Wat verwachten jullie van een groom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HedwigO

Wat verwachten jullie van een groom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 17:05

Nou de vraag is duidelijk Wat hoort een groom volgens jullie te doen op een wedstrijd? En moet je ze ook wat geld geven daarvoor of niet?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 09:47

Ik verwacht van een groom dat ie niet opvalt en dat zonder dat ik er erg in heb alles vlot en makkelijk verloopt.
Ofwel als ik iets zoek moet ie al met de spullen voor mijn neus staan.
Ik verwacht dat ie stressloos is, rustig en handig. verder moet ie zelfstandig om kunnen gaan met paarden!

Afhankelijk van hoe of wat zou je een vergoeding kunnen geven! je moet vanuit je eigen gevoel kijken wat je er voor over hebt. Misschien iets in natura??
Kijk wat het je waard is!

JaSpJo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 09:54

een groom,
ja de voorbereiding dus poetsen spullen pakken,
en met wedstrijden voor stappen en uitstappen?
ligt er een beetje aan of het een betaalde groom is, anders zou ik dat niet doen en dan bedoel ik de groom al het werk laten doen en zelf op mijn reed zitten bij wijze van spreken

gr

gr

anydale

Re: Wat verwachten jullie van een groom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:15

Nou ik persoonlijk verwacht niks van mn vriendin die mn groom is, alleen dat ze mn proefje goed voorleest! Ik ben zelf erg stressbestendig, dus ik zadel altijd lekker zelf op en doe alles zelf. Ik ben ook weer de groom van mn vriendin en daarentegen doe ik best wel veel voor haar, ik vlecht em, zadel em op etc etc. maar dat vind ik niet erg, vind het juist wel leuk. We gaan ook altijd samen op wedstrijd, dus ik ben er altijd bij. Hoef ook geen vergoeding oid, vind ik zo'n onzin!

Odie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:29

Ik zoek een groom die de vaktaal spreekt, vakkennis en ervaring heeft en de volgende vaardigheden beter of net zo goed beheerst als ikzelf:

- wassen, poetsen, vlechten.
- harnachement reinigen
- bandageren
- in- en uitladen van trailer of vrachtwagen
- op- en afzadelen
- een (jong/fris/onervaren) paard aan de hand stappen
- kalkoenen in- en uitdraaien
- eventueel de proef voorlezen

Wat me ook erg leuk lijkt is een jong enthousiast iemand op te leiden tot groom/verzorger. In ruil hiervoor geef ik diegene dressuurtraining op een verder afgericht paard.

pittig_ding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:31

k heb nog nooit een groom gehad.
Maar dat is toch gewoon je rechter hand. Dus helpen en voorlezen ofzo?

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:25

Ik heb voor verschillende ruiters gegroomd ook internationaal. De grootste taak is de verantwoordelijkheid van de paarden. Zowel tijdens vervoer als meerdaagse concoursen. Verder dat alle tuigage in orde is en dat alles georganiseerd verloopt. Het was soms flink stressen maar dat liet je niet blijken Heb het altijd erg leuk gevonden en het werd niet ondergewaardeert. Momenteel groom ik mijn vriendin die z rijd, eigenlijk beperkt dit zich tot het helpen op de wedstrijd zelf en ik lees haar voor.

anydale

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:44

Odie schreef:
Ik zoek een groom die de vaktaal spreekt, vakkennis en ervaring heeft en de volgende vaardigheden beter of net zo goed beheerst als ikzelf:

- harnachement reinigen
- bandageren
- op- en afzadelen

Dit vind ik goed gezegd!

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:12

kortom iemand die net als jij evenveel er vanaf weet en op dezelfde manier te werk gaat...

Sammy78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:18

Odie schreef:

- harnachement reinigen
- bandageren
- op- en afzadelen

Wat me ook erg leuk lijkt is een jong enthousiast iemand op te leiden tot groom/verzorger. In ruil hiervoor geef ik diegene dressuurtraining op een verder afgericht paard.

