Praten tijdens de proef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

verania

Praten tijdens de proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 19:42

Hoi,

ik ben erg benieuwd wat jullie vinden van praten en klikken tijdens de proef, (tegen je paard)

ik ben er wel voorstander van eigenlijk paardvriendelijk zo op zijn tijd.

wat vinden jullie ervan.

gr

venga

Re: Praten tijdens de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 19:45

Ik kan me voorstellen dat een jury (en omstanders) zich ergeren aan te veel stemhulpen. Even overdrijven; als de ruiter bij elke pas van het paard klikt om hem voorwaarts te houden.
Een stemhulp kan best, maar hou het subtiel.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 19:48

het ligt er aan in hoeverre de stemhulpen worden toegepast... ik zal een ruiter en niet voor afstraffen als er eens een enkele keer tijdens de proef iets gezegt wordt, maar je hebt wel eens ruiters in de ring die bij ieder onderdeel of iedere pas die het paard zet gaan zitten klikken of praten, helaas dan straf ik het wel af en ook met opmerking erbij op het protocol!

verania

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 20:15

ok

maar waarom zou het volgens sommige jurieleden niet mogen,
soms als je maar 1 klik geeft staat het gelijk op je protocol
ik ben van mening dat het paardvriendelijker is dan een flink beenhulp geven,
ik heb dan wel een jong paard en ik gebruik mijn stem eigenlijk alleen ter beloning en een klik met de galop om haar atent te maken, ik wil niet aanspringen met een hoop gestamp.

gr

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 20:30

dat verschil zit hemin de jury, de één kijkt en let meer op dit en een ander meer op andere dingen, ikzelf reken het niet aan mits het bij een enkele keer blijft, en er zijn jury's die het gelijk afstraffen.
Het staat ook in het regelement dat het niet is toegestaan en je hebt nou eenmaal juryleden die zich strikt aan de regels houden!

Julia_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 06:23

Ik vind als je pony heel gespannen is en het allemaal een beetje eng vind dat je um dan best gerust mag stellen door te praten.

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 07:28

Hier zit veel verschil in.
Ik zie wel eens ruiters in de ring met jonge paarden waarvan die beestjes het allemaal spannend vinden.Om dan tegen ze te praten en ze een keer een aai over de hals te geven daar heb ik geen problemen mee.Een enkele klik is ook wel op z'n plaats.
Maar helaas heb je heel veel ruiters die op een hele andere manier tegen hun paard praten.De communicatie is weg wat betreft de hulpen en de ruiters worden grof met hun stem gaan constant klikken en noem maar op.Dat mag niet.
Dat je in het begin stadium wel eens je stemhulp gebruikt bij je paard mag best.Maar weet tot hoe ver je gaat.Je zult het een keer zonder moeten doen.Een paard moet op den duur op je zithulpen reageren.Er werd al aangegegevn dat men liever niet met een te grove beenhulp wil aangaloperen.Dat is prima, maartrain wel door dat je uiteindelijk je hulp zo onzichtbaar en vriendelijk mogelijk kunt geven zonder ook daarbij je stem te gebruiken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 17:20

Citaat:
Het gebruik van de stem op welke wijze dan ook en enkele of herhaalde tonghulpen zijn ernstige fouten,
waardoor het waarderingscijfer van de oefening waarbij er gebruik van gemaakt werd, omlaag gaat. Tot en
met de klasse ZZ geeft dit 1 aftrekpunt en alle internationale proeven 2 aftrekpunten.

officieel mag het dus gewoon niet.

Als je het zachtjes doet, zal er niet vlug commentaar op komen.
Ook niet als je een bang paard hebt en je stelt hem gerust.

Maar je paard hoort simpelweg aan je been en zit hulpen te zijn, niet aan je stem hulpen.
En mag de jury je er voor afstraffen.

hunter87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 09:32

een stalgenootje van mij had ook wedstrijd en zij klikte tegen haar paard met de middendraf. meer zei ze ook echt niet. moest ze na haar proef bij de jury komen en die vertelde als zij het nog een keer deed in de tweede proef dat ze haar gingen diskwalificeren!! ik zou dus maar oppassen wat je dus tegen je paard zegt/klikt onder je proef!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 09:56

Diskwalificeren mag dus weer niet

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 10:13

Ik praat ook wel eens tegen mijn paard tijdens de proef, maar alleen als ik van de jury weg rijd. Dan kunnen ze het al bijna niet horen en bovendien zien ze je lippen ook niet bewegen
Ik heb wel eens aftrek gehad omdat mijn lezer wat tegen mijn paard zei, dat was ook balen.

Animae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:11

Het ligt er inderdaad aan welke jury.
Ik fluister mijn paard ook wel eens wat dingen in als ze op dat moment braaf is.
Laatst begon ik ook te praten met mijn voorlezer omdat ik het volgende punt niet gehoord had.
"PAP WAAR MOET IK NAARTOE?!"
En de jury heeft er niks van gezegd, volgens mij niet eens gehoort.

