Hoe zit het met de borg terugbetalen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzy

Hoe zit het met de borg terugbetalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 10:17

Momenteel hebben steeds meer wedstrijdorganisaties borg ingesteld die weer gewoon wordt terugbetaald na de wedstrijd.
Maar nu is mijn vraag, aan welke regels is het wedstrijdsecretariaat gebonden om de borg terug te betalen.
Ik begrijp natuurlijk dat als je niet komt opdagen je de brog niet terugkrijgt. Maar stel nu dat je netjes op de wedstrijd verschijnt, maar tijdens het inrijden blijkt je paard kreupel te zijn, dus je kunt niet starten, je meldt het netjes bij de juryleden en het secretariaat, maar heb je nu nog wel recht op je borg? Je bent immers gewoon verschenen.

iemand die weet hoe dit zit?

Eynav

Re: Hoe zit het met de borg terugbetalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:53

Wanneer moet je borg betalen dan? Vind het een beetje vreemd gebeuren.
Ik vraag nooit borg als men wil starten.

Vadisha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:12

hmm ik heb ook nog nooit gehoord over borg betalen. Wel dat je voor een bepaalde datum betaald moet hebben, anders wordt je niet op de startlijsten gezet.

Suzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 15:23

Hmm, apart. Bij ons gebeurt dat steeds vaker. Bij je inschrijfgeld betaal je een extra bedrag aan borg dat je weer terugkrijgt als je gestart bent.

honolulu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 15:25

wat heeft dat voorn zin? vind het beetje raar

_Niels_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 15:27

lijkt mij dat als je op wedstrijd duidelijk aan kunt tonen dat je paard kreupel is, je dan borg gewoon terug betaald moet worden.

of als je paard al een paar dagen kreupel is en je uberhaubt niet gaat een doktersbriefje.

edit: is denk ik een variant op het welbekende zinnetje over dat startgeld altijd verschuldigt is na sluitingsdatum

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 15:31

Klopt, hier in de regio is dat regelmatig.
Dan zit het aan je coupon geniet en heb je het terug bij de uitslag.
Dit omdat er zo vaak mensen zijn die zonder afmelden niet op komen dagen.

Dus ik denk als jij je netjes af hebt gemeld met die reden, dat je je borg terug zou moeten krijgen.
Maar zeker weten doe ik het niet.

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 16:20

Suzy schreef:
Momenteel hebben steeds meer wedstrijdorganisaties borg ingesteld die weer gewoon wordt terugbetaald na de wedstrijd.

Suzy schreef:
Bij ons gebeurt dat steeds vaker. Bij je inschrijfgeld betaal je een extra bedrag aan borg dat je weer terugkrijgt als je gestart bent.

Heb dit al wen eels gehoord, maar heb dit zelf nog niet meegemaakt.
Ik zou het zelf ook niet doen.Ik ga geen borg betalen om te kunnen starten.Het moet toch niet gekker worden.
Snap de gedachte er van wel, maar zet die personen die zich altijd afmelden of zich juist helemaal niet afmelden en niet op komen dagen op een zwarte lijst en accepteer ze gewoon niet meer.En stuur een factuur met het verschuldigde inschrijfgeld met extra kosten.Door die borg pak je mensen die je niet moet hebben.

Maar als je paard tijdens het losrijden kreupel wordt dan moeten ze je de borg wel teruggeven.Je inschrijfgeld heb je betaald en je bent aanwezig, dus die borg moet je terug krijgen.

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 22:17

De organisatie moet niks, het zou wel netjes van ze zijn als je je tijdens de wedstrijd komt afmelden omdat je paard kreupel is dat je de borg terugkrijgt, maar het hoeft niet, je bent immers niet gestart, en dat is de voorwaarde om je borg terug te krijgen.
Hier in de buurt komt het ook regelmatig voor, alleen zou het dan handig zijn als de organisaties allemaal de borg op de wedstrijd teruggeven, zoals RK zegt. Hier zijn ook verenigingen die de borg terugstorten op de rekening van de vereniging (omdat wij ook als vereniging het inschrijfgeld van al onze starters overmaken), en dat levert mij als secretariaat weer extra uitzoekwerk op wie er wel en wie er niet gestart is, i.v.m. het maken van de rekeningen. Als ze de borg aan de coupon nieten is dat veel makkelijker.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 18:27

Wij hoeven alleen borg te betalen bij grotere wedstrijden, wanneer je een startnummer krijgt?

Suzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 10:41

Wel apart zeg, dat er bij ons in de buurt alleen borg wordt gevraagd, zijn wij dan zo'n zooitje ?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 13:54

TisUnique schreef:
De organisatie moet niks, het zou wel netjes van ze zijn als je je tijdens de wedstrijd komt afmelden omdat je paard kreupel is dat je de borg terugkrijgt, maar het hoeft niet, je bent immers niet gestart, en dat is de voorwaarde om je borg terug te krijgen.

Ik denk dat ze in dit specifieke geval echt wel verplicht zijn om de borg terug te betalen. Het inschrijfgeld is immers betaald en betrokkene is toch gekomen, maar heeft zich af moeten melden vanwege een kreupel paard.
Zou een mooie boel zijn als je dan geen borg terug krijgt. Ik zou zo weer zo niet starten op wedstrijden waar ik een borg zou moeten betalen. Wat een onzin!

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 15:20

Vaag dat je borg moet betalen! In dit geval zou ik het wel heel raar vinden als je het niet terug krijgt. Je bent er immers en zou starten; hebt startgeld betaald........ en zij kunnen ook zien dat je niet voor je lol niet start en je paard niet in orde is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 16:05

Dan zijn er een heleboel wedstrijden hier in de regio waar je niet kunt starten, Fitz

Ik heb nooit moeite gehad met die borg.
Ga altijd braaf.

1x kon ik ook niet, ben mezelf daar af gaan melden en kreeg mijn coupun, met aan geniet briefje geld zo terug.

FrankavdT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 16:19

Bij ons in de buurt vragen ze op veel wedstrijden borg. Je krijgt het ook altijd netjes terug, nooit geen problemen mee gehad. Ik heb ook nooit geen moeite gehad met borg, vind het wel goed werken.

Suzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 17:02

Ik vind het ook wat minder die borg, als je je afmeldt, ben je je startgeld zowieso al kwijt.
Bovendien moet je nu altijd wachten op de uitslag, meestal zit de borg er zo aan de coupon aangeniet aan. Dan wil je toch wel graag je coupon terug
En meestal weet je niet eens van tevoren of er borg moet worden betaald, als je via een vereniging wordt ingeschreven. En als dan alle coupons tegelijk worden uitgedeeld, en door 1 iemand mee (moeten) worden genomen wil zo'n briefje er nog wel eens 'vanaf vallen' of 'kwijtraken'.

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:42

Hoe zit het dan met het inschrijfgeld? Moet je dat dan ook vooraf betalen?
De startcoupons liggen zeker niet in een bakje met het nummer van de ring erop? Dan raken ze zeker "kwijt".
Ben blij dat dat systeem hier niet bekend is!

Libiris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:49

In druten betaalde je in de winter ook altijd borg, weet niet of dat nu nog is...
Maar dan kreeg je naar het rijden van de proef 5 euro terug.

Ik ben daar 1 keer aangekomen op wedstrijd en toen had was ik het hoofdstel vergeten ( het paard gelukkig niet!!hihi) maar ik kreeg mijn borg niet terug, wat ik wel heel raar vond, gelukkig iemand gevonden die het even kwam brengen....(uiteindelijk 2e en 3e geworden, Yes!!!ik vergeet vaker mijn hoofdstel..hihi)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 21:49

Een jaar geleden heb ik dat eens opgezocht in het reglement. Daarin staat dat in geval van afmelden de organisatie zelf moet weten of ze het wel of niet terugbetalen. Ze zijn het dus niet verplicht.

Of dit moet in het afgelopen jaar gewijzigd zijn in de reglementen.

In de praktijk wordt er hier in de regio erg moeilijk over gedaan. Een kennis van mij had een kreupel paard. Ze reed persoonlijk naar de wedstrijd om zich af te melden en kreeg de borg niet terug.
Wij hebben het ook meegemaakt. Mijn vriend had de griep en was er beroerd aan toe. We hadden ons samen opgegeven en omdat ik zelf niet met een trailer mag rijden heeft hij me toch gebracht. Hij zat hartstikke ziek in de kantine en heeft zich persoonlijk afgemeld. Hij kreeg de borg niet terug.
Toen ben ik een beetje boos geworden , en daarna kregen we de borg wel terug.