Als ik zelf ooit een groom nodig ben dan moet hij/zij hier idd aan voldoen.

eefje_rudmer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:00

ik ben zelf groom op een dressuurstal. maar als ik zelf op wedstrijd ga dan wil ik graag alles zelf doen omdat ik dat gewend ben. als iemand anders dingen voor me doet dan voel ik me opgelaten en ik wil dat gewoon zelf doen zodat ik weet dat het goed is. ik heb er een hekel aan als iemand iets anders doet dan hoe ik het zelf doe.

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:51

Ik start nog niet officieel, wel onderlinge op ander terein (niet van die manege wedstrijdjes op manege pony's echt wel wedstrijden die op officieel LIJKEN maar het niet zijn..)

Verder de voorbereiding, en heo het ong. verloopt gaat hetzelfde als op Officiele wedstrijden heb ik me laten vertellen/gezien, alleen de puntetelling en er wordt zo af en toe een spelletje tussen gezet

Maar ik wil ook graag alles zelf doen, ik voel me zo opgelaten als andere iets doen wat ik ook zelf zou kunnen doen. Ik heb altijd wel iemand mee die de proef voorleest even zou willen uitstappen als ik de "coupons" (lees blaadjes ) op haal.. maar het afzadelen, opzadelen etc. doe ik wel allemaal zelf (oke wordt wel geholpen bv. de een doet het hoofdstel de ander het zadel) maar wil het toch ook weer niet helemaal niks doen hihi

Sugar_SL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 17:59

nou,ik ging soms met de eigenares van de vorige manege mee als ''groom''
ik deed niet veel hoor
-hielp opzadelen
-vanales aangeve
-helpe borstele
-helpe paarden verwisselen op camion
-haar zweetdeke afneme als de ring in gaat
eeuhm...
en meer denk ik niet

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:03

Ag als ik dit zo hoor allemaal ben ik zowat m'n eigen groom
Nee een groom hoort m'n paard vast te houden zodat ik kan opzadelen, of dat de groom opzadelt en ik vasthoud, verder heb ik graag iemand die een proef voorleest ( ) en zodra we bij de trailer staan met koud weer eis ik als eerste een deken voor m'n paard
Verder is mams altijd handig om een zweep en handschoenen te bewaren, aangezien ik die altijd kwijt raak

ponykopbalou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:16

een hele goeie vriendin van mij is mn groom ze kent mij en mn paard goed dus dat scheelt al. ik vlecht lkkr zelf mn paard omdat ik vind dat dat er gewoon bij hoort, is goewd tegen de stress. zei zorgt dat al mn spullen meejgaan en dat ik niks vergeet. we zadelen samen op bespreken nog even de proeven, omdat ik nooit weet hoe balou is druk of rustig sneller lezen of langzaamer tempo. ze leest goed en vaak oefenen we samen thuis de proeven al. we zijn nu al zow goed een team dat k er allen maar aan hoef te kijken en ze weet al wat ze moet doen. ik vind het belangerijkste dat je elkaar goed aanvult en met zn drieen een team vormt.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:53

Mijn moeder is mijn groom, maar die durft Moos niet vast te houden
Nee ik ben blij dat ze altijd wil voorlezen en mij bij het secretariaat wil aanmelden. Meer heb ik niet nodig!

Als ik met de trailer wegga is mijn vader erbij. Hij rijdt, helpt met uitladen en houdt Moos vast als ik de spullen uit de auto haal.

Mijn ouders hebben allebei niets met paarden, maar vinden het wel leuk. Zoals we het nu doen redden we het altijd prima! Kalkoenen indraaien enzo kan ik ook wel alleen. Tis wel fijn als ze mee zijn, zodat je net even kwijt kan hoe het gaat of een glimlach ofzo. Ik ben ook wel eens alleen geweest, maar dat is toch stukken minder...

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 23:07

Als ik op wedstrijd ga doe ik altijd alles zelf Als er iemand met me mee is mogen ze Otje vasthouden tijdens het opzadelen en helpen met losspringen. Als ik alleen ben knoop ik hem aan de trailer of ik zet het schot wijd in de trailer(hangt van het weer af ) en dan spring ik wel met een andere ruiter mee op het voorterrein.

