Voor het eerst officieel starten en zo gestresst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charley89

Voor het eerst officieel starten en zo gestresst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 16:36

Hoi,

Ik heb 4 onderlingen wedstrijden gereden, en heb besloten officieel te gaan starten, het probleem is dat ik zo enorm gestresst ben en helemaal buikpijn krijg van de zenuwen het begint altijd al de nacht van te voren te kriebelen, mijn 5 jarige paard voelt het maar al te goed aan helaas !
Toch wil ik gewoon doorzetten en er voor gaan.
Hebben jullie tips of ook zo'n last van zenuwen/stress wat kan je er tegen doen, ( behalve je extra goed voor te bereiden je spullen gereed maken etc etc..)

Alvast bedankt!

Groetjes Charlotte

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 17:32

Ik kreeg van iemand een tip om homeopatische 'rust' pilletjes te nemen.
Je wordt er niet sloom of suf van, alleen je stress verdwijnt.
Je kunt ze gewoon bij kruidvat (evt) kopen.

Charley89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 17:34

Ja, ik had ook al gehoord om valeriaan te slikken zijn ook een soort pilletjes van plantenextracten ben erg benieuwd of het helpt!

XeasterX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 17:36

Wat Mirkip zegt is idd een oplossing.

en 'oefening baart kunst' na een aantal wedstrijden verdwijnt de stress vanzelf en ga je zelfverzekerd het parcour in.

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 18:06

Ik had zelf helemaal geen last van de stress, maar dat kwam misschien ook wel omdat ik het proefje heel vaak had geoefend en goed uit mijn hoofd geleerd..

Ik had namelijk al hele scenatio's dat ik verkeerd zou rijden

Charley89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 08:06

@Olympia, ik ga indd al van te voren dingen in mijn hoofd halen die er helemaal nog niet zijn, ik heb 4 onderlingen wedstrijden gereden waarvan 1tje redelijk ging en de rest leek nergens op zodra ik in galop aansprong gooide ze der hoofd omhoog en zette het op een renne en begon ook te bokken, ik wil gewoon graag doorzetten en hopen dat het goed komt.
Met het inladen van de trailer doet ze ook moeilijk ze wilt er vaak niet in. Ben bang dat als dat op wedstrijd gebeurd of als we weg moeten en ze er niet in wilt dat ik al in de stress schiet dat voelt ze dan al. Heb met de baas van stal al gesproken dat we er mee gaan oefenen zodat het hopelijk beter gaat!

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:15

Daar heb ik ook lastvan charley89, van die dingen van te voren in mijn hoofd halen. De vorige keer had ik geen pilletje geslikt en het ging ook inderdaad helemaal niet goed... De spanning bracht ik echt heel erg over denk ik..
Maar deze week ga ik even langs bij kruidvat Schaadt het niet dan baadt het niet.. het valt op zijn minst te proberen

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 09:33

Ik heb nergens last van, ik denk gewoon het is niet het einde van de wereld als het niet goed gaat. Tuurlijk ga je heen voor de winst maar je gaat er niet dood aan als het niet goed gaat! Lukt vandaag niet morgen weer een dag

tomcat701

Re: Voor het eerst officieel starten en zo gestresst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:25

Oh ik ken het,
wat ik doe...ik slik dus geen pilletjes(druppels) meer. Ik doe alles een dag van te voren, dus vaak het vlechten, wassen, thuis alles klaar leggen in de volorde dat ik het aantrek, wat ik mee moetnemen doe ik al vast op zaterdag. Mijn groom is heel precies en dat is super belangrijk, die is namelijk altijd op tijd.

En op de dag zelf, ga ik een uur anderhalf uur vantevoren naar stal om te kijken of de vlechtjes nog zitten (meestal wel) wat gel er in en je hebt geen spanningn in de ochtend.

oh ja en niet boos worden als je paard vervelend is met poetsen, of met laden of zo.
Gewoon doen tegen je paard of het heel normaal is.
Pff lang verhaal he?

Hoop dat dit iets werkt...
Succes

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:40

Omhels de stress, je verandert er toch niks aan. Ga 10 keer naar de WC en bedenk dat het over een tijdje allemaal wel afzakt.

Probeer de eerste keer om af te spreken met een ervaren clubgenoot dan kan die je wegwijs maken op het terrein.

Dat geeft al een stukje rust. Maar nogmaals, het hoort erbij als je een beginner bent. Maar iedereen zal je behulpzaam willen zijn, maak je geen zorgen.

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:42

ik heb het ook! ga a.s. zondag voor het eerst starten en doe het nu dus al in mijn broek
ik ga aan de bach rescue spray!

tomcat701

Re: Voor het eerst officieel starten en zo gestresst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:06

Afzwakken doet het wel, maar weg gaan niet helemaal...Succes allemaal...

Handige tips wel..

Charley89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 15:29

Echt reuze bedankt.. ga eraan denken!
@tomcat701; Het poetsen en wassen etc doe ik ook altijd de dag ervoor en meestal vlechten ook, ligt er net aan of ik tijd genoeg heb etc.

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:43

amondi schreef:
Maar nogmaals, het hoort erbij als je een beginner bent. Maar iedereen zal je behulpzaam willen zijn, maak je geen zorgen.

Ik ga inmiddels al vanaf mijn 14e op wedstrijd (en ben toch al met wat prijzen terug gekomen)
En het is nog steeds even erg als het altijd geweest is. Soort faalangst misschien??

MoSt81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 20:47

Ik ga 1 juni mijn eerste wedstrijd starten, dus lees even mee. Heb er nu al stress genoeg voor Gelukkig is die wedstrijd gewoon op de manege (wel officieel). Maar dan komt 11 juni eraan en dan moet ik op vreemd terein gaan starten. ieks

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 15:07

Je hebt dus gewoon last van gezonde wedstrijdstress! Dat heeft iedereen. Gewoon lekker op wedstrijd gaan en zien waar het schip strandt. Daar leer je van. Ik was voor mijn eerste wedstrijd zo zenuwachtig en dacht alleen maar wat als hij er tussenuit knijpt? Wat als er een paard aan de kletter gaat? Wat als hij straks de trailer niet meer in wil? Ik was daar zo mee bezig dat ik niet in de gaten had dat er eigenlijk helemaal niets gebeurde. Naarmate je meer wedstrijden hebt gereden, gaat dat gevoel vanzelf wel weg. Heel veel succes met je eerste wedstrijd en neem na afloop er een lekkere neut op.

Charley89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 16:07

Ik heb er ook ontzettend veel zin in!
Maar hopen dat het weer beter is als deze week want dit is echt niet leuk!
Bedankt allemaal voor de leuke reacties!

tomcat701

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:10

Charley89 schreef:
Ik heb er ook ontzettend veel zin in!
Maar hopen dat het weer beter is als deze week want dit is echt niet leuk!
Bedankt allemaal voor de leuke reacties!

En hoe ging het???

Charley89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 16:20

Ik moet pas 18 juni, tegen die tijd laat ik zeker weten hoe het gegaan is!!

groetjes Charlotte

paardjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 17:06

Of gewoon denken dat het een onderlinge concours is