders dan Okkie.
Met Okkie ging ik sneller de L1 door dan nu met Cyrano
Hij is een hele stille hand gewend, dat vind ik heel moeilijk.
Dus het antwoord is nee Cyrano kan het wel maar ik moet nog veel leren,

Met springen merk ik het wel.
Cyrano heeft Z gesprongen en ik L.
Hij springt gewoon alles, laat geen balken vallen, ik heb ook al wat ervaring.
En hij springt gewoon wat ruimer als ik een beetje knullig doe
Ik heb nu 3 springwedstrijden gereden ( in de B),
De 1e keer was ik foutloos, de 2e keer 3e prijs, en de 3e keer 1e prijs.
Ik kan het met springen heel goed merken dat hij Z heeft gesprongen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 08:13

Ik rijd zelf op een Z-paard, ben nu L2. Ik moet zeggen dat het vaak wel makkelijk is, dat je paard de oefening al kan. Als je het allebei nog moet leren duurt het gewoon vaak langer voordat het kwartje valt. Maar het zegt niks over of je winst kan rijden ja of nee. Met dat Z-paard heb ik soms echt moeite. Als je zelf niet consequent genoeg bent, heeft dat paard dat zo door en neemt gewoon een loopje met me. 's winters heb ik soms moeite om hem onder controle te houden, ook op concours. Ik heb het gelukkig nog maar één keer gehad dat we door de losrijring heen vlogen, maar toen leek het wel een driejarig puppy. Dus het zegt helemaal niks, laat ze maar lekker kletsen. Zolang je er zelf maar lol in hebt toch?

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 08:14

Het niveau van het paard zegt lang niet alles.. Maar eerlijk is eerlijk, het kan het soms wel een stuk makkelijker maken.

Wat al is gezegd, sommige ruiters zitten scheef of hebben hun beenlegging verkeerd waardoor sommige paarden zo schouderbinnenwaarts oid in kunnen zetten. Wanneer je beenhulpen niet correct geeft, wordt een beginnende ruiter hier veelal door ´gestraft´..

Maar aan de andere kant, een paard dat al Z heeft gelopen beheerst alle oefeningen al. Dat rijdt ook voor een matige ruiter sneller goed dan als deze op een groen paard rijdt waarbij de hulpen nog niet genoeg zijn bevestigd.

Een Z-paard maakt het voor een misschien nog onervaren of beginnende ruiter wel gemakkelijker, máár om nu direct te beweren dat iedere leek op een Z-paard winst kan rijden is een andere uiterste.

Vanessa24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 08:18

Als je mij op een paard zou neerzetten wat de GP rijdt, komt daar echt geen piaffe uit. Dat paard weet hoe het moet, maar ik zou toch de knopjes in moeten drukken om dat voor elkaar te krijgen.

De mensen die dat roepen zijn jaloers. Laat ze maar lekker kletsen, jij weet wel beter.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 08:20

Citaat:
Als je het allebei nog moet leren duurt het gewoon vaak langer voordat het kwartje valt.

idd
Ik vind het beter dat je het eerst op een ervaren paard probeert. Daar kun je goed op leren, zonder dat je door onwetendheid een jong paard verknalt.

Ik vind dat echt alleen maar goed!

Djesseka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 08:23

Het is inderdaad absoluut zo dat een Z-paard het makkelijker maakt, omdat de hulpen niet meer bevestigd hoeven te worden.

Ik ben manegepaarden gewend en ik weet hoe ik een paard door z'n lijf moet rijden en ik kan wijken, enz. maar dat wil niet zeggen dat het altijd lukt. Toen ik voor het eerst op Spark zat, moest ik ontzettend wennen aan haar en reed ik voor mijn gevoel veel slordiger dan op een manegepaard. Na een paar keer kreeg ik haar door en natuurlijk, er zitten veel meer knoppen op, dus je kunt er veel meer mee en ze snapt dingen beter dan een manegepaard. Maar ik kan niet ineens beter rijden als ik op haar zit! Spark is voor mij een heel goed leerpaard, dat is zeker .

Bedankt voor de reacties

Rochiril

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 08:31

Ik heb een ZZ-licht paard gereden, ze had toen op 17 jarige leeftijd al 3 ruiters naar het Z geholpen. Ik starte haar in de B. Ik was een jonger paard aan het trainen en had net de overstap van de ponies gemaakt, en reed haar dus om ervaring op te doen.
Ik weet alleen nog dat ik ooit 1x met haar gewonnen heb en voor de rest in de middenmoot belandde: heb alleen maar protocollen waar opstond, paard is te verzameld en dat soort ongein.
Dat was er ook niet uit te rijden, in het L werd dat natuurlijk al meer gewardeerd. Tuurlijk zaten alle knopjes erop en was het in de hogere klassen, waar meer gevraagd werd makkelijker, maar in de B (en vaak ook de L), reed ik zeker niet iedere keer winst, en dat was ook waar mijn buurman (de eigenaar en eerste ruiter) me voor waarschuwde (zorg dat je in het L komt, want B is niks voor dr.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 08:48

Lil0l0v3r schreef:
neee! heel veel mensen zeggen bv bij mij ook, ja zij rijdt winst want ja die pony heeft al Z gelopen. Zo kan ik het ook! Maar hun moeten zelf is op mn pony gaan zitten, dan vliegen ze door de hele baan. Een beginner kan toch ook een Z paard niet nagefelijk rijden lijkt mij.

Precies, en daar ken ik het voorbeeld van.
Boas heeft met mij ook Z2 gelopen, maar is echt niet zo dat ie super gaat in de B hoor!
Je moet het zelf ook maar net kunnen.