Vind het lijstje van Odie wel heel mooi compleet trouwens, mooier kan ik het niet omschrijven. Ze haalt de belangrijkste punten er zo uit!

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 12:11

Ik ben af en toe stand-in groom voor een professionele ruiter. Je moet niet bang zijn voor jonge paarden, snel kunnen bandageren, opzadelen. Tijden in de gaten houden, en zorgen dat je niet opvalt. En tegen een beetje stress kunnen

Odie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 12:33

gomir schreef:

Vind het lijstje van Odie wel heel mooi compleet trouwens, mooier kan ik het niet omschrijven. Ze haalt de belangrijkste punten er zo uit!

hihi dankjewel, alleen het tijdschema in de gaten houden, wat Pascha hierboven nog noemt, had er ook nog wel bij moeten staan...

Liex

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:10

Op wedstrijd zou ik toch liever alles zelf doen
Opzadelen kan de groom mee helpen, en tevens voorlezen. Als ik het zelf doe weet ik in ieder geval dat alles zo is als ik het wil. En zo wil ik het ook
snappen jullie het nog?

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:16

Hangt er vanaf. Als mijn moeder meegaat (of ik haar groom) dan zadelt zij op, en leest ze voor. Schroeven indraaien doe ik 9 van de 10 keer zelf, ook als ik niet rijd. Voor een cross doen we alles zoals het uitkomt, dan heb je een hoop te doen voor je klaar bent, dus verdelen we het.

Verder vind ik het prettig als ze in de gaten hoeveel tijd ik nog heb, en met springen/crossen helpen met hindernissen bouwen.

Als er iemand anders meegaat (zeldzaam) hoeven die alleen maar vast te houden, de rest doe ik dan altijd zelf.

Cherellee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:34

Odie schreef:

- harnachement reinigen
- bandageren
- op- en afzadelen

Amen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:42

's Ochtends op tijd met een goed humeur aanwezig zijn om naar het concours te gaan. Wassen en vlechten doe ik zelf. Samen de spullen inladen. Paard opladen doe ik zelf, dus helpen met de stangen en de klep.
Paard van de wagen afhalen met hoofdstel aan, transportbeschermers af doen, schroeven vast indraaien, eventueel wat rondstappen om het paard te laten acclimatiseren.
Vasthouden terwijl ik zadel, vasthouden terwijl ik mijn jasje en laarzen ed aandoe, vasthouden bij het opstijgen, met boekje, tas met spulletjes en zweetdeken naar de inrijbak lopen.
Checken bij de ringmeester of er nog tijdsveranderingen zijn na de eerste controle bij het secretariaat. Aan de kant van de inrijpiste blijven voor evt. problemen en om bijv. vliegenspray bij te spuiten.
Waarschuwen als er nog twee combinaties voor me zijn en dan de bandages af doen en even het stof van mijn laarzen af en schuimvlekken op het paard afwrijven. Mee naar de wedstrijdring, proef voorlezen, eventueel zweep oprapen en meenemen.
Dan iets drinken gaan halen voor ons allebei terwijl ik uitstap en de groom wat drinkt.
Na het uitstappen de zweetdeken erover (op een koude winterdag of een winderige herfstdag al gelijk na de proef) en het paard overnemen terwijl ik wat drink. Paard mee naar de vrachtwagen, afzadelen, schroeven uit, evt. aan het halster nog wat laten grazen. Transportbeschermers aan, paard op de wagen.
De spullen alvast sorteren.
Samen wachten tot de prijsuitreiking. Bemoedigend zijn als het niet goed ging, mee blij zijn als het wel goed ging.
Samen naar huis, samen spullen uitladen en paard terug op stal zetten. Vlechtjes eruit halen terwijl ik de spullen voor thuis in de auto kiep.

Beloning is eten en drinken de hele dag op mijn kosten, een gezellig dagje samen, mijn eeuwige dankbaarheid en eventuele hulp als het andersom eens nodig is.