_Ilona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:17

Bij mij stond het de laatste keer ook op mijn lijst. Ik had braaf tegen mijn paard gezegt en dat mocht niet. Ja vond het wel stom eigelijk ik rijd B en mijn paard vond het spannend. Ik vind dat je ze in de B gerust nog wel mag gerust stellen als je ze de eerste keren mee neemt naar zo'n spannend terrein. Maarjah voortaan zal ik er toch maar wel op letten want het is zonde als ze je daar op straffen.

Tifa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:20

Ik vind dat het ook mag als je paard gespannen is enzo... Mijn paard luister heel goed naar de stem, als je een keer klikte gaat ze is draf. Als je het alleen probeerd met been of zit hulpen begrijpt ze er vaak niks van

mmaverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:35

het is gewoon heel simpel: het mag gewoon niet. De ene jury zal er strenger in zijn als de andere, de een trekt elke klik een punt af en de ander zal op het eind op een cijfer in mindering brengen.

Let ook op: stel als je voorlezer bijvoorbeeld voorleest: 'K-H lange zijde middendraf' dan kun je daar voor gediskwalificeerd worden.
Vooral met het vorige boekje had je proeven waarin je elke keer over de diagonaal middendraf moest rijden en dan was er 1 proef waarin je op de lange zijde middendraf moest rijden. Vooral als het winderig was dan was dat handig om erbij te zeggen om niet de verkeerde kant op te gaan. Maar het is 'hulp van derden' en dat mag ook niet.

tuurlijk zal iedereen wel n keer wat tegen z'n paard zeggen. maar je moet er dus op letten dat niemand dat merkt behalve je paard. Paardrij-politiek noem ik dat maar.

Persoonlijk vind ik 'klikken' in de proef wel een beetje overbodig. Je 'klikt' toch omdat je je paard wilt activeren? Volgens mij moet je dan been geven. En als dat niet lukt dan moet je daar op gaan oefenen thuis.

So0p_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:18

mag officieel niet

heb er een keer een strafpunt(minpuntofzo) voor gekregen

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 18:17

Uhm.. Ik krijg dan gewoon een punt aftrek voor mn cijfer en een aantekening erbij?

Met trainen doe ik het wel hoor.

CleovG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 20:06

Ik praat of klik eigenlijk nooit tijdens m'n proef tenzij igor ineens bedenkt het niet te doen dan is het: Igorr!! en als igor de tweede proef erg moe wordt en nog uitgestrekte draf moet doen klik ik heeeel soms..

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 21:09

Officieel mag het niet..

Ik praat heel erg veel tegen mn paard en gebruik dus ook veel stemhulpen. Tijdens mijn proef had ik telkens in mn hoofd : Ik mag niet praten, niet praten.. Totdat ze even een bokje gaf en ik zachtjes iets zei.. gelukkig heeft de Jury het niet gehoord of me er niet op afgerekend

Evy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 21:13

Laatst had ik nog een wedstrijd en toen moest ik bij B afwenden en halthouden op X.
Odin was alleen erg vervelend met het halthouden, beetje dribbelig en meteen naar achteren willen enzo.
Toen zei ik heel hard: Eeuuhh!!! Maar de jury heeft er niks van gezegd...

Met m'n andere paardje is het allemaal nog erg nieuw en de galop is nog niet helemaal bevestigd. Thuis klik ik dan 1 keer en dan weet ze dat ze in galop moet. Maar in de proef doe ik dat dus niet, en dan raakt ze een beetje in de war
Ja ik moet dat gewoon oefenen, maar misschien is het wel paardvriendelijker als ik wel 1 keer klik

marloe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 09:03

Ik zeg eigenlijk bijna nooit wat. Behalve dan als hij iets eng vindt. Maar meestal is dat nog vóór de proef begint. 1 keer op wedstrijd heb ik wel heel hard iets gezegt. Het was een hele warme dag en we hadden al 4-tal en springen gehad en Dante was helemaal kapot. Toen heb ik even heel hard kom op!! geschreeuwt. Er is niks over gezegt toen. Naderhand kwam de jury zelfs naar ons toe dat hij het zo'n mooie proef vond.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 09:40

Ik ben het met Judithh eens (begin van dit topic). Het gaat er gewoon om op welke manier je je stem gebruikt. Zodra het irritant gaat worden, zie je dat vanzelf terug in mijn punten

DAAHN_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 18:15

Alstie beetje schrikkerig is en je praat hem beetje op zn gemak ; lijkt me het niet erg

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 21:54

Het mag gewoon niet. De hulpen die zijn toegestaan zijn: zithulpen, teugelhulpen, beenhulpen, en hulp van evt. zweep. Stemhulpen moeten afgestraft worden door 1 punt lager te geven.
Dus zorg gewoon dat je paard zodanig aan de hulpen staat dat je die stemhulpen en dat geklak met je tong niet nodig hebt (ik vind dat ook een tamelijk irritant geluid).

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 23:18

Ik vind het raar dat je geen stemhulp mag geven. Ik klik ook wel eens maar das gewoon een teken voor mijn paard, niet dat ik 6 minuten met mijn tong zit te klikken maar bijvoorbeeld bij middendraf enzo. En hoe wil je je paard anders kalm krijgen als ie opgefokt is.